بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۲ اصل بازخورد برای نتایج سازنده

بازخورد مشتری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

جمع آوری و ارائه بازخورد بخش مهمی از سفر بهبود یک شرکت یا حرفه حرفه ای شما است. این می تواند یک فرآیند سازنده و روشنگر باشد که به نفع همه طرف های درگیر باشد. اگر علاقه مند به یادگیری نحوه ارائه یا دریافت بازخورد بهتر هستید، یادگیری چند روش خوب و نحوه استفاده از آنها برای یک تجربه موفق تر می تواند مفید باشد.

در این مقاله از ایوسی، بازخورد چیست و ۱۰ اصل اساسی بازخورد را بررسی می کنیم.

مرتبط: دادن و دریافت بازخورد: تعاریف و مثال ها

بازخورد چیست؟

بازخورد ورودی است که یک یا چند نفر در مورد یک محصول، خدمات، برنامه یا تجربه خاص به فرد یا گروهی از افراد دیگر می دهند. به طور معمول، بازخورد، مانند انتقاد سازنده، به منظور بهبود تجربه یا عملکرد ارائه می شود. همیشه اینطور نیست، زیرا گاهی اوقات، بازخورد فقط یک نظر مثبت یا منفی است که بینشی در مورد چگونگی بهبود تجربه ارائه نمی دهد.

بازخورد می تواند هم به صورت عمومی و هم خصوصی ارائه شود. به عنوان مثال، یک مشتری رستوران ممکن است یک بررسی آنلاین از رستوران در یک پلتفرم رسانه اجتماعی بنویسد و بازخورد عمومی آن را ارسال کند. در مقابل، مشتری در یک فروشگاه خرده‌فروشی ممکن است در حین تسویه‌حساب با یک مدیر صحبت کند تا اطلاعات خصوصی در مورد تجربه خرید خود ارائه دهد.

مطالب مرتبط: بهترین شیوه ها برای ارائه بازخورد سازنده

۱۲ اصل بازخورد

چندین اصل مشترک وجود دارد که می توان هنگام ارائه بازخورد از آنها پیروی کرد. پیروی از این دستورالعمل ها می تواند ویژگی های سازنده و نتیجه هر توصیه پیشنهادی را بهبود بخشد. این ۱۲ مفهوم اساسی را در نظر بگیرید:

۱. تعادل را حفظ کنید

در حالی که به مردم بازخورد می دهید، مهم است که بین ارزیابی های خود تعادل ایجاد کنید، به خصوص اگر بیشتر بازخورد شما به موضوعات منفی می پردازد. تعادل منفی را با بازخورد مثبت در پایان جلسه در نظر بگیرید. انجام این کار می تواند به حفظ روحیه و ایجاد انگیزه در فرد برای تغییر کمک کند و تأیید کند که قادر به ایجاد این تغییرات است.

مطالب مرتبط: نحوه ارائه بازخورد در محل کار (با مثال)

۲. صادق باشید

مهم است که هنگام ارائه بازخورد تا حد امکان صادق باشید تا بازخورد بر اساس دقت و صحت باشد. اگر به طرز خاصی در مورد نحوه عملکرد یک فرد یا واکنش شخصی به یک تجربه احساس می کنید، می توانید این احساسات را به شیوه ای صادقانه منتقل کنید. این به فضایی اجازه می دهد که در آن صداقت شکوفا شود و می تواند فرد دریافت کننده بازخورد را تشویق کند تا احساس کند که می تواند صادقانه و باز باشد.

۳. به موقع بمانید

بازخوردی که به موقع داده می شود اغلب در تسهیل تغییر مؤثرترین است. بهترین زمان برای ارائه بازخورد کمی پس از رویدادی است که در ابتدا باعث ارزیابی می شود. این به تشخیص یک رفتار قبل از تکرار آن کمک می کند. بسته به میزان بازخورد و میزان شدت آن، پیشنهاد دهید بعد از یک یا دو روز دوباره درباره آن بحث کنید.

مطالب مرتبط: اهمیت بازخورد مثبت و نحوه ارائه آن به دیگران

۴. فعالانه گوش دهید

پس از ارائه بازخورد، فردی که بازخورد دریافت می کند ممکن است بخواهد در مورد موضوع بحث بیشتری داشته باشد. مایل به گوش دادن به آنچه فرد برای گفتن دارد، مانند استدلال او در پشت تجربه مورد نظر یا هر سؤالی که ممکن است داشته باشد، مهم است. گوش دادن فعال می تواند به جلسه تا حد امکان مثبت، باز و موثر کمک کند.

۵. راه حل ارائه دهید

هنگام ارائه بازخورد، ارائه راه حل های همراه برای هر مشکلی که ممکن است در مورد آن بحث کنید مفید است. به این ترتیب، فردی که بازخورد دریافت می کند، ابزاری برای تصحیح رفتار یا تجربیاتی دارد که باعث ارزیابی شده است. تمایل به کمک به فرد برای مقابله با هر مشکلی نیز می تواند حمایت فعال شما را از فرد نشان دهد و به عنوان انگیزه ای برای تغییر عمل کند.

مطالب مرتبط: اهمیت دادن بازخورد سازنده به کارکنان (همراه با مثال ها و نکات)

۶. پیگیری کنید

اطمینان از اینکه پس از ارائه بازخورد پیگیری می کنید برای کل فرآیند ضروری است. انجام این کار به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا بازخورد شما دریافت شده است و تغییر را تسهیل کرده است. همچنین نشان می دهد که شما به رشد حرفه ای فرد توجه دارید و علاقه مند به یادگیری در مورد آن هستید.

۷. اهداف را به وضوح تعیین کنید

مشخص کردن واضح اهداف و مقاصد خاص خود برای فردی که بازخورد دریافت می کند، برای تسهیل تغییر ضروری است. بررسی اهداف و مقاصد شما می‌تواند اطمینان حاصل کند که همه طرف‌های درگیر رسالت شما را درک می‌کنند. با انجام این کار، همچنین می توانید اهداف مشخص شده را با مواردی که در مورد آنها بازخورد می دهید مقایسه کنید و ببینید که چگونه آنها با یکدیگر ارتباط دارند یا با یکدیگر تفاوت دارند.

مطالب مرتبط: رشد شغلی: یادگیری از بازخورد منفی

۸. بازخورد را به اهداف آینده متصل کنید

پیوستن اهداف بازخورد فعلی افراد به اهداف حرفه ای بلند مدت آنها می تواند انگیزه بیشتری برای ایجاد تغییر ایجاد کند. نشان دادن اینکه چگونه این تغییرات می تواند برای شخص مفید باشد، می تواند به فرد یادآوری کند که انتقاد سازنده ای ارائه می کنید، نه اینکه سعی کنید رفتار منفی را برجسته کنید. با اتصال بازخورد به هدف گذاری، استراتژی ها و تمرین به آنها کمک کنید.

۹. مشخص باشید

تا حد امکان خاص بودن در هنگام ارائه بازخورد می تواند به فرد کمک کند تا زمینه و جزئیات بیشتری در مورد چگونگی بهبود آنها به دست آورد. به عنوان مثال، اگر در حال ارائه نظرات در مورد شیوه عمومی کنار تخت شخصی هستید، می توانید موارد خاصی را که در استفاده از شیوه مناسب کنار تخت به چالش کشیده شده اند، مرور کنید. این می تواند به آنها کمک کند تا بازخورد شما را نیز تجسم کنند.

۱۰. ستایش کنید

شنیدن بازخورد ممکن است برای مردم دشوار باشد، حتی اگر سازنده باشد، بنابراین مهم است که در حین انجام این کار، تأییدیه ارائه دهید. تأکید بر ویژگی ها یا ویژگی های عالی یک فرد می تواند به عنوان تقویت کننده مثبت عمل کند و در صورت نیاز، تغییر را تشویق کند. پایان دادن به جلسه بازخورد با جملات تاکیدی می تواند باعث تغییر و ایجاد یک محیط مثبت شود.

مرتبط: راهنمای بازخورد کاربر و چرایی اهمیت آن (همراه با نکات)

۱۱. مکان مناسب را انتخاب کنید

در حالی که انتخاب زمان مناسب برای ارائه بازخورد مهم است، به همان اندازه مهم است که آن را در محیط مناسب به اشتراک بگذارید. تنظیم یک جلسه خصوصی و آرام محرمانه بودن گفتگو را تضمین می کند. همچنین یک محیط آرام برای هر موضوع چالش برانگیزی ارائه می دهد.

۱۲. از شیوه های ارتباطی خوب استفاده کنید

هنگام ارائه بازخورد، اعتبار خود را با ارتباط با شخصی که با او گفتگو می کنید، ایجاد کنید. از تماس چشمی و ارتباط غیرکلامی برای نشان دادن همدلی خود با موقعیت آنها استفاده کنید. احساسات خود را آرام نگه دارید و استرس موجود در موقعیت را مدیریت کنید. هنگام پرسیدن سوالات و گوش دادن به پاسخ های آنها مودب و شفاف باشید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *