بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازار مصرف کننده چیست؟ راهنمای با ۴ نوع و نکته

بازار مصرف کننده

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بازارهای مصرف کننده با کمک به تولیدکنندگان برای رساندن کالاها و خدمات خود به مصرف کننده نهایی، نقش بزرگی در بخش اقتصادی ایفا می کنند. انواع مختلفی از بازارهای مصرف وجود دارد و هر کدام دارای کیفیت ها و پایگاه های مشتری متمایز هستند. شناخت بازار مصرف خود و نحوه هدف قرار دادن خریداران می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا نیازهای خریداران را برآورده کند و درآمدزایی را افزایش دهد.

در این مقاله از ایوسی، بازار مصرف را تعریف می کنیم، انواع مختلف آن را مورد بحث قرار می دهیم و نکاتی را برای هدف قرار دادن هر بازار ارائه می دهیم.

بازار مصرف چیست؟

بازار مصرف بازاری است که در آن خرده فروشان کالاها و خدمات را برای استفاده شخصی یا مصرف به مشتریان می فروشند. این با بازار تجاری متفاوت است زیرا خریداران در بازار مصرف محصولات و خدمات را برای استفاده فردی خریداری می کنند، نه برای فروش مجدد برای کسب سود. به همین دلیل، بازار مصرف مملو از محصولات و کالاهایی است که مردم در زندگی روزمره خود از آنها استفاده می کنند، مانند غذا، لوازم آرایش، کفش، لباس، لوازم آرایش و وسایل دیجیتال شخصی مانند تلفن های هوشمند و لپ تاپ.

بر خلاف سایر بازارها که موانع ورود بالاتری دارند، بازار مصرف برای همه بدون در نظر گرفتن قدرت خرید آنها باز است. تا زمانی که بتوانید و مایل به خرید محصولات یا خدمات برای استفاده شخصی هستید، یک شرکت فعال در بازار مصرف هستید. به عنوان مثال، خرید یک کیسه مواد غذایی در فروشگاه یا پرداخت پول به کسی که چمن شما را کنده کند، شما را بخشی از بازار مصرف می کند.

انواع بازار مصرف

چهار نوع اصلی از بازارهای مصرف وجود دارد که عبارتند از:

۱. غذا و نوشیدنی

بخش غذا و نوشیدنی بازار مصرف گسترده است و شامل هر فروشنده ای می شود که غذا و نوشیدنی را مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشد. این شامل:

  • فروشگاه های مواد غذایی

  • اغذیه فروشی ها

  • رستوران ها

  • کافه ها

  • رستوران های فست فود

  • کافه تریاها

  • میخانه ها

  • پذیرایی

  • مشروب فروشی ها

صنعت غذا و نوشیدنی شامل پردازش، بسته بندی، تحویل و خدمات می شود. با این حال، تنها جنبه‌هایی از صنعت که مستقیماً به افراد می‌فروشند، بخشی از بازار مصرف هستند.

۲. خرده فروشی

صنعت خرده فروشی بازیگر مهمی در بازار مصرف است زیرا تولید کننده و تولید کننده کالا و توزیع کننده را با مصرف کننده مرتبط می کند. خرده فروشی همه چیزهایی را که می توانید در مقادیر کم برای استفاده خصوصی بخرید پوشش می دهد، از جمله:

  • کالاهای سخت یا بادوام مانند لوازم خانگی، تجهیزات ماهیگیری، ابزار و تجهیزات باغبانی و لوازم الکترونیکی

  • کالاهای نرم مانند لوازم خانگی، محصولات کاغذی و لوازم آرایشی

نمونه هایی از خرده فروشان عبارتند از:

  • سوپرمارکت ها

  • فروشگاه های بزرگ ملی

  • مغازه های گوشه

  • مغازه های دستفروشی

  • فروشگاه های پوشاک

  • دکه های کنار جاده

اینترنت همچنین به بسیاری از بازارهای خرده‌فروشی اجازه داده است تا به صورت آنلاین حرکت کنند، به این معنی که می‌توانید میلیون‌ها خرده‌فروش را پیدا کنید که مستقیماً در بازارهای آنلاین بزرگ یا از فروشگاه‌های مجازی خودشان به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.

مرتبط: ۴ گام برای بهبود عملیات در خرده فروشی

۳. کالاهای مصرفی

بازار کالاهای مصرفی شامل موارد زیر است:

  • کالاهای راحتی

  • کالاهای جستجو نشده

  • کالاهای تخصصی

  • خرید کالا

کالاهای راحتی شامل مواردی مانند شیر، شکر، آرد و سایر مواد اولیه هستند. خرید کالاها قبل از تصمیم گیری برای خرید نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارند زیرا گران تر هستند و طول عمر بیشتری دارند. به عنوان مثال می توان به مبلمان و یخچال اشاره کرد. کالاهای تخصصی اقلام لوکسی مانند جواهرات هستند، در حالی که کالاهای ناخواسته چیزهایی مانند بیمه عمر هستند که به طور گسترده یا مکرر خریداری نمی شوند.

بیشتر بخوانید: کالاهای مصرفی تعریف شده: انواع و نمونه هایی از محصولات مصرفی

۴. حمل و نقل

بخش حمل و نقل بازار مصرف، هر نوع حمل و نقلی را که مسافران را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کند، پوشش می دهد. این شامل تاکسی معمولی شهری، اتوبوس عمومی، قطار شهری، کشتی‌ها و خطوط هوایی محلی و بین‌المللی است. بخش حمل و نقل مصرف کننده خدمات را مستقیماً به مسافران و مسافران ارائه می دهد، برخلاف حمل بار یا بار.

مرتبط: معرفی ۱۳ شغل تدارکات

چگونه خریداران را در بازار مصرف هدف قرار دهیم

در اینجا چندین نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای کمک به تعریف و هدف گیری بهتر مخاطبان خود در بازار مصرف برای افزایش فروش و درآمدزایی استفاده کنید:

پایگاه مشتری فعلی خود را شناسایی کنید

اولین و مهمترین قدم برای هدف قرار دادن خریداران در بازار مصرف، شناخت خریداران فعلی شماست. پایگاه مشتری فعلی خود را مطالعه کنید تا علایق و ویژگی های مشترک آنها را شناسایی کنید. به جمعیت شناسی و کیفیت خریداران در پایگاه مشتری خود با بیشترین قدرت خرید نگاه کنید. نظرسنجی از مشتریان و تحقیقات بازار می تواند به شما کمک کند نیازهای مشتریان خود را شناسایی کنید و چگونه می توانید به آنها خدمات بهتری ارائه دهید.

جمعیت شناسی خاص را هدف قرار دهید

راه دیگر برای بهبود هدف گذاری در بازار مصرف، ساده کردن بازاریابی و پیشنهادات خود به یک جمعیت خاص است. شما می توانید خریداران را از طریق:

  • سن

  • محل

  • تحصیلات

  • درآمد

  • اشتغال

  • وضعیت تأهل

  • پیشینه قومی

به عنوان مثال، افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله عاشق خوردن تنقلات هستند، زیرا نسبت به وعده های غذایی کامل، راحتی و انعطاف بیشتری را ارائه می دهد. در همین حال، مردم مناطق روستایی با اتصال ریلی به احتمال زیاد مسافت های طولانی را با قطار طی می کنند. افراد کم درآمد با خانواده ممکن است بیشتر به فروشگاه‌های خرده‌فروشی برای خرید عمده و استفاده از تخفیف‌ها مراجعه کنند، در حالی که خریداران مجرد با درآمد طبقه متوسط ​​ممکن است ترجیح دهند مارک‌های گران‌تر را در فروشگاه‌های مجلل خریداری کنند.

رقابت را ارزیابی کنید

شما می توانید پیشنهادات رقبای خود، نقاط فروش منحصر به فرد محصولات یا خدمات آنها، کمپین های تبلیغاتی، استراتژی های بازاریابی و مواردی که به آنها مزیت مشخصی نسبت به محصولات شما می دهد را ارزیابی کنید. داده های این تمرین می تواند به شما کمک کند تا بازار خود را بهتر هدف گیری کنید. چیزهایی را که مشتریان در مورد رقبای خود دوست دارند شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که چگونه می توانید با ارتقاء ویژگی ها و مزایا یا تنظیم قیمت پیشنهادات خود، آنها را شکست دهید.

به عنوان مثال، اگر در صنعت حمل و نقل هستید، ممکن است بخواهید از استراتژی هایی که رقبای شما برای متقاعد کردن مسافران برای استفاده از خدمات خود استفاده می کنند، بدانید. ممکن است قیمت ارزان، منوی ویژه در پرواز یا حتی انتخاب مهمانداران هواپیما باشد. برخی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی ممکن است با دادن امتیاز قابل بازخرید به خریداران هنگام خرید، وفاداری مشتری را افزایش دهند.

مطالب مرتبط: نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصول رقیب (با مثال)

ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود را ارزیابی کنید

تجزیه و تحلیل ویژگی‌ها، مزایا و ارزش محصولات یا خدمات شما به مشتری ارائه می‌دهد تا مشخص کند که آیا محصول یا خدمات شما واقعاً مشکلات خریدار را همانطور که تبلیغ می‌شود حل می‌کند یا خیر. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا مشتریانی را که از ویژگی های محصولات یا خدمات شما بهره مند می شوند، واجد شرایط کنید. در پایان ارزیابی خود، در مورد استراتژی‌هایی تصمیم بگیرید که ممکن است باعث شود محصول یا خدمات شما تجربه رضایت‌بخش‌تری برای مصرف‌کننده با قیمت رقابتی ارائه دهد.

به عنوان مثال، پیشنهاد فروش منحصر به فرد چیست (USP): تعریف و مثال

برخی از خطوط هوایی ارزان قیمت، صرف نظر از فصل سفر، بلیط ارزان است. بسیاری از این خطوط هوایی با فروش مواد غذایی در پرواز و سایر محصولات با قیمت بالاتری نسبت به خطوط هوایی غیر بودجه سود می برند. اگر یک شرکت اتوبوسرانی راه دور دارید، می‌توانید با اتوبوس، وای‌فای رایگان، توقف‌های مکرر و دسترسی آسان به مسافران معلول و افرادی که با حیوانات خانگی سفر می‌کنند، ارائه دهید.

با روانشناسی هدف قرار دهید

روان‌شناسی به ویژگی‌های شخصی یک فرد اشاره دارد و شما می‌توانید محصول یا خدمات خود را ارزیابی کنید تا تعیین کنید چگونه با شخصیت و سبک زندگی بازار هدف شما مطابقت دارد. به عنوان مثال، جوانانی که ساعات طولانی را در اینترنت سپری می‌کنند، تقریباً همیشه از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به صورت آنلاین درگیر هستند. شهروندان مسن تر، ثروتمندتر و بازنشسته ای که روزنامه می خوانند ممکن است از طریق کانال های رسانه های سنتی در دسترس تر باشند. این نقاط داده می تواند به شما کمک کند پیامی جذاب ایجاد کنید که با بازار هدف شما طنین انداز شود، تبدیل را افزایش دهد و درآمد را افزایش دهد.

ویژگی های شخصی افرادی که می توانید آنها را ارزیابی کرده و برای هدف قرار دادن مشتریان از آنها استفاده کنید عبارتند از:

با شناسایی شخصیت و عادات هر بخش از بازار، می‌توانید محصولات یا خدماتی را که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند، به آنها ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر تنقلات می فروشید، افرادی که دیابتی هستند یا از مصرف قند خود آگاه هستند، ممکن است از مصرف مواد قندی خودداری کنند، در حالی که ورزشکاران می توانند گزینه های غنی از کربوهیدرات و پروتئین را ترجیح دهند.

بازار را واجد شرایط کنید

هنگامی که نیازهای بازار خود را شناختید و چگونه نیازهای آنها را برآورده کنید، می توانید آنها را با معیارهایی مانند:

  • آیا بازار آنقدر بزرگ است که بتوانید سود کنید؟

  • قدرت خرید بازار و دسترسی به محصولات شما چقدر است؟

  • چگونه با محصولات و خدمات با امکانات و قیمت یکسان یا بهتر رقابت خواهید کرد؟

به عنوان مثال، اگر قصد دارید یک فروشگاه جدید باز کنید، مهم است که درصد ساکنان منطقه را بدانید که جمعیت آنها با بازار هدف شما مطابقت دارد. این اطلاعات می تواند به شما در تعیین اندازه فروشگاه و نوع کالای موجود در فروشگاه جدید کمک کند.

شما همچنین می توانید از این استراتژی برای طراحی استراتژی قیمت گذاری خود در هنگام افتتاح یک کریدور جدید سفر هوایی استفاده کنید. اگر این مکان ساکنان مرفه زیادی دارد، کلاس تجاری و خدمات گران‌تر در پرواز ممکن است یک استراتژی قیمت‌گذاری خوب باشد، در مقابل منطقه‌ای که اکثریت افراد کم درآمد دارند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *