نماد سایت ایوسی

۸ سوال مصاحبه بازاریابی که باید انتظار داشت

سوالات مصاحبه بازاریابی

سوالات مصاحبه بازاریابی

شرکت های بازاریابی بسته به موقعیت، صلاحیت ها و اهداف شرکت به دنبال کیفیت ها و مهارت های متفاوتی در مصاحبه با نامزدها هستند. پس از ارسال درخواست، رزومه و نامه پوششی، مصاحبه فرصتی است که علاوه بر شخصیت خود، توانایی های خود را بیشتر نشان دهید. همچنین می‌توانید از مصاحبه برای درک بهتر انتظارات کارفرمای آینده‌تان برای این نقش و اینکه چگونه می‌توانید با تیم آنها هماهنگ شوید، استفاده کنید.

در این مقاله از ایوسی، ما برخی از سوالات رایج مصاحبه بازاریابی را بررسی می‌کنیم و مثال‌هایی را برای کمک به شما در تهیه پاسخ‌های موثر ارائه می‌کنیم.

سوالات و پاسخ های متداول مصاحبه بازاریابی

در اینجا هشت سوال مهمی که باید در مصاحبه بازاریابی انتظار داشته باشید آورده شده است.

  1. چرا به دنبال حرفه بازاریابی هستید؟
  2. با کدام شبکه های اجتماعی آشنایی دارید؟
  3. سه مهارت مهم برای حرفه بازاریابی چیست؟
  4. چقدر با بازار هدف شرکت ما آشنایی دارید
  5. اگر مشتری درباره محصولی که ما بازاریابی می کنیم نظر منفی بنویسد، چگونه پاسخ می دهید؟
  6. چگونه راه اندازی یک محصول جدید را مدیریت می کنید؟
  7. چگونه می توانید از آخرین روندها و تکنیک های بازاریابی به روز بمانید؟
  8. چه چیزی شما را از سایر نامزدهای متقاضی این موقعیت متمایز می کند؟

۱. چرا به دنبال شغلی در بازاریابی هستید؟

این سوال به گونه ای طراحی شده است که پاسخگو باشد تا مصاحبه کنندگان بتوانند علایق صنعت شما را بشناسند و دریابند که چگونه به بازاریابی علاقه مند شده اید. برای یک پاسخ موثر، به طور خلاصه توضیح دهید که چه چیزی شما را به سمت بازاریابی سوق داده است، مانند:

  • موضوعات یا فعالیت هایی که در دوران مدرسه علاقه شما را برانگیخت
  • مشاغل قبلی که شما را در معرض بازاریابی قرار داده بودند
  • گواهینامه هایی که کسب کرده اید
  • سابقه کاری مرتبط با بازاریابی
  • مربیان یا چهره های صنعتی که الهام بخش شما هستند

مثال:  “من همیشه جنبه خلاقانه ای داشته ام و در دوران مدرسه اشتیاقم به بازاریابی را کشف کردم. من به عنوان یک سرگرمی حرفه ای شروع به ایجاد مطالب و وب سایت های تبلیغاتی کردم. سپس یک دوره کارآموزی را در یک شرکت بازاریابی به پایان رساندم که تجربه ارزشمندی در دنیای واقعی در توسعه خلاق و کمپین ها به من داد. علاوه بر این، من با مطالعه بازاریابان مشهوری مانند ست گودین، نیل پاتل و گری واینرچوک، چیزهای زیادی در مورد بازاریابی یاد گرفتم.

بیشتر بخوانید:  چگونه اشتیاق خود را پیدا کنید

۲. با کدام شبکه های اجتماعی آشنا هستید؟

بسته به نقش و شرکتی که برای آن مصاحبه می کنید، کارفرمای احتمالی شما ممکن است از شما انتظار داشته باشد که در استفاده از تمام پلتفرم های اصلی رسانه های اجتماعی صلاحیت داشته باشید. اگر با پلتفرم‌های خاص آشنا هستید، باید در مورد مهارت خود نیز با آنها صحبت کنید. نشان دادن دانش خود از رسانه های اجتماعی و تأثیر آن بر کار شما نشان می دهد که می توانید از این ابزارها برای افزایش تعامل مخاطب و آگاهی از برند استفاده کنید.

مثال:  “من به طور مرتب از رسانه های اجتماعی در زندگی شخصی خود استفاده می کنم و پروفایل های حرفه ای آنلاین دارم. در دوره کارآموزی خود، یاد گرفتم که از طیف گسترده ای از عملکردهای قابل استفاده در بازاریابی استفاده کنم، مانند برقراری ارتباط و همکاری با سایر کاربران، زمان بندی پست ها، استفاده از ابزارهای نظارت و تجزیه و تحلیل و ادغام پلت فرم های مختلف رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند و حضور آنلاین.

بیشتر بخوانید:  مهارت های فنی: تعاریف و مثال ها

۳. سه مهارت مهم برای حرفه بازاریابی چیست؟

این فرصت شماست تا در مورد مهارت ها و تجربیات ارزشمند خود صحبت کنید. به مهارت‌هایی که در فهرست شغلی که شما هم دارید اشاره می‌کنید کمک می‌کند. برخی از مهارت هایی که باید در مورد بحث در نظر گرفته شود عبارتند از:

مثال:  “من فکر می کنم یک بازاریاب باید در مورد سئو اطلاعات داشته باشد زیرا یکی از موثرترین راه ها برای افزایش ترافیک ارگانیک است. توانایی گفتن داستان های جذاب و مدیریت کمپین ها نیز یک مهارت ارزشمند است. این یک بازاریاب را قادر می سازد تا با مخاطبان هدف در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کند و از استراتژی های مناسب برای برآوردن نیازها و ترجیحات خاص آنها استفاده کند. در نهایت، تجزیه و تحلیل داده‌ها و گزارش‌دهی در عصر دیجیتال ضروری است زیرا به بازاریاب اجازه می‌دهد تا رفتارهای گسترده مصرف‌کنندگان باهوش‌تر امروزی را ارزیابی و درک کند.

بیشتر بخوانید:  ۱۰ بهترین مهارت برای گنجاندن در رزومه

۴. چقدر با بازار هدف شرکت ما آشنایی دارید؟

این سوال معمولاً در مصاحبه مدیر بازاریابی رخ می دهد و به کارفرمایان بالقوه کمک می کند تصمیم بگیرند که آیا یک نامزد دارای اشتیاق، مهارت و انگیزه برای بازاریابی برای مخاطبان هدف خود است یا خیر.

اگر تجربه قبلی در ارتباط با بازار هدف کارفرمای احتمالی خود ندارید، برای درک بهتر محصولات، خدمات و مخاطبان هدف، در مورد وب سایت شرکت، اخبار اخیر و رسانه های اجتماعی تحقیق کنید. سپس، دریابید که شرکت از چه استراتژی هایی برای رسیدن به آن بازار خاص استفاده می کند. اگر با مخاطبان هدف آشنایی دارید، به مصاحبه کننده بگویید که تجربه ارتباط با آن بخش و اجرای برخی از استراتژی هایی را که شرکت استفاده می کند دارید. اطلاعات مخاطب هدف زیر را در پاسخ خود ذکر کنید:

  • محل
  • سن
  • جنسیت
  • پیشینه قومی
  • سطح درآمد
  • وضعیت تأهل
  • کانال های ترجیحی

مثال:  «من می بینم که بازار هدف شرکت شما عمدتاً متشکل از زنان مجرد ۱۲ تا ۲۵ ساله است که در مناطق مختلف شهر زندگی می کنند. آنها به گروه کم درآمد و اقوام مختلف تعلق دارند. برند شما علاوه بر محصولات باکیفیت، بر ارائه تجارب خرید منحصر به فرد و راحت به مشتریان تمرکز دارد. مخاطبان هدف شما به شدت روی اینفلوئنسرهای اینستاگرام سرمایه‌گذاری می‌کنند و می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی مکالمات سرگرم‌کننده و نشاط‌آوری داشته باشید.»

بیشتر بخوانید:  ۱۲ پرسش و پاسخ سخت در مصاحبه

۵. اگر مشتری در مورد محصولی که ما بازاریابی می کنیم نظر منفی بنویسد، شما چگونه پاسخ می دهید؟

می‌توانید از این سؤال برای نشان دادن تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله و همچنین برقراری ارتباط مؤثر در هنگام تعامل با مشتری استفاده کنید. برای پاسخ به این سوال، زمانی را توصیف کنید که تجربه مشتری نه چندان رضایت بخش را به تجربه مثبت تبدیل کرده اید.

برای این سؤال موقعیتی و سؤالات دیگر، از  تکنیک STAR استفاده کنید. در مورد  موقعیتی که در آن قرار داشتید و اینکه  برای موفقیت باید  چه  کاری را انجام دهید بحث کنید. اقداماتی را که  انجام  دادید مشخص کنید و  نتایج  تلاش های خود را شرح دهید.

مثال:  «در موقعیت قبلی‌ام، غالباً ارتباط با مشتری را مدیریت می‌کردم و گهگاه بازبینی منفی داشتم. یکی از مشتریان از خدمات او راضی نبود و گفت که می خواهد وجه را بازپرداخت کند. من ابتدا موضوع نظر او را بررسی کردم که این بود که برنامه مدام خراب می شد. من به‌روزرسانی‌هایمان را بررسی کردم و متوجه شدم که در طول مدت خدمت او، یک اشکال پیدا کردیم که باعث این خرابی‌ها می‌شود.

پس از صحبت با مدیرم درباره نحوه کاهش مشکل رضایت مشتری، از مشتری خواستم با آدرس ایمیل پشتیبانی مشتری ما تماس بگیرد تا بتوانم مشکل او را حل کنم. من به او ایمیل زدم و از او برای بازخوردش تشکر کردم. سپس به او اطلاع دادم که برنامه را به روز کردیم تا با دستگاه او سازگارتر باشد. من او را تشویق کردم که برنامه را باز کند و از آن استفاده کند تا ببیند آیا مشکل او برطرف شده است یا خیر. سپس به او یک هفته خدمات رایگان پیشنهاد دادم تا هر گونه ناراحتی که ممکن است ایجاد کرده باشد را جبران کند.

او پاسخ داد و گفت که به نظر می رسد برنامه بهتر کار می کند و خرابی متوقف شده است. او با کمال میل هفته رایگان خدمت را پذیرفت و از من برای رسیدگی به مشکلش تشکر کرد. در این مواقع، من همیشه مؤدب و محترمانه برای حفظ وجهه حرفه ای شرکت باقی می ماند. من ترجیح می‌دهم مشتری مستقیماً با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کند تا هر راه‌حلی بتوان به صورت خصوصی‌تر مورد بحث قرار گیرد.»

بیشتر بخوانید:  ۱۷ مهارت خدمات مشتری: تعاریف و ۱۷ مثال

۶. چگونه راه اندازی یک محصول جدید را مدیریت می کنید؟

می توانید از این سوال برای نشان دادن تجربه رهبری خود استفاده کنید. نشان دهید که چگونه یک کمپین را برنامه ریزی، آزمایش و با موفقیت راه اندازی کرده اید. این می‌تواند شامل استراتژی سطح بالا یا جزئیات کوچکی باشد که راه‌اندازی را به یک راه‌انداز خوب تبدیل کرده است. کل فرآیند باید شامل مراحل زیر باشد:

  • مخاطب هدف را تعریف کنید.
  • نحوه دستیابی به مخاطب هدف را تعیین کنید.
  • درک محصول و مشکلاتی که می تواند حل کند.
  • فرآیند خرید را بدانید.
  • یک برنامه استراتژیک تهیه کنید.
  • یک جدول زمانی برای پروژه ایجاد کنید.
  • یک تیم راه اندازی محصول تشکیل دهید.

مثال:  «من فرآیند را با شناسایی و درک مخاطبان هدف و فرآیند خرید آنها قبل از انتخاب استراتژی‌های مناسب برای دستیابی به آنها آغاز می‌کنم. من همچنین محصول و راه حل هایی را که برای مصرف کنندگان هدف ارائه می دهد به طور کامل ارزیابی می کنم. سپس، من می توانم یک برنامه استراتژیک برای جذب و تعامل خریداران مورد نظر ایجاد کنم، از آنها بازخورد بگیرم و ریسک های موجود را ارزیابی کنم.

پس از ایجاد یک برنامه موثر، به موقع ترین تاریخ راه اندازی را تعیین کردم و یک جدول زمانی مشخص برای مهلت های کمپین تعیین کردم. سپس، منابع لازم و افراد مورد نیاز برای راه‌اندازی موفقیت‌آمیز را بررسی می‌کنم و یک تیم پروژه متشکل از رهبران بخش تشکیل می‌دهم که به طور منظم برای بحث در مورد پیشرفت، شناسایی چالش‌ها و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای هر موضوعی که پیش می‌آید، ملاقات می‌کنند. من همچنین از آن اعضای تیم می‌خواهم در مورد این طرح بازخورد بدهند تا مناطقی را که می‌توان بهبود یا ساده‌سازی کرد، پیدا کرد.»

بیشتر بخوانید:  پرسش و پاسخ مصاحبه موقعیتی

۷. چگونه با آخرین روندها و تکنیک های بازاریابی به روز می شوید؟

در اینجا، نحوه سرمایه گذاری در صنعت خود و اینکه از چه منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روندها و استراتژی های موثر استفاده می کنید، بحث کنید. فن‌آوری‌ها و گرایش‌هایی را که بازاریابان در حال حاضر اتخاذ می‌کنند فهرست کنید، و برای یادگیری این اطلاعات به انتشاراتی که می‌خوانید استناد کنید. همچنین برای به روز نگه داشتن دانش خود، هر برنامه فوق برنامه مرتبط با شغلی را که در آن مشارکت دارید ذکر کنید، مانند:

  • ثبت نام در دوره های آموزشی یا سمینارها
  • خواندن نشریات و وبلاگ های صنعت
  • شرکت در کنفرانس های بازاریابی، تبلیغات یا رسانه های دیجیتال

مثال: «من زمان صرف یادگیری در مورد آخرین فناوری‌ها و روندهای صنعت بازاریابی می‌کنم. من مشترک چندین وبلاگ بازاریابی و خبرنامه هستم که در سفر به محل کارم می خوانم. من همچنین در حال گذراندن یک دوره آنلاین در مورد استراتژی رسانه های اجتماعی هستم تا ببینم بازاریابان فعلی در مورد تغییر الگوریتم ها در بسیاری از پلتفرم ها چه می کنند. در آن دوره، من یاد گرفتم که تعداد فزاینده‌ای از بازاریابان رسانه‌های اجتماعی، ربات‌های گفتگو، محتوای ویدئویی تعاملی و جستجوی صوتی را در استراتژی‌های خود گنجانده‌اند.”

۸. چه چیزی شما را از سایر نامزدهای متقاضی این پست متمایز می کند؟

این فرصت شماست تا مهارت ها، ویژگی ها و تجربیات منحصر به فردی را که به ارمغان می آورید برجسته کنید. هنگام ذکر مهارت‌ها و ویژگی‌های خاص، بر این نکته تمرکز کنید که چگونه می‌توانند برای شرکت مفید باشند. نمونه هایی از توانایی ها و ویژگی هایی که می تواند به شما کمک کند برجسته شوید عبارتند از:

  • سطح بالایی از خلاقیت
  • ویژگی های رهبری
  • مهارت های مذاکره و متقاعدسازی
  • مهارت های ارائه
  • خودانگیختگی
  • توانایی حفظ آرامش و تمرکز تحت فشار

اگر در نوع خاصی از کار مرتبط با بازاریابی متخصص هستید، باید در مورد آن نیز صحبت کنید. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • تولید محتوا
  • ویرایش تصویر
  • مدیریت رسانه های اجتماعی
  • تجزیه و تحلیل وب

مثال:  «من مهارت های ارائه عالی دارم، و داستان نویس فوق العاده ای هستم که می توانم در مقابل تعداد زیادی از مردم متین بمانم. همچنین، من دانش و تجربه قابل توجهی در تجزیه و تحلیل وب دارم. آشنایی من با ابزارهای تحلیلی محبوب، مانند Google Analytics، Spring Metrics و Woopa، می تواند در کمک به شرکت شما در نظارت و ارزیابی ترافیک وب و ابداع استراتژی های بازاریابی مناسب مفید باشد.

مرتبط: بازاریابی ۳.۰: آینده به گفته فیلیپ کاتلر

خروج از نسخه موبایل