نماد سایت ایوسی

پرداخت کمیسیون چیست و چگونه کار می کند؟

کمیسیون - تعریف، نحوه کار، مزایا و معایب

کمیسیون - تعریف، نحوه کار، مزایا و معایب

برخی از کارمندان تمام یا بخشی از درآمد خود را از طریق کمیسیون به دست می آورند. انواع مختلفی از حق کمیسیون وجود دارد و کارفرمایان آنها را متفاوت محاسبه می کنند. یادگیری در مورد انواع مختلف کمیسیون می تواند به شما کمک کند تعیین کنید چه نوع دستمزدی می توانید برای کار خود انتظار داشته باشید.

در این مقاله از ایوسی، معنای پرداخت با پورسانت و انواع مختلف پورسانت که معمولاً ارائه می شود را توضیح می دهیم.

منظور از کارمزد پرداختی چیست؟

کمیسیون پرداختی است که کارمند بر اساس فروش انجام می دهد. برخی از کارمندان علاوه بر درآمد پایه خود پورسانت دریافت می کنند، در حالی که سایر کارمندان فقط با پورسانت کار می کنند. هنگامی که یک کارمند پورسانت دریافت می کند، بخشی از فروش را در درآمد ایجاد می کند. به عنوان مثال، اگر یک کارمند یک کاناپه را به قیمت ۵۰۰ هزار تومان بفروشد و ۱۰ درصد از تمام فروش ها پورسانت دریافت کند، پس از آن فروش ۵۰ هزار تومان درآمد کسب می کند.

یک کسب و کار از متغیرهای زیادی برای تعیین کمیسیون کارمندان استفاده می کند، مانند اینکه چند وقت یکبار می فروشند، چقدر می فروشند و چقدر خوب عمل می کنند. این عوامل تضمین می‌کنند که کارکنان بر اساس عوامل عملکردی حقوق دریافت می‌کنند و آنها را به سمت فروش محصولات یا خدمات بیشتر سوق می‌دهد.

پرداخت بر اساس کمیسیون برای کارمندان سودمند است زیرا آنها در نهایت میزان درآمد خود را کنترل می کنند. از بسیاری جهات، وقتی یک شرکت از پرداخت کمیسیون استفاده می کند، پتانسیل کارمند را برای افزایش درآمد خود محدود نمی کند.

مشاغلی که معمولاً کمیسیون ایجاد می کنند عبارتند از:

مطالب مرتبط: نحوه یافتن نرخ کمیسیون در ۵ مرحله: (به علاوه تعریف و انواع نرخ کمیسیون)

پرداخت کمیسیون چگونه کار می کند؟

کارمزد کمیسیون با توجه به نوع پورسانت و شغل متفاوت است. به عنوان مثال، فروشندگان معمولاً بر اساس فروش هایی که انجام می دهند، کمیسیون می گیرند. استخدام کنندگان کمیسیون ها را به عنوان درصدی از حقوق کارمندانی که قرار می دهند تعیین می کنند. کارگزاران بورس برای هر معامله مشتری که انجام می دهند کمیسیون می گیرند.

شرکت ها معمولا به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه کمیسیون پرداخت می کنند. یک کسب و کار ممکن است بخواهد صبر کند تا قرارداد فروش امضا و نهایی شود و آنها وجوهی را برای پرداخت کمیسیون دریافت کنند. در زمینه استخدام، کارمندی که استخدام‌کننده قرار داده است ممکن است نیاز داشته باشد تا چند ماه قبل از اینکه استخدام‌کننده کمیسیون خود را دریافت کند، در شرکت بماند.

مطالب مرتبط: درک ساختار کمیسیون برای فروش (با سوالات متداول)

انواع پرداخت کمیسیون

انواع مختلفی از پرداخت کمیسیون وجود دارد. این انواع رایج پرداخت کمیسیون و معنای آنها برای کارمند را در نظر بگیرید:

حقوق به اضافه پورسانت

حقوق و دستمزد به اضافه پورسانت به این معنی است که کارمند علاوه بر حقوق پایه خود، کمیسیون نیز دریافت می کند. کارمندان این نوع پورسانت را مفید می‌دانند، زیرا بدون در نظر گرفتن میزان فروش، تضمین درآمد وجود دارد. حقوق و دستمزد به اضافه پورسانت در فروش کالا رایج است که در آن شرکت درآمد پایه را برای همه کارکنان خود فراهم می کند. هر چیزی که همکار فروش در کنار درآمد خود بسازد، پورسانت است.

مطالب مرتبط: طرح های جبرانی فروش: انواع، الگوها و نحوه طراحی

کمیسیون مستقیم

کمیسیون مستقیم زمانی است که یک کارمند فقط به عنوان درآمد خود پورسانت دریافت می کند. کارفرما کمیسیون مستقیم را با ارزیابی میزان فروش کارمند محاسبه می کند. وقتی یک کارمند حق کمیسیون دارد، میزان درآمد خود را کنترل می کند، که اگر سقف حقوقی وجود نداشته باشد، می تواند مبلغ قابل توجهی باشد.

با این حال، در دوره‌های خاصی از سال، یک شرکت می‌تواند دوره‌ای کند را تجربه کند که مستقیماً بر کارمندی که کارمزد مستقیم دارد تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، کسب‌وکارها به کارمندان توصیه می‌کنند که پول خود را که از پرداخت کمیسیون به دست می‌آیند بودجه بندی کنند تا برای هزینه‌های آینده آماده شوند. کسب پورسانت مستقیم در املاک و مستغلات که در آن نمایندگان درآمد خود را بر اساس خانه هایی که می فروشند بسیار رایج است.

قرعه کشی در برابر کمیسیون

هنگامی که یک شرکت قرعه کشی در برابر حق کمیسیون ارائه می دهد، در شروع کار به کارمند مقدار مشخصی پول می دهد. این مبلغ به عنوان “قرعه کشی” شناخته می شود. اگر کارمند بیش از این مقدار بفروشد به درآمد او تبدیل می شود و هر چیزی که بسازند پورسانت است. اما اگر به اندازه کافی نمی فروشند، باید تمام پول را به کارفرما پس دهند.

قرعه کشی در مقابل پورسانت ممکن است خطرناک به نظر برسد زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که کارمند همان مقدار پولی را که در ابتدا ارائه شده بود در فروش به دست آورد. با این حال، بسیاری از کارمندان از تساوی در برابر کمیسیون به عنوان یک هدف و انگیزه برای فروش استفاده می کنند.

کمیسیون باقیمانده

کمیسیون باقیمانده هر کمیسیونی است که یک کارمند پس از اولین خرید مشتری به دست می آورد. پرداخت کمیسیون باقیمانده به ویژه برای شرکت های املاک و مستغلات و بیمه رایج است. حتی اگر کارمندی شرکتی را ترک کند که در آنجا کمیسیون باقیمانده را به دست آورده است، اگر مشتری به شرکت ادامه دهد، باز هم آن را دریافت می کند.

پرداخت کارمزد باقیمانده سودمند است زیرا کارمند پس از تعاملات اولیه با مشتریان خود به کسب درآمد ادامه می دهد. این نوع پرداخت کمیسیون به ویژه زمانی مفید است که درآمد ثابتی وجود نداشته باشد. پرداخت مستمر مشتری به بیمه یا خانه خود، کمیسیون باقیمانده را برای کارمند ایجاد می کند.

کمیسیون مدرج

هنگامی که یک شرکت از پرداخت کمیسیون مدرج/پلکانی استفاده می کند، کمیسیون را بر اساس تعداد فروش توزیع می کند. این دسته بندی های مختلف سطوح کمیسیون را در شرکت ایجاد می کنند. میزان پورسانت یک کارمند تعیین می کند که در کدام سطح باشد.

هنگامی که یک کارمند یک کمیسیون پلکانی ایجاد می کند، می تواند در طول زمان با بهبود عملکرد خود، کمیسیون خود را افزایش دهد. در نتیجه یک سطح بالا می روند. هنگامی که یک کارفرما از کمیسیون مدرج استفاده می کند، آنها آشکارا کارمندان قوی را تشخیص می دهند.

کمیسیون پاداش

یک شرکت به کارکنانی که از انتظارات فروش فراتر رفته اند، کمیسیون پاداش می دهد. کمیسیون های پاداش تضمین نمی شوند و شرکت ها ملزم به ایجاد مداوم آنها نیستند. آنها به عنوان یک انگیزه اضافی برای کارمندان عمل می کنند تا به فروش ادامه دهند حتی اگر به اهداف کمیسیون خود برسند.

کمیسیون متغیر

یک کمیسیون متغیر با توجه به عواملی که شرکت تعیین می کند تغییر می کند. این نوع پرداخت کمیسیون زمانی رایج است که کسب و کار می خواهد مشتریان خاصی را به دست آورد یا به یک هدف فروش خاص برسد. در نتیجه، این کمیسیون بسته به اینکه کارمند به چه کسی می‌فروشد یا چقدر می‌فروشد، متفاوت است.

هنگامی که یک شرکت از کمیسیون متغیر استفاده می کند، کارمند بیشتر از اینکه فروش چه تاثیری بر درآمد آنها خواهد داشت آگاه است. در نتیجه، آنها می توانند فروش را به درستی اولویت بندی کنند که کدام یک بیشترین پورسانت را به همراه دارد.

خروج از نسخه موبایل