افزایش آگاهی چیست؟
افزایش آگاهی فرایندی است که به دنبال اطلاع رسانی و آموزش افراد در مورد یک موضوع یا مسئله با هدف تأثیرگذاری بر نگرش ها، رفتارها و باورهای آنها در جهت دستیابی به یک هدف یا خواسته تعریف شده است. می تواند قدرت افکار عمومی را برای حمایت از یک موضوع بسیج کند و در نتیجه بر اراده سیاسی تصمیم گیرندگان تأثیر بگذارد. راهبردها، روشها و ابزارهای متعددی برای افزایش آگاهی وجود دارد که میتوان از آنها برای انتقال و انتشار پیامها و جمعآوری حمایت لازم برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده کرد.
بسته به موضوع، تلاشهای افزایش آگاهی ممکن است شامل فعالیتهای زیر باشد: انتشار بیانیههای مطبوعاتی، جلسات توجیهی و نظرات. انتشار گزارش ها، مطالعات و انتشارات؛ ارائه مطالبات کتبی یا شفاهی به کمیسیون ها و تحقیقات مجلس؛ کار با رسانه ها؛ برگزاری جلسات و رویدادهای عمومی؛ برگزاری کنفرانس ها و کارگاه های آموزشی؛ و ایجاد و کمک به مواد آموزشی. اطلاعات ممکن است از طریق طیف وسیعی از ابزارها یا ابزارهای مختلف مانند رادیو، تلویزیون، ویدئو، فیلم، اینترنت، رسانه های اجتماعی، تلفن های همراه، روزنامه ها، خبرنامه ها، اعلامیه ها، کمپین های پوستر و هنر منتشر شود. انواع ابزارهای بصری مانند برچسب، لوگو، تی شرت، بازوبند، دستبند و بنر نیز ممکن است استفاده شود.
مرتبط: ۵ استراتژی برای افزایش آگاهی
چرا افزایش آگاهی مهم است؟
افزایش آگاهی و انتشار اطلاعات در مورد اهداف توسعه پایدار برای ایجاد یک محیط مناسب برای پاسخگویی، ترویج فرآیندهای مشارکتی و فراگیر برای پیگیری و بررسی، و ایجاد مالکیت دستور کار ۲۰۳۰ بسیار مهم است. افزایش آگاهی میتواند برای ارتقای درک قوانین و حقوق موجود در رابطه با اهداف توسعه پایدار و همچنین فرصتهایی برای مشارکت در مشاورههای عمومی در مورد اجرای و بررسی SDG – از جمله در رابطه با بررسیهای داوطلبانه ملی (VNR) مورد استفاده قرار گیرد.
افزایش آگاهی عمومی در مورد اهداف توسعه توسعه پایدار – از جمله آگاهی از اهداف SDG خاص – برای اینکه شهروندان بتوانند دولت خود را برای دستور کار ۲۰۳۰ پاسخگو بدانند، ضروری است. همه مردم – از جمله گروههای به حاشیه رانده و آسیبپذیر – باید از تعهداتی که دولتشان تحت دستور کار ۲۰۳۰ پذیرفته است و اینکه چگونه میتوانند به طور معناداری در اجرای SDG و فرآیندهای پاسخگویی مشارکت کنند، آگاه باشند و درک کنند. افزایش آگاهی عمومی در مورد اهداف توسعه پایدار نیز برای تقویت تغییرات سیاسی و اجتماعی مورد نیاز برای دستیابی به دستور کار جاه طلبانه ضروری است.
چطو میتواند استفاده شود؟
تعدادی اقدامات وجود دارد که سازمانهای مدنی میتوانند برای افزایش آگاهی از اهداف توسعه پایدار به منظور پاسخگویی بیشتر برای دستور کار ۲۰۳۰ انجام دهند، از جمله موارد زیر:
۱. توسعه یک استراتژی افزایش آگاهی
به عنوان نقطه شروع، سازمان های مدنی باید توسعه یک استراتژی افزایش آگاهی را در نظر بگیرند. که شامل اجزای زیر است:
- هدف یا مشکلی که باید به آن پرداخته شود – نتیجه بلندمدتی که میخواهید به آن برسید و/یا مشکلی که میخواهید به آن بپردازید.
- اهداف – نتایج کوتاه مدتی که می خواهید به دست آورید.
- گروههای هدف – گروهها یا افراد مرتبطی که میخواهید با پیامهای خود هدف قرار دهید.
- پیام ها – پیام های کلیدی و ثابتی که می خواهید برای افزایش آگاهی منتقل کنید.
- روشها، تاکتیکها یا فعالیتها برای افزایش آگاهی – مؤثرترین روشها یا ابزارها را برای رساندن پیامهای خود در SDG به گروه(های) هدف خود در نظر بگیرید. و
- طرح نظارت و ارزیابی – این طرح باید ارزیابی کند که آیا پیشرفت در جهت دستیابی به اهداف و هدف حاصل شده است یا خیر، و اگر نه، چه تنظیماتی برای اطمینان از موفقیت باید انجام شود.
۲. در مشارکت و ائتلاف با سایر سازمان های مدنی و ذینفعان کار کنید
کمپین های افزایش آگاهی زمانی که توسط شبکه یا ائتلافی از سازمان های مدنی انجام می شود، موفق تر بوده و تأثیر بیشتری دارند. هر چه ائتلاف گسترده تر باشد، نادیده گرفتن آن سخت تر است. بر این اساس، سازمان های جامعه مدنی باید برای ایجاد مشارکت با سایر سازمان های جامعه مدنی – در سطوح محلی، ملی و/یا بین المللی – برای اجرای کمپین های آگاهی بخشی مشترک در مورد SDG ها به طور کلی یا ارتقای فرصت های خاص برای اجرا و بازنگری SDG تلاش کنند. این مشارکتها علاوه بر تقویت قدرت و دامنه کمپین، تبادل تخصص، دانش و استراتژی را در میان سازمانهای مدنی تسهیل میکند. سازمانهای مدنی همچنین ممکن است بخواهند با سایر سهامداران کلیدی مانند نهادهای ملی حقوق بشر (NHRIs) برای ارتقای آگاهی در مورد اجرای SDG و فرآیندهای بازنگری، مشارکت کنند.
۳. شناسایی مخاطبان هدف و طراحی مناسب ابتکار افزایش آگاهی
سازمان های مدنی باید به دنبال شناسایی افراد یا گروه هایی باشند که آگاهی از SDG ها برای دستیابی به هدف خاص آنها در رابطه با پاسخگویی SDG مهم ترین است. گروه های هدف ممکن است شامل تصمیم گیرندگان کلیدی، مقامات محلی، نمایندگان مجلس، رسانه ها، گروه های آسیب پذیر یا به حاشیه رانده شده یا عموم مردم باشند. پس از شناسایی، سازمانهای مدنی ممکن است بخواهند سطح آگاهی اولیه گروه هدف را از طریق گروههای متمرکز کوچک بررسی یا ارزیابی کنند. نتایج ارزیابی را می توان برای تنظیم مناسب کمپین افزایش آگاهی و پیام های آن و ارزیابی تأثیر کمپین در آینده مورد استفاده قرار داد.
۴. پیام های کلیدی را برای مخاطبان هدف خود ایجاد کنید
هدف سازمان های مدنی باید ایجاد پیام های کلیدی واضح، مختصر، سازگار، قانع کننده و ساده باشد که تعداد آنها محدود است تا اطمینان حاصل شود که آنها برای مخاطب هدف به یاد ماندنی هستند. پیام های کلیدی که به دنبال افزایش آگاهی در مورد SDG ها – و فرآیندهای اجرا و بررسی مرتبط هستند – ممکن است شامل یک فراخوان واضح برای اقدام یا درخواست در مورد آنچه می خواهید مخاطبان هدف خود انجام دهند باشد. در توسعه پیامهای کلیدی، سازمانهای مدنی ممکن است بخواهند درباره چگونگی شکلگیری عقاید یک گروه هدف خاص و اینکه چه کسی یا چه چیزی بر آنها تأثیر میگذارد، تحقیق کنند.
۵. مؤثرترین روشها را برای افزایش آگاهی در مورد اهداف توسعه پایدار در نظر بگیرید
سازمانهای مدنی دارای طیف وسیعی از روشها و ابزارهای مختلف هستند که میتوان از آنها – به صورت جداگانه یا مشترک برای تقویت یکدیگر – برای افزایش آگاهی در مورد اهداف توسعه پایدار استفاده کرد، از جمله موارد زیر:
- تهیه منابع آموزشی از قبیل گزارش، مطالعات و اینفوگرافیک.
- برگزاری یا شرکت در رویدادهایی مانند بحثهای موضوعی، میزگردها، سمینارها، وبینارها، کارگاههای آموزشی، کنفرانسها، مناظرهها، شبها، نمایشگاهها و تظاهرات.
- استفاده از رادیو – از جمله رادیو اجتماعی – که می تواند ابزاری قدرتمند برای انتشار اطلاعات و افزایش آگاهی، به ویژه در مناطق فقیرنشین و روستایی باشد.
- تولید مواد سمعی و بصری مانند تلویزیون، ویدئو و فیلم مستند.
- استفاده از اینترنت، از جمله انجمن های آنلاین، دادخواست ها، گروه ها و وب سایت های تعاملی، و همچنین پلت فرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر.
- استفاده از ارتباطات بیسیم مانند تلفنهای همراه و پیامهای متنی، که برای افرادی که در جوامعی زندگی میکنند که آزادی اطلاعات و اجتماع محدود است، ارزشمند هستند.
- تعامل با رسانه ها از جمله از طریق بیانیه های مطبوعاتی، جلسات توجیهی، مقالات روزنامه ها و نظرات، و اجرای کمپین های رسانه ای؛ [به فصل تعامل با رسانه ها مراجعه کنید]
- شبکه سازی (آنلاین و آفلاین) شامل ایجاد و نگهداری شبکه ای از مخاطبین برای به اشتراک گذاری و انتشار اطلاعات برای ایجاد آگاهی در مورد اهداف توسعه پایدار. و
- هنرها – از جمله هنر، طنز، کلام گفتاری، موسیقی، تئاتر خیابانی و کمدی – که می تواند وسیله ای قدرتمند برای افزایش آگاهی و آگاهی عمومی باشد.
۶. زمان فعالیت های افزایش آگاهی را در نظر بگیرید
در حالی که افزایش آگاهی در مورد اهداف توسعه پایدار می تواند در هر زمانی انجام شود، سازمان های جامعه مدنی ممکن است بخواهند از تبلیغات در مورد رویدادهای مهم – مانند اجلاس ها و جلسات رهبران – یا روزهای بزرگداشت بین المللی مرتبط استفاده کنند. تا دسترسی و تأثیر پیام خود را افزایش دهند. سازمان ملل فهرست مفیدی از تاریخ های کلیدی بین المللی ارائه می دهد که بسیاری از آنها مستقیماً به اهداف و/یا مقاصد SDG مربوط می شوند.
منبع: sdgaccountability.org