نماد سایت ایوسی

راهنمای کامل ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

ارتباط غیرکلامی در محل کار

ارتباط غیرکلامی در محل کار

ارتباط غیرکلامی بخش مهمی از به اشتراک گذاری و جمع آوری اطلاعات در تعاملات بین فردی است و به اندازه ارتباطات کلامی در بیشتر مکالمات نقش مهمی دارد. این نوع ارتباط نگرش، خلق و خو، سطح انرژی و احساسات شما را منتقل می کند.

در این مقاله از ایوسی، ارتباط غیرکلامی را تعریف می کنیم، چگونگی استفاده از آن در محیط کار را بررسی می کنیم و مثال هایی برای کمک به شما برای بهبود مهارت های ارتباط غیرکلامی ارائه می دهیم.

مرتبط: ۹ نوع ارتباط غیرکلامی (با مثال)

ارتباط غیرکلامی چیست؟

ارتباط غیرکلامی هر روشی است که می توانید برای ارسال پیام بدون کلمات استفاده کنید. ارتباط غیرکلامی چیزی است که هر بار که با کسی تعامل می کنید، خواه متوجه آن شوید یا نه، از آن استفاده می کنید. یادگیری “صحبت کردن” به صورت غیرکلامی و خواندن پیام های غیرکلامی دیگران یک مهارت ارتباطی حیاتی است. توانایی تفسیر ماهرانه سیگنال‌های غیرکلامی به شما کمک می‌کند تا ارتباط مؤثرتری در محل کار داشته باشید.

مرتبط: نمونه هایی از ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

انواع ارتباط غیرکلامی

چندین نوع متمایز از ارتباط غیرکلامی وجود دارد که می توانید با آنها آشنا شوید. در اینجا چند نمونه از سیگنال های غیرکلامی آورده شده است:

حالات چهره

حالات چهره یکی از بارزترین اشکال ارتباط غیرکلامی است. حالات صورت شامل لبخند، اخم، پیشانی چروکیده و چرخش چشم است. حالات چهره معمولاً واکنشی هستند. وقتی خوشحال هستید لبخند می زنید، وقتی ناامید هستید اخم می کنید و وقتی عصبی هستید ممکن است لبتان را گاز بگیرید. این سیگنال‌ها پیام‌های خاصی را درباره نحوه واکنش شما به یک رویداد، موقعیت یا شخص دیگر ارسال می‌کنند.

خواندن حالات چهره دیگران مفید است. اگر ایده جدیدی را به اشتراک می گذارید و طرف مقابل بینی خود را چروک می کند، احتمالاً چیزی را که شما گفته اید ناپسند یا عجیب می بیند. اگر از یک همکار بخواهید که در انجام یک پروژه به شما کمک کند و آنها با یک لبخند واقعی پاسخ دهند، احتمالاً به تیم شما اضافه خواهند شد. هرچه زمان بیشتری برای آشنایی با حالات چهره دیگران صرف کنید، آنها را با دقت بیشتری تفسیر خواهید کرد.

حرکات

ژست ها نوع مهم دیگری از ارتباط غیرکلامی هستند. ژست ها شامل حرکات فیزیکی هستند که با بدن خود انجام می دهید. نمونه‌هایی از ژست‌ها عبارتند از: تکان دادن، شانه‌های بالا انداختن و دادن شست به کسی. ژست‌ها می‌توانند واضح باشند، مانند دست زدن به پشت کسی که از او راضی هستید. حرکات همچنین می توانند ظریف باشند، مانند ضربه زدن با انگشت روی لبه میز. صرف نظر از اینکه حرکت چقدر چشمگیر است، هر ژست اطلاعاتی را منتقل می کند.

ژست ها اغلب می توانند منحصر به فرد باشند که از آنها استفاده می کنند. برای برخی از افراد، پریدن پای خود در زیر میز می تواند نشانه ای از عصبی بودن یا ناراحتی باشد. با این حال، برای دیگران، می تواند به معنای هیجان یا شدت باشد. گاهی اوقات تنها راهی که می توانید تفاوت را بدانید این است که بتوانید به طور منظم حرکات آنها را مشاهده کنید. آموزش دادن به الگوهای رفتاری دیگران سریعترین راه برای بهبود مهارتهای ارتباط غیرکلامی شماست.

