بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه شناسایی و مدیریت همکاران سمی (با نکات)

اینترنت سمی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در یک محیط تیمی، برای همکاران مهم است که روابط سالمی را ایجاد کنند که بر اساس اعتماد، قابل اعتماد بودن و حسن نیت است. هر چند وقتی رفتار سمی این روابط سالم را از بین می برد، حفظ ثبات و بهره وری برای محیط های کاری چالش برانگیز است.

اگر رهبر تیم یا کارمندی هستید که به دلیل رفتار همکارتان محیط کاری ناخوشایندی را تجربه می‌کنید، ممکن است به دنبال روش‌هایی برای حل این وضعیت باشید. در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که یک همکار سمی چیست، چه رفتاری ممکن است از خود نشان دهد، چگونه رفتار آن‌ها می‌تواند بر مجموعه تیم تأثیر بگذارد و مراحل شناسایی و مدیریت یک همکار سمی را انجام دهد.

مطالب مرتبط: ۸ استراتژی برای امتحان کردن اگر در محل کار احساس انزوا می کنید

همکار سمی چیست؟

همکار سمی، همکار است که رفتار غیرحرفه‌ای یا مضر او محیط کار ناسالمی را برای همه ذینفعان درگیر ایجاد می‌کند. همکاران سمی ممکن است طیف گسترده ای از رفتارها را از خود نشان دهند که باعث می شود دیگران در محل کار احساس ناراحتی کنند و ایجاد نتایج با کیفیت بالا را برای یک تیم چالش برانگیز می کند. با این، انواع مختلفی از همکاران سمی وجود دارد، از جمله آنهایی که:

بازخورد رد کردن

همکار که از دریافت بازخورد یا در نظر گرفتن آن امتناع می ورزد، می تواند در محل کار چالش هایی ایجاد کند. این امر به ویژه برای همکارانی که ممکن است از گنجاندن بازخورد سازنده در وظایف روزمره خود سود ببرند، صادق است. همکارانی که توانایی در نظر گرفتن ایده های جدید یا راه حل های جایگزین را ندارند، می توانند مانع رشد و موفقیت تیم شوند.

برای کار خود اعتبار قائل شوید

بسیاری از متخصصان از احساس ارزشمندی برای کار خود، به ویژه پس از مشارکت مقدار قابل توجهی از تلاش در یک پروژه طولانی مدت یا غلبه بر چالش های خاص، قدردانی می کنند. مهم است که هم تیمی ها از موفقیت های یکدیگر جشن بگیرند. با این حال، زمانی که یک همکار برای تلاش‌های شما اعتبار قائل می‌شود، می‌تواند باعث تضاد و کاهش اعتماد شما به آنها شود.

از همکاری امتناع کنید

موفقیت برخی از سازمان ها به توانایی کارمندان برای همکاری و دستیابی به اهداف سطح بالا بستگی دارد. اگر یک همکار از همکاری با سایر اعضای تیم خود امتناع کند، می تواند بر پیشرفت کل گروه تأثیر منفی بگذارد. بدون همکاری ساده، یک تیم ممکن است با سرعت کمتری کار کند و کار با کیفیت پایین‌تری نسبت به آنچه در غیر این صورت انجام می‌داد، تولید کند.

شایعات در مورد دیگران

اینکه بتوانید به همکاران خود اعتماد کنید، می توانید به شما کمک کند تا در یک محیط تیمی کارآمدتر کار کنید. وقتی همکاران به طور قضاوتی درباره دیگران شایعات می کنند و درباره آنها صحبت می کنند، ایجاد اعتماد کافی برای کار مشترک برای تیم ها می تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین، همکارانی که بیش از حد انتقادی هستند، شایعاتی درباره دیگران منتشر می کنند یا شایعات می کنند، ممکن است سمی باشند.

موارد مرتبط: دستیابی به اعتماد و مدیریت خیانت همکار: راهنمای عملی برای مواجهه و مقابله با خیانت در محیط کار

وظایف خرد

همکارانی که اصرار دارند که در حین انجام وظایف خود بی مورد بر شما نظارت کنند، می توانند محیط کار را ناخوشایند کنند. این می تواند به ویژه زمانی صادق باشد که شما نیاز به تمرکز بر رعایت ضرب الاجل های آینده دارید و همکارتان توانایی شما را برای برآورده کردن انتظارات مختل می کند. با این کار، کسانی که خرد مدیریت می کنند ممکن است احساس ناامنی، بی اعتمادی و رنجش را در دیگران ایجاد کنند.

بی اثر ارتباط برقرار کنید

توانایی کار با دیگران تنها از طریق راهبردهای ارتباطی مؤثر امکان پذیر است. اگر همکارتان به درستی در مورد انتظارات خود از شما ارتباط برقرار نکند، اما همچنان شما را به انتظارات گفته شده نگه دارد، می تواند درگیری داخلی ایجاد کند. مهم است که اطلاعات کافی برای اجرای کامل نقش خود داشته باشید، و زمانی که یک همکار از انتقال جزئیات مربوطه غفلت می کند، رسیدن به اهداف می تواند چالش برانگیز باشد.

بی انگیزه کار کن

آن دسته از همکارانی که نگرش بی‌تفاوتی نسبت به کار خود دارند، می‌توانند مانع تلاش‌های یک تیم برای موفقیت شوند. این همکاران ممکن است کمتر از دیگران کمک کنند، مرتب شکایت کنند و دیگران را از تکمیل کارشان منحرف کنند. هر یک از این اقدامات ممکن است مانع از کارآمدی تیم ها شود.

به بدهی های کاری توجه کنید

معمولاً همکاران به یکدیگر کمک می کنند و مسئولیت بیشتری را به عهده می گیرند، مخصوصاً زمانی که روی پروژه های پیچیده و طولانی مدت کار می کنند که به تلاش قابل توجهی نیاز دارد. با این کار، برای همکاران مهم است که بدون استفاده از موقعیت‌های آسیب‌پذیر دیگران، کمک کنند. اگر یکی از همکاران پیشنهاد کمک به شما را با این شرط که در آینده باید تلاش‌های او را جبران کنید، به شما پیشنهاد کند، ممکن است یک محیط کاری ناخوشایند ایجاد کند که در آن احساس کنید مدیون او هستید.

دیگران را اذیت کنید

حرفه ای ها باید در محل کار احساس امنیت و ارزش داشته باشند تا بهترین کار خود را تولید کنند. متأسفانه، وقتی یک همکار با معاشقه، قلدری یا اظهار نظرهای ناخواسته یا توهین آمیز دیگران را در محل کار مورد آزار و اذیت قرار می دهد، می تواند یک محیط کاری ناخوشایند ایجاد کند. متعاقباً، ممکن است برای دیگران چالش برانگیز باشد که بر روی کار خود تمرکز کنند یا احساس امنیت کنند که به صورت روزانه سر کار بیایند.

نظرات منفعلانه-پرخاشگرانه می دهد

معمولاً همکاران به یکدیگر بازخورد سازنده ارائه می دهند تا اعضای تیم بتوانند به طور حرفه ای پیشرفت کنند و به رشد جمعی دست یابند. با این حال، همکارانی که نظرات منفعلانه-پرخاشگرانه می دهند، ممکن است به طعنه یا به طعنه در مورد کیفیت کار، رفتار یا رفتار دیگران بدون هدف سازنده صحبت کنند. این می تواند باعث شود دیگران احساس ناراحتی کنند، حتی زمانی که کار اشتباهی انجام نمی دهند، و منجر به احساس گناه یا رنجش شود.

مطالب مرتبط: ۹ شخصیت مضری که با هوش اجتماعی در تضاد هستند را بشناسید

اثرات یک همکار سمی در یک محیط تیمی

اقدامات همکاران سمی ممکن است اثرات زیر را در یک تیم داشته باشد:

  • افزایش درام و حواس پرتی: زمانی که محیط کاری مملو از قضاوت و تعارض است، اعضای تیم ممکن است احساس ناراحتی کنند که ایده های خود را به اشتراک بگذارند و با هم برای رسیدن به اهداف مشترک کار کنند. با این کار، همکاران سمی ممکن است تمرکز روی کار خود، همکاری موثر و حفظ دیدگاه مثبت را برای سایر اعضای تیم چالش برانگیز کنند.

  • کاهش اعتماد: اگر یک همکار رفتار غیر محترمانه ای داشته باشد و بر خلاف منافع تیم خود عمل کند، می تواند تأثیرات مخربی بر سطح اعتماد اعضای تیم داشته باشد. بی اعتمادی می تواند مانع از پیشرفت یک تیم شود و چالش های مهمی را در طول فعالیت های مشترک ایجاد کند.

  • ارزش‌های در معرض خطر: همکاران سمی و رفتار آنها می‌تواند ارزش‌های سازمان را در معرض خطر قرار دهد. به عنوان مثال، اگر یکی از اعضای تیم به طور مداوم به شیوه ای غیرصادقانه و منفعت طلبانه رفتار کند، نه تنها می تواند مانع پیشرفت شود و دیگران را ناراحت کند، بلکه ممکن است ارزش های سازمانی مشترک مانند صداقت و مسئولیت پذیری را تضعیف کند.

  • فرهنگ تیمی در معرض تهدید: برای همکاری موفقیت‌آمیز، تیم‌ها باید از همان ارزش‌های حرفه‌ای و استانداردهای اخلاقی حمایت کنند. رفتار یک همکار سمی ممکن است فرهنگ تیم را با ایجاد رفتار بی احترامی و غیرمولد به عنوان یک هنجار تنزل دهد.

  • افزایش استرس: هنگامی که اعضای تیم که به خوبی تنظیم شده اند، دائماً در معرض رفتار غیرحرفه ای یک همکار سمی قرار می گیرند، می تواند اثرات منفی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد. بنابراین، متخصصان ممکن است واکنش‌های استرسی داشته باشند، که در آن، کارآمد بودن، حفظ ثبات عاطفی و رضایت از نقش‌های خود را چالش برانگیز می‌دانند.

مطالب مرتبط: تعریف میکرومنیجر: ۲۵ نشانه و نحوه برخورد با یکی

نحوه شناسایی و مدیریت همکاران سمی

برای حفظ بهره وری و سلامت روانی خود در محل کار، مهم است که تشخیص دهید آیا همکارانتان سمی هستند یا خیر و سپس تا آنجا که می توانید رفتارهای مضر آنها را مدیریت کنید. در اینجا هفت استراتژی وجود دارد که می توانید برای دستیابی به این اهداف از آنها استفاده کنید:

۱. انواع مختلف رفتارهای سمی همکار را مرور کنید

برای شناسایی یک همکار سمی، مرور انواع رفتارهایی که یک فرد سمی ممکن است در محل کار از خود نشان دهد می تواند مفید باشد. با استفاده از فهرست بالا یا با انجام تحقیقات خود، مشخص کنید که آیا همکار شما در چنین ظرفیتی عمل کرده است یا خیر. اگر تأیید کردید که رفتار آنها سمی است، می توانید با توسعه استراتژی هایی برای مدیریت کار با آنها پیش بروید.

۲. ایجاد مرزها

تعیین محدودیت ها اولین قدم در مدیریت یک همکار سمی است و اطمینان حاصل می کنید که رفتار آنها بر روحیه یا عملکرد کاری شما تأثیر نمی گذارد. سعی کنید زمانی که همکارتان درگیر رفتارهایی مانند شایعات، مدیریت خرد و آزار و اذیت هستند، از خود فاصله بگیرید. اگر به دلیل نزدیکی یا ماهیت رابطه کاری خود نمی توانید از خود فاصله بگیرید، سعی کنید با اعتراف صادقانه به ناراحتی خود رفتار آنها را منحرف کنید. این ممکن است همکار شما را تشویق کند که محدودیت های شما را بشناسد و کنار بکشد.

۳. از رفتار منفی رها شوید

اجتناب از درگیر شدن در رفتار سمی یک همکار می تواند چالش برانگیز باشد. این دسته از همکاران اغلب به دیگران وابسته هستند که از رفتار آنها تغذیه می کنند یا به آن واکنش نشان می دهند، بنابراین ممکن است عمدا سعی کنند شما را درگیر درگیری کنند. سعی کنید در برابر تمایل به درگیر شدن با رفتار منفی آنها مقاومت کنید و برای حفظ ثبات خود نسبت به رفتار آنها واکنش خنثی نشان دهید. با گذشت زمان، جدایی شما ممکن است آنها را از تلاش برای به دام انداختن شما منصرف کند.

مطالب مرتبط: ۴۰ نکته برای غلبه بر منفی بودن

۴. از سلامت روحی و جسمی خود محافظت کنید

مهم است که مطمئن شوید همکار سمی شما بر سلامت شما تأثیر منفی نمی گذارد. همانطور که در بالا ذکر شد، همکاران سمی می توانند پاسخ های استرس را در همتایان خود ایجاد کنند. بنابراین، روشی را که همکارتان به شما احساس می‌کند نظارت کنید و مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم را برای مواردی که در آن احساسات شدید را تجربه می‌کنید، پیدا کنید. شناسایی استراتژی‌هایی برای حفظ تعادل در محل کار می‌تواند به شما این امکان را بدهد که بهره‌ور بمانید و به برآورده کردن انتظارات ادامه دهید، حتی اگر همکارتان تلاش می‌کند مانع تلاش‌های شما شود.

۵. راه حل های عملی ایجاد کنید

تشخیص اینکه تغییر دادن دیگران و تغییر رفتار آنها یک اقدام بیهوده است – احتمالاً یک همکار سمی بازخورد شما را سازنده نخواهد گرفت.

بنابراین، مهم است که به جای آن بر روی شناسایی راه حل های عملی برای مدیریت تعاملات خود با همکار خود و حفظ سطح کنترل بر محیط خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، ممکن است راه حل هایی مانند فاصله گرفتن فیزیکی از همکارتان و کاهش تماس با درخواست یک برنامه جایگزین را در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط: قدرت پنهان تک تک افراد اطراف شما

۶. به دنبال دیدگاه های بیرونی باشید و به رهبران اطلاع دهید

گاهی اوقات، موثرترین راه برای مدیریت یک همکار سمی این است که از دیگران برای کمک به شما کمک بگیرید. شما ممکن است با یک همکار یا دوست مورد اعتماد در مورد رفتار همکار خود صحبت کنید و برای مقابله با هر گونه استرس از او حمایت کنید. علاوه بر این، ممکن است مفید باشد که رهبران سازمان خود را در مورد رفتار همکار خود آگاه کنید تا آنها بتوانند هر گونه اقدام انضباطی لازم را برای رسیدگی به رفتار منفی انجام دهند، به خصوص اگر این رفتار توسط یک کد رفتاری کارمند منع شده باشد.

۷. محدودیت های خود را بشناسید

هنگام کار با یک همکار سمی، مهم است که محدودیت های شخصی خود را برای مدیریت چنین موقعیتی بشناسید. اگر هیچ یک از تاکتیک‌های مدیریتی بالا به شما اجازه نمی‌دهد به ایمنی و راحتی در نقش خود دست یابید، می‌توانید صریحانه با یک سرپرست در مورد وضعیت صحبت کنید و از آنها بخواهید که به نحوی آن را حل کنند.

علاوه بر این، اگر وضعیت به خصوص ناراحت کننده است، ممکن است برای حفظ سلامت و ثبات حرفه ای خود استعفا دهید و در جای دیگری به دنبال کار بگردید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *