تجزیه و تحلیل رقابتی یک نمای کلی از مشاغل خاصی که در صنعت شما فعالیت می کنند ارائه می دهد. اطلاعاتی که از یک تجزیه و تحلیل رقابتی جمع آوری می کنید، جزئیات بیشتری در مورد مخاطبان هدف به شما می دهد که می توانید بازاریابی کنید که بازاریابی بالاترین شانس سودآوری را ارائه می دهد. شما باید مطمئن شوید که این استراتژی را به کار گرفته و توسعه می دهید تا نسبت به رقبای خود برتری داشته باشید.
در این مقاله از ایوسی، به بررسی چیستی تحلیل رقابتی، مزایای تحلیل رقابتی و نحوه انجام تحلیل رقابتی می پردازیم.
بیشتر بخوانید: درک مبانی توسعه استراتژی
تحلیل رقابتی چیست؟
تحلیل رقابتی رویکردی است که در آن شما رقبای برتر سازمان خود را مشخص میکنید و در مورد تمام جنبههای شرکتشان، از جمله خط تولید، ارقام فروش و برنامههای بازاریابی تحقیق میکنید. هرچه بیشتر درباره رقبای خود تحقیق کنید، درک بیشتری در مورد رفتار آنها و بازارهای هدفی که با آن همسو هستند به دست خواهید آورد.
به این ترتیب، میتوانید این روشها را شناسایی کنید که میتوانند برای سازمان شما اعمال شوند تا مقیاسپذیرتر شود و با مشتریان بالقوهای که به دنبال خرید محصول شما هستند ارتباط برقرار کنید.
بیشتر بخوانید: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعریف، تکنیک ها و مثال ها
مزایای تجزیه و تحلیل رقابتی
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رقابتی شما می تواند تأثیر زیادی بر سازمان شما داشته باشد. فهرستی از مزایایی را بررسی کنید که نشان می دهد چرا باید یک تحلیل رقابتی انجام دهید:
شکاف های بازار در صنعت شما را کشف می کند
صاحبان مشاغل می توانند یک شرکت راه اندازی کنند زیرا فرصتی برای رشد می بینند که تأثیر زیادی بر صنعت و مشتریان آن می گذارد. این فرصت میتواند فرصتهای سود بیشتری ایجاد کند، بنابراین یک تحلیل رقابتی مؤثر برای یافتن فرصتهای جدید برای پرورش کسبوکار جدید و جذب مشتریان بیشتر که میتواند بر پیامرسانی برند شما در حرکت رو به جلو تأثیر بگذارد، بسیار مهم است.
فرصت هایی را برای ایجاد محصولات و خدمات جدید ارائه می دهد
ایجاد یک تحلیل رقابتی موفق به شما ایده های بیشتری برای ایده پردازی محصولات و خدمات جدید می دهد. شما باید محصولات قبلی که با موفقیت خریداری شده اند را بررسی کنید و اینکه آیا محصولات فعلی آنها همین تاثیر را دارند یا خیر. تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها) را انجام دهید تا ببینید کدام محصولات می توانند با مخاطب هدف شما طنین انداز شوند. به این ترتیب، شما می توانید کدام یک را به مرحله تولید منتقل کنید.
روندهایی را شناسایی می کند که می توانند برای کسب و کار شما مفید باشند
وقتی به روندهای صنعت نگاه می کنید و متوجه رفتار مشتریان در صنعت خود می شوید، فرصت های کسب و کار را می توانید پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت نرم افزاری را اداره می کنید، ممکن است متوجه شوید که مشتریان بیشتری تمایل دارند خدمات شما را به صورت آنلاین خریداری کنند. بنابراین، میتوانید وبسایت خود را برای کاربرپسندتر کردن آن بهبود دهید و نرخ تبدیل را افزایش دهید که تعداد خرید محصول شما را افزایش میدهد. یک جدول زمانی برای اندازه گیری رفتارهای خاص مصرف کننده تنظیم کنید تا بتوانید نتایج مختلف یافته های خود را به دقت برجسته کنید و بر اساس آنها عمل کنید.
کمپین های بازاریابی و فروش کارآمد را به نمایش می گذارد
هنگامی که تحلیل رقابتی خود را به پایان می رسانید، نتایج باید شامل داده هایی باشد که به شما امکان تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپین های فروش و بازاریابی را می دهد. مطمئن شوید که تحقیقات خود را به گونهای مشخص کنید که کمپینهای بازاریابی با کیفیت بالا در صنعت شما گنجانده شود، بنابراین میتوانید از نحوه ارتباط رقبا با مخاطبان هدف خود ایده بگیرید. ممکن است بتوانید معیارهای عملکردی را ببینید که میتوانند شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) برای کمپینهای آینده باشند. همچنین می توانید ببینید که چگونه می توانید کمپین بازاریابی خود را با تلاش های فروش ترکیب کنید که می تواند مشتریان جدیدی را جذب کند.
بیشتر بخوانید: راهنمای تحلیل SWOT (به همراه مثال)
نحوه انجام یک تحلیل رقابتی
این فهرست از مراحل را مرور کنید تا به شما کمک کند تحلیل رقابتی بعدی را که روی آن کار می کنید، جمع آوری کنید:
- رقبای اصلی خود را فهرست کنید.
- انواع محصولات و خدماتی که می فروشند را بیابید.
- اطلاعاتی در مورد داده های فروش رقبا به دست آورید.
- کمپین های بازاریابی رقبای خود را بررسی کنید.
- محتوایی را که رقبای شما استفاده می کنند تجزیه و تحلیل کنید و سطح تعامل را بررسی کنید.
- تجزیه و تحلیل کامل SWOT را تکمیل کنید.
۱. رقبای اصلی خود را فهرست کنید
فهرست کردن رقبای شرکت به شما این فرصت را می دهد که بدانید آنها چه چیزی را ارائه می دهند و چگونه می توانند از برند شما متمایز شوند. نظرسنجی هایی را برای کاربران ارسال کنید تا در وب سایت شما پر کنند تا تجربه آنها را به عنوان یک خریدار درک کنند و بازخورد مستقیمی در مورد تجربه آنها با برندهای شما در مقایسه با سایر برندها دریافت کنید.
آنها باید اطلاعات خاصی در مورد جایگاه شرکت شما در مورد سایرین ارائه دهند و در مورد اینکه چه حوزه هایی را برای توسعه شرکت خود باید بهبود بخشید، توصیه های دقیقی ارائه دهند. از یک سیستم مدیریت پروژه برای جدا کردن اطلاعاتی که در مورد برند خود دریافت می کنید استفاده کنید و یک جدول زمانی و اهداف برای شروع یک کمپین جدید با در نظر گرفتن تحقیقات خود ایجاد کنید.
۲. انواع محصولات و خدماتی که می فروشند را بیابید
به محصولات و خدمات رقبای خود نگاهی بیندازید تا ببینید آیا ارزش آن را دارد که مدل کسب و کار خود را تنظیم کنید. اگر رقیبی دارید که میخواهید از او پیشی بگیرید، ببینید آیا راهی وجود دارد که بتوانید محصولات و خدمات را با قیمت پایینتری به مشتری ارائه دهید و در عین حال خدمات مشتری خود را بهبود ببخشید که تجربه آنها را بهبود میبخشد.
ممکن است لازم باشد بازار هدف خود را تغییر دهید، به آن بیافزایید یا بتوانید محصول فعلی خود را در نتیجه تحقیقات خود بهبود ببخشید. علیرغم گزینههای اقداماتی که میتوانید انجام دهید، انواع محصولات و خدمات فروخته شده میتواند عاملی برای دیدن مکانهایی باشد که باید روشهای تحقیق و توسعه را برای ارتقای تجربه کاربر ارتقا دهید.
۳. اطلاعاتی در مورد داده های فروش رقبا به دست آورید
دادههای فروش حاوی اطلاعاتی درباره تاکتیکهایی است که رقبا برای جذب مشتریان جدید استفاده میکنند و نتایجی که از تلاشهایشان به دست آوردهاند. اطلاعات شرکت در مورد درآمد آنها ممکن است از طریق یک بیانیه مطبوعاتی منتشر شود، اما شما شانس بهتری در بررسی بازخورد مشتریانی خواهید داشت که ممکن است قبل از خرید از شما تماس فروش از رقیب شما دریافت کرده باشند. اگر در یک محیط کسب و کار به کسب و کار (B2B) هستید، سعی کنید مستقیماً با مشتریان خود تماس بگیرید تا در مقایسه با تیم فروش خود به تعامل آنها با آنها توجه کنید.
۴. کمپین های بازاریابی رقبای خود را بررسی کنید
کمپین های بازاریابی و فروش باید با یکدیگر هماهنگ شوند تا از ارسال پیام های منسجم به مخاطبان هدف اطمینان حاصل کنند. بازخورد مشتریان خود را بررسی کنید تا ببینید آیا کمپین های بازاریابی با تعامل آنها با آنها مطابقت دارد یا خیر تا ببینید آیا آنها به درستی شرکت خود را تبلیغ می کنند یا خیر. این اطلاعات برای فهمیدن اینکه آیا آنها تمایل خود را برای حل مشکلات مشتری نشان می دهند و با تحویل پیام خود همدل هستند ارزشمند است. مشاوره از مشتریان می تواند راه دیگری برای طوفان فکری کمپین بازاریابی بعدی شما و تعامل آن با سرنخ ها در تمام مراحل فرآیند خرید باشد.
۵. محتوایی را که رقبای شما استفاده کرده اند تجزیه و تحلیل کنید و سطح تعامل را بررسی کنید
ابتدا مشخص کنید که رقبای شما در کدام کانال های رسانه اجتماعی به طور مکرر پست می گذارند. هر کانال رسانههای اجتماعی دارای جمعیتشناسی خاصی از کاربران است که میتوان آنها را بر اساس گروه سنی، جنسیت و سطح درآمد از هم تفکیک کرد. در مرحله بعد، به انواع محتوایی که پست میکنند نگاه کنید و بررسی کنید که آیا درباره موضوعاتی مانند محصولات، رقبا، رویدادها، ارجاعها و بازخورد مشتریان پست میکنند یا خیر. محتوا و تعداد دنبالکنندگانی که در هر پلتفرم دارند، علاقهمند مردم به دانستن پیشرفتهای شرکتشان است.
۶. تجزیه و تحلیل کامل SWOT را تکمیل کنید
هنگامی که در حال تکمیل تجزیه و تحلیل SWOT هستید، از خود سؤالات کلیدی در مورد رقبا می پرسید که فراتر از محصولات و خدماتی است که آنها می فروشند. این لیست از سوالاتی را که میتوانید هنگام بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای آنها از خود بپرسید، مرور کنید:
نقاط قوت
نقطه قوت رقبای شما شامل ویژگی های مثبتی است که کسب و کار آنها را برجسته می کند: برخی از این سوالات عبارتند از:
- آنها در سال گذشته چه دستاوردهایی داشته اند؟
- کدام محصولات بیشترین فروش را داشته اند؟
- کدام تاکتیک های فروش با مشتریان خود طنین انداز شده است؟
- چرا آنها در بازاریابی محصولات خود موثر هستند؟
- آنها چگونه خود را در بازار متمایز می کنند؟
نقاط ضعف
نقطه ضعف، آسیبپذیریهای بالقوه رقابت شما را نشان میدهند که میتوانید روی آنها سرمایهگذاری کنید. برخی از این سوالات عبارتند از:
- چه چیزی آنها را از تکمیل اهدافشان باز داشته است؟
- چگونه می توانند مدل کسب و کار خود را بهبود بخشند؟
- آنها برای موفقیت به چه نوع منابعی نیاز دارند؟
- برای تعیین اهداف بلندمدت احتمالی چه کاری می توانند انجام دهند؟
فرصت ها
در اینجا، شما توجه می کنید که کدام فرصت ها می توانند برای رقابت شما مفید باشند. برخی از سوالاتی که می توانید از خود بپرسید عبارتند از:
- کدام خدمات بر مخاطبان هدف خود تأثیر گذاشته است؟
- چقدر می توانند تحت تأثیر تغییرات اقتصادی یا بازار قرار گیرند؟
- آیا فناوری وجود دارد که بتواند تلاش های فروش و بازاریابی آنها را ساده کند؟
- سهامداران چگونه به محصولات یا خدمات خود نگاه می کنند؟
تهدیدها
تهدیدها نشان می دهد که چه چیزی می تواند بر شرکت تأثیر منفی بگذارد. برخی از سوالاتی که می توانید بپرسید عبارتند از:
- آیا نام تجاری آنها دیگر مورد تقاضا نیست؟
- آیا آنها عوامل خطر قابل توجهی دارند که می تواند به عملکرد آنها آسیب برساند؟
- آیا رقابت جدیدی وجود دارد که صنعت باید از آن آگاه باشد؟