رئیس خود بودن به این معنی است که به جای کارفرما برای خود کار کنید و بر فعالیت های کاری خود کنترل و انعطاف بیشتری داشته باشید. برای اینکه کارفرمای خود باشید، باید صاحب یک کسب و کار باشید و آن را اداره کنید و تمام تصمیمات را برای آن بگیرید. چه بخواهید از علاقه خود امرار معاش کنید و چه از تخصص خود کسب درآمد کنید، درک فرآیند شروع یک کسب و کار می تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، نحوه راه اندازی کسب و کار و تبدیل شدن به رئیس خود را توضیح می دهیم.
مطالب مرتبط: بهترین مشاغل خوداشتغالی
برای مشاهده و ارسال فرم به برگه کامل بروید. |
چگونه رئیس خود شوید
این مراحل را دنبال کنید تا رئیس خود شوید:
۱. تصمیم بگیرید که چه کاری می خواهید انجام دهید
ممکن است از قبل ایده ای برای کسب و کار خود داشته باشید. اگر هنوز نمی دانید چه کاری می خواهید انجام دهید، راه های زیادی وجود دارد که به شما در تصمیم گیری کمک می کند. در اینجا سه جهت وجود دارد که می توانید انتخاب کنید:
-
یک مساله حل کنید. بهترین ایده های تجاری آنهایی هستند که مشکلات را حل می کنند. می توانید برای مشکلاتی که خود یا افراد دیگر دارید راه حل پیدا کنید. همچنین می توانید مشکلاتی را که در آینده وجود خواهند داشت، به عنوان مثال، کمبود منابع طبیعی در آینده که نیاز به جایگزینی دارد، شناسایی کنید. همچنین میتوانید به راههایی فکر کنید که زندگی مردم را آسانتر کنید یا به آنها در صرفهجویی در هزینه کمک کنید.
-
کاری را که می دانید انجام دهید. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که سرگرمی خود را به یک فعالیت حرفه ای تبدیل کنید. اگر در حال حاضر شاغل هستید یا در زمینه خاصی متخصص هستید، می توانید از مهارت هایی که قبلاً دارید استفاده کنید و آنها را به عنوان خدمات پیشنهاد دهید.
-
از دیگران الهام بگیرید. اگر کسبوکارهایی هستند که به شما علاقه دارند، در مورد کار آنها بیاموزید و آن را با لمس شخصی خود بهبود بخشید. برای ایده های تولید محصولات، می توانید سعی کنید راه جدیدی برای استفاده از اختراعات قدیمی پیدا کنید.
مطالب مرتبط: چگونه اشتیاق خود را پیدا کنیم
۲. ایده خود را تأیید کنید و بازار خود را پیدا کنید
هنگامی که ایده ای به دست آوردید، با نگاه کردن به بازاری که می خواهید هدف قرار دهید، تعیین کنید که آیا آن ایده قابل اجرا است یا خیر. برای آزمایش ایده های خود می توانید کارهایی را که دوست دارید در مقیاس کوچک انجام دهید. قبل از راهاندازی کسبوکارتان، اطمینان از وجود تقاضا برای چیزی که میخواهید ارائه دهید، با انجام برخی تحقیقات بازار ضروری است. از این نکات برای یافتن بازار خود استفاده کنید:
-
مشخصات مشتری ایده آل خود را تعیین کنید. ابتدا از خود بپرسید چه کسی محصول شما را می خرد یا از خدمات شما استفاده می کند. سن، جنسیت، تحصیلات، موقعیت مکانی و زمینه اجتماعی این مشتریان ایده آل را بنویسید. همچنین مشخص کنید از کجا خرید می کنند و آیا از اینترنت استفاده می کنند یا خیر. با استفاده از این اطلاعات، می توانید پیام خود را قالب بندی کنید و برندی را طوری طراحی کنید که مورد علاقه آنها باشد.
-
رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. سایر مشاغلی که محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می دهند را با مراجعه به محل کار یا وب سایت آنها شناسایی کنید. برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازار می توانید با آنها در تماس باشید. در نظر بگیرید که چگونه می توانید بهتر از آنها عمل کنید یا اگر بخشی در بازار وجود دارد که آنها را پوشش نمی دهند. شاید بتوانید از این جایگاهی که رقبای شما پاسخگوی نیازهای مشتریان نیستند، استفاده کنید.
-
یک نظرسنجی از مشتریان انجام دهید. شما میتوانید از افرادی که نمایههایشان با مشتری ایدهآل شما مطابقت دارد، در مورد نیازها و انتظاراتشان، چه به صورت حضوری یا آنلاین، از طریق صفحه رسانههای اجتماعی خود و سایر ابزارهای موجود، سؤال کنید. پاسخهای آنها به شما کمک میکند تا مشخص کنید که آیا افراد آماده خرید آنچه شما برای ارائه دارید یا خیر و به شما کمک میکند تا قیمتی را که مایل به پرداخت هستند، تخمین بزنید.
-
اندازه بازار و درآمد احتمالی خود را تعیین کنید. میتوانید در اینترنت جستجو کنید تا گزارشهایی در مورد صنعتی که میخواهید وارد شوید و میزان درآمد شرکتهای این حوزه را بیابید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا درآمدی را که می توانید با کسب و کار خود به دست آورید، تخمین بزنید.
۳. نقاط قوت و ضعف خود را تجزیه و تحلیل کنید
از خود بپرسید چه چیزی می تواند شما را به عنوان رئیس خود موفق کند. ممکن است در این مرحله به شما کمک کند تا یک تحلیل SWOT روی خود انجام دهید. دانستن نقاط قوت و ضعف به شما می گوید که انرژی خود را کجا متمرکز کنید و چگونه برای آینده برنامه ریزی کنید.
توانایی های خود را ارزیابی کنید و سطح خود انضباطی و مهارت های مدیریت زمان خود را ارزیابی کنید. هنگامی که پاسخ های این خود تحلیلی را جمع آوری می کنید، به یاد داشته باشید که هیچ شرایطی نباید مانع از تبدیل شدن شما به رئیس خود شود. هدف این است که واقع بین باشید و تمام جنبه های وضعیت فعلی خود را در نظر بگیرید تا بتوانید به دنبال راه حل ها باشید و برای زندگی جدید خود سازماندهی کنید.
مرتبط: نحوه نوشتن تحلیل (با اهمیت و نکات)
۴. انتقال را برنامه ریزی کنید
اگر در حال حاضر برای شخص دیگری کار می کنید، باید در نظر بگیرید که چگونه می خواهید این انتقال را انجام دهید. شما می توانید فعالیت خوداشتغالی خود را به صورت پاره وقت شروع کنید و به آرامی به نقش مالک کسب و کار برسید، یا آن را رها کرده و بلافاصله شروع کنید.
مزیت انتقال آهسته این است که شغل قبلی شما در حالی که کسب و کار خود را راه اندازی می کنید درآمد ایجاد می کند. نقطه ضعف این است که ممکن است به امنیت شغل روزانه خود تکیه کنید و خودتان را به طور کامل در تجارت جدید خود سرمایه گذاری نکنید.
برنامه ریزی برای خروج از وضعیت فعلی ضروری است. شما باید سعی کنید قبل از ترک شغل خود را آماده کنید و در موقعیتی قرار دهید که موفق شوید. اقداماتی که می توانید انجام دهید عبارتند از:
-
ارزیابی هزینه های زندگی: هزینه های شخصی خود مانند اجاره، گاز، مواد غذایی و آب و برق را محاسبه کنید.
-
صرفه جویی در پول: هزینه های خود را تا حد امکان کاهش دهید تا پس انداز خود را افزایش دهید.
-
آموزش بیشتر: اگر در حال حاضر به عنوان کارمند مشغول به کار هستید، سعی کنید تا آنجا که می توانید در زمینه ای که به فعالیت خوداشتغالی شما کمک می کند، یاد بگیرید.
مطالب مرتبط: چگونه شغل را به روش صحیح ترک کنیم
۵. نیازهای مالی کسب و کار خود را ارزیابی کنید
شما باید میزان پول لازم برای راه اندازی کسب و کار خود را ارزیابی کنید. اصول اولیه را فهرست کنید، مانند اجاره مغازه یا انبار و خرید کالایی که می خواهید بفروشید، اما در صورت نیاز ایده شما، هزینه نهایی فناوری های ویژه را نیز فهرست کنید.
مقدار پولی که برای راه اندازی کسب و کار خود نیاز دارید به نوع کسب و کاری که می خواهید شروع کنید بستگی دارد. در اینجا چند مورد برای بررسی وجود دارد:
-
فروش یا تولید خدمات: اگر قصد فروش یا ارائه خدمات نامشهود را دارید، مانند مشاغل آزاد و ارائه خدمات مشاوره، هزینه های راه اندازی شما ممکن است حداقل باشد. ممکن است برای پرداخت مواد برندسازی مانند وب سایت، لوگو، کارت ویزیت و استخدام حسابدار به سرمایه راه اندازی نیاز داشته باشید.
-
فروش یا تولید یک محصول فیزیکی: در این صورت سرمایه اولیه شما باید خرید موجودی را پوشش دهد. اجاره برای خرده فروشی، فضای اداری یا یک انبار؛ و به طور بالقوه هزینه های استخدام نقش های کلیدی.
-
اختراع یک محصول یا روش جدید: مستلزم این است که هزینه یک پتنت برای محافظت از ایده خود و همچنین سایر هزینه های مرتبط را در نظر بگیرید.
۶. در مورد راه اندازی یک تجارت بیاموزید
برای افزایش دانش خود در زمینه مدیریت کسب و کار، کتاب هایی در این زمینه بخوانید و از متخصصان مشاوره بگیرید. می توانید با یک حسابدار خبره و یک وکیل مشورت کنید تا در مرحله راه اندازی شما را راهنمایی کنند. مراکز توسعه کسب و کار کوچکی وجود دارد که به افرادی که می خواهند کسب و کاری راه اندازی کنند، کلاس ها و کمک می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه اندازی یک کسب و کار و یافتن فرصت های تامین مالی می توانید به آن سازمان ها مراجعه کنید.
۷. نام کسب و کار خود را انتخاب کنید
وقتی نامی را برای کسب و کار خود انتخاب می کنید، سعی کنید چیزی را بیابید که در بلندمدت با فعالیت شما سازگار باشد. برای تأیید اینکه هنوز گرفته نشده است، می توانید به صورت آنلاین جستجو کنید. پس از تصمیم گیری در مورد نام اصلی، مطمئن شوید که دامنه مربوطه را برای وب سایت آینده خود خریداری کرده اید.
۸. کسب و کار خود را ثبت کنید و گام نهایی را بردارید
برای رسمی کردن کسب و کار خود، نام کسب و کار خود را ثبت کنید و یک شناسه ملی، کد اقتصادی، شماره شناسایی مالیاتی دریافت کنید. ssaa می تواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند. شما همچنین باید ساختار آن را ایجاد کنید. شما می توانید بین LLC، شراکت یا شرکت انتخاب کنید. اگر شما تنها کسی هستید که کسب و کار خود را اداره می کنید، یک مالک انحصاری خواهید بود.
برای تبلیغ فعالیت جدید خود یک وب سایت ایجاد کنید و کارت ویزیت چاپ کنید. مکانی را پیدا کنید یا کسب و کار خود را از خانه اداره کنید و آماده باشید تا رئیس خود باشید.