بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه نشستن در مصاحبه: ۱۵ گام و نکته

وضعیت نشستن تست شخصیت - نحوه نشستن در مصاحبه کاری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در طول یک مصاحبه شغلی، ارتباطات غیرکلامی، مانند ژست‌ها، می‌تواند بر برداشت مدیر استخدام از شما، بدون توجه به کیفیت پاسخ‌های مصاحبه‌تان، تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، نحوه انتقال اعتماد به نفس و آرامش خود می تواند به شما کمک کند کاندیدای بهتری برای این شغل به نظر برسید.

در این مقاله از ایوسی، نگاهی ویژه به نحوه نشستن در مصاحبه می اندازیم و نکاتی را برای بهبود ارائه می دهیم.

چرا مهم است که بدانیم چگونه در مصاحبه بنشینیم؟

دانستن نحوه نشستن در طول مصاحبه شغلی می تواند جزئیاتی باشد که به شما یک جلسه بعدی یا پیشنهاد شغلی می دهد. نحوه حمل خود به ایجاد اولین برداشت شما کمک می کند. علاوه بر این، نشانه‌های غیرکلامی و ارتباطات می‌توانند پیام‌های قدرتمندی را در طول مصاحبه ارسال کنند.

نحوه نشستن شما در یک مصاحبه شغلی می تواند با نحوه انتقال اعتماد به نفس شما مرتبط باشد. برای مثال، اگر در حال خمیدن هستید، این می تواند به عنوان ناامیدی یا بی تفاوتی یا بی احتیاطی باشد. از آنجایی که می خواهید در طول مصاحبه اشتیاق را منتقل کنید، این نشانه غیرکلامی خاص یکی از مواردی است که باید از آن آگاه بود.

مطالب مرتبط: نحوه صحیح نشستن پشت میز

چگونه ارتباط غیرکلامی بر مصاحبه شغلی تأثیر می گذارد

همانطور که گفته شد، نشانه های غیرکلامی شما می تواند بر نظر مدیر استخدام در مورد شما و واکنش به مصاحبه تأثیر بگذارد. نشانه های غیرکلامی، مانند نحوه نشستن شما در طول مصاحبه، می تواند به مصاحبه کننده در مورد موارد زیر اطلاع دهد:

در طول مصاحبه، برای نشان دادن علاقه و دوستی، روی باز نگه داشتن جلوی بدن تا حد امکان برای خود تمرکز کنید.

مطالب مرتبط: ۱۱ روش برای متمایز شدن مثبت در طول مصاحبه شغلی

نحوه نشستن در هنگام مصاحبه

دانستن و تمرین نحوه نشستن می تواند به شما اعتماد به نفس بدهد و در طول مصاحبه به آرامش شما کمک کند. روی مراحل زیر تمرکز کنید:

  1. پشت صندلی بنشینید. اگر حضوری هستید، منتظر بمانید تا مصاحبه کننده شما را دعوت کند تا خودتان بنشینید، سپس محکم بنشینید و به جای اینکه روی لبه قرار بگیرید، تا آخر روی صندلی بچرخید. قرار دادن پشت به صندلی نشان دهنده اعتماد به نفس است و می تواند به شما کمک کند در طول مصاحبه صاف بنشینید. اگر انتخابی از صندلی ها برای نشستن دارید، یکی را با پشتی صاف به جای نیمکت یا صندلی بالشتکی انتخاب کنید.

  2. به جلو خم شوید. چه به صورت حضوری یا مجازی، زمانی که به صحبت های مدیر استخدام گوش می دهید یا به یک سوال پاسخ می دهید، کمی به جلو خم شوید تا علاقه و مشارکت خود را نشان دهید. برای جلوگیری از خمیدگی یا قوز کردن هنگام خم شدن، شانه های خود را به عقب و سینه بالا نگه دارید. همچنین در حین نشستن از خم شدن به عقب یا به یک طرف خودداری کنید که می تواند نشان دهنده کسالت باشد.

