بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

حلقه بازخورد منفی چیست؟

حلقه بازخورد عمومی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بازخورد بخش مهمی از تلاش برای انجام بهترین کار است. در حالی که بازخورد مثبت می تواند خوشایندتر باشد، بازخورد منفی زمانی مفیدتر است که در تلاش برای ارائه محصول یا خدمات عالی یا حفظ کارمندان خوب برای کسب و کار خود هستید. اجرای یک حلقه بازخورد منفی یک راه موثر برای بهبود فرآیندها و بازگرداندن تعادل به هر منطقه ناپایدار کسب و کار شما است.

در این مقاله از ایوسی، ما توضیح می‌دهیم که حلقه بازخورد منفی چیست، چگونه در تجارت کار می‌کنند، مزایا و معایب آن‌ها به همراه نمونه‌هایی از پیاده‌سازی حلقه بازخورد منفی.

حلقه بازخورد منفی چیست؟

حلقه بازخورد منفی روش استفاده از انتقاد برای ایجاد تغییرات مثبت در یک فرآیند است. این یک حلقه در نظر گرفته می شود زیرا خروجی بازخورد در هنگام ایجاد تغییرات به فرآیند باز می گردد. سپس می توانید بازخورد بیشتری در مورد محصول یا نتیجه جدید دریافت کنید و تغییرات بیشتری را اعمال کنید و چرخه را ادامه دهید. حلقه های بازخورد منفی می تواند به طور طبیعی رخ دهد، مانند نوشیدن آب در هنگام تشنگی، یا به طور خودکار، مانند زمانی که ترموستات یک محیط را به دمای تنظیم شده خود برمی گرداند.

در تجارت، حلقه های بازخورد منفی اغلب برای بهبود محصول یا خدمات از طریق پاسخ به شکایات و نگرانی های مشتری استفاده می شود. همچنین می توان از آنها برای ایجاد تغییرات در محیط کار در پاسخ به نارضایتی کارکنان استفاده کرد. حلقه های بازخورد منفی توجه را به مسائل موجود در یک شرکت جلب می کند و شامل ایجاد برنامه ای برای راه حل بلندمدت می شود. استفاده از حلقه بازخورد منفی هم برای کسب و کار و هم برای مشتریان آن سودمند است.

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه مواد غذایی بازخورد منفی ثابتی در مورد مدت زمانی که مشتریان برای بررسی کالا صرف می‌کنند دریافت کند، ممکن است از این بازخورد برای افزایش تعداد ثبت‌های باز استفاده کنند، پس از تماس شخص دیگری برای تسریع روند، کارمندان را به بسته‌های مواد غذایی اضافه کنند. ، یا تغییرات دیگری برای بهبود تجربیات مشتری ایجاد کنید. این تغییرات منجر به مشتریان شادتری می شود که بیشتر از فروشگاه خرید می کنند، که نتیجه مثبتی برای کسب و کار است.

مطالب مرتبط: رشد شغلی: یادگیری از بازخورد منفی

نحوه عملکرد حلقه های بازخورد منفی

استفاده از حلقه بازخورد منفی راه مهمی برای نشان دادن به مشتریان، مشتریان و کارمندان است که برای آنها ارزش قائل هستید. همچنین یک راه عالی برای اطمینان از اینکه محصول یا خدمات شما بهترین است. در اینجا مراحل استفاده از حلقه بازخورد منفی آمده است:

  1. اطلاعات را جمع آوری کنید
  2. سوالات خود را بپرسید
  3. تجزیه و تحلیل کنید
  4. اقدامات پاسخگو را تعیین کنید
  5. به مشتریان و کارمندان اطلاع دهید

۱. اطلاعات جمع آوری کنید

اولین قدم در یک حلقه بازخورد منفی، دریافت انتقاد است. راه‌های زیادی برای جمع‌آوری بازخورد منفی وجود دارد، مانند نظرسنجی از مشتریان یا کارمندان، رسانه‌های اجتماعی یا سایر نظرات آنلاین، کادر نظر، تماس‌های شکایت یا ایمیل‌های مشتریان، و گزارش‌هایی از میز خدمات مشتری در فروشگاه.

برای اینکه بتوانید از بازخوردهای منفی به شیوه ای مثبت استفاده کنید، سیستمی را برای ثبت و طبقه بندی واضح همه شکایات و نگرانی ها در نظر بگیرید و زمانی را در نظر بگیرید که به طور منظم آنها را بررسی کنید، مثلاً یک بار در ماه.

مطالب مرتبط: بهترین شیوه ها برای ارائه بازخورد سازنده

۲. سوال بپرسید

برای استفاده خوب از بازخورد منفی، ممکن است لازم باشد شکایات و نگرانی‌ها را پیگیری کنید تا بفهمید این مسائل چیست یا چه چیزی باعث آنها می‌شود. سوالاتی که باید بپرسید عبارتند از:

  • برای بهبود تجربه شما چه کاری می توانستیم انجام دهیم؟
  • چگونه این محصول را تغییر می دهید؟
  • دوست دارید خدمات چگونه متفاوت بود؟
  • برای بهبود محل کار خود چه کاری انجام می دهید؟
  • به نظر شما ریشه این موضوع چیست؟

۳. تجزیه و تحلیل کنید

پس از جمع آوری و تحقیق درباره بازخورد منفی، باید آن را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید. بررسی دقیق می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا مشکلات مربوط به یکبار مصرف، نقص‌های جدی محصول، شکست خدمات مشتری، نگرانی‌های جزئی، نظارت‌های مدیریتی، رویدادهای فصلی یا دلایل دیگری بوده است. دسته بندی شکایات بر اساس موضوع اصلی آنها به شما در مرحله بعدی کمک می کند.

مرتبط: راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (به همراه مثال)

۴. اقدامات پاسخگو را تعیین کنید

سپس، تصمیم بگیرید که چگونه می توانید از بازخورد منفی برای بهبود کل فرآیند، محصول، خدمات یا محل کار خود استفاده کنید. پیاده سازی راه حل های مثبت بر اساس بازخورد منفی چیزی است که حلقه را ایجاد می کند. هدف از استفاده از حلقه بازخورد منفی تمرکز بر بهبود مستمر است. تعیین کنید که چه اقداماتی می توانید برای پاسخ به انتقاد انجام دهید و یک برنامه کوتاه مدت یا بلند مدت برای اعمال این تغییرات ایجاد کنید.

ممکن است استفاده از روش هدف SMART برای برنامه ریزی بهبودهای خود کمک کند. هدف خود را به وضوح مشخص کنید که چه چیزی را می خواهید بهبود دهید، چگونه به آن خواهید رسید، چگونه پیشرفت را اندازه گیری می کنید و زمانی که انتظار دارید به آن برسید.

۵. به مشتریان و کارمندان اطلاع دهید

مرحله نهایی یک حلقه بازخورد منفی این است که مطمئن شوید مشتریان و کارمندان شما تغییرات و دلیل تغییرات را درک می کنند. می‌توانید علامتی را در فروشگاه خود نصب کنید، یک بیانیه مطبوعاتی ارسال کنید، توضیحی روی بسته‌بندی محصول اضافه کنید یا یک ایمیل برای شرکت ارسال کنید. اعلان مهم است، زیرا توضیح مراحلی که برای بهبود انجام می‌دهید ممکن است مشتریان را تشویق به خرید مجدد محصول شما کند، وفاداری را برانگیزد و به کارمندان اطلاع دهد که چرا تفاوت در اقدامات یا فرآیندهای محل کار ضروری است.

مزایا و معایب حلقه های بازخورد منفی

اجرای یک حلقه بازخورد منفی در محل کار شما می تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله:

  • بهبود روحیه و اعتماد: با گوش دادن واضح و پاسخگویی به شکایات و نگرانی های مشتریان یا کارکنان، می توانید اعتماد آنها را جلب کنید، به صداقت و یک رویی شهرت داشته باشید و وفاداری ایجاد کنید.
  • بهبود محصول و درآمد: استفاده از بازخورد منفی برای ایجاد تغییرات می تواند به داشتن محصول، خدمات یا محیط کار بهتر منجر شود. یک محصول بهبودیافته منجر به افزایش درآمد می شود زیرا مشتریان و ارباب رجوعان بیشتری به دست می آورید یا کارمندان انگیزه می کنند تا کارآمدتر کار کنند.

نقطه ضعف حلقه بازخورد منفی این است که شامل دعوت به انتقاد است. درخواست بازخورد منفی ممکن است به این معنا باشد که دیگران این پاسخ‌ها را می‌بینند و تصمیم می‌گیرند به دلیل آن محصول یا خدمات شما را خریداری نکنند، مانند بررسی‌های آنلاین ضعیف. با این حال، پاسخ واضح به بازخورد می‌تواند با جلب رضایت مشتریان و ایجاد کسب‌وکار تکراری، این ضرر را جبران کند.

نمونه هایی از حلقه های بازخورد منفی

شرکت ها می توانند از حلقه های بازخورد منفی به روش های مختلفی استفاده کنند، مانند:

  • تغییر ساختار یک محصول بر اساس نظرات مشتریان
  • اجرای سیاست های جدید خدمات مشتری به دلیل نظرسنجی از مشتری
  • افزایش گزینه های خدمات در پاسخ به مشتریان ناراضی
  • ارائه برنامه کاری انعطاف پذیر برای بهبود روحیه کارکنان

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *