نوشتن یک مهارت ضروری در بسیاری از مشاغل است. توانایی شما در نوشتن متقاعد کننده می تواند رزومه، ارتباطات ایمیلی، پیشنهادات کتبی و سایر اسناد مهم را در طول حرفه شما افزایش دهد. به همین دلیل، بسیار مهم است که مهارت های نوشتاری متقاعدکننده خود را توسعه دهید و به مؤثرترین و همه کاره ترین کارمندی تبدیل شوید که می توانید باشید.
در این مقاله از ایوسی، با ارائه فهرستی از تکنیکهای متقاعدکننده، به شما در ارتباطات تجاری مکتوب شما کمک میکنیم.
چرا متقاعد کننده بودن در ارتباطات تجاری مهم است؟
چه به دنبال کسب ترافیک وب سایت باشید و چه فقط احترام همکاران و مدیران خود را داشته باشید، متقاعدسازی یک مهارت مهم است. متقاعد بودن انجام کارها را برای شما آسان تر می کند زیرا می توانید دیگران را به طرز فکر خود راهنمایی کنید.
ارتباطات مکتوب نقش مهمی در تجارت دارند. چیزی به سادگی ارسال ایمیل به یک مدیر یا نوشتن یادداشت می تواند فرصتی برای نوشتن متقاعد کننده باشد. اگر در نقش فروش هستید، بسیار ضروریتر است که این تکنیکهای مؤثر را برای نوشتن یک پیشنهاد قانعکننده نشان دهید، زیرا عملکرد شما ممکن است به میزان قانعکننده بودن شما مرتبط باشد.
بیشتر بخوانید: نوشتن متقاعد کننده: تعریف، استراتژی ها و مثال ها
پنج تکنیک متقاعد کننده
در اینجا پنج تکنیک متقاعد کننده برای نوشتن کسب و کار آورده شده است:
۱ . ایجاد اعتماد و توسعه اعتبار
نوشتن متقاعد کننده شامل برقراری ارتباط با مخاطبان به روشی معتبر است. استفاده از تکنیکهایی که اعتماد ایجاد میکنند، یکی از راههای مهم ارتباط است. اگر مخاطبان به شما اعتماد کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که شما را به عنوان یک مرجع در موضوعی ببینند، و این برای ایجاد اعتبار ضروری است.
به عنوان مثال، اگر شخصی که قبلاً هرگز ندیده اید، خود را معرفی کند و در همان جمله پیشنهاد فروش ارائه دهد، ممکن است احساس ناراحتی در شما ایجاد کند. این شخص هیچ وقت برای توضیح اینکه او چه کسی است، چرا با شما صحبت می کند یا می خواهد شما روی چه چیزی سرمایه گذاری کنید، صرف نکرده است.
یک نقطه شروع خوب در ایجاد اعتماد و اقتدار این است که قبل از شروع نوشتن چند سوال از خود بپرسید:
-
Who – چه کسی؟: سوالی مانند “مخاطب هدف من کیست؟” یا “من برای مخاطبانم کیستم؟” می تواند به شما در ایجاد یک لحن معتبر کمک کند.
-
What – چه؟: “من می خواهم خوانندگانم به چه چیزی اعتقاد داشته باشند؟” یا «بهترین راهها برای جذب این مخاطب چیست؟» سوالات مهمی هستند که باید قبل از نوشتن از خود بپرسید.
-
Where – کجا؟: سوال، “این سند در کجا استفاده می شود؟” می تواند به شما کمک کند تا سبک نوشتاری متقاعد کننده خود را بسنجید. به عنوان مثال، یک سند فنی که برای آموزش کارکنان مرکز تماس استفاده میشود، از شما میخواهد که متفاوت از زمانی که در حال نوشتن نسخه برای بروشور سفر هستید، بنویسید، اما هر دو باید متقاعد کننده باشند.
-
When – چه زمانی؟: نوشتن متقاعد کننده اغلب در مورد “زمان” است. برای مثال، در نظر گرفتن چرخه فروش شما، می تواند به شما در نوشتن یک سند پیشنهادی تاثیرگذار کمک کند. “چه زمانی می خواهم خرید ایمن کنم؟”
-
Why – چرا؟: قبل از شروع نوشتن، مطمئن شوید که به طور کامل درک می کنید که چرا اصلاً یک سند متقاعد کننده می نویسید.
-
How – چگونه؟: آنچه می نویسید مهم است، اما نحوه ارائه آن نیز مهم است. تعیین چگونگی از قبل به شما کمک می کند از نوشتن نامه در سناریویی که بهتر است با گفتگوی رو در رو یا تماس تلفنی انجام شود اجتناب کنید.
قبل از راهاندازی، کل محدوده پروژه نوشتاری متقاعدکننده خود را در نظر بگیرید. این نه تنها یک تمرین قبل از نوشتن خوب است، بلکه با پاسخ دادن به همه سؤالات آنها قبل از پرسیدن، اعتماد بین شما و مخاطبان را نیز ایجاد می کند.
هنگامی که پاسخ برخی از سوالات اساسی را مشخص کردید، این تکنیک ها را برای ارتباط با مخاطبان و ایجاد اعتبار در نظر بگیرید:
-
جذب احساسات: برقراری ارتباط عاطفی با مردم یکی از راه های متقاعد کننده نوشتن است. این را اغلب در آگهیهای تبلیغاتی سازمانهای غیرانتفاعی مشاهده میکنید که از شما میخواهند برای نجات یک حیوان کمک مالی کنید یا به یک خانواده غذای تعطیلات بدهید. ایجاد جذابیت عاطفی توجه را جلب می کند و با افراد در سطح احشایی ارتباط برقرار می کند.
-
توسل به مراجع: وقتی میتوانید به نظر متخصص در مورد موضوعی اشاره کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مردم آن را معتبر بدانند. به عنوان مثال، اگر در حال نوشتن وبلاگی در مورد بودجه و امور مالی شخصی هستید، به جای اینکه کاملاً از تجربه شخصی صحبت کنید، احتمالاً اگر به تجربیات سایر وبلاگ نویسان معروف مالی که از فرضیه شما پشتیبانی می کنند، استناد کنید، مردم شما را باور خواهند کرد.
۲ . هدف خواننده را درک کنید و هدف خود را هماهنگ کنید
درک هدف مخاطبان یک موضوع بزرگ در صنعت پررونق بازاریابی محتوای امروزی است. در نظر بگیرید که لازمه اصلی موتور جستجوی مورد علاقه شما این است که بدانید وقتی یک عبارت را جستجو می کنید منظورتان چیست. برای مثال، اگر «یاس» را تایپ کنید، موتور جستجوی شما طوری برنامهریزی میشود که تصمیم بگیرد به دنبال اطلاعاتی درباره گل، نام یا شخصیت ادبی خاصی هستید.
نویسندگان محتوا باید مانند یک موتور جستجو فکر کنند. در نظر بگیرید که چرا مردم به محتوای شما دسترسی پیدا می کنند و در هنگام انجام این کار به دنبال چه چیزی هستند. این زمینه را فراهم می کند که چه چیزی باید بنویسید تا آموزنده و متقاعد کننده باشد.
به عنوان مثال، اگر میدانید که خوانندگان شما به دنبال راههایی برای کولهپشتی در سراسر اروپا با بودجه هستند، ممکن است خوابگاههای ارزان قیمت را به جای اقامتگاههایی به سبک استراحتگاه توصیه کنید. این باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می شود.
۳ . به زبان توجه کنید
زبانی که استفاده میکنید میتواند نوشتههای شما را متقاعدکنندهتر کند، زیرا بر توانایی شما در برقراری ارتباط با مخاطبانتان به روشی معنادار تأثیر میگذارد. در اینجا چند تکنیک ادبی اساسی و مثال هایی وجود دارد که باید برای یک نتیجه متقاعد کننده تر در نظر بگیرید:
-
چاپلوسی: “شما باهوش هستید، بنابراین احتمالاً لازم نیست به شما بگویم که حفظ بودجه شخصی مهم است.”
-
هایپربولی (اغراق): “شما به سادگی الگوی بودجه بندی بهتری پیدا نخواهید کرد.”
-
صحبت با خواننده: “اگر با وبلاگ من برخورد کرده اید، احتمالاً به دنبال کمکی در زمینه بودجه هستید.”
-
زبان فعال: “برای این وبینار در مورد نکات بودجه ریزی هوشمند به من بپیوندید.”
-
استفاده از آمار واقعی: “بیش از ۸۰٪ از افراد طبقه متوسط از حقوق و دستمزد به چک زندگی می کنند.”
۴ . لحن را در نظر بگیرید
لحن شما تعیین می کند که نوشته شما چگونه به خواننده برسد. لحن شما ممکن است مقتدرانه، منطقی، پرشور، طنزآمیز، هوشمندانه یا خنثی باشد. روشهای مختلفی وجود دارد که نوشتار شما میتواند لحن را منتقل کند، اما زمانی که مینویسید تا متقاعدکننده باشید، باید تکنیکها و زبانی را با دقت انتخاب کنید که لحنی مطلوب را برای خواننده شما منعکس کند.
برای مثال، اگر میخواهید لحنی ارائه دهید که میگوید شما در این موضوع یک مرجع هستید، برخی از کلماتی که ممکن است برای تشخیص لحن خود استفاده کنید ممکن است رسمی، آگاهانه، فکری و برای وضوح نوشته شده باشند. همچنین میتوانید ویژگیهایی را که میخواهید از آنها اجتناب کنید فهرست کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از ساینده، کوتاه یا بیش از حد معمولی جلوه دهید، مگر اینکه خوانندگان شما چنین لحنی را از شما انتظار داشته باشند.
این ویژگیهای تعیینکننده باید به شما کمک کند که تعیین کنید از کدام ابزار ادبی استفاده کنید و چه زبانی برای مخاطبان شما مناسبتر است.
۵ . از لفاظی و تکرار استفاده کنید
دو تکنیکی که برای برقراری ارتباط با مخاطبان به روشی متقاعدکننده مهم هستند، سوالات تکراری و بلاغی هستند.
هنگامی که برای تکرار می نویسید، باید به دقت کار خود را طوری چارچوب بندی کنید که به جای زائد بودن، جذاب باشد. به هر حال، تکرار منبع مهمی است که می تواند تاکیدی باشد و به توضیح یک نکته کمک کند.
این را در قسمت زیر می بینیم: «پول شما مهم است. بودجه شما به شما کمک می کند از پول خود محافظت کنید. بنابراین بودجه شما مهم است.» چندین کلمه کلیدی در این جمله تکرار می شود تا بر اهمیت بودجه بندی در زمان بهینه سازی هزینه های شما تأکید شود.
در اینجا مثال دیگری وجود دارد: “الگوی بودجه الگویی است که برای بودجه بندی استفاده می شود.” در این مثال، جمله اضافی است و استفاده از عبارت تکراری معنی مهمی اضافه نمی کند. برای جلوگیری از نوشتن اضافی، در نحوه استفاده از تکرار عمدی باشید.
یک تکنیک برای ترکیب تکرار متقاعد کننده استفاده از یک سوال بلاغی است. سؤال بلاغی سؤالی آشکار است که به معنای تأکید است. این یک وسیله نوشتن است که به شما امکان می دهد نوشته خود را به سمت یک موضوع یا نتیجه خاص حرکت دهید.
در اینجا نمونه ای از یک سوال لفاظی آورده شده است: “چه چیزی بهتر از داشتن پول در بانک؟” هنگامی که نویسنده ای از سوالی مانند این استفاده می کند، بر موضوعی کلیدی تأکید می کند که احتمالاً در طول اثر تکرار خواهد شد.