وضعیت بدن

پوسچر به نحوه وضعیت بدن شما هنگام ایستادن، نشستن یا راه رفتن اشاره دارد. حالت بدن شما اغلب یکی از واضح ترین نشانه های انرژی، خلق و خوی شما و سطح توجه شماست. حالت‌های مختلف شامل خمیدگی، خم شدن و راست ایستادن است. در یک جلسه یا مصاحبه، افرادی که صاف روی صندلی‌های خود می‌نشینند، توجه بهتری نسبت به افرادی که خمیده‌اند، نشان می‌دهند. تکیه دادن به آرنج، جابجایی وزن از یک پا به پای دیگر و تکیه دادن به پشت از روی میز، نمونه‌های دیگری از پیام‌های غیرکلامی هستند که از طریق وضعیت بدنی منتقل می‌شوند.

وضعیت بدنی یک عنصر مهم در ارتباط غیرکلامی است زیرا مردم اغلب از آن بی اطلاع هستند. اگر از حرف‌های دیگری که به شما می‌گوید ناراحت هستید، انتقال این واقعیت با استفاده از وضعیت بدن بسیار آسان است. خم شدن از آنها، قوز کردن بازوها یا قوز کردن شانه ها همگی نشان دهنده این واقعیت است که شما ناراحت هستید. یادگیری استفاده از وضعیت بدنی خود برای برقراری ارتباط موثر به همان اندازه مهم است که یاد بگیرید وضعیت بدن دیگران را تفسیر کنید.

حرکت چشم

حرکت چشم نوع پیچیده ای از ارتباط غیرکلامی است. به طور سنتی، برقراری ارتباط چشمی با کسی به عنوان نشانه ای از تعامل، تمرکز و احترام در نظر گرفته می شود. به خصوص در محیط مصاحبه، فردی که از تماس چشمی اجتناب می کند، می تواند عصبی، ناصادق یا بی حوصله تلقی شود. از طرف دیگر، برقراری تماس چشمی با فردی اغلب برای مدت طولانی به عنوان بیش از حد شدید یا حتی “وحشتناک” تعبیر می شود. یادگیری استفاده دقیق و تفسیر حرکات چشم برای برقراری ارتباط، دارایی بسیار مهمی برای یک ارتباط دهنده ماهر است.

عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانید از حرکات چشم استفاده کنید و آن را به دقت بخوانید. هنگامی که تماس چشمی و سیگنال های مشابه را در نظر می گیرید، سرنخ های زمینه بسیار مهم هستند. اگر شخصی از برقراری تماس چشمی با شما اجتناب کند، ممکن است به طور خودکار تصور کنید که او بی ادب است. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است کسی تماس چشمی برقرار نکند. برخی افراد تماس چشمی را استرس زا یا ناراحت کننده می دانند، به ویژه آنهایی که اضطراب یا اختلالات مشابه دارند. در بسیاری از فرهنگ‌ها، مردم حفظ ارتباط چشمی با فردی را که نمی‌شناسید را فردی مبارز یا پیشرو در نظر می‌گیرند. دانستن زمینه موقعیت شما در تفسیر سیگنال های نامشخص کمک زیادی به شما می کند.

مرتبط: آلبرت محرابیان: متفکر ارتباطات غیرکلامی

نحوه استفاده از ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

تقریباً مطمئناً در حال حاضر از ارتباطات غیرکلامی در تمام تعاملات بین فردی خود استفاده می کنید. با این حال، یادگیری نحوه استفاده خاص از ارتباطات غیرکلامی در محل کار می تواند تأثیر قابل توجهی بر اثربخشی ارتباطات حرفه ای شما داشته باشد. در اینجا چند مرحله برای استفاده از ارتباطات غیرکلامی در محل کار آورده شده است:

۱. خودآگاه باشید

بدون شک، اولین قدم برای استفاده از ارتباطات غیرکلامی در محیط کار، آگاهی از پیام هایی است که ارسال می کنید. این احتمال وجود دارد که از قبل عادات غیرکلامی خاصی داشته باشید که هر روز از آنها استفاده می کنید. اگر از تمایل خود به گاز گرفتن لب، بالا بردن ابروها یا تکان خوردن در صندلی خود اطلاع دارید، می توانید انتخاب کنید که آنها را از بین ببرید یا به نفع خود استفاده کنید. خودآگاهی از ارتباطات خود نیز می تواند به شما کمک کند تا تفسیر دیگران را یاد بگیرید.

۲. همدل باشید

ارتباطات غیرکلامی اغلب تحت تأثیر موقعیت فردی یا شرایط فعلی است. به منظور تفسیر دقیق سیگنال های شخص دیگری، ممکن است لازم باشد زمینه را در نظر بگیرید و بر این اساس همدلی کنید. به عنوان مثال، اگر یک همکار با دستانش روی هم نشسته و شانه هایش قوز کرده باشد، ممکن است در نگاه اول ناامید یا ناراحت به نظر برسد. با این حال، اگر زمینه را در نظر بگیرید، ممکن است متوجه شوید که بخاری دفتر خراب است و ژاکت نپوشیده اند. به جای اینکه حالت آنها را خصمانه تفسیر کنید، می توانید همدلی کنید و ببینید که آنها فقط احساس سردی می کنند.

۳. عمدی باشید

اغلب، افراد بدون اینکه متوجه شوند چه چیزی را با هم در ارتباط هستند، سیگنال‌های غیرکلامی ارسال می‌کنند. اگر کنترل واکنش‌ها و پاسخ‌های فیزیکی خودکار خود را دارید، می‌توانید آنها را برای انتقال دقیق‌تر و کارآمدتر پیام‌ها تنظیم کنید. مراقب باشید که فقط در صورتی ارتباط غیرکلامی ارسال کنید که می دانید به خوبی دریافت و تفسیر می شود. خم شدن بر روی شانه شخص دیگری برای نگاه کردن به کار آنها می تواند کاملاً عادی و ضروری تلقی شود. با این حال، اگر به حفظ مقدار قابل توجهی از فضای شخصی عادت داشته باشند، می تواند باعث ناراحتی آنها شود. به یاد داشته باشید که همیشه مراقب پیام هایی که ارسال می کنید باشید.

مرتبط: مهارت های ارتباطی صمیمانه: راهبردهایی برای ارتباط موثر و قویتر با دیگران

مثال های ارتباط غیرکلامی

با استفاده از ارتباطات غیرکلامی، می توانید پیام های خاصی را منتقل کنید که در موقعیت های خاص می تواند برای شما مفید باشد. در اینجا سه ​​نمونه خاص از نگرش هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از ارتباطات غیرکلامی ارتباط برقرار کنید:

اعتماد به نفس

یکی از چیزهایی که ممکن است بخواهید مرتباً با آن ارتباط برقرار کنید، اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس ویژگی جالبی است زیرا می توانید به راحتی آن را حتی زمانی که احساس نمی کنید منتقل کنید. اعتماد به نفس برای انتقال در طول مصاحبه های شغلی، زمانی که به طور عمومی اطلاعات ارائه می کنید یا زمانی که ایده جدیدی را مطرح می کنید ضروری است. شما می توانید اعتماد به نفس را از طریق:

تمرکز

پیام غیرکلامی مهم دیگری که می توانید ارسال کنید سطح تمرکز یا توجه شماست. در یک محیط حرفه ای، برای دیگران مهم است که بدانند وقتی با شما صحبت می کنند به دقت گوش می دهید. این شامل مصاحبه های شغلی، گفتگوهای یک به یک و جلسات تیمی است. اگر بتوانید سطح بالایی از تمرکز را منتقل کنید، دیگران شما را درگیر و درگیر درک خواهند کرد. راه های انتقال تمرکز عبارتند از:

اشتیاق

نگرش سوم شما می توانید با استفاده از پیام های غیرکلامی با اشتیاق ارتباط برقرار کنید. گفتن کلماتی مانند “من خیلی هیجان زده هستم” آسان است. و “این واقعا جالب است”، اما برای انتقال زبان بدنی که منعکس کننده آن پیام های شفاهی است، می توان کمی تلاش کرد. نگرش مشتاقانه در هنگام به اشتراک گذاشتن ایده های جدید یا زمانی که با مشتریان در حال تعامل هستید، مهم است. برخی از کارهایی که می توانید برای برقراری ارتباط با اشتیاق انجام دهید عبارتند از:

ارتباطات غیرکلامی ابزاری تأثیرگذار برای هر ارتباط مؤثری است. یادگیری دقیق ارسال و دریافت پیام های غیرکلامی بخش مهمی از ارتباطات حرفه ای و بین فردی موفق است. نکات و پیشنهادات موجود در این مقاله را در نظر بگیرید و نحوه اجرای آنها را در محل کار خود بررسی کنید. تمرین موثرترین روش برای بهبود مهارت های ارتباط غیرکلامی شماست.

مرتبط: بیرون کشیده به سکوت: هنر ارتباط غیرفعال
مرتبط: ۴ نوع ارتباط و نحوه بهبود آنها
مرتبط: ۱۰ مهارت ارتباطی برای موفقیت شغلی

 

خروج از نسخه موبایل