بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۸ ویژگی یک معلم خوب (به علاوه راه های بهبود)

معلم ریاضی - مهارت های تدریس

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تدریس یکی از رضایت بخش ترین مشاغلی است که می توانید دنبال کنید. معلمان کارآمد برای پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان بسیار مهم هستند و مهارت های زیادی در زمینه های ارتباطی، کار تیمی، مدیریت زمان، حل مسئله و سازماندهی دارند. اگر به دنبال شغلی در آموزش هستید یا به دنبال راه هایی برای بهبود مهارت های تدریس خود هستید، در نظر گرفتن ویژگی های برتر معلمان خوب می تواند کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، ما هشت ویژگی و مهارت برتر را که توسط معلمان خوب به اشتراک گذاشته شده است، بررسی می‌کنیم و نکاتی را ارائه می‌کنیم که چگونه می‌توانید خودتان این ویژگی‌ها را توسعه دهید.

چگونه می توانم معلم خوبی باشم؟

معلمان خوب یادگیرندگان مادام العمر هستند که به رشد تحصیلی دانش آموزان اختصاص داده شده اند. آنها معمولاً برای توسعه بیشتر روش ها و مهارت های خود به تحصیلات خود ادامه می دهند. در جستجوی تبدیل شدن به یک معلم قوی، باید به دنبال ایجاد و تقویت ویژگی های زیر باشید:

  1. هدف گذاری موثر

  2. ارتباط شفاف

  3. ایفای نقش به عنوان یک الگو

  4. سازگاری و انعطاف پذیری

  5. آماده سازی

  6. خود انعکاس

  7. یادگیری مادام العمر

  8. ترویج عشق به یادگیری

۱. هدف گذاری موثر

مؤثرترین معلمان می دانند که چگونه برای تک تک دانش آموزان، تک درس ها، کل کلاس و خودشان اهداف روشنی تعیین کنند. توسعه اهداف می تواند به سنجش عملکرد تحصیلی کمک کند و در عین حال دستورالعمل های روشنی را در مورد چگونگی بهبود به دانش آموزان ارائه می دهد. اهداف همچنین بخش مهمی از تعیین و اندازه گیری چالش ها، هم برای دانش آموزان و هم برای معلم هستند. با مراحل زیر می توانید اهداف روشنی تعیین کنید:

برای فهمیدن بررسی کنید

به جای اینکه منتظر بمانید تا دانش دانش آموزان خود را در یک آزمون آزمایش کنید، درک مطلب را در طول هر درس بررسی کنید. این فرآیند به شما امکان می دهد به سوالات دانش آموزان پاسخ دهید و درک عمیق تری از موضوع را برای دانش آموزان فراهم کنید.

بازخورد ارائه دهید

بازخورد به دانش آموزان اجازه می دهد تا بدانند عملکرد آنها چگونه با انتظارات شما مطابقت دارد. بازخوردی که به موقع، دقیق و سازنده باشد می تواند به دانش آموزان در درک انتظارات تحصیلی کمک کند.

 مطالب مرتبط:  استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای دستیابی به اهداف

۲. ارتباط شفاف

معلمان از مهارت‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی برای شناسایی نیازهای دانش‌آموز و دانستن زمان گوش دادن در مقابل صحبت کردن استفاده می‌کنند. معلمان همچنین از مهارت های ارتباطی کتبی توسعه یافته برای گزارش دادن اطلاعات به والدین و دیگر متخصصان مدرسه استفاده می کنند. با رعایت نکات زیر می توانید این مهارت ها را توسعه دهید:

از مهارت های گوش دادن فعال استفاده کنید

به جای آماده سازی نحوه پاسخگویی، از مهارت های گوش دادن فعال هنگام برقراری ارتباط استفاده کنید و برای درک نیازهای طرف مقابل گوش دهید. چند ثانیه پس از سؤال به خود فرصت دهید تا تصمیم بگیرید که چگونه پاسخ دهید تا بتوانید واقعاً بر آنچه دانش آموز، والدین یا معلم همکار می گوید تمرکز کنید.

در صورت نیاز توضیح بخواهید

اگر به طور کامل متوجه نمی‌شوید که طرف مقابل چه نیازی دارد، از او بخواهید سوال یا درخواست خود را دوباره بیان کند. همچنین می‌توانید آنچه را که فهمیده‌اید با کلمات خود تکرار کنید تا ارزیابی کنید که کدام بخش از درخواست آنها نیاز به توضیح بیشتری دارد.

مرتبط:  مهارت های ارتباط غیرکلامی: تعریف و مثال

۳. ایفای نقش به عنوان الگو

وضع قوانین و تشویق برخی رفتارها گام خوبی در جهت رشد دانش آموز است. معلمانی که همان رفتارهایی را که از دانش آموزان خود می خواهند الگوبرداری می کنند، به احتمال زیاد به دانش آموزان در پرورش عادات و رفتارهای مطلوب کمک می کنند. با رعایت نکات زیر می توانید الگوی دانش آموزان خود باشید:

مراقب رفتار خود باشید

دانش آموزان نحوه برقراری ارتباط، رفتار، رفتار با دیگران و سایر رفتارهای رشدی را مشاهده می کنند و یاد می گیرند. الگوبرداری از رفتارهای صبر، درک، همدلی و ارتباط می تواند دانش آموزان را تشویق کند تا همین مهارت ها را توسعه دهند.

محیطی از صداقت ایجاد کنید

از طریق گفتگوهای باز، دانش آموزان خود را تشویق کنید که با یکدیگر صادق باشند. شما می توانید با به اشتراک گذاشتن مقاصد خود در پشت تصمیمات کلاسی، رفتار صادقانه را الگوبرداری کنید تا به دانش آموزان کمک کنید تا با شما و موقعیت شما همدلی بهتری داشته باشند. این مرحله می‌تواند به ارزیابی دانش‌آموزان از مقاصد خود و تأثیر آنها بر دیگران، افزایش همدلی و صداقت منجر شود.

مرتبط:  صداقت: تعریف و مثال

۴. سازگاری و انعطاف پذیری

هر دانش آموز از یک پس زمینه منحصر به فرد با شخصیت های فردی، نیازهای آموزشی و نقاط عطف رشد می آید. معلمان متوجه می شوند که در حالی که یک طرح درس یا روش تدریس با یک نوع دانش آموز خوب کار می کند، اما برای دانش آموز دیگر خوب کار نمی کند. معلمان خوب یاد می گیرند که چگونه با نیازهای فردی هر دانش آموز سازگار شوند. با استفاده از مراحل زیر می توانید تنظیم را یاد بگیرید:

فردیت دانش آموزان را جشن بگیرید

با تشویق خلاقیت، آزادی فکر و پرسش در کلاس، محیطی برای پذیرش ایجاد کنید. دانش آموزان را در جایی که از نظر رشدی و تحصیلی هستند بپذیرید. وقتی دانش‌آموزان احساس راحتی می‌کنند و پذیرفته می‌شوند، در پرسیدن سؤال و یادگیری نیز احساس راحتی می‌کنند.

سبک های مختلف یادگیری را شناسایی کنید

معلمان خوب می‌توانند نیازهای یادگیری فردی دانش‌آموزان خود را شناسایی کنند و درعین‌حال طرح‌های درسی ایجاد کنند که متناسب با سبک‌های تحصیلی آنها باشد. به عنوان مثال، برخی از دانش آموزان ممکن است در کلاس درس به بهترین شکل یاد بگیرند، در حالی که دانش آموزان دیگر بهتر می توانند اطلاعات را با فرصت های یادگیری عملی درک کنند. ترکیب روش ها در درس ها را در نظر بگیرید تا دانش آموزان بیشتری را در یک زمان جذب کنند.

مرتبط:  هوش هیجانی: تعریف و مثال

۵. آماده سازی

معلمان مؤثر علاوه بر یادگیری سازگاری با نیازهای فردی دانش آموزان، آماده شدن برای هر سناریوی ممکن را نیز یاد می گیرند. آمادگی می‌تواند اعتماد و راحتی را در کلاس تقویت کند و به معلمان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های درسی ایجاد کنند که مطابق با نیازهای فردی هر دانش‌آموز باشد. برای آمادگی بیشتر از نکات زیر استفاده کنید:

برنامه های درسی عمدی ایجاد کنید

مؤثرترین معلمان با در نظر گرفتن راه هایی که طرح درس می تواند تغییر کند و همچنین احساسات، افکار و نگرانی های بالقوه ای که هر طرح درس می تواند برای هر دانش آموز ایجاد کند، برنامه های درسی را با قصد و نیت ایجاد می کنند. معلمان همچنین می توانند هدف هر درس را تعریف کنند تا اطمینان حاصل شود که دانش آموزان متوجه می شوند که چرا آن موضوع خاص را یاد می گیرند.

نقاط قوت و ضعف را درک کنید

همچنین ایجاد طرح درسی بر اساس نقاط قوت و ضعف هر همکلاسی می تواند مفید باشد. شناخت زودهنگام این زمینه‌های بهبود می‌تواند به شما در ایجاد برنامه‌های کلاسی که مطابق با نیازهای فردی دانش‌آموزان باشد کمک کند.

۶. خود اندیشی

خود اندیشی توانایی فرد در بازتاب نیازها، خواسته ها و علایق خود است که می تواند به پذیرش خود و همچنین موفقیت تحصیلی منجر شود. معلمانی که نقاط قوت، ضعف و ویژگی های خود را به عنوان یک معلم منعکس می کنند و به دنبال بهبود هستند، بهتر می توانند همان سطح خود اندیشی را از دانش آموزان خود تشویق کنند. با رعایت نکات زیر می توانید این امر را در کلاس درس خود تشویق کنید:

زمان تعیین کنید

هر روز زمانی را برای تمرکز بر فعالیت های خود انعکاس تعیین کنید. دانش آموزان را تشویق کنید تا پیشرفت خود را برای آن روز ارزیابی کنند و راه هایی بیابند که بتوانند فردا را بهتر انجام دهند. با داشتن زمان خود اندیشی پس از یک آزمون بزرگ یا نزدیک به پایان ترم، ارزیابی خود را با تمرکز بر بهبود ارتقا دهید.

حریم خصوصی را ارائه دهید

برخی از دانش‌آموزان می‌توانند با تأمل در خود مردد باشند، بنابراین معلمان خوب دانش‌آموزان را تشویق می‌کنند تا در مواقعی که راحت هستند، به اشتراک بگذارند و به آن‌ها اجازه می‌دهند در زمانی که نیستند خصوصی بمانند. ژورنال‌ها می‌توانند روشی عالی برای تشویق خود اندیشی بدون نیاز به دانش‌آموزان برای به اشتراک گذاشتن بینش خود با کل کلاس باشند.

۷. یادگیری مادام العمر

معلمان اغلب ملزم به تکمیل دوره های آموزش مداوم هستند و تشویق می شوند تا فرصت های توسعه حرفه ای را برای ارائه بهترین خدمات به دانش آموزان خود دنبال کنند. معلمان می توانند آموزش مداوم خود را به روش های زیر به کار گیرند:

برای تغییر کلاس درس آماده شوید

دوره های روانشناسی کودک به معلمان این امکان را می دهد که با تغییر استراتژی های رشد عاطفی، به روز باشند. دوره های فناورانه به معلمان کمک می کند تا از ابزارهای جدید در کلاس بهترین استفاده را ببرند.

تشویق به توسعه شخصی و حرفه ای در کلاس درس

کلاس‌های آموزش مداوم به شما امکان می‌دهد مهارت‌های تدریس خود را توسعه دهید، که می‌تواند به دانش‌آموزان نشان دهد که برای خودسازی ارزش قائل هستید. همچنین می‌توانید از همان تکنیک‌های مطالعه‌ای که به دانش‌آموزان خود یاد می‌دهید استفاده کنید تا ثابت کنید که چقدر می‌توانند تأثیرگذار باشند.

۸. ترویج عشق به یادگیری

معلمان خوب همچنین با آموزش دانش آموزان به شیوه ای جذاب و جذاب، یادگیری را لذت بخش می کنند. وقتی دانش‌آموزان از یادگیری لذت می‌برند، احتمال بیشتری دارد که در کلاس درس شرکت کنند، از نظر تحصیلی بهتر عمل کنند و برای ادامه تحصیل ارزش قائل شوند. به روش های زیر می توانید احساسات مثبت را در دانش آموزان خود ایجاد کنید:

از روش های جایگزین تدریس استفاده کنید

هدف بهترین معلمان این است که چیز جدیدی را امتحان کنند تا هر موضوعی سرگرم کننده تر شود. یک درس را به بازی یا اجرا تبدیل کنید. این مرحله می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند که بخواهند خلاقیت، تفکر انتقادی و مهارت‌های همکاری را که می‌توانند در خارج از کلاس نیز به کار ببرند، ارتقا دهند.

بازخورد بخواهید

معلمان خوب از دانش‌آموزان خود بازخورد می‌خواهند تا تشخیص دهند که آیا دانش‌آموزان با یک طرح درسی خاص و عناصری که در مورد یک درس یا موضوع دوست دارند یا دوست ندارند، درگیر هستند یا خیر. می‌توانید برای ایجاد یک طرح درسی که برای آن‌ها کار می‌کند، از بازخورد استفاده کنید و حتی زمینه‌های جدیدی را برای کشف آن‌ها ایجاد کنید که به بهترین نحو آنها را در کلاس درس جذب کند.

مشاغلی شبیه به معلمی

اگر کمک به دیگران برای یادگیری چیزی است که از آن لذت می برید، مشاغل زیادی برای دنبال کردن شما وجود دارد. در اینجا ۱۰ شغل مشابه معلمی آورده شده است:

۱. معلم دبستان

۲. معلم راهنمایی

۳. معلم دبیرستان

۴. معلم خصوصی

۵. پروفسور

۶. مربی شرکتی

۷. معلم سوادآموزی بزرگسالان

۸. مربی آموزش

۹. کارگر مهدکودک

۱۰. کتابدار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *