محیط کسب و کار بسیار رقابتی است و شرکتها به دنبال پیشی گرفتن از یکدیگر در تعداد مشتریان، درآمد، سود و حتی دنبالکردن رسانههای اجتماعی هستند. برای جذب و حفظ مخاطبان آنلاین، شرکت ها سرمایه گذاری زیادی در حضور خود در رسانه های اجتماعی انجام می دهند. رسانه های اجتماعی فقط یک نقطه ملاقات برای ذینفعان شرکت نیستند، بلکه یک نقطه تماس مهم برای مشتریان فعلی و جدید هستند.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که حضور در رسانه های اجتماعی چیست، توضیح می دهیم که چگونه حضور خود را در رسانه های اجتماعی افزایش دهید و نکاتی در مورد مدیریت رسانه های اجتماعی ارائه می دهیم.
حضور در شبکه های اجتماعی چیست؟
حضور در رسانه های اجتماعی به نحوه نمایش آنلاین یک تجارت از طریق حساب های رسانه های اجتماعی آن اشاره دارد. حضور شرکت در رسانههای اجتماعی با محتوایی که پست میکنند، تعداد دفعات ارسال، نحوه تعامل با مشتریان یا پاسخدهندگان، افرادی که شرکت دنبال میکنند و چه کسانی شرکت را دنبال میکنند، تعیین میشود. اگر یک شرکت در مورد یک محصول پست کند، بازدیدکنندگان آنلاین محصول را با شرکت مرتبط می کنند. یک حساب کاربری شلوغ تر در شبکه های اجتماعی بیشتر از یک حساب غیر فعال مورد توجه قرار می گیرد.
مرتبط: راهنمای نهایی برای ایجاد یک استراتژی رسانه اجتماعی برای کسب و کار کوچک شما
چرا افزایش حضور خود در رسانه های اجتماعی مهم است
در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا رسانه های اجتماعی برای کسب و کار شما مهم هستند:
-
رسانه های اجتماعی دید شما را در بین مشتریان بالقوه افزایش می دهند.
-
یک نمایه قوی در رسانه های اجتماعی، اعتبار یک برند را ایجاد می کند.
-
رسانه های اجتماعی تعامل فوری و ایجاد رابطه با مشتریان را امکان پذیر می کند.
-
رسانه های اجتماعی به شما این امکان را می دهند که برند خود را انسانی کنید.
-
رسانه های اجتماعی ترافیک وب سایت شما را افزایش می دهند.
-
شبکه های اجتماعی یک راه کم هزینه برای تولید سرنخ است.
-
رسانه های اجتماعی به شما کمک می کنند شهرت آنلاین خود را مدیریت کنید.
-
رسانه های اجتماعی یک پلت فرم اضافی برای ارائه پشتیبانی از مشتری فراهم می کند.
دلایل زیادی وجود دارد که چرا کسب و کارها در رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری زیادی می کنند. نکته اصلی این است که رسانه های اجتماعی راهی سریع، ارزان و موثر برای دستیابی به مخاطبان شما در هر کجای دنیا که ممکن است باشند، فراهم می کند.
چگونه حضور در شبکه های اجتماعی را افزایش دهیم
در اینجا چند نکته برای افزایش حضور در شبکه های اجتماعی وجود دارد:
۱. اهداف واضح و قابل دستیابی را تعیین کنید
قبل از ارسال هر چیزی در حساب رسانه های اجتماعی یک شرکت، باید یک هدف داشته باشید. هدف باید معین، قابل سنجش و دستیابی باشد و باید به یک چارچوب زمانی خاص پیوست شود. یک مثال خوب، هدفی مانند «بهبود نرخ پاسخگویی فیسبوک ما تا پایان سال مالی ۲۰ درصد است». در این هدف، این شرکت فیسبوک را به عنوان پلتفرم ترجیحی خود معرفی کرده، نرخ پاسخگویی ۲۰ درصدی را هدف قرار داده و پایان سال مالی را به عنوان آخرین مهلت خود تعیین کرده است.
۲. یک استراتژی رسانه اجتماعی ایجاد کنید
پس از شناسایی هدف خود، یک برنامه ریزی دقیق در مورد چگونگی رسیدن به هدف ترسیم کنید. اگر تیمی را برای نمایندگی شرکت در رسانه های اجتماعی شناسایی نکرده بودید، زمان آن فرا رسیده است که یک مدیر رسانه اجتماعی را برای هدایت این طرح تعیین کنید. یک تقویم همچنین به شما کمک می کند که چه چیزی را پست کنید و چه زمانی پست کنید و همچنین شما را در جریان رویدادهای آینده قرار می دهد تا فرصت بازاریابی را از دست ندهید. استراتژی رسانههای اجتماعی شما همچنین میتواند به شناسایی مخاطبان هدف، علایق آنها، محتوایی که نیاز به بهروزرسانی دارد و محتوایی که با کدام پلتفرم مناسب است کمک کند.
۳. نیازهای مخاطبان خود را درک کنید
شرکت ها زمانی می توانند فالوورهای بیشتری جذب کنند که بفهمند مخاطبانشان به چه چیزی نیاز دارند. دانستن اینکه دنبال کنندگان شما به چه چیزهایی علاقه دارند یا ترجیح می دهند چه چیزی بخوانند به شما کمک می کند تا در سطح شخصی با آنها ارتباط برقرار کنید. برخی از بهترین راهها برای یافتن آنچه که دوست دارند، انجام نظرسنجی، تعامل با آنها از طریق پلتفرم مورد نظرشان یا ارائه بخشی برای نظرات و پیشنهادات است. هنگامی که نیازهای آنها را درک کردید، سپس می توانید برنامه ریزی کنید که چگونه آنها را برآورده کنید و ترافیک بیشتری را به وب سایت و حساب های رسانه های اجتماعی خود منتقل کنید.
۴. یک پلتفرم رسانه اجتماعی مناسب را انتخاب کنید
هنگام انتخاب یک پلتفرم رسانه اجتماعی، گروه هدف خود را درک کنید – یعنی جایی که مخاطبان شما پیدا می شوند. کارشناسان به شرکتها توصیه میکنند که به یک یا همه پلتفرمهای اصلی رسانههای اجتماعی بپیوندند.
۵. مخاطبان خود را فعالانه درگیر کنید
کاربران آنلاین باید بدانند که شما به اندازه آنها در سایت های رسانه های اجتماعی خود فعال هستید. برای انجام این امر، بسیار مهم است که آنها به طور فعال درگیر باشند. شما می توانید این کار را با پاسخ به سوالات آنها و نظر دادن در پست های آنها انجام دهید. وقتی در مورد یک پست نظر می دهید، مخاطبان شما این اطمینان را پیدا می کنند که شما در حال گوش دادن به آن هستید. همچنین میتوانید اطلاعاتی را که مرتبط میدانید به اشتراک بگذارید، برای دریافت نظرات آنها سؤال بپرسید، به شکایات آنها رسیدگی کنید و از مشتریان قدردانی کنید. همه این اقدامات حساب یک برند را فعال نگه می دارد و ممکن است به طور بالقوه فالوورهای بیشتری را به همراه داشته باشد.
۶. چهره انسانی را حفظ کنید
هیچ کاربر آنلاین یا مشتری بالقوه ای نمی خواهد احساس کند که با یک ربات برنامه ریزی شده بدون احساس یا همدلی صحبت می کند. برند شما باید چهره انسانی و شخصیتی مناسب داشته باشد. بهترین رویکرد برای انسانی کردن حضور خود در رسانه های اجتماعی این است که با فالوورها به شیوه ای دوستانه ارتباط برقرار کنید، گویی که با یک دوست صمیمی سر و کار دارید. هر چند وقت یکبار، این شرکت می تواند چند عکس با فالوورهای واقعی آپلود کند. این به مخاطبان آنلاین آن کمک می کند تا بیشتر با برند ارتباط برقرار کنند.
۷. بیشتر حضور داشته باشید
فالوورهای آنلاین شما باید حضور شما را احساس کنند. بازدید از حساب شما برای شخصی ممکن است ناامید کننده باشد و متوجه شود که آخرین وبلاگ یا به روز رسانی ماه ها پیش انجام شده است. هر روز چند دقیقه یا چند ساعت را به پاسخگویی به نگرانی ها و سوالات اختصاص دهید. فرکانس ارسال محتوا به پلتفرم اجتماعی بستگی دارد. برای فیس بوک و سایت های شبکه حرفه ای، یک پست در روز ممکن است ایده آل باشد. از سوی دیگر، سایتهای دیگر ممکن است بیشتر تغییر کنند و برای حفظ برند شما در فیدهای افراد، به بهروزرسانیهای مکرر نیاز داشته باشند.
۸. بیشتر بر رضایت مشتری تمرکز کنید تا فروش
شما می توانید با فروش کمتر و ارائه کمک بیشتر در عوض توجه بیشتری را به وب سایت شرکت خود جلب کنید. هیچ مشتری نمی خواهد احساس کند که پولش برای شما مهمتر از رضایت اوست. شما میتوانید به دنبال افزایش فروش باشید، اما این نیازی به واضح بودن ندارد. اگر مشتری بپرسد که چه زمانی پیشنهادات برای یک محصول خاص ارائه شده است، می توانید با ارائه پیوندی به آن فورا پاسخ دهید. به این ترتیب شما بدون نیاز به فروش مستقیم، راه حلی ارائه کرده اید و شرکت را بازاریابی می کنید. ارائه راهحلها، برخلاف فروش، به احتمال زیاد برای شما مشتری وفادار ایجاد میکند.
۹. پیوندهایی به حساب های رسانه های اجتماعی در وب سایت ارائه دهید
با قرار دادن نمادهای اجتماعی در وب سایت خود، یافتن شما را در رسانه های اجتماعی برای کسانی که از وب سایت شرکت شما بازدید می کنند آسان تر کنید. آیکون ها ساده ترین و کارآمدترین راه برای تبلیغ غیرمستقیم حضور شما در رسانه های اجتماعی هستند. پیوند دادن نمایه شبکه اجتماعی شرکت شما به وب سایت شما باعث می شود کاربران آنلاین آن را کشف کنند. اگر بازدیدکنندگان محتوای شما را جالب بدانند، مطمئناً بیشتر از پلتفرم ها بازدید می کنند و احتمالاً خرید می کنند.
۱۰. حساب های رسانه های اجتماعی خود را به طور گسترده به اشتراک بگذارید
در به اشتراک گذاشتن برنامه های اجتماعی و وب سایت های خود با همه کسانی که می شناسید تردید نکنید. این ممکن است تنها راهی باشد که آنها از حضور شرکت در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر صفحات رسانه های اجتماعی مطلع شوند. به عنوان مثال، می توانید از دوستان و خانواده خود دعوت کنید تا صفحات شما را در فیس بوک لایک کنند یا از طریق برنامه های پیام رسانی برای آنها پیوندهایی به شبکه های رسانه اجتماعی خود ارسال کنید. اگر آنها به نوبه خود به دوستان خود بگویند که به سایر دوستان می گویند، در نهایت شاهد افزایش حضور در رسانه های اجتماعی خواهید بود.
۱۱. محتوای با کیفیت و با ارزش تولید کنید
با تعداد زیادی سایت برای انتخاب، مخاطبان شما تنها در صورتی باقی خواهند ماند که محتوای باکیفیت ارائه دهید. محتوای با کیفیت، مخاطبان مناسب را به پلتفرم های رسانه اجتماعی و وب سایت شرکت می آورد. علاوه بر این، آنها احتمالاً آن را با دیگران به اشتراک خواهند گذاشت. محتوا ممکن است شامل ویدئوها، تصاویر، بیانیه های مطبوعاتی، وبلاگ های جذاب، بررسی محصول یا مطالعات موردی باشد. توسعه محتوای ارزشمند همچنین باعث بهبود رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل می شود.
۱۲. از کلمات کلیدی استفاده کنید
هنگام ارسال پست در حساب های رسانه های اجتماعی خود، مطمئن شوید که از کلمات کلیدی برای جلب توجه کاربران اینترنت استفاده می کنید. کلمات کلیدی باید نشان دهنده کاری باشد که شرکت شما انجام می دهد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت پذیرایی هستید، ممکن است عباراتی مانند غذاها ، عروسی ها، رویدادهای اجتماعی ، غذاخوری ها و آشپزی در محل را در نظر بگیرید. به این ترتیب، کاربران آنلاین ممکن است هر زمان که جستجوی آنلاین انجام می دهند، شما را از طریق این کلمات کلیدی پیدا کنند.
۱۳. برای دنبال کردن شما به مخاطبان خود پاداش دهید
افراد به دلایل مختلف به سایت ها، صفحات و حساب های آنلاین مختلف کشیده می شوند. به آنها دلیل خوبی برای دیدار با شما بدهید. یک موضوع چشم نواز برای جلب کنجکاوی آنها ارائه دهید یا چیزی برای ارائه رایگان داشته باشید. یک کد تخفیف، چند هدایا، نسخه آزمایشی رایگان یا یک کتاب رایگان ممکن است این کار را انجام دهد. همچنین میتوانید صفحات آنها را لایک کنید یا پیشنهاد دهید اگر صفحه شما را انجام دهند، صفحههای آنها را لایک کنید. این یک نتیجه برد-برد است که اکثر مردم فوراً به آن دست خواهند یافت.
۱۴. برای پرداخت آن آماده شوید
پرداخت هزینه برای افزایش حضور و نفوذ یک شرکت در رسانه های اجتماعی تاکتیکی است که توسط شرکت های معتبر و استارت آپ ها به طور یکسان پذیرفته شده است. شما می توانید اینفلوئنسرها را استخدام کنید تا روایت برند خود را در رسانه های اجتماعی پیش ببرند. همچنین می توانید با پرداخت هزینه تبلیغات در این پلتفرم ها حضور خود را افزایش دهید. این تبلیغات ممکن است پرهزینه باشند، اما اغلب در دراز مدت ارزش آن را دارند. هنگامی که کسب و کار شما فالوورهای بیشتری پیدا کرد، می توانید هزینه های خود را کاهش دهید.
نکاتی برای مدیریت شبکه های اجتماعی
در اینجا چند نکته ضروری برای کمک به شما در ایجاد یک برنامه مدیریت رسانه اجتماعی خوب آورده شده است:
-
خودکار کردن برخی کارها: برای کاهش حجم کاری خود، از ابزارهای اتوماسیون مانند Sprout Social برای انتشار و زمان بندی پست ها از قبل استفاده کنید.
-
از معیارهای ارزیابی استفاده کنید: برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، از تجزیه و تحلیل پلتفرم اجتماعی برای بررسی رشد تعداد فالوورها، پستهایی که بیشترین لایک را دارند و سایر پارامترها استفاده کنید.
-
هر زمان که لازم باشد برون سپاری کنید: با رشد کسب و کار شما، ممکن است لازم باشد مدیریت پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود را برون سپاری کنید.
-
همیشه یک برنامه پشتیبان داشته باشید: رقبا ممکن است مشتریان شما را متقاعد کنند که به سمت آنها بروند. بنابراین باید آماده باشید که رویکرد رسانه های اجتماعی خود را تغییر دهید تا رقابتی باقی بمانید.
بیشتر بخوانید: در مورد مدیر رسانه های اجتماعی بیاموزید