بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

استراتژی قیمت گذاری نفوذ: تعریف و مثال

مفهوم طرح محاسبه مجدد هزینه های تجاری استراتژی قیمت گذاری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

قیمت گذاری نفوذی یک اصطلاح بازاریابی است که به ارائه خدمات یا محصول اولیه با قیمت های پایین تر برای جذب مشتریان می پردازد. صرف نظر از زمینه ای که یک کسب و کار در آن فعالیت می کند، استفاده از استراتژی قیمت گذاری نفوذ می تواند راهی موثر برای ایجاد پایگاه مشتری باشد. اگر در زمینه بازاریابی یا مدیریت کار می کنید، یادگیری در مورد قیمت گذاری نفوذ می تواند به پیشرفت شغلی شما کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، استراتژی قیمت‌گذاری نفوذ چیست، توضیح می‌دهیم که چه کسی از آن استفاده می‌کند، برخی از مزایا و چالش‌های احتمالی آن را فهرست می‌کنیم و چند نمونه از این استراتژی‌ها را ارائه می‌کنیم.

استراتژی قیمت گذاری نفوذ چیست؟

استراتژی قیمت گذاری نفوذ یک استراتژی بازاریابی است که کسب و کارها هنگام معرفی محصول جدید یا ورود به بازار جدید از آن استفاده می کنند. این شامل ارائه محصول مربوطه با قیمت های اولیه کمتر از آنچه برای کسب سود لازم است، با هدف تعیین تعداد افراد ممکن برای امتحان کردن آن است. قیمت دقیق به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند تعداد رقبای موجود در بازار، میزان مشابه بودن محصولات آنها و نحوه قیمت گذاری محصولاتشان.

هدف متخصصان بازاریابی با نشان دادن ارزش محصول خود با قیمت پایین، حفظ مشتریان خود حتی پس از افزایش قیمت هر محصول است. این می تواند مهم باشد زیرا به شرکت اجازه می دهد پایه مصرف کننده و سود خود را افزایش دهد.

چه کسی از استراتژی های قیمت گذاری نفوذ استفاده می کند؟

متخصصان بازاریابی در چندین صنعت معمولاً از استراتژی های قیمت گذاری نفوذ در فعالیت های خود استفاده می کنند. متخصصان بازاریابی علاوه بر استفاده از آنها برای تبلیغ محصولات سازمان خود، از دانش خود در مورد استراتژی های قیمت گذاری نفوذ نیز برای تعیین اینکه آیا رقیب از آنها استفاده می کند یا خیر، استفاده می کنند. این می تواند به آن ها کمک کند تاکتیک های بازاریابی خود  را با توجه به قیمت های رقبای خود تطبیق دهند.

مزایای استراتژی های قیمت گذاری نفوذ

برخی از مزایای  استراتژی های قیمت گذاری نفوذ عبارتند از :

  • آنها می توانند به شما در معرفی یک محصول جدید کمک کنند. اگر یک شرکت یا نام تجاری محصول جدیدی را معرفی می کند، استفاده از استراتژی قیمت گذاری نفوذ ممکن است به تثبیت و جذب مشتری کمک کند.

  • آنها می توانند برندسازی مثبت ایجاد کنند. استفاده از استراتژی قیمت گذاری نفوذ ممکن است به شما کمک کند تا یک برند مثبت با مشتریان ایجاد کنید. ارائه محصولات با قیمت کمتر ممکن است باعث شود مشتری دیدگاه مثبتی نسبت به شرکت داشته باشد.

  • ممکن است سهم بازار را افزایش دهند. با جذب مشتریان جدید از رقبا، ممکن است سهم بازار خود را افزایش دهید و موقعیت کلی خود را در بازار بهبود بخشید.

  • آنها می توانند مشتریان وفادار را جذب کنند. ارائه یک محصول با کیفیت بالا با قیمتی کمتر از بازار می تواند مشتریان را برای استفاده از آن تعیین کند و ممکن است رضایت بیشتری از آن نسبت به محصولات رقبا کسب کنند، به این معنی که ممکن است پس از افزایش قیمت به استفاده از آن ادامه دهند.

  • آنها می توانند کنترل هزینه را بهبود بخشند. هنگام استفاده از استراتژی قیمت گذاری نفوذ، معمولاً از قیمت گذاری و هزینه های خود آگاه هستید، که به شما کمک می کند کنترل خود را بر کل هزینه ها بهبود بخشید.

  • آنها ممکن است به افزایش سود از محصولات دیگر کمک کنند. هنگامی که مشتریان را به سمت محصولی با قیمت پایین تر جذب می کنید، ممکن است آنها نیز محصولات با قیمت معمولی شما را کشف و خریداری کنند.

معایب استفاده از استراتژی های قیمت گذاری نفوذ

در اینجا چند چالش بالقوه اجرای استراتژی قیمت گذاری نفوذ وجود دارد:

  • مشتریان ممکن است هنگامی که قیمت افزایش می‌یابد تغییر دهند. اگر مشتریان تفاوت قابل توجهی بین محصول شما و رقیب تشخیص ندهند، ممکن است پس از اینکه قیمت محصول خود را افزایش دادید به عقب برگردند. شما ممکن است با شناسایی جنبه ای از محصول خود که برتر از رقیب شما است و بازاریابی آن به عنوان دلیلی برای مشتریان برای ادامه خرید محصول شما از این امر جلوگیری کنید.

  • ممکن است برای مشاغل کوچکتر مناسب نباشد. استراتژی‌های قیمت‌گذاری نفوذی می‌توانند در کوتاه‌مدت تأثیر منفی بر سود داشته باشند، بنابراین ممکن است حفظ آنها برای یک کسب‌وکار کوچک چالش‌برانگیز باشد. شما می توانید با استفاده از آنها در دوره های زمانی کوتاه تر یا روی تعداد محدودی از موارد، این مشکل را کاهش دهید.

  • ممکن است کیفیت محصول را نادرست معرفی کند. استفاده از قیمت های پایین تر برای محصولات شما ممکن است برخی از مشتریان را به این باور برساند که کیفیت محصول نیز پایین است. شما می توانید با درج قیمت اصلی یا آتی در پیام های بازاریابی، موقتی بودن قیمت را برای مشتریان مشخص کنید.

  • ممکن است منجر به رقابت قیمتی شود. کاهش قیمت‌های شما ممکن است رقبای شما را تشویق به انجام همین کار کند، که می‌تواند منجر به چرخه‌ای از شرکت‌ها شود که قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند تا رقابتی باقی بمانند. شما می توانید با پیش بینی این امکان و تعریف راه هایی برای اجتناب از آن قبل از اجرای استراتژی آماده شوید.

نمونه های استراتژی قیمت گذاری نفوذ

نمونه شرکت استریمینگ

یک شرکت پخش فیلم وارد بازار می شود. سعی می کند با ارائه یک ماه آزمایشی رایگان و قیمتی که نصف رقبای خود برای سه ماه پس از آن است، به بازار نفوذ کند و مشتریان را جذب کند. پس از تغییر به دلیل قیمت پایین تر، بینندگان ممکن است ترجیح دهند که در شرکت جدید بمانند تا اینکه به سرویس های پخشی که قبلا استفاده می کردند برگردند. با ارائه خدمات با کیفیت با قیمتی کمتر از حد معمول، این شرکت می تواند مشتریانی را جذب کند که پس از آن به دلیل آنچه ارائه می دهد باقی می مانند.

مثال ارائه دهنده تلفن

یک ارائه دهنده خدمات تلفن همراه به دنبال جذب مشتریان جدید از رقبای خود است. این یک پیشنهاد ویژه تعطیلات ایجاد می کند که شامل یک تلفن هوشمند رایگان و ۲۰٪ تخفیف در صورتحساب ماهانه مشتری به مدت سه ماه پس از ثبت نام می شود. این می تواند به طور موقت منجر به کاهش سود شود، اما این شرکت تخمین می زند که بخش قابل توجهی از مشتریان تازه به دست آمده احتمالاً برای مدت زمان کافی برای جبران و ایجاد سود اضافی باقی خواهند ماند.

مطالب مرتبط:  بازار مصرف کننده چیست؟ راهنمای با ۴ نوع و نکته

نمونه شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی

یک شرکت لوازم آرایشی خط جدیدی از محصولات مراقبت از مو را معرفی می کند. این کسب و کار در حال ورود به بازار جدیدی است، بنابراین تصمیم می گیرد فروش را با محصولات جدید خود با نیمی از قیمت عادی خود تبلیغ کند. انجام این کار می تواند به جذب مشتریانی کمک کند که معمولاً از سایر مارک های لوازم آرایشی استفاده می کنند. 

برخی از این مشتریان جدید به دلیل ترجیحات شخصی خود، حتی پس از پایان فروش نیز از محصولات شرکت استفاده می کنند. این شرکت همچنین شامل مجموعه‌ای از محصولات رایگان است که مشتریان هنگام خرید دریافت می‌کنند، که ممکن است باعث شود برخی از مشتریان در آینده به خرید آن‌ها ادامه دهند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *