بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازاریابی رابطه مند: تعریف، مزایا و مثال ها

ایده های بازاریابی مشارکتی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

استراتژی های بازاریابی زیادی وجود دارد که شرکت ها می توانند برای ارتباط با مشتریان و بهبود فروش محصول از آنها استفاده کنند. بازاریابی رابطه‌ای یا بازاریابی رابطه‌ای، رویکردی است که شرکت‌ها از آن برای افزایش وفاداری مشتری برای تشویق به خرید مجدد استفاده می‌کنند. یادگیری بیشتر در مورد بازاریابی رابطه مند و نحوه عملکرد آن می تواند به شما در پیشرفت حرفه بازاریابی کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، بازاریابی رابطه مند را تعریف می کنیم، مزایای آن را شرح می دهیم و نمونه هایی از بازاریابی رابطه مند را برای کمک به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی قوی ارائه می دهیم.

بازاریابی رابطه مند چیست؟

بازاریابی رابطه مند فرآیند توسعه روابط طولانی مدت با مشتریان است. از طریق این روابط، شرکت‌ها می‌توانند وفاداری به برند را ارتقاء دهند و مشتریان را تشویق به خریدهای تکراری در مدت زمان طولانی کنند. این استراتژی به جای افزایش کوتاه مدت در فروش با مشتریان یکباره، بر اهداف بلندمدت فروش و وفاداری مشتری متمرکز است. بسته به نیازها و خواسته های مشتری، یک شرکت می تواند استراتژی هایی بسازد که آنها را به تعهد به محصول یا خدمات شرکت به جای رقیب ترغیب کند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است یک برنامه وفاداری ایجاد کند که به مشتریان در ازای هر خریدی که انجام می دهند، پس انداز می کند.

مطالب مرتبط:  حفظ مشتریان در مقابل مشتریان جدید: تفاوت ها و مزایا

مزایای بازاریابی رابطه مند

بازاریابی رابطه مند می تواند برای سازمان هایی که به طور موثر از آن استفاده می کنند بسیار سودمند باشد. این مزایای اصلی درگیر شدن در این سبک بازاریابی و توسعه مشتری را در نظر بگیرید:

  • افزایش ارزش طول عمر مشتری: همانطور که شرکت برای توسعه روابط بلندمدت با مشتریان تلاش می کند، این مشتریان ممکن است در طول زمان خریدهای بیشتری از سازمان انجام دهند و ارزش طول عمر هر مشتری (CLV) را افزایش دهند.

  • هزینه های بازاریابی بلندمدت کمتر: مشتریان راضی که وفاداری قوی به سازمان دارند اغلب به بازاریابی و تبلیغات کمتری از شرکت نیاز دارند. علاوه بر این، این مشتریان ممکن است بیشتر دوستان و اعضای خانواده خود را تشویق کنند تا مشتری شوند.

  • رضایت مشتری بالاتر: مشتریانی که رابطه قوی با یک کسب و کار دارند، اغلب در طول زمان نسبت به مشتریانی که یک خرید انجام می دهند و سپس به سازمان دیگری منتقل می شوند، سطح رضایت بیشتری دارند.

  • درک عمیق‌تر مشتری: با بازاریابی رابطه‌ای، هرچه زمان بیشتری را صرف توسعه روابط کنید، بهتر می‌دانید مشتریانتان چه می‌خواهند. این می تواند به شما در پیش بینی نیازها یا توسعه محصولات مفید و مرتبط کمک کند.

  • پایگاه مشتری قابل اعتماد: هرچه ارتباط شما با مشتریان بهتر باشد، می توانید برای خریدهای مکرر به آنها اعتماد کنید و فروش و درآمد شرکت را افزایش دهید. در حالی که روابط با مشتری می تواند باعث رشد بلندمدت شود، همچنین می تواند سودآوری را با خرید کوتاه مدت بهبود بخشد.

مرتبط:  نحوه مدیریت روابط با مشتری

نمونه هایی از بازاریابی رابطه مند

بازاریابی رابطه مند بسته به اهداف جمعیتی، صنعتی و سود شرکت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. چند نمونه از استراتژی های بازاریابی رابطه مند را مرور کنید تا ببینید چه گام هایی ممکن است برای کمک به سازمان در رسیدن به اهدافش بردارید:

ارتباطات دیجیتال را به حداکثر برسانید

بسیاری از مصرف کنندگان از رسانه های اجتماعی و برنامه های چت برای تعامل با مشاغل استفاده می کنند. از این کانال ها به عنوان راهی برای ایجاد روابط فردی با مشتریان گذشته و فعلی استفاده کنید. صحبت کردن با نماینده شرکت را بدون نیاز به تماس تلفنی یا ارسال ایمیل رسمی برای مشتریان آسان کنید. سهولت ارتباط یک استراتژی بازاریابی رابطه‌ای عالی است.

مطالب مرتبط:  ۸ نوع تبلیغات دیجیتال: تعاریف و مزایا

ارائه محتوای آموزشی

تبلیغات سنتی یک استراتژی موثر برای جمعیت‌شناسی و صنایع خاص است. با این حال، بسیاری از مردم، به‌ویژه نسل‌های جوان‌تر که ترجیح می‌دهند با محتوای آنلاین درگیر شوند، بهتر به بازاریابی آموزشی پاسخ می‌دهند. متخصصان بازاریابی این محتوا را برای ارائه اطلاعات مفید و غیر مرتبط با فروش به مصرف کنندگان طراحی می کنند. به عنوان مثال، یک رستوران ممکن است یک دستور غذای ساده در روز هفته را برای مشتریان به اشتراک بگذارد تا در خانه در کانال های بازاریابی خود بین انواع سنتی تر تبلیغات دیگر امتحان کنند. این می‌تواند مشتریان را ترغیب کند تا برای محتوای دستور پخت بیشتر با رستوران درگیر شوند، که در نهایت ممکن است آنها را تشویق کند که غذاهای رستوران را امتحان کنند.

مطالب مرتبط:  مبانی بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا چیست و چگونه آن را انجام دهیم

پیشنهادات خود را متنوع کنید

بسیاری از شرکت ها به بیش از یک هدف جمعیتی، به ویژه آنهایی که طیف وسیعی از محصولات یا خدمات را ارائه می دهند، پاسخ می دهند. اطمینان حاصل کنید که محتوای بازاریابی که ارائه می‌دهید با علایق و ارزش‌های هر نوع مشتری مورد نظر شما مطابقت دارد. برای اطمینان از دسترسی به همه مشتریان، اعم از قدیمی و جدید، محتوا را در کانال های مختلف ارائه دهید. این می تواند به شما کمک کند تا حد امکان روابط بیشتری را تقویت کنید.

مرتبط:  ۸ نوع کمپین بازاریابی برای رونق کسب و کار

نظرات منفی را به اشتراک بگذارید

اکثر شرکت ها در طول انجام کار بازبینی منفی دریافت می کنند. شما می توانید از این نظرات منفی برای کمک به ایجاد اعتماد با مشتریان فعلی خود و بهبود محصولات یا خدمات خود استفاده کنید. یک بررسی منفی یا چند بررسی منفی پیدا کنید و آنها را از طریق کانال های بازاریابی سنتی خود به همراه یک برنامه اقدام برای رفع مشکل بیان شده در بررسی به اشتراک بگذارید. این به مشتریان نشان می‌دهد که شما به خواسته‌ها و نیازهای آنها گوش می‌دهید و قصد دارید نگرانی‌های خود را بهبود بخشید.

ارائه گارانتی مادام العمر

اگر شرکت محصولی تولید می کند که شما معمولاً برای مدت زمانی مانند یک یا دو سال گارانتی می کنید، به جای آن یک گارانتی مادام العمر ارائه دهید. این نشانه وفاداری به مشتریانتان می تواند نشان دهد که شما بیشتر به رضایت بلندمدت آنها اهمیت می دهید تا سودتان. در بسیاری از موارد، مشتریان با خرید محصولات اضافی از شرکت به این وفاداری پاداش می‌دهند زیرا شما را قابل اعتماد می‌دانند.

افزایش شفافیت

بازخوردی که از مشتریان دریافت می کنید را در نظر بگیرید. اگر می بینید حوزه ای از کسب و کار وجود دارد که به طور مرتب مشتریان شما را گیج می کند یا منجر به اطلاعات نادرست یا فرضیات می شود، راهی برای ارائه شفافیت بیشتر پیدا کنید. این کار با نشان دادن اینکه به بازخورد مشتری گوش می دهید و می خواهید رابطه صادقانه ای با خریداران خود ایجاد کنید، برای روابط مشتری شما مفید خواهد بود.

مرتبط:  سؤالات متداول: چرا شفافیت کسب و کار مهم است؟

خدمات مشتری خود را ارتقا دهید

گزینه های خدمات مشتری خود را افزایش دهید تا به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهید. اگر خدمات مشتری تلفنی دارید، تیم خود را گسترش دهید تا پشتیبانی آنلاین از طریق متن و چت را شامل شود. هر چه مشتریان راه های بیشتری برای درگیر شدن با شرکت برای پرسیدن سوال و به اشتراک گذاشتن بازخورد داشته باشند، روابط شما عمیق تر و موثرتر خواهد بود.

مطالب مرتبط:  ۱۳ نکته برای خدمات رسانی به مشتریان شبکه های اجتماعی موفق

از مشتریان با هدیه تشکر کنید

ارسال هدایای تشکر برای مشتریان را در نظر بگیرید. بسته به صنعتی که در آن فعالیت می کنید، ممکن است این کار را پس از انجام تعداد مشخصی خرید یا پس از خرید اولیه مشتری انجام دهید. هدیه می‌تواند کوچک باشد—مشتریان اغلب قدر آن فکر را بیشتر از خود کالا می‌دانند. اگر از نظر مالی امکان ارسال هدیه برای همه مشتریان وجود ندارد، می توانید برای ابراز قدردانی خود یک یادداشت تشکر ارسال کنید.

به دنبال بازخورد باشید و از آن استفاده کنید

از مشتریان بازخورد بخواهید تا به شما در بهبود محصولات، خدمات، تعاملات و فرآیندهای فروش کمک کند. می توانید نظرسنجی ارائه دهید یا در پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود نظر بخواهید. این می تواند باعث شود که مشتریان احساس قدردانی کنند. پس از دریافت بازخورد، از داده هایی که جمع آوری می کنید برای بهبود شیوه های تجاری و ادامه توسعه روابط با مشتریان خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط:  نحوه جمع آوری بازخورد مشتریان

یک برنامه وفاداری ایجاد کنید

برنامه های وفاداری روشی مفید برای تشویق وفاداری طولانی مدت مشتریان است. اکثر برنامه‌های وفاداری مشتری از سیستمی استفاده می‌کنند که در آن، پس از اینکه مشتری تعداد معینی خرید انجام داد، یک هدیه رایگان یا تخفیف در خرید بعدی دریافت می‌کند. سیستمی را پیدا کنید که برای شرکت و مشتریان شما کار کند.

مطالب مرتبط:  ۱۰ بهترین برنامه وفاداری مشتری که کار می کنند (با مثال)

تجارب مشتری را طراحی کنید

در صورت امکان، تلاش های بازاریابی خود را برای هر مشتری شخصی سازی کنید. به عنوان مثال، اگر برای مشتریان قبلی ایمیلی ارسال می‌کنید که اطلاعاتی در مورد محصولات جدید ارائه می‌دهند، از نام مشتری در ایمیل استفاده کنید و فهرستی از محصولات انتخابی را ارائه دهید که ممکن است بر اساس سفارش‌های گذشته‌شان از آنها لذت بیشتری ببرند. این نشان می دهد که شما به ویژه با صرف زمان برای یادگیری ترجیحات آنها، از کسب و کار آنها قدردانی می کنید. همچنین نشان می دهد که شما برای مشتری به عنوان یک فرد ارزش قائل هستید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *