همه کسبوکارها و محلهای کار تغییر را تجربه میکنند، اما برخی تغییرات تأثیرگذارتر از سایرین هستند. تغییرات آهسته و تدریجی بخشی طبیعی از بلوغ و رشد یک کسب و کار است، اما گاهی اوقات رویدادهای مهم فرهنگی یا فناوری می توانند بازار را کاملاً تغییر دهند. این تغییرات بزرگ در انتظارات مصرفکننده که به عنوان تغییر مخرب شناخته میشود، راه توسعه کسبوکارها را شکل میدهد.
در این مقاله، مفهوم تغییر مخرب را توضیح میدهیم و راهنمایی میکنیم که چگونه تأثیر آن را بر محل کار خود مدیریت کنید.
تغییر مخرب چیست؟
تغییر مخرب زمانی رخ می دهد که مفاهیم و فرآیندهای اساسی یک صنعت یا تجارت شروع به تغییر کنند. در حالی که تغییرات تدریجی کوچک به کسبوکارها و کارمندان آنها اجازه میدهد تا به آرامی در طول زمان خود را تطبیق دهند، تغییرات مخرب نیازمند پاسخهای استراتژیک سطح بالا از رهبری شرکت است تا اطمینان حاصل شود که شرکت آنها میتواند در درازمدت دوام بیاورد. هنگامی که تغییرات مخرب اتفاق می افتد، محصولات فعلی و سیستم های کاری می توانند ارزش خود را به نفع یک روش جدید زندگی از دست بدهند. تغییرات مخرب بر نحوه تعامل کسب و کارها با مشتریان و کارمندان آنها تأثیر می گذارد.
تغییرات مخرب اغلب با نوآوری مخرب ایجاد می شود. نوآوری مخرب این ایده است که اختراع یک محصول جدید می تواند کل بازار را مختل کند و آنچه مصرف کنندگان از یک کسب و کار می خواهند یا انتظارات کارکنان از کارفرما را تغییر دهد و بالعکس. صاحبان مشاغل باید خود را با نوآوری های مخرب و تغییرات مخرب سازگار کنند تا از شکست کسب و کارشان و ناتوانی در رقابت با انتظارات جدید بازار جلوگیری کنند.
یک نمونه از نوآوری های مخرب اینترنت است. اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای انجام تجارت و مصرف رسانه، فرصتی برای کسب و کارها فراهم کرد تا با انتظارات مصرف کننده سازگار شوند و کاربردهای جدیدی از محصولات خود پیدا کنند. تغییرات مخرب می تواند نیاز به یک بازار را از بین ببرد و بازارهای کاملاً جدیدی ایجاد کند، مانند افزایش اینترنت باعث سودآوری وبلاگ ها و آسیب رساندن به فروش روزنامه ها می شود.
مطالب مرتبط: فناوری مخرب: تعریف و نحوه استفاده از آن
راه هایی که تغییرات مخرب بر کسب و کار تأثیر می گذارد
بسته به روشی که یک کسب و کار تغییر را پیش بینی می کند و به علائم هشدار دهنده تغییرات مخرب واکنش نشان می دهد، راه های مختلفی وجود دارد که تغییر مخرب در یک بازار می تواند بر یک تجارت تأثیر بگذارد. این شامل:
امور مالی
تغییرات مخرب می تواند تقاضا برای خدمات یک شرکت را کاهش دهد، هزینه های تحقیقاتی را افزایش دهد یا قیمتی را که مشتری مایل به پرداخت است کاهش دهد. کسبوکارهایی که به تغییرات مخرب واکنش نشان میدهند ممکن است بتوانند از بازار جدید سرمایهگذاری کنند و سود را افزایش دهند، در حالی که مشاغلی که تلاش میکنند وضعیت موجود را حفظ کنند، احتمالاً شروع به از دست دادن پول میکنند.
محصولات و خدمات
کسبوکارها ممکن است نیاز به توسعه محصولات جدید، توقف محصولات موجود یا یافتن کاربردهای جدید برای پیشنهادات فعلی خود داشته باشند تا در طول و پس از یک تغییر مخرب، سودآور باقی بمانند.
عملیات
تغییرات مخرب همچنین میتواند بر سیستمها و رویههایی که یک شرکت برای کار استفاده میکند، از جمله ماشینآلات، سیستمهای ارتباطی و تدارکات، تأثیر بگذارد.
روابط
نوع مصرف کنندگان، کارمندان و شرکای تجاری علاقه مند به یک کسب و کار ممکن است پس از یک دوره تغییرات مخرب تغییر کند. ادراک عمومی از ارزش های یک کسب و کار می تواند بر همه روابط تجاری تأثیر بگذارد اگر مدل کسب و کار آن شرکت دیگر با انتظارات جامعه همسو نباشد.
مرتبط: ایجاد رابطه: نکات و مثال ها
شاخص های تغییر مخرب
یکی از چالش برانگیزترین بخش های تغییر مخرب این است که اغلب غیرقابل پیش بینی است. تعیین اینکه کدام نوآوری ها یا جنبش های اجتماعی تأثیر بزرگی بر بازار خواهند داشت و کدام تغییرات فقط مدهای کوتاه مدت هستند، می تواند چالش برانگیز باشد. شما همچنان می توانید با توجه به تغییرات چند عامل کوچکتر در جامعه و کسب و کار خود، برای تغییرات مخرب آماده شوید، مانند:
قوانین دولت و صنعت
قوانین جدید، سیاست های دولتی و مقررات صنعتی می توانند تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر عملیات تجاری داشته باشند. هنگامی که قوانین بیشتری در ارتباط با صنعت شما ظاهر می شود، این نشانه این است که تغییرات مخرب از قبل شروع به تغییر بازار کرده است.
در دسترس بودن زنجیره تامین محدود
کاهش دسترسی به نیروی کار و مواد خام در صنعت شما نیز می تواند نشانه ای از وقوع تغییرات مخرب باشد. فروشندگانی که از تجارت خارج می شوند یا در یک تجارت ادغام می شوند می تواند نشانه ای از تغییرات صنعت باشد که به زودی بر شرکت هایی که به آنها می فروشند تأثیر می گذارد.
حجم کمتر تعامل با مشتری
هنگامی که مشتریان کمتر در دسترس یک کسب و کار قرار می گیرند، این می تواند به این معنی باشد که آنها از کانال های جدید برای خرید استفاده می کنند یا علایق و نیازهای آنها به دلیل یک تغییر مخرب شروع به تغییر کرده است. اگر به طور ناگهانی یا تدریجی دسترسی به مشتریان سخت تر شود، دلیل اصلی می تواند یک تغییر مخرب قریب الوقوع باشد که بر رفتار مصرف کننده تأثیر گذاشته است.
مرتبط: سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) چیست؟
کاهش رضایت مشتری
شکایات بیشتر مشتری و خریدهای تکراری کمتر نشان می دهد که سلیقه مشتری تغییر کرده است، که می تواند نشان دهنده یک تغییر مخرب بزرگتر در صنعت باشد. اگر مشتریان دیگر نیازهای خود را برآورده نکنند، انتظارات بازار احتمالاً تغییر می کند.
تخصص هایی که وارد جریان اصلی می شوند
هنگامی که محصولات و خدمات تخصصی به عنوان کالاهای اساسی در نظر گرفته می شوند، این می تواند نشانه ای از تغییرات مخرب باشد. اغلب بین انتشار یک نوآوری و دسترسی آسان برای عموم به گونه ای که کسب و کار را مختل می کند تاخیر وجود دارد.
تغییر افکار عمومی
وقتی ارزشهای اجتماعی شروع به تغییر میکنند، میتواند انتظارات مردم از کسبوکارها را تغییر دهد و عادات خرید آنها را تغییر دهد. تغییر انتظارات مردم در مورد نیازهایشان و اینکه چگونه میخواهند تجارت کنند، کسبوکارها را ملزم میکند تا با اختلالات سازگار شوند و به آن واکنش نشان دهند.
این عوامل همیشه نشاندهنده تغییرات مخرب نیستند، اما چندین مورد از این عوامل به طور همزمان اتفاق میافتند، نشانه خوبی از وقوع تغییرات مخرب است.
نمونه هایی از تغییرات مخرب
در اینجا چند نمونه از موقعیت هایی وجود دارد که تأثیر تغییرات مخرب را نشان می دهد:
- در حالی که خودروها قبلاً در دسترس طبقه بالا قرار داشتند، فورد مدل T خودروها را در دسترس عموم قرار داد و تأثیری بر عادات خرید و سبک زندگی عمومی مصرف کنندگان داشت.
- محبوبیت پخش ویدئو، کسب و کار اجاره فیلم را تغییر داد و منجر به موفقیت کسب و کارهایی شد که بر روی یافتن راه هایی برای کسب درآمد از جریان وب تمرکز داشتند، در حالی که فروشگاه های اجاره ویدئو سنتی از کار افتادند.
- تغییر ارزشهای اجتماعی، بسیاری از کسبوکارها را وادار کرده است تا بر پایداری و برابری در شرکت خود تأکید کنند تا ارزشهای خود را با جنبشهای اجتماعی فعلی هماهنگ کنند.
- برنامه های اشتراک گذاری سواری از بسیاری جهات بازار حمل و نقل را مختل کرد، به ویژه شرکت های تاکسیرانی را با تغییر شیوه برنامه ریزی مردم برای حمل و نقل خصوصی هدف قرار دادند.
چگونه تغییرات مخرب را مدیریت کنیم
مدیریت تغییرات مخرب هنگامی که بر محل کار تأثیر می گذارد، برای اطمینان از اینکه شغل شما در یک بازار در حال تحول قابل دوام است، ضروری است. در حالی که همیشه نمی توانید برای تغییرات مخرب از قبل آماده شوید، مراحلی وجود دارد که می توانید برای واکنش و پاسخ استراتژیک بردارید:
۱. منابع خود را ارزیابی کنید
پس از تشخیص علائم تغییر مخرب، فهرستی از منابع تیم خود تهیه کنید تا مشخص کنید چگونه می توانید انعطاف پذیر بمانید و انتظارات مصرف کننده را برآورده کنید. این به شما کمک می کند ارزیابی کنید که شرکت شما چه دارایی هایی دارد که می تواند در یک زمینه جدید رشد کند و ممکن است نیاز به تغییر کاربری داشته باشد. تجزیه و تحلیل منابع را انجام دهید تا مطمئن شوید که شرکت شما در زمینه های مناسب زیرساخت خود سرمایه گذاری می کند.
مطالب مرتبط: چگونه با تغییر در محیط کار سازگار شویم
۲. به دنبال بازخورد باشید
کانال هایی برای کارمندان و مصرف کنندگان ایجاد کنید تا در مورد تجربیات و مشاهدات خود در صنعت شما بازخورد به اشتراک بگذارند. این امر آگاهی کلی شرکت را از چالشهای موجود در کسبوکار افزایش میدهد و تشخیص زمان شروع مشکلات و فرصتها را آسانتر میکند.
۳. رقابت خود را مطالعه کنید
به نحوه عملکرد رقبا، محصولات جدیدی که ارائه می دهند و از چه فرآیندهای عملیاتی برای ارتباط با مشتریان استفاده می کنند، توجه کنید. زمان ورود رقبای جدید به بازار یا نحوه گسترش رقبای موجود به بخش های جدید را شناسایی کنید. حفظ آگاهی از هنجارهای صنعت برای تشخیص اینکه کدام استراتژی مفیدترین و پاسخگو به تغییر است ضروری است.
۴. تلاش های خود را متنوع کنید
یکی از بهترین راه ها برای همگام شدن با تغییرات مخرب، داشتن چندین پروژه در حال انجام است که ایده های جدید را آزمایش می کند. اگر تغییرات مخرب بر یکی از ابتکارات اصلی شما تأثیر بگذارد، قبلاً در مورد فرصتهای احتمالی دیگر تحقیق و توسعه انجام دادهاید که سازگاری را آسانتر میکند.
مطالب مرتبط: تقسیم بندی جمعیتی چیست؟ (تعریف، متغیرها و مثالها)
۵. خواسته های جدید را شناسایی کنید
به طور مداوم راه های دیگری را که می توانید منابع کسب و کار فعلی خود را در موقعیت های دیگر به کار ببرید، طوفان فکری کنید. ممکن است منطقی تر باشد که هدف شرکت خود را با یک بازار جدید به جای طراحی مجدد فرآیندهای شرکت برای رقابتی ماندن در پایگاه مشتریان فعلی خود، منطبق کنید.