  3. هر دو پا را روی زمین نگه دارید. از قرار دادن پاهای خود روی زانوها که می تواند دفاعی به نظر برسد، یا قرار دادن مچ پا روی یک زانو که می تواند بیش از حد معمولی به نظر برسد، خودداری کنید. هر دو پا را روی زمین نگه دارید یا قوزک های خود را روی هم قرار دهید تا مطمئن و حرفه ای به نظر برسید. از حرکت دادن مکرر پاها یا پاها خودداری کنید که می تواند حواس پرتی و نشانه ای از اضطراب باشد.

  4. سرت را کج کن گاهی اوقات سر خود را کمی به یک طرف خم کنید تا دوستانه و علاقه مند به صحبت های مصاحبه کننده به نظر برسید. مگر اینکه یادداشت بنویسید یا به رزومه خود ارجاع دهید، بهتر است از پایین نگاه نکنید.

  5. ارتباط چشمی برقرار کن. هنگامی که مدیر استخدام در حال صحبت هستند برای ایجاد ارتباط مثبت، تماس چشمی را با مدیر استخدام حفظ کنید . هنگامی که به سوالی پاسخ می دهید، تماس چشمی را حدود ۱۰ ثانیه حفظ کنید، به دور نگاه کنید و سپس دوباره تماس چشمی برقرار کنید. اگر با گروهی از افراد مصاحبه می کنید، در حالی که به طور خلاصه به سایر مصاحبه کنندگان نگاه می کنید، به فردی که سوال را پرسیده پاسخ دهید.

  6. سر تکان دهید. هنگامی که مدیر استخدام صحبت می کند، سر خود را به صورت دوره ای تکان دهید. این عمل غیرکلامی نشان می دهد که شما به آنچه آنها می گویند توجه و علاقه مند هستید. در مواقع مناسب نیز لبخند بزنید.

  7. دست های خود را کنترل کنید. دست‌هایتان را آزادانه در دامان خود قرار دهید، یا آن‌ها را روی میز یا تکیه‌گاه‌ها طوری قرار دهید که مطمئن به نظر برسد و به شما کمک کند آرامش داشته باشید. از اقدامات عصبی یا حواس پرتی، مانند دست زدن به صورت یا موهای خود، یا اقدامات دفاعی مانند روی هم زدن بازوها خودداری کنید. اگر مطمئن نیستید که در حین صحبت کردن با دستان خود چه کاری انجام دهید، می توانید به طور طبیعی و در حد اعتدال اشاره کنید.

  8. عادات عصبی را مهار کنید. عاداتی مانند بی قراری، ضربه زدن به پا یا انگشتان، جویدن ناخن، چرخاندن موها و ترک خوردن بند انگشتان می تواند نشان دهنده اضطراب باشد. برای حفظ شخصیت حرفه ای در مقابل مدیران استخدام بهتر است از این عادت ها دوری کنید.

  9. به فضای شخصی احترام بگذارید. در بیشتر مصاحبه های حضوری، صندلی ها دور یک میز یا در یک اتاق در مکان های از پیش تعیین شده قرار می گیرند. با این حال، اگر در طول مصاحبه خود میزی بین خود و مدیر استخدام ندارید، حتماً حداقل ۳ فوت فضا را حفظ کنید تا مطمئن شوید که مصاحبه کننده احساس راحتی می کند. اگر آنها خم شوند یا بازوهای خود را روی هم بگذارند، ممکن است خیلی نزدیک شوید.

در نهایت، در طول مصاحبه شغلی، در وضعیتی بنشینید که احساس راحتی کنید تا بتوانید توجه و انرژی خود را روی پاسخ دادن به سوالات متمرکز کنید.

مطالب مرتبط: ۱۸ نکته زبان بدن برای مصاحبه بعدی شما 

نکات ارتباط غیرکلامی

قبل از رسیدن به مصاحبه شغلی، نحوه نشستن و گفتگو با دوستان یا خانواده را تمرین کنید. از نکات زیر برای بهبود این نشانه غیرکلامی و موارد دیگر استفاده کنید:

  • تنفس عمیق را تمرین کنید تا اعصاب خود را آرام کنید و احتمال بی قراری خود را در طول مصاحبه شغلی کاهش دهید. قبل از وارد شدن به اتاق مصاحبه ۱۰ نفس عمیق بکشید تا ضربان قلب خود را کاهش دهید.

  • قبل از مصاحبه مو، لباس و لوازم جانبی خود را در آینه بررسی کنید تا مطمئن شوید که ظاهر شما مرتب و حرفه ای است.

  • حتی اگر برای مصاحبه خود عصبی هستید، اقداماتی مانند دست دادن محکم، تکان دادن سر و لبخند زدن می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

  • سطح رسمی بودن یا آرامش مصاحبه کننده را در طول جلسه تقلید کنید.

  • به ارتباط غیرکلامی مصاحبه کننده برای نشانه های کسالت یا ناراحتی که ممکن است نشان دهنده نیاز به تنظیم ارائه خود باشد، توجه کنید. دور نگاه کردن یا تکیه دادن سر آنها به دست آنها ممکن است به این معنی باشد که شما خیلی طولانی صحبت کرده اید یا علاقه آنها را از دست داده اید.

  • برای تمرین و اصلاح نشانه های غیرکلامی خود با یک مربی مصاحبه کار کنید.

تمرین نحوه نشستن در مصاحبه می تواند به اندازه تمرین نحوه پاسخ دادن به سوالات مصاحبه مهم باشد و باید بخشی از فرآیند آماده سازی مصاحبه شما باشد.

ارتباط غیرکلامی یکی از ابزارهای بسیاری است که می تواند به شما کمک کند در مصاحبه ها و زندگی حرفه ای خود تأثیر خوبی داشته باشید. با این حال، ارزیابی نامزدها باید بر اساس مهارت‌ها و صلاحیت‌ها باشد و محیط‌های کاری باید در تلاش باشند تا تفاوت‌های فردی در سبک‌های ارتباطی را درک کنند.

حالت نشستن در مصاحبه
حالت نشستن در مصاحبه

 

وقتی مصاحبه کننده وارد اتاق می شود.
وقتی مصاحبه کننده وارد اتاق می شود.
احوالپرسی مصاحبه کننده
احوالپرسی مصاحبه کننده

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

4 پاسخ

  1. سلام

    بسیار مطلب مفیدی بود و بسیار ازش آموختم

    با این حال ممکنه تعدادی نکته دیگر درباره نحوه نشستن در مصاحبه عنوان کنید

    با تشکر از استاد بزرگوار

    1. ۱. مطمئن بشوید که صاف بنشینید و پشت خود رو در جهت پشتی صندلی قرار بدهید.

      ۲. هر دو پا رو صاف روی زمین نگه دارید.

      ۳. از روی هم زدن دست ها یا پاها خودداری کنید، زیرا این کار باعث می شود شما بسته به نظر برسید.

      ۴. کمی به جلو خم بشوید تا نشون دهید که درگیر و علاقه مند به گفتگو هستید.

      ۵. دستان خود رو در دامان خود رها کنید یا روی دسته های صندلی تکیه بدهید.

      ۶. با مصاحبه کننده تماس چشمی برقرار کنید تا نشون بدهید که حواس شماست.

      ۷. از بی قراری یا بازی با موها، جواهرات یا لباس خود اجتناب کنید.

      ۸. سعی کنید انرژی و زبان بدن مصاحبه کننده رو هماهنگ کنید.

      ۹. گاهی لبخند بزنید و سرتون رو تکان دهید تا نشون دهید که گوش می دهید و درک می کنید.

      ۱۰. از خم شدن یا کج شدن بیش از حد به پشتی روی صندلی خود اجتناب کنید.

      ۱۱. حالت چهره خنثی داشته باشید، حتی اگر عصبی هستید.

      ۱۲. با باز نگه داشتن شانه ها و باز نگه داشتن قفسه سینه، وضعیت بدنی خوب رو تمرین کنید.

      ۱۳. از ضربه زدن به پاها یا ضربه زدن به انگشتان خود بپرهیزید، زیرا این کار می تواند باعث حواس پرتی شود.

      ۱۴. برای کمک به آرامش اعصاب و حفظ تمرکز، نفس عمیق بکشید.

      ۱۵. از قطع صحبت مصاحبه کننده در هنگام صحبت خودداری کنید.

      ۱۶. برای تأکید بر نکات کلیدی، از حرکات دست به طور محدود و هدفمند استفاده کنید.

      ۱۷. در طول مصاحبه از نگاه کردن به اتاق یا چک کردن تلفن خود اجتناب کنید.

      ۱۸. هنگام پاسخ دادن به سؤالات، واضح و با اطمینان صحبت کنید.

      ۱۹. شور و اشتیاق به فرصت رو نشون بدهید.

      ۲۰. از تکنیک های آینه سازی برای ایجاد رابطه با مصاحبه کننده استفاده کنید.

      ۲۱. با صبر کردن تا مصاحبه کننده قبل از پاسخ دادن، احترام خود رو نشون بدهید.

      ۲۲. از خوابیدن روی صندلی، لم دادن یا خم کردن سر به پهلو خودداری کنید.

      ۲۳. مراقب زبان بدن خود باشید و اگر متوجه شدید نشانه های منفی خود رو نشون می دهید، خود رو تنظیم کنید.

      ۲۴. گوش دادن فعال رو با تکان دادن سر و ایجاد نشانه های کلامی برای نشون دادن درک، تمرین کنید.

      ۲۵. به یاد داشته باشید که نفس بکشید و استراحت کنید، زیرا نشستن در مصاحبه می تواند اعصاب خردکن باشد.

    1. سلام

      حتما، البته از اونجایی که تموم نکات این مقاله قاعدتا حول محور زبان بدن هست، لذا در ادامه صرفا نکاتی درباره زبان بدن در مصاحبه استخدامی رو براتون لیست می‌کنم (با اندکی جستجو در اینترنت، بویژه در وب‌سایت ایوسی می‌تونید اطلاعات بیشتری درخصوص این نکات پیدا کنید):

      • نگه‌داری قوی
      • لبخند صادق
      • چشم‌های مستقیم و متمرکز
      • دستان متقابل
      • دستان آرام و متعادل
      • جا به جایی آرام در صندلی
      • صدای قوی و روشن
      • حرکات آرام و کنترل شده
      • نشان دادن علاقه و اهمیت به مصاحبه
      • نشان دادن اعتماد به نفس
      • عدم لمس بیش از حد صورت یا موها
      • عدم خم شدن زیاد بدن
      • عدم لرزش دست یا پاها
      • نشان دادن تمرکز و توجه به سوالات مصاحبه‌کننده
      • استفاده از حرکات دست برای تاکید بر نقاط کلیدی
      • نشان دادن احترام به مصاحبه‌کننده
      • استفاده از حرکات صورت برای بیان احساسات
      • نشان دادن همدلی و انسجام با مصاحبه‌کننده
      • عدم قرار گرفتن در حالت متقلا شده
      • نشان دادن انعطاف پذیری و تطبیق با شرایط
      • نشان دادن انگیزه و اشتیاق برای شغل
      • نشان دادن قدرت تصمیم‌گیری و ارزیابی
      • نشان دادن مهارت‌های ارتباطی و همکاری
      • عدم استفاده از حرکات ناخواسته مانند خم شدن کامل بدن
      • دوری از حرکات مشتی، تکان دادن پاها یا لرزاندن دستان
      • نشان دادن انعطاف پذیری و آمادگی برای یادگیری
      • عدم استفاده از حرکات عصبانیت‌آمیز مانند جلوگیری از تکان دادن سر یا جویدن ناخن‌ها
      • نشان دادن تمرکز و توجه به جزئیات
      • عدم استفاده از حرکات زیاد و آشفته که ممکن است نشان دهنده عدم آرامش باشد
      • نشان دادن احترام به فضای شخصی مصاحبه‌کننده
      • استفاده از حرکات صورت برای نشان دادن علاقه و انگیزه
      • نشان دادن قدرت تحمل و استرس در مواجهه با سوالات سخت
      • استفاده از حرکات دست برای توضیح و تمرکز بیشتر
      • نشان دادن انگیزه و اراده برای حل مشکلات و مواجهه با چالش‌ها
      • نشان دادن احترام و توجه به نظر مصاحبه‌کنده

      این نکات می‌تونن به شما کمک کنند تا با زبان بدن موثرتر در مصاحبه استخدامی عمل کنید و ارتباط بهتری با مصاحبه‌کننده برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *