داشتن مهارت های ارتباطی قوی برای ایجاد روابط شخصی و حرفه ای ضروری است. دو نوع ارتباط غالب وجود دارد: کلامی و غیرکلامی. در حالی که بسیاری از ما از ارتباطات کلامی به طور منظم آگاه هستیم و از آن استفاده می کنیم، ارتباط غیرکلامی اغلب عمدی نیست و می تواند اطلاعات قابل توجهی در مورد افراد و موقعیت ها ارائه دهد.
در این راهنما از ایوسی، در مورد اینکه ارتباط غیرکلامی چیست، چرا مهم است، چگونه آن را بخوانید و چگونه میتوانید مهارتهای ارتباط غیرکلامی خود را بهبود ببخشید، بحث خواهیم کرد.
ارتباط غیرکلامی چیست؟
ارتباط غیرکلامی انتقال اطلاعات از طریق زبان بدن، حالات چهره، حرکات، فضای ایجاد شده و غیره است. به عنوان مثال، لبخند زدن هنگام ملاقات با شخصی بیانگر دوستی، پذیرش و صراحت است.
ارتباط غیرکلامی بر خلاف ارتباط کلامی یا استفاده از زبان برای انتقال اطلاعات از طریق متن نوشتاری، گفتاری یا زبان اشاره به عبارات و حرکات فیزیکی وابسته است.
مطالب مرتبط: ۴ نوع ارتباط و نحوه بهبود آنها
چرا ارتباط غیرکلامی مهم است؟
ارتباط غیرکلامی مهم است زیرا اطلاعات ارزشمندی در مورد یک موقعیت به ما می دهد، از جمله اینکه ممکن است یک فرد چه احساسی داشته باشد، چگونه کسی اطلاعات را دریافت می کند و چگونه به یک فرد یا گروهی از افراد نزدیک شود. توجه به و توسعه توانایی خواندن ارتباطات غیرکلامی یک مهارت ارزشمند است که می توانید در هر مرحله از حرفه خود از آن استفاده کنید.
مرتبط: مهارت های مشاهده: تعریف و مثال
انواع ارتباط غیرکلامی
انواع مختلفی از ارتباطات غیرکلامی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید، از جمله:
۱. زبان بدن
زبان بدن روشی است که فرد بدن خود را بسته به موقعیت، محیط و احساسی که دارد قرار می دهد.
مثال: اگر کسی احساس عصبانیت یا عصبی بودن میکند، ممکن است دستهایش را روی هم بگذارد.
مطالب مرتبط: چگونه در یک مصاحبه به ۱۱ روش منحصر به فرد متمایز شویم
۲. حرکت
روشی که دست ها و پاهای خود را حرکت می دهید، مانند راه رفتن سریع یا آهسته، ایستادن، نشستن یا بی قراری، همگی می توانند پیام های مختلفی را به تماشاچیان منتقل کنند.
مثال: ساکت نشستن و توجه کردن در جلسه باعث احترام و توجه می شود.
۳. وضعیت بدن
نحوه نشستن یا ایستادن شما همچنین می تواند سطح راحتی، حرفه ای بودن و تمایل عمومی شما را نسبت به یک شخص یا گفتگو نشان دهد.
مثال: اگر فردی احساس خستگی، ناامیدی یا ناامیدی کند، ممکن است شانه های خود را خم کند.
۴. اشارات
در حالی که ژستها در جوامع مختلف بسیار متفاوت هستند، اما عموماً هم عمدی و هم ناخواسته برای انتقال اطلاعات به دیگران استفاده میشوند.
مثال: ممکن است شخصی برای برقراری ارتباط با تایید یا اینکه نسبت به چیزی احساس مثبتی دارد، “شست رو به بالا” نشان دهد.
مطالب مرتبط: ۲۰ گام برای بهبود زبان بدن در محل کار
۵. فضا
ایجاد یا نزدیک کردن فاصله بین خود و اطرافیانتان همچنین میتواند پیامهایی در مورد سطح راحتی شما، اهمیت مکالمه، تمایل شما به حمایت یا ارتباط با دیگران و موارد دیگر را منتقل کند.
مثال: ممکن است دو تا سه فوت دورتر از یک مخاطب جدید بایستید تا به مرزهای آنها احترام بگذارید.
۶. پارا زبان
Paralanguage شامل عناصر غیر زبانی گفتار است، مانند سرعت صحبت کردن، زیر و بمی صدا، لحن، صدا و غیره.
مثال: اگر در مورد چیزی هیجان زده هستید، ممکن است سریع صحبت کنید.
۷. حالات چهره
یکی از رایج ترین اشکال ارتباط غیرکلامی، حالات چهره است. استفاده از ابروها، دهان، چشم ها و عضلات صورت برای انتقال احساسات یا اطلاعات می تواند بسیار موثر باشد.
مثال: ممکن است شخصی اگر احساس تعجب کرد ابروهایش را بالا برد و چشمانش را به شدت باز کند.
۸. تماس چشمی
استفاده استراتژیک از محتوای چشمی (یا عدم تماس چشمی) یک راه بسیار مؤثر برای ارتباط با توجه و علاقه شما است.
مثال: نگاه کردن از کسی و به زمین یا تلفن شما ممکن است بیانگر بی علاقگی یا بی احترامی باشد.
۹. لمس کنید
برخی افراد از لمس به عنوان نوعی ارتباط نیز استفاده می کنند. معمولاً برای برقراری ارتباط با حمایت یا راحتی استفاده می شود. این شکل از ارتباط باید به اندازه کافی استفاده شود و فقط زمانی که می دانید طرف گیرنده با آن مشکلی ندارد. هرگز نباید برای انتقال خشم، ناامیدی یا هر گونه احساسات منفی دیگر استفاده شود.
مثال: قرار دادن دست روی شانه دوست ممکن است نشان دهنده حمایت یا همدلی باشد.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل ارتباطات غیرکلامی در محیط کار
دانلود کتاب: زبان بدن: راهی نوین به سوی ارتباطات قوی و موثر |
نحوه خواندن نشانه های غیرکلامی
خواندن نشانههای غیرکلامی، مانند زبان بدن، یک مهارت دشوار است که در طول زندگی حرفهای خود به آن ادامه خواهید داد. در حالی که هر فردی از ارتباطات غیرکلامی متفاوت استفاده می کند، چندین نشانه مشترک وجود دارد که باید به آنها توجه کرد که شما را در مورد احساسات، نیات و انگیزه های یک فرد آگاه می کند.
هنگام برقراری ارتباط با کسی، توجه به علائم ارتباط غیرکلامی و در عین حال در نظر گرفتن ارتباط کلامی او مفید است. در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است مشاهده کنید:
۱. وضعیت بدن
اگر فردی شانه های خود را به عقب و ستون فقراتش صاف باشد، این نشانه آن است که او درگیر است، گوش می دهد و نسبت به ایده ها یا اطلاعاتی که ارائه می کنید، باز است. اگر آنها وضعیت نامناسبی را با شانه های خمیده یا بالا آورده و ستون فقرات خمیده نشان می دهند، ممکن است عصبی، مضطرب یا عصبانی باشند.
۲. استفاده از سلاح
اگر فردی بازوهای خود را به سمت پایین، روی میز یا به روشی باز دیگر قرار داده باشد، این نشانه آن است که او احساس مثبت و آمادگی برای جذب اطلاعات دارد. اگر بازوهای آنها ضربدری یا بسته باشد، ممکن است نوعی احساسات منفی را تجربه کنند.
۳. استفاده از پاها
اگر فردی هر دو پای خود را صاف روی زمین گذاشته باشد، این نشانه آن است که او برای شنیدن ایده های شما آماده و آماده است. اگر پاهای آنها روی هم قرار گرفته باشد یا به شکل بسته دیگری مرتب شده باشد، ممکن است احساس تحریک یا استرس داشته باشند.
۴. استفاده از حالات چهره
اگر در حال ارتباط با فردی هستید که اخم دارد، ابروهای درهم رفته یا لبهای سفت دارد، میتوانید مکث کنید تا مطمئن شوید که او احساس سردرگمی، عصبانیت یا احساسات منفی دیگری ندارد. اگر با فردی ارتباط برقرار می کنید که لبخند نرم، ماهیچه های صورتش شل شده یا ابروهایی به آرامی بالا رفته است، این نشانه آن است که او نسبت به اطلاعاتی که ارائه می دهید احساس خوبی دارد.
مطالب مرتبط: نحوه استفاده و درک زبان بدن
استفاده از ارتباطات غیرکلامی در مصاحبه
ارتباط غیرکلامی بخش مهمی از مصاحبه است. هم خواندن و تفسیر نشانه های غیرکلامی مصاحبه کنندگان و هم پاسخ دادن با زبان بدن مناسب در سراسر آن مهم است. در اینجا چند نکته برای استفاده از ارتباطات غیرکلامی در مصاحبه بعدی آورده شده است:
-
- هنگامی که مصاحبه کننده شما وارد اتاق می شود بایستید و با یک دست دادن نسبتاً مطمئن به آنها سلام کنید.
- هنگام احوالپرسی با مصاحبه کننده و طبیعتاً در طول مصاحبه لبخند بزنید.
- برای انتقال اعتماد به نفس، شانه های خود را به سمت عقب و چانه به سمت بالا بنشینید .
- هر دو پا را روی زمین یا به صورت ضربدری در مچ پا قرار دهید و دستان خود را روی میز روی میز قرار دهید تا صمیمیت و صمیمیت را نشان دهید.
- از ژستها بهطور طبیعی بدون حواسپرتی استفاده کنید.
- با لحنی معقول و مطمئن صحبت کنید تا مصاحبه کنندگان شما بتوانند به راحتی و به وضوح شما را بدون بلند کردن صدای بلند درک کنند.
-
از لحن طبیعی و محاوره ای بدون بالا و پایین رفتن خیلی غیر طبیعی استفاده کنید.