اگر خود را برای ارتقاء در محل کار قرار می دهید، سطح حرفه ای بودن شما یک ملاحظات مهم است. حرفه ای بودن در محل کار می تواند به شما مزیت رقابتی نسبت به سایر کاندیداها بدهد و به شما کمک کند شهرت قوی در شرکت خود ایجاد کنید. درک ویژگی های مختلف حرفه ای می تواند به شما کمک کند از رفتار خود در محل کار آگاه شوید.
در این مقاله از ایوسی، حرفه ای بودن چیست و ۱۵ ویژگی حرفه ای را بررسی می کنیم.
ویژگی های حرفه ای چیست؟
ویژگیهای حرفهای به ویژگیهایی اشاره دارد که یک فرد در یک محیط کسبوکار نمونه میکند. حرفه ای گرایی شامل استانداردهایی برای رفتار و توانایی کارمند برای تجسم ارزش های شرکت و انجام آنچه کارفرما از آنها انتظار دارد می باشد. حرفه ای بودن برای موفقیت بلندمدت هر تجارت بزرگ یا کوچک ضروری است. این تضمین می کند که روابط با مشتری حفظ می شود، تعاملات کارکنان مثبت است و شرکت به اهداف و مقاصد خود می رسد.
مرتبط: راهنمای نهایی برای حرفهگرایی
۱۵ ویژگی حرفه ای برای محل کار
در اینجا ۱۵ ویژگی حرفه ای آورده شده است که می تواند به شما کمک کند احترام دیگران را به دست آورید و جایگاه خود را برای ترفیع کسب کنید:
۱. ظاهر حرفه ای
حرفه ای ها باید همیشه برای ظاهری حرفه ای از جمله لباس مناسب و بهداشت و آراستگی مناسب تلاش کنند. لباس ها باید همیشه تمیز و به درستی اتو شوند. شلوارها، لباسها، دامنهای رسمی، پیراهنهای سفید و کفشهای چرمی همگی برای کمد لباس حرفهای مناسب هستند.
۲. قابل اعتماد
افراد حرفه ای قابل اعتماد هستند و به تعهدات خود پایبند هستند. آنها کاری را که می گویند انجام می دهند و زیاد قول نمی دهند. افراد حرفه ای به سرعت به همکاران و مشتریان پاسخ می دهند و به موقع به تعهدات خود عمل می کنند. وقت شناسی یکی از جنبه های کلیدی این ویژگی حرفه ای است. همیشه مهم است که در هنگام برخورد با مشتریان یا اعضای تیم خود، هر زمینهای که عدم قطعیت وجود دارد را روشن کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ فرضیه یا غافلگیری اشتباهی وجود ندارد.
۳. رفتار اخلاقی
تجسم حرفه ای بودن همچنین به معنای متعهد بودن به انجام کار درست است. صداقت، افشای آشکار و صداقت همه از ویژگی های رفتار اخلاقی هستند. بسیاری از سازمان ها تعهد به رفتار اخلاقی را در آیین نامه رفتار خود گنجانده اند. حرفه ای ها می توانند یک کد رفتار شخصی را اتخاذ کنند و همان تعهد را به صورت فردی انجام دهند.
مطالب مرتبط: برترین مهارت های اخلاق کاری (و ۴ نکته برای بهبود مهارت های خود)
۴. سازماندهی شده
یک حرفه ای فضای کاری خود را مرتب و منظم نگه می دارد تا در صورت نیاز به راحتی وسایل را پیدا کند. همه پرونده ها و مدارک باید در جای خود باشند و اگر باید ارائه انجام دهند، همه مواد باید از قبل آماده باشند تا تاخیر غیرمنتظره ای ایجاد نشود.
۵. پاسخگو
همانطور که یک حرفه ای برای انجام یک کار یا رسیدن به یک هدف اعتبار می پذیرد، در صورت شکست نیز پاسخگوی اقدامات خود هستند. آنها مسئولیت هر گونه اشتباهی را که مرتکب می شوند به عهده می گیرند و هر اقدامی را که لازم است برای رفع عواقب ناشی از اشتباه انجام می دهند. آنها پاسخگو هستند و از دیگران انتظار پاسخگویی دارند.
۶. زبان حرفه ای
افرادی که حرفه ای رفتار می کنند، همه حوزه های رفتارشان، از جمله نحوه صحبت کردنشان را زیر نظر دارند. آنها استفاده از زبان عامیانه را به حداقل می رسانند و از استفاده از زبان نامناسب در محل کار خودداری می کنند. آنها حتی نسبت به زبانی که در محیط های غیررسمی استفاده می کنند با وجدان هستند.
۷. شخصی و حرفه ای را جدا می کند
حرفه ای ها اهمیت جداسازی زندگی شخصی خود را از زندگی حرفه ای خود درک می کنند. در حالی که حرفه ای ها ممکن است چالش های مشابهی را در زندگی شخصی خود تجربه کنند، اما آنها بین زندگی حرفه ای خود و رفتار در محل کار خود از یکدیگر جدا هستند.
۸. نگرش مثبت
بخشی از حرفه ای بودن به معنای حفظ نگرش مثبت و قابل انجام در حین کار است. نگرش مثبت عملکرد کلی یک حرفه ای را بهبود می بخشد و احتمال یک نتیجه مثبت را افزایش می دهد. همچنین بر رفتار و عملکرد دیگران تأثیر می گذارد و روحیه کارکنان را در دفتر بهبود می بخشد.
۹. کنترل عاطفی
کنترل عاطفی یکی دیگر از ویژگی های کلیدی حرفه ای بودن است. حرفه ای ها اهمیت حفظ خونسردی و آرامش خود را در همه شرایط درک می کنند. با حفظ آرامش، حتی در لحظات چالش برانگیز، دیگران می توانند برای منطقی بودن و قضاوت صحیح به آنها تکیه کنند.
۱۰. مدیریت زمان موثر
کارمندی که می داند چگونه زمان خود را به خوبی مدیریت کند، توسط همسالان خود به عنوان یک حرفه ای در نظر گرفته می شود. برخی از ویژگیهای تواناییهای مدیریت زمان شامل حضور به موقع در دفتر در صبح، به موقع بودن برای جلسات و اطلاع دادن به فردی در دفتر در صورت مشکوک شدن به دیر آمدن است.
۱۱. متمرکز
یک حرفه ای در مورد اهداف خود واضح است و درک می کند که برای رسیدن به آنها باید چه کاری انجام دهد. آنها می دانند که چگونه روی کار خود متمرکز بمانند تا بهره وری خود را حفظ کنند. حرفه ای ها اهمیت حفظ تمرکز برای بهبود کیفیت کار خود و تا حد امکان کارآمد را تشخیص می دهند.
۱۲. آماده
حرفه ای ها باید متانت، حالتی آرام و مطمئن از خود نشان دهند. آماده بودن به معنای حفظ حالت مستقیم، برقراری تماس چشمی هنگام برقراری ارتباط و کمک به ایجاد یک حضور دوستانه و حرفه ای است. آماده بودن به معنای آرام ماندن در مواقع فشار زیاد است.
مرتبط: مثالهای ویژگی شخصیت: بهترین ویژگیها برای کار و رزومه
۱۳. احترام گذاشتن به دیگران
حرفه ای ها همیشه با دیگران با احترام رفتار می کنند. آنها درک می کنند که اگرچه شوخ طبعی در محل کار مناسب است، اما باید همیشه از آن با احترام به دیگران استفاده کنند. تنها زمانی که حرفه ای ها در مورد افراد دیگر گفتگو می کنند این است که عملکرد خود را ارزیابی می کنند و به دنبال راه های سازنده برای بهبود عملکرد خود در محل کار هستند.
۱۴. ارتباط برقرار کننده قوی
یک حرفه ای باید مهارت های ارتباطی قوی داشته باشد. این بدان معنی است که آنها نه تنها می توانند به طور مؤثر و کارآمد پیام ها را به دیگران منتقل کنند، بلکه می توانند فعالانه به آنچه دیگران می گویند گوش دهند و بفهمند. با درگیر شدن در ارتباط باز و سازنده با دیگران، متخصصان می توانند به طور مؤثرتری همکاری کنند و کارهای زیادی را انجام دهند.
۱۵. دارای مهارت های نرم
مهارتهای نرم ویژگیهای شخصی هستند که به افراد اجازه میدهند با دیگران تعامل مؤثری داشته باشند. مهارتهای نرم شامل مواردی مانند رهبری، تفکر انتقادی، کار گروهی و مهارتهای مردمی است. مهارتهای نرم به افراد حرفهای کمک میکند تا هنگام صحبت با همکاران و مدیران، مودبانه رفتار کنند، هنگام برقراری ارتباط از زبان مناسب استفاده کنند و به نظرات دیگران احترام بگذارند.