بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

روش تحقیق چیست؟ (چرا مهم است و انواع آن)

قرارداد ضمانت: تجزیه و تحلیل کامل و بررسی اجمالی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در پایان نامه، پایان نامه، مقاله ژورنال دانشگاهی یا سایر بخش های رسمی تحقیق، اغلب جزئیاتی از نحوه رویکرد محقق به مطالعه و روش ها و تکنیک هایی که آنها استفاده کرده اند وجود دارد. اگر در حال طراحی یک مطالعه تحقیقاتی هستید، درک روش تحقیق و انتخاب تکنیک ها و ابزارهای موجود برای شما مفید است.

در این مقاله از ایوسی، به بررسی روش‌شناسی تحقیق، انواع روش‌های تحقیق و تکنیک‌ها و ابزارهایی که معمولاً برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شوند، می‌پردازیم.

روش تحقیق چیست؟

روش تحقیق روشی است برای توضیح اینکه یک محقق چگونه قصد انجام تحقیق خود را دارد. این یک برنامه منطقی و سیستماتیک برای حل یک مشکل تحقیقاتی است. روش شناسی رویکرد محقق به تحقیق را برای اطمینان از نتایج قابل اعتماد و معتبری که اهداف و مقاصد آنها را مورد توجه قرار می دهد، شرح می دهد. این شامل چه داده‌هایی است که قرار است جمع‌آوری کنند و از کجا، و همچنین نحوه جمع‌آوری و تحلیل آن‌ها.

مطالب مرتبط: ۲۰ نوع طراحی تحقیق که می توانید برای تحقیق خود استفاده کنید

چرا روش تحقیق مهم است؟

روش تحقیق به تحقیق مشروعیت می بخشد و یافته های علمی معتبری را ارائه می دهد. همچنین یک طرح دقیق ارائه می دهد که به نگه داشتن محققین در مسیر کمک می کند و فرآیند را روان، موثر و قابل مدیریت می کند. روش شناسی محقق به خواننده این امکان را می دهد که رویکرد و روش های مورد استفاده برای رسیدن به نتیجه را درک کند.

وجود یک روش تحقیق صحیح، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • سایر محققانی که می خواهند تحقیق را تکرار کنند، اطلاعات کافی برای انجام این کار دارند.

  • پژوهشگرانی که مورد انتقاد قرار می گیرند می توانند به روش شناسی مراجعه کرده و رویکرد خود را توضیح دهند.

  • این می تواند به محققان کمک کند تا برنامه خاصی را برای پیگیری در طول تحقیقات خود ارائه دهند.

  • فرآیند طراحی روش شناسی به محققان کمک می کند تا روش های صحیح را برای اهداف انتخاب کنند.

  • این به محققان اجازه می دهد تا آنچه را که قصد دارند با تحقیق از همان ابتدا به دست آورند، مستند کنند.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن یک روش (با نکات و سوالات متداول)

انواع روش تحقیق

هنگام طراحی یک روش تحقیق، یک محقق باید تصمیمات مختلفی بگیرد. یکی از مهمترین آنها این است که از کدام روش داده استفاده کنیم، کیفی، کمی یا ترکیبی از این دو. صرف نظر از نوع تحقیق، داده‌های جمع‌آوری‌شده به صورت اعداد یا توصیف خواهند بود و محققان می‌توانند روی جمع‌آوری کلمات، اعداد یا هر دو تمرکز کنند.

در اینجا متدولوژی های مختلف و کاربردهای آنها آورده شده است:

کیفی

تحقیق کیفی شامل جمع آوری و تجزیه و تحلیل کلمات نوشتاری یا گفتاری و داده های متنی است. همچنین ممکن است بر زبان بدن یا عناصر بصری تمرکز کند و به ایجاد شرح مفصلی از مشاهدات محقق کمک کند. محققان معمولاً داده های کیفی را از طریق مصاحبه، مشاهده و گروه های متمرکز با استفاده از چند شرکت کننده با دقت انتخاب شده جمع آوری می کنند.

این روش تحقیق ذهنی و زمان‌برتر از استفاده از داده‌های کمی است. هنگامی که اهداف و مقاصد تحقیق اکتشافی باشد، محققان اغلب از روش شناسی کیفی استفاده می کنند. به عنوان مثال، هنگامی که آنها برای درک ادراکات انسان در مورد یک رویداد، شخص یا محصول تحقیق می کنند.

کمی

زمانی که هدف تحقیق تأیید چیزی باشد، معمولاً محققان از روش کمی استفاده می کنند. بر جمع آوری، آزمایش و اندازه گیری داده های عددی، معمولاً از نمونه بزرگی از شرکت کنندگان تمرکز دارد. سپس داده ها را با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری و مقایسه تجزیه و تحلیل می کنند. روش های رایج مورد استفاده برای جمع آوری داده های کمی عبارتند از:

این روش تحقیق عینی است و اغلب سریعتر است زیرا محققان هنگام تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه های نرم افزاری استفاده می کنند. نمونه ای از اینکه چگونه محققین می توانند از روش شناسی کمی استفاده کنند، اندازه گیری رابطه بین دو متغیر یا آزمایش مجموعه ای از فرضیه ها است.

مطالب مرتبط: تحلیل کمی چیست؟

روش ترکیبی

این روش تحقیق معاصر رویکردهای کمی و کیفی را برای ارائه دیدگاه های اضافی، ایجاد تصویر غنی تر و ارائه یافته های متعدد ترکیب می کند. روش شناسی کمی حقایق و ارقام قطعی را ارائه می دهد، در حالی که روش کیفی جنبه انسانی را ارائه می دهد. این روش می تواند نتایج جالبی ایجاد کند زیرا داده های دقیق را ارائه می دهد و در عین حال اکتشافی است.

انواع طرح نمونه گیری در روش تحقیق

هنگام ایجاد یک طرح نمونه، یک محقق تصمیم می گیرد که از چه کسی یا چه چیزی داده ها را جمع آوری کند. آنها همچنین تکنیک‌ها و روش‌هایی را که برای انتخاب اقلام یا افراد برای نمونه استفاده خواهند کرد، انتخاب می‌کنند. انواع مختلفی از طراحی نمونه وجود دارد که به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

نمونه گیری احتمالی

این روش نمونه گیری از یک نمونه تصادفی از مجموعه افراد یا اقلام مورد علاقه شما که جامعه نامیده می شود استفاده می کند و نمونه گیری تصادفی یا تصادفی است. هر فرد یا موردی در جمعیت شانس مساوی برای انتخاب شدن دارد. استفاده از این روش بهترین راه برای به دست آوردن نمونه ای واقعی است و محققان می توانند نتایج مطالعه را به کل جامعه تعمیم دهند.

نمونه گیری غیر احتمالی

نمونه گیری غیراحتمالی تصادفی نیست، زیرا محقق عمدا افراد یا مواردی را برای نمونه انتخاب می کند. محققان همچنین از این روش به عنوان نمونه گیری عمدی، نمونه گیری قضاوتی یا نمونه گیری هدفمند یاد می کنند. هر فرد یا موردی در جامعه شانس یکسانی برای انتخاب شدن ندارد و نتایج معمولاً به کل جمعیت قابل تعمیم نیستند.

موارد مرتبط: انواع نمونه گیری: انتخاب بهترین انواع و مواردی که باید از آنها اجتناب شود

روش های متداول جمع آوری داده ها

هنگامی که یک محقق نمونه جامعه خود را نهایی کرد، باید تصمیم بگیرد که چگونه داده ها را جمع آوری کند. گزینه های مختلفی برای جمع آوری داده ها وجود دارد و بهترین روش تحقیق برای استفاده به موضوع تحقیق، روش شناسی، نوع داده ها و نمونه جامعه بستگی دارد.

اگرچه راه‌های زیادی برای جمع‌آوری داده‌ها وجود دارد، مردم اغلب آنها را به روش‌های زیر دسته‌بندی می‌کنند:

  • مصاحبه ها: پژوهشگران بسته به رسمی بودن سؤالات می توانند مصاحبه ها را در قالب ساختاریافته، نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار انجام دهند.

  • نظرسنجی: نظرسنجی‌ها می‌توانند به صورت آنلاین یا حضوری باشند و دارای پرسش‌های پاسخ آزاد، پرسش‌هایی به سبک مقاله، یا بسته‌های چند گزینه‌ای باشند. بسته به داده های مورد نیاز، یک نظرسنجی همچنین می تواند از مخلوط استفاده کند.

  • گروه های کانونی: گروه های کانونی از مصاحبه شوندگان می خواهند تا افکار، نظرات، دیدگاه ها و برداشت های خود را در مورد موضوعات خاص بیان کنند. یک مدیر معمولاً گروه را هدایت می کند تا به هدایت بحث کمک کند و اطمینان حاصل کند که همه فرصتی برای به اشتراک گذاشتن افکار خود دارند.

  • مشاهدات: مشاهده مستقیم شامل مشاهده رفتار خود به خودی شرکت کنندگان بدون دخالت محقق است، در حالی که مشاهده شرکت کننده ساختارمندتر است و محقق با شرکت کنندگان در تعامل است.

  • اسناد و سوابق: پژوهشگران داده هایی مانند گزارش های منتشر شده و اسناد رسمی نهادهای بین المللی، سازمان های دولتی یا موسسات خصوصی و سوابق داخلی مانند حقوق و دستمزد کارکنان، مقادیر مواد اولیه و دریافتی های نقدی را جمع آوری می کنند.

مطالب مرتبط: انواع روش های تحقیق (تعریف و بهترین روش ها)

روش های رایج تجزیه و تحلیل داده ها

پژوهشگران بسته به کمی یا کیفی بودن داده ها از روش های مختلف تحلیل داده ها استفاده می کنند. مثلا:

تجزیه و تحلیل داده های کیفی

داده های کیفی معمولاً در اطلاعات گفتاری یا نوشتاری مانند متن مصاحبه، ضبط های ویدئویی و صوتی، یادداشت ها، تصاویر و اسناد متنی هستند. تجزیه و تحلیل داده های کیفی شامل شناسایی الگوهای مشترک در پاسخ های شرکت کنندگان و تجزیه و تحلیل انتقادی آنها برای دستیابی به اهداف تحقیق است.

متداول ترین روش های تجزیه و تحلیل داده های کیفی عبارتند از:

  • تجزیه و تحلیل محتوا: این یکی از رایج ترین روش هایی است که برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مستند استفاده می شود و معمولاً برای تجزیه و تحلیل پاسخ های مصاحبه شوندگان استفاده می شود.

  • تحلیل روایی: محققان از این روش برای تجزیه و تحلیل محتوا از منابع متعدد از جمله مصاحبه، مشاهده و نظرسنجی استفاده می کنند. تمرکز آن بر استفاده از داستان ها و تجربیات افراد برای پاسخ به سوالات تحقیق است.

  • تحلیل گفتمان: این روش زبان گفتاری یا نوشتاری را در زمینه اجتماعی آن تحلیل می‌کند و هدف آن درک چگونگی استفاده مردم از زبان در موقعیت‌های روزمره است.

  • نظریه زمینه ای: این روش از داده های کیفی برای کشف یا ساخت نظریه ای استفاده می کند که توضیح می دهد چرا اتفاقی افتاده است. از تجزیه و تحلیل مقایسه ای داده های موارد مشابه در تنظیمات مختلف برای استخراج توضیحات استفاده می کند.

تجزیه و تحلیل داده های کمی

تجزیه و تحلیل داده های کمی شامل تبدیل اعداد به داده های معنادار با استفاده از تفکر منطقی و انتقادی است. اکثر محققان از نرم افزارهای تحلیلی برای کمک به تجزیه و تحلیل داده های کمی استفاده می کنند. اولین مرحله در تجزیه و تحلیل داده های کمی، اعتبارسنجی، ویرایش و کدگذاری داده ها است. پس از تکمیل، داده ها برای تجزیه و تحلیل آماده می شوند.

متداول ترین روش های تجزیه و تحلیل داده های کمی عبارتند از:

  • تحلیل توصیفی : این روش از آمار توصیفی مانند میانگین، میانه، حالت، درصد، فراوانی و دامنه برای یافتن الگوها استفاده می کند.

  • تحلیل استنباطی : این روش روابط بین متغیرهای چندگانه را با استفاده از تحلیل همبستگی، رگرسیون و واریانس نشان می‌دهد.

عواملی که در انتخاب روش تحقیق باید در نظر گرفته شوند

در اینجا چند فاکتور برای انتخاب روش تحقیق وجود دارد:

  • هدف تحقیق : هدف پروژه تحقیقاتی را در نظر بگیرید. وقتی محققین بدانند در پایان پروژه به چه اطلاعاتی برای دستیابی به اهداف خود نیاز دارند، به آنها کمک می کند تا روش و روش تحقیق صحیح را انتخاب کنند.

  • اهمیت آمار: عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که آیا به نتایج تحقیقات مختصر و مبتنی بر داده و پاسخ های آماری نیاز دارید یا خیر. یا اینکه آیا سؤالات تحقیق مستلزم درک دلایل، ادراکات، نظرات و انگیزه ها هستند؟

  • ماهیت تحقیق: در صورتی که اهداف و مقاصد اکتشافی باشد، احتمالاً تحقیق به روش های کیفی جمع آوری داده ها نیاز خواهد داشت. با این حال، اگر هدف و مقاصد اندازه‌گیری یا آزمایش چیزی باشد، تحقیق به روش‌های جمع‌آوری کمی داده‌ها نیاز دارد.

  • حجم نمونه: حجم نمونه برای پاسخ به سوالات تحقیق و رسیدن به اهداف چقدر است؟ حجم نمونه می‌تواند روش‌های جمع‌آوری داده‌های شما را تعیین کند، مانند استفاده از مصاحبه حضوری یا نمونه‌های کوچکتر یا نظرسنجی آنلاین برای نمونه‌های بزرگتر.

  • زمان در دسترس: اگر محدودیت زمانی وجود دارد، تکنیک هایی مانند نمونه گیری تصادفی یا آسان و ابزارهایی را در نظر بگیرید که امکان جمع آوری داده ها را در چند روز فراهم می کند. اگر زمان بیشتری برای جمع آوری داده ها وجود داشته باشد، مصاحبه و مشاهدات حضوری امکان پذیر است.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *