بخش مهارت های رزومه شما به کارفرمایان نشان می دهد که شما توانایی های لازم برای موفقیت در این نقش را دارید. در نتیجه، کارفرمایان اغلب توجه ویژهای به بخش مهارتها میکنند تا مشخص کنند کدام کاندیداها باید به مرحله بعدی فرآیند استخدام بروند. بنابراین مهم است که مهارت هایی را که در رزومه خود گنجانده اید با دقت انتخاب کنید.
۱۰ مهارت برتر برای رزومه
اگر مطمئن نیستید که کدام مهارتها را به رزومه خود اضافه کنید، در اینجا برخی از مهمترین مهارتهایی وجود دارد که میتوانید بگنجانید:
- گوش دادن فعال
- ارتباط
- مهارت های کامپیوتری
- خدمات مشتری
- مهارت های بین فردی
- رهبری
- مهارتهای مدیریتی
- حل مسئله
- مدیریت زمان
- مهارت های قابل انتقال
برای کمک به شما در ایجاد یک بخش مهارتهای قوی، چند نکته و نمونههایی از مهارتهای رزومه را جمعآوری کردهایم که به رزومه شما کمک میکند توجه مدیران استخدام و استخدامکنندگان را جلب کند.
مهارت های سخت در مقابل مهارت های نرم
کارفرمایان به دنبال استخدام کارمندانی هستند که ترکیب مناسبی از دو نوع مهارت مختلف را داشته باشند: مهارت های نرم و مهارت های سخت.
مهارتهای سخت، تواناییهای خاص شغل و/یا صنعت هستند. به طور کلی، اینها مهارت های فنی بیشتری هستند که در مدرسه یاد می گیرید، برنامه های صدور گواهینامه، مواد آموزشی یا تجربه در محل کار. مهارت های سخت ممکن است شامل مهارت در موارد زیر باشد:
- نرم افزار
- زبان های خارجی
- استفاده از تجهیزات یا ماشین آلات خاص
از سوی دیگر، مهارتهای نرم ، تواناییهایی هستند که در هر شغلی قابل استفاده هستند. اغلب، مهارتهای نرم را میتوان «مهارتهای مردمی» یا «مهارتهای اجتماعی» نامید و شامل مهارت در مواردی مانند:
- ارتباط
- خدمات مشتری
- حل مسئله
- مدیریت زمان
- رهبری
مهارتهای سخت معمولاً آنهایی هستند که میتوانید یاد بگیرید، در حالی که مهارتهای نرم معمولاً ویژگیهای شخصیتی هستند که توسعه آنها بسیار سختتر است و بنابراین برای کارفرمایان بسیار ارزشمند است. در بیشتر موارد، مهارت های نرم شما می تواند مهارت های سخت شما را افزایش دهد. به عنوان مثال، اگر شما یک توسعهدهنده نرمافزار جزئیات محور هستید و در زبان برنامهنویسی کامپیوتر مهارت دارید، احتمالاً میتوانید خطاها و مشکلات موجود در کد ایجاد شده توسط خود و تیمتان را تصحیح کنید.
به عنوان یک جوینده کار، مهم است که بهترین مهارت های سخت و نرم خود را برجسته کنید تا خود را به عنوان یک کاندیدای کامل قرار دهید. همچنین در نظر گرفتن اینکه چگونه این دو نوع مهارت با یکدیگر و شغل مرتبط هستند، مفید است تا بتوانید در مصاحبه خود با آن صحبت کنید.
چگونه بهترین مهارت های خود را شناسایی کنیم
اگر مطمئن نیستید که کدام مهارت را می خواهید به اشتراک بگذارید، تجربیات قبلی خود را در نظر بگیرید. کجا عالی بودی؟ همسالان شما میگویند که شما در کجا تمرین کردهاید؟ در اینجا چند راه برای تعیین مهارت های خوب برای گنجاندن در رزومه وجود دارد:
- جوایز و دستاوردهای خود را در نظر بگیرید. آیا تا به حال برای دستیابی به یک هدف خاص یا برتری در یک زمینه خاص به رسمیت شناخته شده اید؟ اگر چنین است، احتمالاً مهارتهایتان به شما در رسیدن به این موفقیت کمک کرده است، بنابراین در نظر بگیرید که چه استعدادها یا ویژگیهای شخصی به شما در رسیدن به آن نقطه عطف کمک کرده است.
- از همکاران یا دانشجویان سابق خود بپرسید. گاهی اوقات دیگران می توانند به نقاط قوتی که ممکن است خودتان آنها را تشخیص ندهید کمک کنند. با یک مدیر یا همکار سابق که از نزدیک با شما کار کرده است تماس بگیرید. اگر در دنیای حرفه ای تازه کار هستید، با دانش آموزانی که با آنها کار کرده اید، معلمانی که شما را به خوبی می شناسند یا فردی که به عنوان یک مربی فکر می کنید، تماس بگیرید.
- با افراد حرفه ای در این زمینه صحبت کنید. اگر در تعیین مهارتهایی که یک کارفرما میخواهد ببیند مشکل دارید، با یک متخصص که قبلاً در صنعت یا موقعیتی مشابه شغل مورد نظر شما کار میکند تماس بگیرید. دریابید که آنها چه مهارتهایی را مهمتر میدانند و مشخص کنید که کدام مهارتها با مهارتهای شما همسو هستند.
هنگام ایجاد فهرستی از مهارتها برای رزومه خود، فقط مهارتهایی را که میدانید نقاط قوت شما هستند را درج کنید. اگر چیزی وجود دارد که هنوز در حال یادگیری آن هستید، برای گنجاندن آن تحت فشار نباشید زیرا در آگهی شغلی ظاهر می شود. اگر کارفرما به مهارتی اشاره کرد که شما در رزومه کاری خود در طول فرآیند مصاحبه لحاظ نکرده اید، می توانید در مورد چگونگی یادگیری یا بهبود آن برای آن نقش صحبت کنید.
مطالب مرتبط: سوال مصاحبه: نقاط قوت و ضعف شما چیست؟
نحوه فهرست کردن مهارت ها در رزومه
شرح شغل را مرور کنید و در مورد شرکت تحقیق کنید
اگرچه ممکن است چندین زمینه مختلف قدرت داشته باشید، فقط مهارتهایی را که دارید که مرتبط با شغل هستند، در نظر بگیرید. استخدامکنندگان معمولاً زمان محدودی برای بررسی رزومه دارند، بنابراین بهتر است بخش مهارتهای خود را مشخص و مختصر نگه دارید. هنگامی که به مرحله مصاحبه رفتید، این فرصت را خواهید داشت که در مورد مهارت های اضافی که در رزومه خود ذکر نشده اند توضیح دهید.
با مرور شرح شغل و یادداشت هر گونه مهارت یا توانایی لازم که با خودتان مطابقت دارد شروع کنید. علاوه بر الزامات شغلی، شرح شرکت و فرهنگ آن را نیز در نظر بگیرید.
به عنوان مثال، شرح شغل برای یک دستیار پزشکی ممکن است به مهارت در نرم افزار مدارک پزشکی الکترونیکی و برنامه های زمان بندی نیاز داشته باشد. اما، ممکن است به اشتراک بگذارد که شرکت برای کار تیمی و رضایت بیمار ارزش قائل است. در این مورد، بهترین مهارت ها برای قرار دادن رزومه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- سیستم های مدارک پزشکی الکترونیکی (EMR)
- نرم افزار برنامه ریزی بیمار
- رهبری تیم
- ارتباط بین فردی
- خدمات مشتری
اگر هیچ سرنخی در مورد فرهنگ شرکت در شرح شغل نمی بینید، سایر مطالب ما را مطالعه و بررسی کنید یا برای اطلاعات بیشتر وب سایت کارفرما را بررسی کنید.
در مورد قالب بخش مهارت تصمیم بگیرید
هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کجا باید مهارت ها را در رزومه خود فهرست کنید، چندین گزینه دارید:
- مهارت های خود را در یک رزومه کاربردی فهرست کنید. این گزینه برای افرادی که در حال تغییر شغل هستند یا کسانی که تجربه حرفه ای کمی دارند یا اصلاً تجربه ندارند خوب است.
- مهارت های خود را در بخش مهارت های جداگانه فهرست کنید. این گزینه برای کسانی خوب است که تجربه زیادی دارند اما میخواهند مهارتها یا شرایط خاصی را که آنها را متمایز میکند به وضوح برجسته کنند.
- مهارت های خود را در بخش تجربه حرفه ای خود ببافید. مهم نیست که چگونه تصمیم میگیرید مهارتها را در رزومه خود فهرست کنید، هنگام فهرست کردن تجربیات قبلی باید کلمات کلیدی را از شرح شغل وارد کنید.
اجازه دهید نگاهی دقیقتر به هر یک از این گزینهها بیندازیم زیرا تصمیم میگیرید کدام یک برای پسزمینه شما بهترین است.
۱ . مهارت های خود را در یک رزومه کاربردی فهرست کنید.
اگر در حال تغییر شغل یا صنعت هستید و تجربه حرفه ای گسترده ای ندارید، ممکن است تصمیم بگیرید که آنها را در بالای رزومه خود قرار دهید. به این نوع رزومه، رزومه کاربردی می گویند.
برای گنجاندن مهارتها در یک رزومه کاربردی، باید یک بخش مهارت ایجاد کنید که موفقیتهای شما را با مهارتهای کلیدی مرتبط با موقعیتی که برای آن درخواست میدهید فهرست میکند. هر تجربه حرفه ای که دارید باید زیر بخش مهارت های شما باشد.
در اینجا مثالی از نحوه فهرست کردن مهارت ها در یک رزومه کاربردی آورده شده است:
مهارت ها
- سادهسازی فرآیند
اسکریپتهای ایمیل خدمات مشتری ایجاد کرد که در سراسر شرکت برای تعامل با مشتریان استفاده میشد. کتابچه راهنمای آموزشی نماینده خدمات مشتری که به تنهایی ایجاد شده است، روند سوار شدن به هواپیما را از ۸ به ۶ هفته کاهش می دهد. با آموزش آنلاین بصری، میانگین زمان تماس نماینده مشتری را ۹۰ ثانیه کاهش داد. - حل شکایت
به طور متوسط به بیش از ۵۰ تماس در روز از مشتریان ناراضی مربوط به تاخیر در ارسال، اشتباهات سفارش و سفارشهای از دست رفته پاسخ میدهد. به ۹۷% میانگین امتیاز رضایت مشتری دست یافت و ۱۲% از هدف تیم پیشی گرفت. - فروش مبتنی بر خدمات
با تکنیکهای نوآورانه افزایش فروش، به طور مداوم بیش از ۱۰% از اهداف برنامهها فراتر رفت. پیشگام توسعه سیستم بهبود یافته برای پیگیری مشتریان ناراضی، کاهش ریزش مشتری تا ۶٪.
۲ . مهارت های خود را در بخش مهارت های جداگانه فهرست کنید.
اگر میخواهید از تجربه حرفهای خود با مهارتهایی حمایت کنید که مورد نیاز یا مربوط به کارفرما هستند، میتوانید بخش مهارتهای جداگانهای قرار دهید که کلمات کلیدی را از شرح شغل برجسته میکند. اگر تجربه حرفه ای گسترده ای دارید، بخش سابقه شغلی شما باید به عنوان اولین چیزی که کارفرمایان می بینند برجسته شود. میتوانید مهارتهای اضافی را در قسمتی جداگانه در پایین یا نزدیک به انتهای رزومه خود فهرست کنید.
در اینجا یک نمونه بخش مهارت برای یک متخصص حقوق و دستمزد آمده است:
۳ . مهارت های خود را در بخش تجربه حرفه ای خود ببافید.
در حالی که بسیاری از جویندگان کار ممکن است مهارت ها را در بخش جداگانه ای از رزومه خود فهرست کنند، همچنین مهم است که آنها را در توضیحات زیر هر یک از موقعیت های قبلی خود بگنجانید. اینجاست که فرصتی برای تقویت بخش مهارت های خود با زمینه های اضافی و مثال های خاص دارید.
برای مثال، اگر مهارتهای «مدیریت پروژه» و «مدیریت زمان» را در نظر بگیرید، میتوانید این را با ارائه یک مثال واقعی نشان دهید، مانند: «شش پروژه را با موفقیت در سه تیم مجزا در نیمه اول سال ۲۰۱۸ مدیریت کرد و تحویل داد. همه موارد تکمیل شده در مهلت مقرر.
مهارت های مثال برای قرار دادن رزومه
در حالی که اغلب میتوانید به راحتی مهارتهای سخت را برای فهرست کردن بر اساس جزئیات در شرح شغل تعیین کنید، انتخاب مهارتهای نرم مرتبط همیشه آنقدر واضح نیست. برای کمک به محدود کردن مهارتهای نرم در رزومه، وظایف مختلف این موقعیت را مرور کنید و مشخص کنید کدام یک از نقاط قوت شخصی شما به شما کمک میکند تا آن وظایف را با موفقیت انجام دهید.
در اینجا چند نمونه از مهارت های نرم و سخت محبوبی که کارفرمایان ممکن است به دنبال آن باشند آورده شده است:
۱ . مهارت گوش دادن فعال
گوش دادن فعال توانایی تمرکز کامل روی یک گوینده، درک پیام او، درک اطلاعات و پاسخ متفکرانه است. شنوندگان فعال از تکنیک های کلامی و غیرکلامی برای نشان دادن و حفظ توجه خود به گوینده استفاده می کنند. توسعه و استفاده از مهارتهای گوش دادن فعال میتواند به همکارانتان نشان دهد که به پروژه یا کار مورد نظر علاقه دارید.
مهارت های شنیداری مرتبط عبارتند از:
- سوال پرسیدن
- یادداشت برداری
- سازمان
- وقت شناسی
- ارتباط کلامی/غیر کلامی
برای کسب اطلاعات بیشتر، به مهارتهای گوش دادن فعال: تعاریف و مثالها مراجعه کنید.
۲ . مهارت های ارتباطی
مهارتهای ارتباطی، تواناییهایی هستند که هنگام ارائه و دریافت انواع مختلف اطلاعات از آنها استفاده میکنید. برخی از مثالها شامل برقراری ارتباط با ایدهها، احساسات یا اتفاقاتی است که در اطراف شما میافتد. مهارت های ارتباطی شامل گوش دادن، صحبت کردن، مشاهده کردن و همدلی است. داشتن مهارت های ارتباطی قوی در هر صنعتی در هر سطح شغلی مهم است.
مهارت های ارتباطی مرتبط عبارتند از:
- گوش دادن فعال
- انتقاد سازنده
- ارتباط بین فردی
- سخنرانی عمومی
- ارتباط کلامی/غیر کلامی
- ارتباط نوشتاری
برای کسب اطلاعات بیشتر، به ۱۰ مهارت ارتباطی که باید به رزومه خود اضافه کنید مراجعه کنید.
۳ . مهارت های کامپیوتری
مهارت های کامپیوتری شامل توانایی یادگیری و به کارگیری فناوری های مختلف است. مهارتهای سختافزاری به شما این امکان را میدهد که به طور فیزیکی با رایانه کار کنید، و میتواند به سادگی دانستن نحوه روشن و خاموش کردن دستگاهها باشد. مهارتهای نرمافزاری به شما کمک میکند تا از برنامهها و برنامههای رایانهای که برای نقش شما ضروری هستند، به طور مؤثر استفاده کنید. برخی از مهارتهای نرمافزاری وجود دارد که کارفرمایان ممکن است آنها را به عنوان پیش نیاز استخدام در نظر بگیرند، مانند استفاده از صفحات گسترده یا دانستن یک زبان برنامهنویسی خاص.
مهارت های مرتبط با کامپیوتر عبارتند از:
- تایپ / پردازش کلمه
- تسلط به زبان های کدنویسی
- مدیریت سیستم ها
- صفحات گسترده
- مدیریت ایمیل
۴ . مهارت های خدمات مشتری
مهارتهای خدمات مشتری ویژگیها و شیوههایی هستند که به شما کمک میکنند تا نیازهای مشتری را برای ایجاد یک تجربه مثبت برطرف کنید. به طور کلی، مهارت های خدمات مشتری به شدت بر حل مسئله و ارتباط متکی است. خدمات مشتری اغلب به عنوان یک “مهارت نرم” در نظر گرفته می شود، از جمله ویژگی هایی مانند گوش دادن فعال و خواندن نشانه های کلامی و غیرکلامی.
مهارت های مرتبط با خدمات مشتری:
- گوش دادن فعال
- یکدلی
- مهارت های بین فردی
- حل مسئله
- قابلیت اطمینان
۵ . مهارت های بین فردی
مهارت های بین فردی ویژگی هایی هستند که هنگام تعامل و برقراری ارتباط با دیگران به آنها تکیه می کنید. آنها سناریوهای مختلفی را پوشش می دهند که در آن همکاری ضروری است. توسعه مهارت های بین فردی برای کار موثر با دیگران، حل مشکلات و هدایت پروژه ها یا تیم ها مهم است.
مهارت های بین فردی مرتبط عبارتند از:
- ارتباط
- یکدلی
- انعطاف پذیری
- رهبری
- صبر
مطلب مرتبط: ۹ راه برای بهبود مهارت های توسعه فردی
۶ . مهارت های رهبری
مهارتهای رهبری، مهارتهایی هستند که هنگام سازماندهی افراد دیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک استفاده میکنید. چه در یک موقعیت مدیریتی باشید یا یک پروژه را رهبری کنید، مهارتهای رهبری از شما میخواهد که دیگران را برای انجام یک سری وظایف، اغلب طبق یک برنامه، تشویق کنید.
مهارت های رهبری مرتبط:
- توانایی تدریس و راهنمایی
- انعطاف پذیری
- ریسک پذیری
- تیم سازی
- مدیریت زمان
۷ . مهارتهای مدیریتی
مهارتهای مدیریتی ویژگیهایی هستند که به شما کمک میکنند هم بر وظایف و هم بر افراد مدیریت کنید. یک مدیر خوب سازماندهی شده، همدل است و برای حمایت از یک تیم یا پروژه به وضوح ارتباط برقرار می کند. مدیران همچنین باید هم در مهارت های نرم و هم در مهارت های فنی خاص مرتبط با صنعت خود ماهر باشند.
مهارت های مدیریت مرتبط:
- تصمیم گیری
- برنامه ریزی پروژه
- تفویض وظیفه
- ارتباط تیمی
- رهبری تیم
۸ . مهارت های حل مسئله
مهارتهای حل مسئله ویژگیهایی هستند که به شما کمک میکنند منبع یک مشکل را تعیین کنید و به سرعت یک راهحل مؤثر پیدا کنید. در حالی که این مهارت در هر نقشی برای هر صنعتی بسیار ارزشمند است، حل مشکلات در نقش شما ممکن است به مهارتهای فنی خاص در صنعت یا شغل نیز نیاز داشته باشد.
مهارت های حل مسئله مرتبط:
- توجه به جزئیات
- همکاری
- ارتباط
- صبر
- پژوهش
۹ . مهارت های مدیریت زمان
مهارت های مدیریت زمان به شما این امکان را می دهد که وظایف و پروژه ها را قبل از موعد مقرر تکمیل کنید و در عین حال تعادل بین کار و زندگی را نیز حفظ کنید. درک عمیق اهداف فردی، تیمی و شرکتی شما میتواند نقطه شروعی برای تصمیمگیری در مورد نحوه مدیریت زمان شما باشد، در حالی که منظم ماندن میتواند به شما کمک کند روز کاری خود را بر اساس اهمیت به وظایف خاصی اختصاص دهید.
مهارت های مرتبط مدیریت زمان:
- تفویض وظایف
- تمرکز
- تعیین هدف
- سازمان
- اولویت بندی
۱۰ . مهارت های قابل انتقال
مهارتهای قابل انتقال ویژگیهایی هستند که برای هر کارفرمایی هنگام تغییر شغل یا شغل مفید هستند. اغلب مهارت های نرم، ممکن است شامل مواردی مانند انعطاف پذیری، سازماندهی، کار تیمی یا سایر ویژگی هایی باشد که کارفرمایان در کاندیداهای قوی به دنبال آن هستند. مهارتهای قابل انتقال را میتوان برای موقعیتیابی تجربیات گذشته خود در هنگام درخواست شغل جدید بهویژه اگر در صنعت دیگری باشد، استفاده کرد.
مهارت های قابل انتقال مرتبط:
- هدف – آرزو
- خلاقیت
- یکدلی
- رهبری
- کار گروهی
بهترین مهارت ها برای نوشتن رزومه بر اساس نوع شغل، سطح شغلی، تحصیلات و عوامل دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، مهارتهایی که برای یک راننده کامیون تجاری بسیار مهم است با یک مدیر بازاریابی متفاوت است. بنابراین قبل از درخواست برای هر شغلی، زمانی را به بررسی مهارت هایی که برای کارفرما بسیار ارزشمند هستند اختصاص دهید و رزومه خود را بر اساس مهارت های شخصی خود تنظیم کنید.
هدف لیست مهارت های رزومه شما این است که به استخدام کننده یا مدیر استخدام نشان دهید که شما بهترین کاندید برای این نقش هستید و ارزش مشخصی برای تیم آنها به ارمغان می آورد. با توجه به نوع نامزدی که کارفرما به دنبال آن است و ایجاد ارتباط با نقاط قوت خود، می توانید به سرعت در میان رقبا متمایز شوید.