بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه مختصرتر صحبت کنیم (با ۶ مرحله که می توانید دنبال کنید)

چگونه با اعتماد به نفس واضح صحبت کنیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مختصر صحبت کردن می تواند مهارت مهمی باشد، به ویژه در صنایعی که شامل ارتباطات مکرر است. این به این دلیل است که دانستن نحوه صحبت کردن به طور مختصر می تواند به مرتبط و سازنده بودن مکالمات شما کمک کند و ممکن است شانس مخاطبان شما را برای حفظ اطلاعاتی که ارائه می دهید افزایش دهد. اگر متوجه شوید که مدت زمان طولانی را صرف صحبت کردن می کنید یا اگر می خواهید توانایی خود را در فشرده سازی اطلاعات بهبود ببخشید، ممکن است از یادگیری نحوه صحبت کردن به طور مختصر سود ببرید.

در این مقاله از ایوسی، ما در نظر می‌گیریم که چرا باید مختصر صحبت کنید و فهرستی از مراحل را بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند سخنران مختصرتری باشید.

مطالب مرتبط: چگونه در صحبت کردن اعتماد به نفس داشته باشیم

چرا مختصر صحبت کردن مهم است؟

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند مهم باشد که بدانیم چگونه مختصر صحبت کنیم، به ویژه در یک محیط حرفه ای. یک دلیل این است که افرادی که می توانند مختصر صحبت کنند معمولاً به وضوح صحبت می کنند زیرا می توانند بر جزئیات خاصی که می خواهند منتقل کنند بدون اضافه کردن اطلاعاتی که ممکن است گیج کننده یا منحرف کننده باشد تمرکز کنند. مختصر صحبت کردن همچنین می‌تواند به شما کمک کند که از کلمات مرتبط و آسان برای تلفظ استفاده کنید، که می‌تواند سطحی از اعتبار را حفظ کند و به مخاطبان شما کمک کند اطلاعاتی را که ارائه می‌دهید حفظ کنند.

یکی دیگر از دلایلی که مختصر صحبت کردن می تواند مهم باشد این است که می تواند لحن حرفه ای را ترویج دهد که می تواند نشان دهنده احترام به همکاران و زمان آنها باشد. به عنوان مثال، کسی که مختصر صحبت می کند ممکن است بتواند به سرعت اطلاعات را به اشتراک بگذارد، در حالی که فردی که صحبت کردن مختصر را دشوار می بیند ممکن است برای انتقال ایده های خود زمان بیشتری صرف کند.

مطالب مرتبط: چگونه در ۹ مرحله فن بیان را بهبود بخشیم

چگونه مختصرتر صحبت کنیم

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید از آنها برای تبدیل شدن به یک سخنران مختصر استفاده کنید:

۱. برای آنچه می خواهید بگویید برنامه ریزی کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه مختصر صحبت می‌کنید این است که قبل از شروع صحبت، برنامه‌ریزی کنید که چه چیزی را می‌خواهید بگویید. این می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کدام ایده‌ها ممکن است مهم‌ترین ایده‌ها برای به اشتراک گذاشتن باشند، زیرا به شما امکان می‌دهد در حین صحبت کردن، همه چیزهایی را که ممکن است در نظر بگیرید، در نظر بگیرید. همچنین برنامه ریزی از قبل می تواند به شما کمک کند موضوعاتی را که ممکن است برای همه شنوندگان شما مرتبط نباشد شناسایی کنید، که می تواند به شما نشان دهد که کدام بخش از اطلاعات را می توانید از گفتار یا مکالمه خود حذف کنید.

برای برنامه‌ریزی آنچه می‌خواهید بگویید، می‌توانید طوفان فکری کنید و طرح کلی مختصری از آنچه می‌توانید درباره آن صحبت کنید ایجاد کنید که فقط شامل موضوعاتی باشد که مستقیماً با ایده‌هایی که می‌خواهید منتقل کنید مرتبط باشد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک به‌روزرسانی برنامه را با همکاران خود به اشتراک بگذارید، می‌توانید اطلاعاتی مانند برنامه قبلی و برنامه جدید را وارد کنید. با این حال، ممکن است اطلاعات فرضی مانند اینکه آیا یک برنامه ممکن است دوباره در آینده تغییر کند یا اینکه چه کسانی در محل کار تحت تأثیر این تغییر قرار نخواهند گرفت را حذف کنید تا مختصر بماند.

مرتبط: توجه به جزئیات: تعریف و مثال

۲. مراقب توضیح بیش از حد باشید

توضیح بیش از حد می تواند به عمل دادن اطلاعات بیش از حد در مورد یک موضوع خاص اشاره داشته باشد. در حالی که توضیح ایده‌های خود بسیار مهم است، می‌توانید با اطمینان از ارائه توضیحات تنها در مواقعی که برای درک مخاطبان شما لازم است، سخنران مختصری باشید. در غیر این صورت، ممکن است امکان توضیح بیش از حد وجود داشته باشد که ممکن است باعث شود مکالمه بیشتر از آنچه نیاز است ادامه یابد.

به عنوان مثال، اگر در مورد پروژه‌ای که تکمیل می‌کنید، ارائه می‌دهید، ممکن است به طور خلاصه روی هر یک از مراحلی که برای تکمیل آن انجام می‌دهید، صحبت کنید، زیرا ارائه توضیحات دقیق برای هر مرحله از پروژه ممکن است بیش از حد طول بکشد. با این حال، می توانید توضیحاتی را برای اصطلاحات یا مفاهیم خاصی که ممکن است مخاطبان با آن آشنا نباشند، اضافه کنید. در این موارد، استفاده از ابتدایی ترین تعاریف ممکن برای مختصر ماندن و ارائه تعاریف روشنی که مخاطبان می توانند حتی بدون اطلاع قبلی از موضوع به آنها دسترسی داشته باشند، می تواند مفید باشد.

۳. سعی کنید از به کار بردن کلمات پرکننده خودداری کنید

کلمات پرکننده، حروف و عباراتی هستند که گویندگان گاهی اوقات در مکان‌هایی که به جزئیات بعدی برای اشتراک‌گذاری فکر می‌کنند، اضافه می‌کنند. این می تواند شامل کلماتی مانند “امم”، “پس” و “مثل” باشد، زمانی که در یک سخنرانی پراکنده می شوند. تلاش برای پرهیز از استفاده از کلمات پرکننده می تواند راهی موثر برای صحبت مختصرتر باشد، زیرا این می تواند زمان صحبت کردن و تعداد کلماتی را که استفاده می کنید کاهش دهد. در نظر گرفتن جایی که ممکن است از کلمات پرکننده استفاده کنید نیز می تواند به شما این فرصت را بدهد که آن لحظات را با جزئیات مرتبط یا انتقال به ایده های بعدی خود پر کنید.

برای مثال، یکی از راه‌های توقف استفاده از کلمات پرکننده این است که هر کلمه پرکننده‌ای را که می‌خواهید بگویید با یک مکث و عبارتی مانند «حالا در مورد موضوع بعدی صحبت می‌کنیم» جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید: کلمات پرکننده: تعریف، مثال ها و نحوه اجتناب از آنها

۴. از یک مثال خاص استفاده کنید

یکی دیگر از راه های عالی برای صحبت مختصر این است که وقتی می خواهید ایده یا مفهومی را توضیح دهید، از یک مثال خاص استفاده کنید. این به این دلیل است که تلاش برای توضیح چیزی بدون استفاده از مثال، گاهی اوقات می‌تواند منجر به مکث‌های مکرر، استفاده از کلمات پرکننده یا صحبت در مورد موضوعاتی شود که با ایده کلی شما مرتبط نیستند. با این حال، فکر کردن به یک مثال خاص که باید قبل از شروع صحبت به آن مراجعه کنید، می‌تواند به شما یک برنامه واضح برای توضیح دادن چیزی ارائه دهد و زمان لازم برای توضیح آن را کاهش دهد.

هنگام انتخاب یک مثال برای استفاده، مفید است که مطمئن شوید مختصر و قابل دسترس برای همه مخاطبان است.

۵. مخاطبان خود را در نظر بگیرید

فکر کردن در مورد اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند که به طور مختصرتر صحبت کنید و به شما امکان می‌دهد تشخیص دهید کدام بخش از اطلاعات ممکن است بیشتر از همه قدردانی کنید. این می تواند به شما کمک کند تا روی جزئیاتی تمرکز کنید که برای مخاطبان شما اعمال می شود و از درج اطلاعاتی که ممکن است به آنها نیاز نداشته باشند، اجتناب کنید. شما می توانید با شناسایی ویژگی های واجد شرایط مانند عناوین شغلی، سوابق و زمینه های مورد علاقه و بحث در مورد اطلاعات مربوط به آن جزئیات، مخاطبان خود را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر با تیم بازاریابی صحبت می کنید، کنار گذاشتن اطلاعاتی که فقط به تیم فروش مربوط می شود، می تواند مکالمه را مختصر نگه دارد.

۶. صحبت کردن خود را ضبط کنید

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بهبود مهارت‌های صحبت کردن، تمرین صحبت کردن به تنهایی قبل از خطاب به مخاطب است. می‌توانید با ضبط کردن خود در هنگام صحبت درباره آنچه که می‌خواهید با صدای بلند صحبت کنید، صحبت کردن را به تنهایی تمرین کنید. سپس، می توانید به ضبط گوش دهید و به جزئیاتی مانند مدت زمان صحبت کردن و اینکه آیا بیش از حد توضیح می دهید یا از کلمات پرکننده استفاده می کنید، توجه کنید. هنگامی که صحبت های خود را شنیدید، می توانید تغییراتی را که می توانید اعمال کنید تا صحبت خود را مختصرتر کنید، یادداشت کنید.

مرتبط: ۵ راه برای بهبود مهارت های سخنرانی عمومی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

  1. کوتاه صحبت کردن بهتر است یا طولانی صحبت کردن؟

    می تواند به موقعیت بستگی داشته باشد. صحبت کوتاه می تواند در رساندن سریع و واضح نقطه نظر شما موثر باشد، در حالی که صحبت طولانی می تواند جزئیات و جزئیات بیشتری را در ارتباط شما ارائه دهد. مهم است که زمینه و هدف ارتباط خود را بسنجید تا مشخص شود که بهتر است کوتاه صحبت کنید یا طولانی.

    در برخی موارد، مختصر بودن می‌تواند تأثیرگذارتر باشد، مانند ارائه‌ای که باید مخاطبان خود را درگیر و متمرکز نگه دارید. از سوی دیگر، در مواقعی که ایده ها یا اطلاعات پیچیده نیاز به توضیح کامل دارند، صحبت طولانی ممکن است ضروری باشد.

    در نهایت، نکته کلیدی ایجاد تعادل بین مختصر بودن و آموزنده بودن است. هنگام تصمیم گیری برای صحبت کوتاه یا طولانی، مهم است که مخاطب خود، پیچیدگی موضوع و هدف ارتباط خود را در نظر بگیرید. هر دو رویکرد مزایای خود را دارند و مهم است که سبک صحبت کردن خود را مطابق با آن تطبیق دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *