بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۴ سطح تعارض و نکاتی برای مدیریت آنها در محل کار

حل تعارض در محل کار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ممکن است در هنگام کار با افرادی با پیشینه، شخصیت و دیدگاه های مختلف دچار تعارض شوید. با این حال، حل تعارض می تواند فرصت های قدرتمندی برای بحث آزاد، پیشرفت و بهبود روابط ایجاد کند. درک انواع تعارض هایی که ممکن است در محل کار با آن مواجه شوید می تواند به شما در شناسایی بهترین رویکرد برای حل آنها کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، سطوح مختلف تعارض را مورد بحث قرار می دهیم و نکاتی را ارائه می دهیم که می توانید برای مدیریت تعارض در حرفه خود از آنها استفاده کنید.

سطوح تعارض چیست؟

«سطوح تعارض» چهار نوع اختلاف است که بر یک فرد یا گروهی از افراد تأثیر می گذارد. هر سطح با چالش ها و راه حل های منحصر به فرد خود همراه است. چهار سطح تعارض عبارتند از:

۱. درون فردی

این سطح به یک اختلاف داخلی اشاره دارد و فقط یک فرد را شامل می شود. این تضاد از افکار، احساسات، عقاید، ارزش‌ها و استعدادهای شما ناشی می‌شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما بین آنچه “می خواهید انجام دهید” و آنچه “باید انجام دهید” مبارزه می کنید.

مثال: رینا در حال استخدام یک عضو جدید برای تیم فروش خود است. او با چندین نامزد مصاحبه می کند و به شدت احساس می کند که سه نفر می توانند نمایندگان فروش عالی باشند ، اما نمی تواند تصمیم بگیرد کدام یک را استخدام کند. او استخدام را یک ماه به تعویق می اندازد زیرا تصمیم به استخدام را در نظر می گیرد.

۲. بین فردی

این تعارض بین دو یا چند نفر در یک سازمان بزرگتر رخ می دهد. این می تواند ناشی از شخصیت های مختلف یا دیدگاه های متفاوت در مورد چگونگی دستیابی به اهداف باشد. تعارض بین فردی حتی ممکن است بدون اینکه یکی از طرفین متوجه شود که تا به حال درگیری وجود داشته است رخ دهد.

مثال: تانیا به مدت چهار سال در شرکت خود یک بازاریاب دیجیتال بوده است و همیشه پیش بینی می کرد که پس از بازنشستگی مدیر بازاریابی، جای او را بگیرد. با این حال، زمانی که زمان ایفای نقش فرا رسید، شرکت کارمند دیگری را استخدام کرد که تنها یک سال در شرکت بوده است. تانیا هم از سرپرست سابق و هم از سرپرست جدیدش ناراحت بود، اگرچه هرگز احساسات خود را با هیچ یک از آنها در میان نمی گذاشت.

۳. درون گروهی

این سطح از تعارض بین اعضای یک گروه زمانی رخ می دهد که افراد متعددی با عقاید، پیشینه ها و تجربیات متفاوت برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنند. حتی اگر همه آنها بخواهند به یک هدف برسند، ممکن است در مورد چگونگی رسیدن به آن اختلاف نظر داشته باشند. تعارض درون گروهی نیز زمانی رخ می دهد که اعضای تیم در سبک ها و شخصیت های ارتباطی تفاوت هایی داشته باشند.

مثال: یک شرکت در شرف عرضه یک محصول جدید است و جاش و اشلی معتقدند که بهترین استراتژی بازاریابی، یک کمپین پست مستقیم برای مخاطبان هدف است. بث و تام معتقدند که تبلیغات رسانه های اجتماعی رویکرد بهتری است. آدام معتقد است که کمپین تأثیرگذار قوی ترین تأثیر را خواهد داشت. به دلیل اختلاف نظر، هیچ استراتژی کمپین ایجاد نمی شود و تاریخ راه اندازی تنها دو هفته باقی مانده است. تنش بالا است و تأخیرها بر سایر بخش ها تأثیر می گذارد.

۴. بین گروهی

این سطح از تعارض بین گروه های مختلف در یک سازمان بزرگتر یا کسانی که اهداف کلی یکسانی ندارند رخ می دهد.

مثال: تیم بازاریابی در یک شرکت تجارت الکترونیک در حال ترویج یک ابتکار کاملاً جدید است که باید به افزایش میانگین ارزش سفارش هر سفارش تا ۱۵٪ کمک کند. آنها یک جدول زمانی ایجاد می کنند و مشتریان را از تاریخ راه اندازی مطلع می کنند. با این حال، توسعه دهندگان وب که مسئولیت ایجاد و اجرای عملکرد جدید در وب سایت را بر عهده دارند، علیرغم تلاش خود از برنامه عقب مانده اند. توسعه‌دهندگان وب به دلیل ضرب‌الاجل‌های غیرواقعی ناامید شده‌اند و بخش بازاریابی از تأخیر در راه‌اندازی ناامید است.

نحوه مدیریت هر سطح از تعارض

تعارض می تواند در محل کار سازنده باشد زیرا کارکنان را به روی ایده ها و دیدگاه های جدید باز می کند و فرصت هایی را برای جستجوی راه حل های جدید و منحصر به فرد برای مشکلات ایجاد می کند. در اینجا چند مرحله برای حل هر سطح از تعارض در محل کار آورده شده است.

۱. مدیریت تعارض درون فردی

تضادهای درون فردی ممکن است روزانه اتفاق بیفتد، اما یادگیری کار بر روی آنها می تواند مهارت های تفکر انتقادی و تصمیم گیری شما را تقویت کند. برای مدیریت تعارضات درون فردی:

ارزش های خود را دنبال کنید

تعیین کنید که چگونه تعارض بر ارزش های اصلی شما تأثیر می گذارد و چه چیزی برای بهره وری شما در محل کار مهم است. راه حل هایی را در نظر بگیرید که با باورها و انگیزه های شما همسو باشد.

خط مشی شرکت خود را بررسی کنید

در صورت وجود، سیاست های شرکت مربوط به تضاد را بررسی کنید. از هر رویه ای که قبلاً وجود داشته است پیروی کنید یا برای راهنمایی با یک سرپرست تماس بگیرید.

تعارض را یادداشت کنید

مزایا و معایب مربوط به درگیری خود را مرور کنید و نتایج تصمیمات اختیاری را پیش بینی کنید. رزولوشنی را انتخاب کنید که بیشترین مزایا یا نتایج بهتر را داشته باشد.

حواستان به زمان باشد

به خاطر داشته باشید که چقدر زمان برای رسیدن به یک راه حل دارید. تعیین ضرب الاجل برای اطمینان از حل سریع تعارض در نظر بگیرید.

مرتبط: مهارت های حل تعارض: تعریف و مثال

۲. مدیریت تعارض بین فردی

مدیریت تعارض بین فردی به اعضای تیم اجازه می دهد تا برای یافتن راه حل با یکدیگر همکاری کنند. همکاران می توانند روابط خود را بهبود بخشند و حتی راه حل های جدیدی برای مشکلات ارائه دهند. در اینجا چهار مرحله وجود دارد که می توانید برای حل تعارضات بین فردی در محل کار استفاده کنید:

تعارض را تعریف کنید

با مشخص کردن اینکه این درگیری دقیقاً مربوط به چه چیزی است شروع کنید، از جمله اینکه چه رویدادی شروع شد و هر یک از طرفین چگونه به موقعیت واکنش نشان دادند. از دیدگاه هر فرد به وضعیت نگاه کنید تا مشخص شود که هر یک از طرفین از قطعنامه چه می خواهند و چه نیازهایی دارند.

تعارض را در چارچوب قرار دهید

در مورد تأثیرات تعارض بر هر یک از طرفین، پروژه و محل کار بحث کنید. این مرحله می تواند به هر یک از طرفین کمک کند تا اهمیت حل مناقشه را درک کنند و آنها را برای همکاری برای یافتن راه حل ترغیب کند.

گزینه ها را ایجاد کنید

اجازه دهید هر یک از طرفین یک ایده برای حل تعارض ارائه دهد و به هر یک از طرفین اجازه دهید تا به نوبت خود را انتخاب کنند. این مرحله به هر یک از طرفین اجازه می دهد تا تشخیص دهند که چگونه منازعه را می توان به صورت دوستانه حل و فصل کرد. احزاب همچنین می توانند به عنوان یک گروه برای ایجاد راه حل هایی که به نفع هر طرف باشد، طوفان فکری کنند.

بر سر راه حل توافق کنید

به عنوان یک گروه، راه حلی را تعیین کنید که تأثیر مثبتی بر هر یک از طرفین بگذارد. برای ارزیابی و اندازه گیری پیشرفت یک قطعنامه، هدف گذاری را به عنوان بخشی از این مرحله در نظر بگیرید.

مرتبط: درخت تصمیم: چگونه کار می کند

۳. مدیریت تعارض درون گروهی

مدیریت تعارض درون گروهی می‌تواند به حفظ بهره‌وری کارکنان کمک کند و تیم‌ها را در رسیدن به اهداف گروه تضمین کند. در اینجا سه ​​مرحله وجود دارد که می توانید برای حل موثر تعارضات درون گروهی انجام دهید:

درگیری را به صورت تیمی بحث کنید

آشکارا در مورد اینکه چه چیزی باعث درگیری شده است و هر یک از طرفین در مورد آن چه احساسی دارند صحبت کنید. این مرحله تضمین می‌کند که همه درگیر یافتن راه‌حل هستند و می‌توانند صادقانه درباره موضوع صحبت کنند. از هر یک از اعضای تیم بخواهید توضیح دهند که چرا موضع خود را دارند و در مورد اینکه چه اطلاعاتی اساس این باورها هستند، صحبت کنید.

در گروه های کوچک همکاری کنید

تیم را به گروه های کوچکتر متشکل از دیدگاه های مختلف تقسیم کنید. تضاد را تجزیه و تحلیل کنید و جوانب مثبت و منفی راه حل های مختلف را بررسی کنید. به عنوان یک تیم دور هم جمع شوید و از گروه ها بخواهید ایده هایی را که دارند به اشتراک بگذارند. گروه‌های کوچک‌تر می‌توانند بحث‌های کامل‌تری ارائه دهند، زیرا افراد کمتری سعی می‌کنند در یکباره در مورد طرف خود بحث کنند.

به یک تصمیم برسید

به عنوان یک تیم کامل، تصمیم بگیرید که چه اقدامی را باید انجام دهید یا تعیین کنید که آیا طوفان فکری بیشتری باید انجام شود یا خیر. مطمئن شوید که همه از تصمیم راضی هستند و به استراتژی پیشنهادی متعهد هستند.

۴. مدیریت تعارض بین گروهی

می توانید از تضادهای بین گروهی به عنوان فرصت هایی برای ایجاد روابط بین تیم ها، طوفان فکری ایده های جدید و خلاقانه و تقویت باورهای کارکنان در مورد توانایی هایشان برای غلبه بر تعارضات آینده استفاده کنید. در اینجا سه ​​مرحله وجود دارد که به شما کمک می کند تا شروع کنید:

موضوع را با همه طرف های مربوطه در میان بگذارید

ممکن است با گروه های بزرگ، مانند یک انجمن باز، گفتگو کنید. این وضعیت ممکن است برای مسائلی که گروه بزرگی از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند کارساز باشد و می‌توان از آن برای شنیدن دیدگاه‌ها، ایده‌ها و نگرانی‌های مختلف با گروه کوچک‌تری از سهامداران استفاده کرد.

یک جلسه غیرعلنی با ذینفعان لازم داشته باشید

گاهی اوقات، یک درگیری بین گروهی را فقط با چند نفر ضروری، مانند رهبران تیم یا روسای بخش، حل کنید. این مرحله می تواند پس از برگزاری یک انجمن باز یا تاکتیک اصلی رزولوشن باشد.

انواع راه حل های ممکن را جمع آوری کنید

هر یک از طرفین را تشویق کنید تا جلساتی را برای بحث در مورد موضوعاتی که پیش می‌آیند برگزار کنند. در صورت امکان، ممکن است اعضای تیم را از یک تیم به تیم دیگر منتقل کنید تا آنها بهتر بتوانند موضوع را از دیدگاه تیم دیگر ببینند. سپس، از گروه‌هایی بخواهید که راه‌حل‌هایی را که بیشترین تأثیر مثبت را دارند، طوفان فکری کنند. برای رسیدن به یک راه حل، برگزاری رای گیری برای سنجش میزان علاقه هر طرف به راه حل های پیشنهادی را در نظر بگیرید.

مرتبط: راهنمای مدیریت افراد: تعریف، نکات و مهارت ها

نکاتی برای مدیریت تعارض در محل کار

در حالی که می‌توانید از مراحل قبلی برای رسیدگی به سطوح معینی از درگیری‌ها استفاده کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید تا به شما در مدیریت تعارض در محل کار در موقعیت‌های مختلف کمک کند:

زمان و مکان مناسب جلسه را برنامه ریزی کنید

از همه افراد درگیر بخواهید زمانی را برای حل تعارض اختصاص دهند. مکانی آرام و راحت پیدا کنید که بتوانید بدون وقفه در آن صحبت کنید.

آرام باشید و مشخص باشید

در طول جلسه آرام بمانید و سعی کنید روی تأثیرات ملموس تمرکز کنید. جزئیات خاص یک درگیری را مورد بحث قرار دهید تا بتوان آشکارا به آنها پرداخت.

از گوش دادن فعال استفاده کنید

برای نشان دادن درک خود از نگرانی ها و نیازهای طرف مقابل، دیدگاه طرف مقابل را تفسیر کنید. اگر شما واسطه تعارض هستید، این مرحله می تواند به درک شما و کل گروه از تعارض کمک کند.

پیشرفت و موفقیت را جشن بگیرید

از تلاش های اعضای تیم برای تغییر رفتار یا استراتژی قدردانی کنید. وقتی تیم به دلیل تصمیم به اهداف می رسد، آن بردها را تصدیق کنید و آنها را جشن بگیرید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *