بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

رشد سازمانی: تعریف، مزایا، معایب و مراحل

راه هایی برای تحریک رشد سازمانی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رشد سازمانی چیزی است که بسیاری از کسب و کارها صرف نظر از اندازه آنها تلاش می کنند. این پتانسیل را دارد که مزایای مختلفی را برای شرکت ها فراهم کند، از جمله توانایی بیشتر برای مقاومت در برابر نوسانات بازار، افزایش قدرت و کارایی بیشتر از صرفه جویی در مقیاس. درک مراحل کلیدی رشد سازمانی می تواند برای تضمین طول عمر شرکت شما ضروری باشد.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که رشد سازمانی چیست، مزایا و معایب آن را بررسی کرده و مراحل آن را یاد می گیریم.

رشد سازمانی چیست؟

رشد سازمانی مرحله‌ای است که شرکت به آن می‌رسد و می‌تواند به توسعه فکر کند و ممکن است به دنبال گزینه‌های اضافی برای ایجاد درآمد بیشتر باشد. رشد سازمانی اغلب تابعی از روندهای رشد صنعت، چرخه عمر کسب و کار و تمایل مالکان برای ایجاد ارزش سهام است. راه های زیادی وجود دارد که یک شرکت یا سازمان می تواند به رشد دست یابد، از جمله:

اتحاد سرمایه گذاری مشترک

این استراتژی می تواند برای کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​با منابع محدود موثر باشد. چنین مشارکت هایی می تواند به یک شرکت کوچک کمک کند تا منابع مورد نیاز خود را برای هماهنگی با تغییرات سریع عرضه، تقاضا، رقابت و سایر عوامل به دست آورد. ایجاد اتحادها یا سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌تواند انعطاف‌پذیری را برای سازمان‌ها فراهم کند تا پس از تکمیل اولین پروژه‌های مختلف، یا توافق‌نامه‌های تجدید ساختار را برای ادامه همکاری با یکدیگر پیش ببرند. &

یکی از انواع قراردادهای اتحاد، قراردادهای فرعی است که به شرکت ها اجازه می دهد بر روی جنبه هایی از شرکت خود تمرکز کنند که بهترین عملکرد را دارند. سرمایه‌گذاری‌های مشترک و سایر اتحادهای تجاری می‌توانند ایده‌های نوآورانه، رویکردهای جدید، بازارهای جدید و دسترسی به فن‌آوری‌های جدید را برای شرکا فراهم کنند که می‌تواند به رشد شرکت‌های درگیر در مشارکت کمک کند.

صدور مجوز محصولات

یک سازمان ممکن است بخواهد با صدور مجوز پیشرفته ترین محصول یا فناوری خود، توسعه یابد و رشد کند. این استراتژی ممکن است برای شرکت‌هایی با فناوری‌های اختصاصی خود ایده‌آل باشد، زیرا رقبا ممکن است هر چیزی را که یک شرکت توسعه می‌دهد یا تولید می‌کند، تکرار کنند. صدور مجوز یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند از آن برای به حداکثر رساندن سودی که از فناوری خود می‌برند استفاده کنند. همچنین راهی برای دسترسی به منابع لازم برای تأمین مالی تلاش‌های تحقیق و توسعه در آینده است.

ورود به بازارهای جدید

برخی از شرکت ها می توانند با دستیابی به بازارهای جدید از رشد سازمانی قابل توجهی برخوردار شوند. افزایش تقاضا برای خدمات یا محصول یک شرکت، به ویژه در بازاری که رقابت هنوز به طور کامل توسعه نیافته است، می تواند باعث رشد قابل توجهی برای یک شرکت کوچک شود.

تامین مالی خارجی

بسیاری از شرکت ها، به ویژه شرکت های کوچکتر، از منابع مالی خارجی برای تأمین مالی توسعه خود استفاده می کنند. آنها به دنبال سرمایه از شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر، سازمان های دولتی، سرمایه گذاران خصوصی یا بانک ها هستند تا تجارت خود را توسعه دهند.

گسترش محصول

سازمان ها از استراتژی های رشدی استفاده می کنند که با محصولات یا خدمات آنها برای حمایت از رشد و افزایش درآمد کار می کند. توسعه محصول یکی از راهبردهایی است که در آن یک سازمان می تواند محصول یا خدمات خود را گسترش دهد یا محصولات را برای افزایش فروش و سود طراحی مجدد کند. برای مثال، یک شرکت فناوری می‌تواند استراتژی‌های توسعه محصول را زمانی که یک فناوری ظهور می‌کند یا زمانی که اشکال قدیمی‌تر فناوری منسوخ می‌شوند، اعمال کند.

مطالب مرتبط: درک مبانی توسعه استراتژی

خرید رو به جلو

سازمان ها همچنین می توانند از ادغام و تملک به عنوان ابزاری برای سودآوری و رشد استفاده کنند. رشد خرید آینده شامل خرید شرکت‌های جزء است که اساساً بخشی از زنجیره توزیع یک سازمان هستند. به عنوان مثال، اگر شما صاحب یک سوپرمارکت هستید، می توانید از خرید فوروارد برای خرید املاک اضافی برای تبدیل به مارک سوپرمارکت خود استفاده کنید. این به کسب و کار شما اجازه می دهد تا رقابت را از سر راه خود دور کند و در عین حال به بازارهای جدید دسترسی پیدا کند.

مزایای رشد سازمانی

برخی از مزایای رشد سازمانی عبارتند از:

مشتریان جدید را جذب می کند

یکی از بهترین دلایل رشد سازمانی دستیابی به بازارهای جدید یا گروه جدیدی از مشتریان است. در حالی که یک شرکت موفق ممکن است در حال حاضر یک پایگاه مشتری مستحکم داشته باشد، همیشه این فرصت برای اضافه کردن مشتریان بیشتری در زمان رشد وجود دارد، به خصوص اگر این رشد شامل معرفی خدمات یا محصولات جدید باشد.

مطالب مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان

اقتصاد مقیاس

یکی دیگر از مزایای رشد سازمانی صرفه جویی در مقیاس است. هنگامی که شرکت شما رشد می کند، تامین کنندگان و فروشندگان ممکن است به شما تخفیف یا پیشنهادات ویژه ارائه دهند زیرا شرکت شما به صورت عمده سفارش می دهد. در بسیاری از موارد، هرچه بیشتر از فروشندگان یا تامین کنندگان سفارش دهید، تخفیف بیشتری خواهید داشت. این به این معنی است که می توانید محصولات یا لوازم بیشتری را با قیمت بسیار مناسب دریافت کنید و می توانید برای رشد سازمان خود برای سودآوری بیشتر صرفه جویی کنید.

جریان های درآمدی را ایجاد می کند

رشد سازمانی ممکن است به معنای فرصتی برای ارائه خدمات و محصولات متنوع تری باشد. با انجام این کار، شرکت شما می تواند جریان های درآمدی خود را متنوع کند، به این معنی که شما منحصراً متکی به فروش یک سرویس یا محصول اصلی نیستید.

مطالب مرتبط: درآمد چیست؟ تعریف، انواع و مثال ها

فرصت های برندسازی را ارائه می دهد

برندسازی به معنای حصول اطمینان از این است که مخاطبان هدف شرکت شما ویژگی های خاصی را با خدمات یا محصول شما مرتبط می کنند. شما می توانید از طریق بازاریابی فراگیر به برندسازی برسید – روش جستجوی سازمان ها یا افرادی که علاقه مشترکی به آنچه کسب و کار شما دارد – که بر کانال های آنلاینی که مخاطبان شما در آن جمع می شوند تمرکز دارد. هنگامی که شرکت خود را رشد می دهید، همچنین می توانید با به کارگیری استراتژی های بازاریابی که می تواند به افزایش آگاهی شرکت شما در بین مشتریان فعلی و بالقوه کمک کند، احتمال دستیابی به مخاطبان بیشتری را افزایش دهید.

مطالب مرتبط: برندسازی چیست؟ چرا برندسازی برای کسب و کار شما مهم است؟

معایب رشد سازمانی

برخی از معایب رشد سازمانی عبارتند از:

  • کمبود منابع: شرکت شما ممکن است نیاز به گرفتن وام داشته باشد تا هزینه های توسعه، مانند خرید تجهیزات جدید یا فضای اداری را تامین کند.

  • کیفیت به خطر افتاده: افزایش بازده تولید ممکن است بر کیفیت تأثیر بگذارد که می تواند منجر به از دست دادن فروش یا مشتریان شود.

  • از دست دادن کنترل: با رشد شرکت شما، ممکن است لازم باشد وظایف مدیریتی را محول کنید یا بار کاری را بین مکان‌های مختلف توزیع کنید.

  • افزایش سرمایه مورد نیاز: با رشد شرکت شما، ممکن است نیاز به نیروی کار بزرگتر، تجهیزات یا امکانات بیشتر و سرمایه گذاری بیشتری داشته باشید.

  • افزایش جابجایی کارکنان: اگر به کارمندان شما حجم کاری بیشتری داده شود، روحیه آنها کاهش می یابد، بهره وری آنها کاهش می یابد یا ممکن است شرکت شما را ترک کنند.

۵ مرحله رشد سازمانی

در اینجا پنج مرحله رشد سازمانی وجود دارد:

۱. مرحله راه اندازی

هر سازمانی فعالیت خود را به عنوان یک کسب و کار و معمولاً با راه اندازی خدمات یا محصولات جدید آغاز می کند. در مرحله راه اندازی، فروش سازمان کم است اما به آرامی افزایش می یابد. سازمان ها با تبلیغ ارزش های پیشنهادی و مزیت های نسبی خود بر بازاریابی برای مشتریان بالقوه تمرکز می کنند. با این حال، هزینه های اولیه راه اندازی می تواند بالا و درآمد می تواند کم باشد، بنابراین ممکن است شرکت ها در این مرحله متحمل ضرر شوند.

موارد مرتبط: ۶ گام اساسی برای تبدیل یک ایده به محصول

۲. مرحله رشد

در این مرحله فروش شرکت به سرعت در حال افزایش است. از آنجایی که فروش به سرعت رشد می کند، شرکت پس از عبور از نقطه سربه سر سود می بیند – سطح تولید که در آن هزینه های تولید معادل درآمد یک محصول است. با این حال، از آنجایی که چرخه سود کندتر از چرخه فروش حرکت می کند، سطح سود شرکت ممکن است به اندازه فروش نباشد. علاوه بر این، جریان نقدی در این مرحله مثبت می شود که نشان دهنده یک جریان نقدی مازاد است.

مطالب مرتبط: ۱۴ راه برای رشد کسب و کار

۳. مرحله تکان دادن

در مرحله خروج، فروش شرکت همچنان در حال افزایش است، اما با سرعت کمتر، معمولاً به دلیل ورود رقبای جدید به بازار یا نزدیک شدن به اشباع بازار. فروش ممکن است در مرحله تکان دادن به اوج خود برسد و در حالی که فروش همچنان به رشد خود ادامه می دهد، ممکن است سود شروع به کاهش کند و این نشان دهنده افزایش هزینه ها است.

۴. مرحله بلوغ

هنگامی که یک سازمان بالغ می شود، فروش ممکن است به آرامی شروع به کاهش کند و حاشیه سود ممکن است باریک شود در حالی که جریان نقدی ممکن است راکد بماند. با نزدیک شدن به بلوغ یک سازمان، مخارج عمده سرمایه آن پشت سر کسب و کار است و بنابراین تولید وجه نقد بیشتر از سود در صورت سود شرکت است. با این حال، در این مرحله، سازمان ها ممکن است خود را دوباره اختراع کنند و در بازارهای نوظهور و فناوری های جدید سرمایه گذاری کنند. این به آنها اجازه می دهد تا خود را در صنایع خود قرار دهند و رشد خود را در بازار احیا کنند.

۵. مرحله تجدید یا کاهش

پس از یک دوره موفقیت و ثبات، یک سازمان ممکن است شروع به کاهش در سود، درآمد، شهرت برند خارجی و ساختار داخلی کند. یک نشانه مطمئن از افول یک سازمان زمانی است که مالکان و رهبران دیگر هیچ علاقه ای به سرمایه گذاری در فناوری یا افراد نشان نمی دهند، اما در عوض، در هنگام برنامه ریزی برای خروج از شرکت به آنچه می توانند از شرکت بگیرند نگاه کنند. با این حال، سازمان ممکن است تلاش‌های خود را برای تجدید قبل از شروع مرحله افول آغاز کند – رهبران کسب‌وکار مؤثر باید بتوانند از قبل تغییر در بازار و تجارت را پیش‌بینی کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *