بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

در مورد تکنسین IT بیاموزید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تکنسین فناوری اطلاعات چه می کند؟

تکنسین فناوری اطلاعات یک متخصص فناوری اطلاعات و تجارت است که به عنوان نقطه تماس اولیه برای مسائل فناوری اطلاعات در یک سازمان عمل می کند. این حرفه ای نصب، تعمیر و نگهداری سیستم های کامپیوتری را انجام می دهد. وظایف یک تکنسین فناوری اطلاعات معمولاً عبارتند از:

  • عیب یابی و حل مسائل مربوط به فناوری اطلاعات برای کارکنان، مشتریان و ارباب رجوعان
  • ارتقاء سیستم ها برای اطمینان از نصب نرم افزار سازگار بر روی تمام رایانه ها و سایر تجهیزات
  • نصب و پیکربندی سخت افزار و نرم افزار جدید
  • بازرسی سخت افزار کامپیوتر برای اطمینان از عملکرد و تعمیر یا تعویض اقلام در صورت نیاز
  • نظارت بر عملکرد تجهیزات شبکه و سرورها برای اطمینان از کارایی و جلوگیری از خرابی
  • نصب و تست فایروال ها، سرورها، نرم افزارها و سخت افزارها برای عملکرد

میانگین درامد

تکنسین‌های فناوری اطلاعات معمولاً تمام وقت کار می‌کنند، اما ممکن است در هنگام رسیدگی به خرابی‌های عمده، طولانی‌مدت فرآیند ارتقا یا سایر مسائل مبرم، ساعات اضافه کاری خود را اضافه کنند. سایر عناصری که بر درآمد تأثیر می گذارد عبارتند از موقعیت جغرافیایی، نوع کارفرما و همچنین سطح تجربه، تحصیلات و گواهینامه های مربوطه.

  • حقوق رایج ملی: ۱۶۸۰۶۸۵۳۰ تومان در سال
  • برخی حقوق ها از ۳۸۵۹۰۰۰۰ تا ۳۹۰۴۴۰۰۰۰ توماندر سال متغیر است.

الزامات تکنسین فناوری اطلاعات

این متخصصان معمولاً به ترکیبی از موارد زیر نیاز دارند:

تحصیلات

تکنسین های فناوری اطلاعات معمولاً به مدرک کاردانی یا لیسانس در فناوری اطلاعات، علوم کامپیوتر، سیستم های اطلاعات کامپیوتری یا رشته های مرتبط نیاز دارند. این برنامه‌ها دوره‌های جامعی را در زمینه زبان‌های برنامه‌نویسی و مهندسی کامپیوتر ارائه می‌کنند و دانش نظری و عملی را در مورد موضوعات و فرآیندهای مختلفی که احتمالاً در حین کار با آن‌ها مواجه می‌شوند به دانشجویان ارائه می‌دهند.

آموزش

تکنسین های فناوری اطلاعات ممکن است در حین تحصیل در مقطع تحصیلی، آموزش های اولیه از جمله نحوه استفاده از زبان های برنامه نویسی برای برقراری ارتباط با سیستم های کامپیوتری و تکنیک های عیب یابی را کسب کنند. آنها همچنین ممکن است برای چند هفته آموزش های حین کار را دریافت کنند تا با نرم افزار و سیستم های سخت افزاری خاص مورد استفاده در یک شرکت آشنا شوند. با این حال، معمولاً از این تکنسین ها انتظار می رود که درک اولیه ای از محصولات و راه حل های رایج فناوری اطلاعات داشته باشند.

گواهینامه ها

صدور گواهینامه برای تکنسین های فناوری اطلاعات داوطلبانه است، اما گواهی های اختیاری زیادی وجود دارد که می تواند قابلیت استخدام این متخصصان را افزایش دهد و پایگاه دانش آنها را گسترش دهد.

گواهی CompTIA A+

گواهینامه CompTIA A+ یک استاندارد صنعتی برای متخصصان پشتیبانی فنی است. این گواهینامه دانش داوطلب را در زمینه عیب یابی نرم افزار، سخت افزار و شبکه، سیستم عامل ها، شبکه، امنیت، دستگاه های تلفن همراه و روش های عملیاتی تایید می کند. برای کسب این گواهینامه، داوطلبان باید دو آزمون را بگذرانند که هر کدام حداکثر ۹۰ سوال در ۹۰ دقیقه پاسخ داده می شود. گواهینامه برای سه سال خوب است و با تکمیل آموزش ها و فعالیت های تایید شده قابل حفظ است.

گواهی CompTIA Network+

گواهی CompTIA Network+ برای متخصصان فناوری اطلاعات که شبکه‌ها را پیکربندی، عیب‌یابی و مدیریت می‌کنند ایده‌آل است. این گواهینامه دانش زیرساخت، مفاهیم شبکه، امنیت شبکه، عملیات شبکه و عیب یابی شبکه را تایید می کند. برای دریافت گواهینامه، داوطلبان باید یک امتحان را با حداکثر ۹۰ سوال در ۹۰ دقیقه پشت سر بگذارند. گواهینامه به مدت سه سال اعتبار دارد و با شرکت در فرصت‌های آموزش مداوم، دوره‌های آموزش مداوم و سایر فعالیت‌های تایید شده قابل حفظ است.

گواهینامه CompTIA Linux+

گواهینامه Linux+ CompTIA دانش امنیت، پیکربندی سخت افزار و سیستم، عملیات سیستم، تعمیر و نگهداری، اتوماسیون، اسکریپت نویسی و عیب یابی لینوکس را تایید می کند. داوطلبان برای دریافت گواهینامه باید یک آزمون ۹۰ سوالی را در ۹۰ دقیقه پشت سر بگذارند که مدت اعتبار آن سه سال است. داوطلبان می توانند با شرکت در برنامه های آموزشی، دوره های آموزش مداوم و سایر فعالیت ها گواهینامه خود را تمدید کنند.

معاون فناوری مایکروسافت (MTA)

مایکروسافت چندین گواهینامه MTA را ارائه می دهد که دانش مفاهیم فنی اصلی را تأیید می کند. داوطلبان می توانند چندین گواهینامه MTA، از جمله اصول سیستم عامل ویندوز، اصول توسعه نرم افزار، اصول مدیریت سرور ویندوز و بسیاری دیگر را کسب کنند.

تکنسین شبکه ورودی گواهی سیسکو (CCENT)

گواهینامه CCENT توانایی نامزدها را برای نصب، راه اندازی و عیب یابی یک سیستم شبکه کوچک با امنیت اولیه ارزیابی می کند. این مدرک برای تکنسین های IT سطح ابتدایی با تجربه بسیار کم ایده آل است. داوطلبان باید در آزمون گواهینامه قبول شوند. گواهینامه های پیشرفته تر نیز از سیسکو برای کسانی که مجموعه مهارت های کامل تری دارند در دسترس است.

مهارت ها

تکنسین های فناوری اطلاعات به مجموعه مهارت خاصی نیاز دارند که آنها را برای انجام کارآمد وظایف پیچیده درگیر در این شغل مجهز کند.

مدیریت زمان

تکنسین های فناوری اطلاعات اغلب چندین پروژه را به طور همزمان مدیریت می کنند، بنابراین برای آنها مهم است که هر کاری را که مدیریت می کنند پیگیری کنند و اطمینان حاصل کنند که همه آنها به موقع انجام می شوند. مدیریت زمان مناسب مهم است زیرا تکنسین های فناوری اطلاعات اغلب مسئول رسیدگی به ارتقاء، نصب و عیب یابی هستند، گاهی اوقات در یک روز معین. آنها باید اینها را به طور مناسب برنامه ریزی کنند تا زمان خرابی را برای سازمان نیز به حداقل برسانند.

حل مسئله

این متخصصان از تحقیق، تحلیل و تفکر انتقادی برای ارزیابی مسائل و تعیین موثرترین راه حل ها استفاده می کنند. آنها باید تغییرات را هنگام به روز رسانی سیستم ها، از جمله سوالات یا نگرانی های احتمالی کاربران سازمان، پیش بینی کنند. آنها از این مهارت‌ها برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌ها و آگاه بودن کاربران استفاده می‌کنند.

مرتبط: مهارت های حل مسئله: تعاریف و مثال ها

مدیریت پروژه

مهارت های مدیریت پروژه، مانند سازماندهی و تعیین هدف، می تواند به تکنسین های فناوری اطلاعات کمک کند تا اجرای پروژه را از ابتدا تا انتها به درستی برنامه ریزی کنند. تکنسین‌های فناوری اطلاعات با پروژه‌های مختلفی از تعمیرات گرفته تا نصب‌های جدید سروکار دارند که نیازمند فرآیندهای ساده و اهداف و زمان‌بندی مشخص برای هر یک هستند.

مرتبط: اهمیت مدیریت پروژه

ارتباط

مهارت‌های ارتباطی قوی ضروری است، زیرا تکنسین‌های فناوری اطلاعات اغلب باید وظایف فنی پیچیده را به زبان ساده توضیح دهند که هر کسی بتواند آن را درک کند. این متخصصان با ارائه پشتیبانی حضوری، از طریق ایمیل یا تلفن، باید پیام خود را به طور واضح و مختصر منتقل کنند.

مرتبط: مهارت های ارتباط کلامی: مثال ها و نکاتی برای بهبود مهارت های خود

محیط کار تکنسین IT

تکنسین های فناوری اطلاعات می توانند برای هر نوع کسب و کاری که از رایانه، شبکه و سایر فناوری ها استفاده می کند، کار کنند. این شامل دفاتر، بیمارستان ها، فرودگاه ها، دانشگاه ها و غیره می شود. تکنسین‌های IT در محل ممکن است بخشی از روز را پشت میز کار خود بگذرانند، اما احتمالاً به‌عنوان مشکلات مربوط به رایانه‌ها و سیستم‌های دیگران، اغلب در ساختمان حرکت می‌کنند. این کار ممکن است نیاز به بلند کردن، رسیدن، خم شدن و چرخاندن داشته باشد.

تکنسین های IT همچنین ممکن است در یک سیستم یا راه حل خاص تخصص داشته باشند و از مشتریان در مکان های مختلف پشتیبانی کنند. این تکنسین‌ها ممکن است تماس‌های دریافتی را ارائه کنند و از طریق تلفن یا سفر به مکان‌های مشتریان پشتیبانی ارائه دهند و نصب، پیکربندی، به‌روزرسانی و عیب‌یابی را شخصاً انجام دهند. در این شغل، بخشی از زمان تکنسین صرف سفر از مکانی به مکان دیگر می شود.

این متخصصان ساعات اداری استاندارد را حفظ می کنند، اما ممکن است آخر هفته ها یا عصرها در مشاغلی که در این زمان ها از سیستم های فناوری اطلاعات استفاده می شود، کار کنند. در محیطی مانند بیمارستان که ایستگاه های کاری باید ۲۴ ساعته در دسترس باشند، تکنسین های فناوری اطلاعات ممکن است در هر ساعتی برنامه ریزی شده یا در تماس باشند.

چگونه یک تکنسین فناوری اطلاعات شویم

برای تبدیل شدن به یک تکنسین فناوری اطلاعات، مهم است که مجموعه مهارت های مناسبی را ایجاد کنید. مراحل زیر به شما کمک می کند تا خود را برای شغل تکنسین IT مجهز کنید.

۱. تحصیلات خود را تکمیل کنید

مدرک کاردانی یا لیسانس اغلب برای تکنسین های فناوری اطلاعات مورد نیاز است. برای به دست آوردن پایه ای قوی در سیستم های کامپیوتری، زبان های برنامه نویسی و سایر دانش های لازم، مدرک خود را در علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا یک رشته مرتبط دنبال کنید.

۲. کسب تجربه مرتبط

بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند تکنسین های فناوری اطلاعات را با تجربه قبلی در تعمیر و نگهداری سیستم ها، مدیریت شبکه و عیب یابی فناوری اطلاعات استخدام کنند. برای بهبود خدمات مشتری و مهارت‌های فنی، به دنبال مشاغل پایه راهنمایی یا تکنسین رایانه باشید.

۳. گواهینامه های مرتبط با فناوری را دریافت کنید

این اعتبارنامه ها به تأیید دانش شما در مورد انواع خاصی از فناوری و توانایی شما در عیب یابی و کار با آنها کمک می کند. برای تقویت رزومه خود و احتمالاً افزایش پتانسیل درآمد خود، یک یا چند گواهینامه را دنبال کنید.

۴. مهارت های بین فردی و ارتباطی خود را نشان دهید

فرصت هایی را برای تمرین مهارت های ارتباطی خود پیدا کنید، به خصوص اگر در رزومه خود موقعیت پشتیبانی فنی قبلی ندارید. داوطلب شدن برای تدریس در کلاس‌های ابتدایی کامپیوتر در کتابخانه‌تان، تدریس خصوصی به دانش‌آموزان یا ارائه پشتیبانی فنی به سازمان‌های غیرانتفاعی، همه راه‌هایی هستند که می‌توانید به طور فعال توانایی خود را در حل مشکلات نشان دهید و به دیگران در مسائل فنی کمک کنید.

مرتبط: مهارت های بین فردی: تعاریف و مثال ها

۵. رزومه خود را بسازید

رزومه ای بسازید که تخصص فنی شما را برجسته کند. بر هر موقعیتی که در آن شما مسئول عیب یابی و کمک به دیگران با مشکلات فنی بودید، تأکید کنید. استفاده از همان زبان مورد استفاده در فهرست مشاغل را در نظر بگیرید تا صلاحیت های خود را با انتظارات کارفرمایان مطابقت دهید.

مرتبط: نحوه ساخت رزومه / راهنمای کامل

۶. موقعیت های محلی تکنسین فناوری اطلاعات را جستجو کنید

برای مشاغل تکنسین فناوری اطلاعات در منطقه مورد نظر خود جستجوی کار انجام دهید. همچنین ممکن است بخواهید به پست‌های تکنسین‌های کامپیوتر، تکنسین‌های میز کمک و تکنسین‌های شبکه نگاه کنید، زیرا این عناوین مسئولیت‌های مشابهی را ارائه می‌دهند.

مثال شرح شغل تکنسین فناوری اطلاعات

جویای تکنسین IT برای نصب، نگهداری و عیب یابی سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری ما. شما باید دانش کاری قوی در مورد سیستم های کامپیوتری، برنامه های کاربردی اینترنتی و شبکه ها داشته باشید. شما باید در عیب یابی مهارت داشته باشید، مهارت های ارتباطی قوی داشته باشید و توجه عالی به جزئیات نشان دهید. کاندیدای ایده آل دارای گواهینامه های CompTIA و مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر یا یک رشته مرتبط است.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

  1. یه سیستم جدید و نسبتا قوی دارم که مدتیه مدام با صفحه آبی مرگ روبرو می شه و ریستارت می شه
    این در حالیه که تا حالا چند تا ویندوز ۱۰ جدید دانلود کردم و روش نصب کردم و همه شون همین مشکل رو داشتن
    این مشکل مربوط به چی می تونه باشه؟

    1. سلام
      ممکنه این مشکل به دلایل گوناگونی باشه و رخ بده. چندین علت ممکن برای صفحه آبی مرگ و ریستارت اتفاق می‌افتند که عبارتند از:

      1. مشکل سخت‌افزاری: ممکنه مشکل در قطعات سخت‌افزاری سیستم شما وجود داشته باشه، مثل حافظه RAM اشتباه، کارت گرافیک خراب یا منبع تغذیه ناصحیح.
      2. نرم‌افزار ناسازگار: بعضی نرم‌افزارها ممکنه با سیستم عامل شما ناسازگار باشند و باعث شوک و ریستارت سیستم بشن. در این صورت، باید نرم‌افزارها رو بروزرسانی کنید و اطمینان حاصل کنید که با سیستم عامل شما سازگار هستند.
      3. درایورهای قدیمی یا ناسازگار: درایورهای قدیمی و ناسازگار ممکنه درست کار نکنند و باعث مشکلاتی مثل صفحه آبی مرگ بشن. بهتره درایورها رو بروزرسانی کنید و از نسخه‌های مناسب با سیستم خود استفاده کنید.
      4. بایوس ناسازگار: بعضی تنظیمات بایوس ممکنه با سیستم عامل و سخت‌افزارهای شما ناسازگار باشند. در این صورت، بررسی کنید که آخرین نسخه بایوس رو دارید و تنظیمات اون رو به حالت پیش‌فرض بازنشانی کنید.
      5. حملات مخرب: ممکنه سیستم شما مورد حمله ویروس یا نرم‌افزارهای مخرب دیگه‌ای قرار گرفته باشه که باعث مشکلاتی مثل ریستارت بشن. در این صورت، باید سیستم‌تون رو از نرم‌افزارهای ضدویروس و آنتی‌مالوار اسکن کنید و اون‌ها رو به‌روز رسانی کنید.

      البته موارد فوق تنها چند علت ممکن هستند و احتمالات دیگه‌ای هم می‌تونه باشه؛ هرچند عمده موارد مشکلات به همین‌ها (بویژه مورد اول) برمی‌گرده. برای بررسی دقیق‌تر و رفع مشکل، بهتره با یه تکنسین مجرب یا پشتیبانی تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *