در طول حرفه خود، مهم است که رفتارها و ویژگی هایی را ایجاد کنید که به سطح حرفه ای بودن شما ارزش می بخشد. چندین مهارت وجود دارد که به حرفه ای بودن کمک می کند، از جمله ارتباطات، مدیریت زمان و حل تعارض. درک مهارت ها و ویژگی های لازم برای حفظ حرفه ای بودن در محل کار، بخش مهمی از مشارکت ارزشمند به عنوان یک کارمند است.
در این مقاله از ایوسی، مهارتهای حرفهای بودن را مورد بحث قرار میدهیم، مثالهایی ارائه میدهیم، راههایی را برای بهبود مهارتهای حرفهای بودن ارائه میدهیم، نکاتی را برای به کارگیری آنها در محل کار ارائه میکنیم و در مورد چگونگی تأکید بر مهارتهای حرفهای در نامهها، رزومهها و مصاحبهها بحث میکنیم.
مطالب مرتبط: ۱۵ ویژگی حرفه ای ها
مهارت های حرفه ای چیست؟
مهارت های حرفه ای، شایستگی ها و رفتارهای آموخته شده ای هستند که به شما کمک می کنند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. حرفه گرایی ممکن است به نحوه رفتار شما در محل کار، سبک ارتباطی، صداقت، اخلاق کاری یا نحوه برخورد با تعارض اشاره داشته باشد. حرفه ای گرایی اغلب شامل مهارت های نرم، مانند رهبری یا آگاهی از موقعیت است، اما مهارت های سخت یا فنی نیز می تواند به سطح حرفه ای بودن شما کمک کند.
مرتبط: راهنمای نهایی برای حرفه گرایی
نمونه هایی از مهارت های حرفه ای
در اینجا چند نمونه از مهارت های حرفه ای آورده شده است:
ارتباط
در طول حرفه خود، ممکن است نیاز داشته باشید با طیف وسیعی از افراد با شخصیت ها و پیشینه های مختلف ارتباط برقرار کنید. ارتباطی که متفکرانه، مختصر و با لحن مناسب باشد، یک مهارت حرفه ای مهم برای توسعه است. افراد با مهارت های ارتباطی حرفه ای قوی اغلب می توانند افکار خود را از طریق کانال های نوشتاری و شفاهی به خوبی بیان کنند و می توانند زبان و محتوای خود را برای هماهنگی با شرایط مختلف تنظیم کنند.
آگاهی از موقعیت
آگاهی موقعیتی شامل توانایی تعیین اینکه چه نوع رفتارها و مکالماتی برای محل کار مناسب است می باشد. درک مرزهای اجتماعی و نظارت بر اعمال شما در حین کار، بخش مهمی از توسعه مهارت های حرفه ای شما است و می تواند از هر گونه ناهنجاری یا تنش بین همکاران جلوگیری کند.
ابتکار عمل
اینکه بتوانید مستقل کار کنید و وظایف خود را با نظارت کم یا بدون نظارت کامل کنید، بخش مهمی از ایجاد پاسخگویی است. ابتکار و خودانگیختگی مهارتهای حرفهای مهمی هستند که باید ایجاد شوند و ممکن است به همکاران، مدیران و کارفرمایان شما کمک کنند که تعهد خود را نسبت به وظایف خود نشان دهند.
مدیریت زمان
تکمیل مسئولیت های خود به طور کامل و طبق برنامه بخش مهمی از حفظ حرفه ای بودن شما است. مهم است که روش هایی را برای مدیریت موثر زمان خود برای تولید کار با کیفیت بالا و رعایت تمام ضرب الاجل های مهم ایجاد کنید.
مرتبط: ۱۷ نکته برای مدیریت بهتر زمان
رهبری
حتی اگر در یک موقعیت مدیریتی نباشید، توسعه توانایی های رهبری می تواند به شما کمک کند تا مهارت های حرفه ای خود را ارتقا دهید. مهارتهای رهبری مانند تصمیمگیری، تعیین هدف و حفظ آرامش تحت فشار میتوانند بدون در نظر گرفتن سطح ارشدیت شما برای پیشرفت حرفهای شما اعمال شوند.
مطالب مرتبط: ۱۰ سبک رهبری رایج (به علاوه نحوه یافتن سبک خود)
حل تعارض
اجتناب از درگیری در محل کار برای حفظ حرفه ای بودن شما بهینه است. اگر تنش به وجود آمد، تمام تلاش خود را بکنید که آرام و محترم باشید. این مهارت به همان اندازه برای تعامل با مشتریان و سایر کارکنان مهم است و می تواند به شما کمک کند تا به طور موثرتری تنش را کاهش دهید. مشتریان، همکاران یا سرپرستان شما احتمالاً از توانایی شما در مدیریت موفقیت آمیز موقعیت های چالش برانگیز قدردانی می کنند.
چگونه مهارت های حرفه ای را ارتقا دهیم
در زیر چند مرحله وجود دارد که به شما کمک می کند تا مهارت های حرفه ای خود را بهبود بخشید:
۱. به مهارت های خود فکر کنید
هنگامی که به راه هایی برای بهبود مهارت های حرفه ای خود فکر می کنید، مهم است که نقاط قوت و زمینه های بهبود را درک کنید. لحظاتی را در طول حرفه خود در نظر بگیرید که مهارت های حرفه ای شما به موفقیت شما کمک کرده است و لحظاتی را در نظر بگیرید که می توانستید عملکرد بهتری داشته باشید. درک مهارت هایی که ممکن است نیاز به توسعه داشته باشند می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد چگونگی بهبود حرفه ای خود بگیرید.
۲. منابع را بیابید
هنگامی که مهارتهای حرفهای را که میخواهید ارتقا دهید، درک کردید، در نظر بگیرید که کدام منابع در دسترس شما هستند. برای مثال، اگر میخواهید مهارتهای ارتباطی خود را بهبود ببخشید، میتوانید کتابهایی در این زمینه بخوانید یا در کلاسهای ارتباط مؤثر شرکت کنید. همچنین میتوانید از متخصصان رشته خود که دارای مهارتهایی هستند که میخواهید توسعه دهید و روشهای آنها را در فرآیند شما بکار ببرید، مشاوره بگیرید.
۳. آنچه را که یاد می گیرید به کار ببرید
پس از انجام تحقیقات لازم و آموزش تکنیک های توسعه مهارت، می توانید آنها را در کارهای روزانه خود به کار ببرید. سعی کنید درس هایی را که از منابع خود قبل، در حین و بعد از تکمیل کاری که شامل مهارتی است که می خواهید در آن پیشرفت کنید، آموخته اید، به خود یادآوری کنید. برای مثال، اگر میخواهید مهارتهای مدیریت زمان خود را توسعه دهید، ممکن است از برنامهریزی روز خود یا تکمیل یک چک لیست برای اولویتبندی وظایف خود سود ببرید.
۴. بازخورد بخواهید
پس از به کارگیری دانش توسعه مهارت خود در محل کار خود، از همکاران یا سرپرستان بازخورد سازنده بخواهید. اغلب، آنها از تمایل شما برای بحث در مورد زمینههای بهبود قدردانی میکنند و میتوانند بینش ارزشمندی را ارائه دهند که میتواند به شما کمک کند تا پیشرفت خود را به طور عینیتر تجزیه و تحلیل کنید.
مطالب مرتبط: ۴ روش بازخورد که باعث بهبود عملکرد در محل کار می شود
مهارت های حرفه ای در محیط کار
در زیر چند نکته برای استفاده از مهارت های حرفه ای در محل کار آورده شده است:
اهداف تعیین کنید.
تعیین اهداف برای بهبود عملکرد خود در محل کار، بخش مهمی از توسعه حس حرفه ای بودن شما است. اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، واقعبینانه و بهموقع باشند تعیین و دستیابی به اهداف در محل کار میتواند انگیزه و تعهد شما به تعالی را نشان دهد.
راه حل ارائه دهید.
هنگام حل مشکلات با همکاران یا سرپرستان، سعی کنید قبل از شروع گفتگو به راه حل های ممکن فکر کنید. فعال بودن در رویکرد حل مسئله یک مهارت حرفه ای است که می تواند ابتکار عمل شما را برای مشارکت موثر در راه حل نشان دهد.
مرتبط: ۱۰ راه برای بهبود مهارت های خلاقانه حل مسئله
روابط ایجاد کنید.
ایجاد رابطه یک مهارت حرفه ای مهم است که ممکن است همکاری و احترام شما را به همکاران و سرپرستان نشان دهد. ایجاد روابط سودمند متقابل در محل کار را با رعایت ادب، همدلی و صبر در هنگام تعامل با دیگران در نظر بگیرید.
مرتبط: ۱۰ نکته برای کمک به شبکه سازی مانند یک حرفه ای
خوش بینی را تمرین کنید.
نگرش شما در محل کار ممکن است ظاهر حرفه ای شما را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین خوش بین بودن در هنگام مواجهه با چالش ها مهارت مهمی برای توسعه است. تمام تلاش خود را برای اجرای تکنیک های تثبیت کننده خلق و خو، مانند میانجی گری یا تمرینات تنفسی انجام دهید تا در طول چالش ها آرام و مثبت بمانید.
مرتبط: ۷ نکته برای مثبت اندیشی در محل کار
ظاهر خود را به خاطر بسپارید.
مهم است که به یاد داشته باشید حرفه ای لباس بپوشید و مرتب در محل کار حاضر شوید. محیطهای کاری مختلف ممکن است کدهای لباس متفاوتی داشته باشند، بنابراین هنگام تصمیمگیری در مورد ظاهر خود به آن اشاره کنید. لباس پوشیدن مناسب برای کار ممکن است نشان دهد که شما با محیط خود هماهنگ هستید و مایل به پیروی از سیاست های شرکت هستید.
چگونه مهارت های حرفه ای را برجسته کنیم
درک نحوه انتقال مهارت های حرفه ای خود در حین جستجوی کار می تواند به شما کمک کند مدیران استخدام را تحت تاثیر قرار دهید. از این نکات برای برجسته کردن مهارت های حرفه ای خود استفاده کنید:
مهارت های حرفه ای در نامه و رزومه
هنگامی که در یک نامه یا رزومه در مورد مهارت های حرفه ای خود صحبت می کنید، سعی کنید مرتبط ترین شایستگی ها را در موقعیتی که برای آن درخواست می کنید، درج کنید. به عنوان مثال، اگر برای یک موقعیت مدیریتی درخواست می دهید، ممکن است در مورد توانایی های رهبری خود صحبت کنید. این ممکن است به مدیران استخدام کمک کند تا تجسم کنند که چگونه مهارت های حرفه ای شما می تواند به موفقیت شما در موقعیت کمک کند. شایستگیهای حرفهای خود را در چند نکته در بخش مهارتهای رزومه خود فهرست کنید یا آنها را در توضیح مختصری از دستاوردهای خود در یک نامه پوششی قرار دهید.
مرتبط: ۱۰ مورد از بهترین مهارت ها برای گنجاندن در رزومه
مهارت های حرفه ای در مصاحبه
هنگام بحث در مورد مهارتهای حرفهای خود در یک مصاحبه، تمام تلاش خود را بکنید تا در توضیح اینکه چگونه مهارتهای مرتبط شما به شما در یک موقعیت یا سناریو برتری میدهد، دقیق باشید. به عنوان مثال، اگر در مورد زمان مورد نیاز برای رهبری یک تیم در یک پروژه از شما پرسیده شود، در مورد مهارت های حرفه ای که به شما در انجام کار کمک کرده است، صحبت کنید. اینها ممکن است شامل تصمیم گیری، تعیین هدف یا سخنرانی در جمع باشد و می تواند به مدیران استخدام کمک کند تا توانایی شما را در اعمال اهداف حرفه ای در فرآیندهای خود به منظور دستیابی به اهداف درک کنند.