میانجی ها متخصصانی هستند که به طرف های مقابل کمک می کنند تا اختلافات را حل کنند و اطمینان حاصل کنند که بحث ها سازنده و محترمانه است. اگر علاقه مند به مذاکره در مورد درگیری ها و تسهیل ارتباطات هستید، ممکن است کار به عنوان میانجی برای شما مفید باشد.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که یک میانجی چه کاری انجام می دهد و اقداماتی که می توانید برای شروع کار خود در زمینه میانجیگری انجام دهید.
میانجی حرفه ای چیست؟
یک میانجی گفتگو را تسهیل می کند و به مذاکرات بین طرفین درگیر در اختلاف کمک می کند. میانجیها در ارتباطات شفاف و حل تعارض، هدایت گروهها در فرآیند توافق و آموزش آنها برای دستیابی مستقل به راهحل تخصص دارند.
تخصص های میانجی زیادی وجود دارد، از جمله:
-
فرزندخواندگی
-
مدنی
-
تجاری
-
طلاق
-
محیط
-
صدمه شخصی
-
مشاور املاک
-
فن آوری
اگرچه انتظار می رود همه میانجیگران دانش پیشرفته ای از قوانین و مقررات مرتبط با تخصص خود داشته باشند، برخی خارج از سیستم دادگاه کار می کنند در حالی که برخی دیگر وکلا یا متخصصان حقوقی دارای مجوز هستند.
وظایف میانجی
واسطه های تجاری اغلب وظایف روزانه زیر را بر عهده دارند:
-
برای بحث در مورد یک موضوع جلساتی را برای دو یا چند طرف ترتیب دهید
-
با شاهدان و سایر افراد درگیر برای جمع آوری اطلاعات مصاحبه کنید
-
تسهیل تبادل اطلاعات بین طرفین
-
ارزیابی اسناد برای جمع آوری داده ها
-
مشاوره در مورد قوانین و مقررات مربوطه
-
مکالمات را به سمت نتیجه گیری های مورد توافق هدایت کنید
-
پیش نویس موافقت نامه های غیر الزام آور
این وظایف و موارد دیگر نیاز به مهارت های تخصصی زیادی دارد که میانجی ها از طریق سال ها آموزش، آموزش و تجربه یاد می گیرند.
چگونه میانجی شویم
برای دنبال کردن شغل میانجی، به تحصیلات مرتبط و جامع، تجربه کاری در حوزه تمرکز خود، آموزش میانجیگری و سایر مدارک تخصصی نیاز دارید. در اینجا هفت مرحله برای تبدیل شدن به یک میانجی آورده شده است:
۱. در مورد یک تخصص حرفه ای تصمیم بگیرید
میانجیها میتوانند در مدیریت تعارض برای صنایع خاصی که باید بدانند چگونه با موفقیت مذاکره کنند، تخصص پیدا کنند. به عنوان یک میانجی، می توانید روی زمینه هایی مانند:
-
ورزش آماتور یا حرفه ای
-
نگرانی های زیست محیطی
-
خدمات مالی
-
مشاور املاک
-
مراقبت های بهداشتی
-
رسانه و ارتباطات
-
سیاست عمومی
بیشتر بخوانید: راهنما: نحوه انتخاب شغل
۲. مدرک کارشناسی مربوطه را کسب کنید
بسیاری از موقعیت های میانجی نیازمند مدرک لیسانس هستند. هنگام تصمیم گیری برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی، حوزه تخصصی مورد نظر خود را در نظر بگیرید. برخی از متداول ترین واسطه های مدرک لیسانس عبارتند از:
کسب و کار
این مدرک می تواند پایه و اساس اصول کسب و کار و کاربردهای عملی تئوری های ارتباطی در محل کار را برای شما فراهم کند. این جنبهها میتوانند شما را برای نقشهای میانجی عمومی یا نقشهای میانجی در بخش شرکتی آماده کنند.
دارایی، مالیه، سرمایه گذاری
این برنامه مدرک می تواند پایه و اساس جامع تری در اصول مالی، مدیریت ریسک و درگیری های مالی احتمالی به شما ارائه دهد. می توانید از این اطلاعات برای آماده سازی خود برای میانجیگری در صنعت بانکداری یا بخش های مالی در سایر زمینه های حرفه ای استفاده کنید.
ارتباطات
این نوع مدرک اغلب شامل مشاهده ارتباطات با تمرکز بر تنوع افراد، تنظیمات و موضوعات است. شما ممکن است پایه ای از تئوری های ارتباطی پایه و تکنیک های عملی ایجاد کنید که می تواند به شما کمک کند تا درگیری ها را به عنوان یک میانجی در چندین زمینه هدایت کنید.
۳. تجربه کاری مرتبط به دست آورید
پس از کسب مدرک لیسانس، برای کسب تجربه کاری در تخصص خود برنامه ریزی کنید. اکثر واسطه ها چندین سال تجربه کار در نقش های مختلف در زمینه حرفه ای خود دارند. برخی قبل از استفاده از دانش صنعت خود برای میانجیگری برای پیشرفت در زمینه خود تلاش می کنند. خواه واسطه گری هدف اصلی شغلی شما باشد یا نتیجه تغییر شغل، قبل از تمرکز بر حل تعارض، باید در زمینه کاری خود متخصص باشید.
اگر بهتازگی شغلی را بهعنوان میانجی آغاز کردهاید، یک نقش سطح پایه در صنعت خود انتخاب کنید و سپس در یک سری موقعیتها پیشرفت کنید تا تجربه کاری بیشتر و همچنین مسئولیتهای رهبری به دست آورید.
به عنوان مثال، اگر تصمیم به میانجیگری در امور مالی دارید، ممکن است مسیرهای شغلی زیر را در نظر بگیرید:
تحلیلگر مالی
وظایف اصلی: این افراد سرمایه گذاری ها را تحلیل، نظارت و به مشتریان خود توصیه می کنند. به عنوان متخصصان مالی سطح ابتدایی، آنها مسئولیت بررسی صورت های مالی، ردیابی روند بازار و پیش بینی عملکرد سرمایه گذاری را بر عهده می گیرند.
مدیر مالی
وظایف اصلی: این متخصصان گزارشگری مالی را برای سازمان ها مدیریت می کنند و استراتژی های سرمایه گذاری بلندمدت را طراحی می کنند. به عنوان مدیران سطح متوسط، آنها همچنین به مدیران در مورد فرصت های مالی مشاوره می دهند و تصمیمات سرمایه گذاری را هدایت می کنند.
مدیر ارشد مالی
وظایف اصلی: این کارشناسان بر فرآیندهای مالی شرکت نظارت می کنند. آنها به عنوان مدیران اجرایی، نقاط قوت و ضعف مالی سازمان را تجزیه و تحلیل می کنند و در صورت لزوم، بهبودهایی را اعمال می کنند.
۴. مهارت های نرم ضروری را بهبود بخشید
با به دست آوردن تجربه کاری، سعی کنید مهارت های نرمی را که میانجی ها به طور مرتب استفاده می کنند، بهبود بخشید. شما می توانید برای پیشرفت بسیاری از این مهارت ها در محل کار اقداماتی را انجام دهید:
مهارت های مذاکره
میانجی ها در انتقال شفاهی استدلال های خود متخصص هستند. برای بهبود مهارت های خود در این زمینه، ساختن استدلال با ارائه اطلاعات عینی، گوش دادن به دیدگاه مخالف و رسیدگی به نگرانی ها با حقایق و داده های اضافی را تمرین کنید.
مهارت های ارتباطی نوشتاری
به عنوان یک میانجی، شما باید در ارتباطات کتبی مهارت داشته باشید زیرا احتمالاً با مشتریان از طریق ایمیل مکاتبه کرده و توافق نامه های کتبی را آماده می کنید. برای پیشرفت مهارتهای خود، برقراری ارتباط مستقیم افکار، توصیهها یا الزامات خود و تصحیح کامل را تمرین کنید.
مهارت گوش دادن فعال
میانجیهای حرفهای باید در گوش دادن فعال، که برای فرآیند مذاکره حیاتی است، برتر باشند. برای افزایش مهارتهای گوش دادن فعال خود، تکرار نکات کلیدی را تمرین کنید و قبل از مداخله و پرسیدن سؤالات بعدی، منتظر بمانید تا طرف مقابل یک فکر را کامل کند.
مهارت های تفکر انتقادی
به عنوان یک میانجی، شما مسئولیت تجزیه و تحلیل هر دو طرف اختلاف، پرسیدن سوالات شفاف و راهنمایی هر دو طرف را به سمت راه حل بر عهده می گیرید. برای بهبود مهارت های تفکر انتقادی خود، همدلی با دیدگاه های مختلف و پیش بینی نتایج بالقوه را تمرین کنید.
مهارت های تصمیم گیری
میانجیها به مهارتهای تصمیمگیری قوی برای هدایت توافقنامهها در جهت مولد نیاز دارند. برای بهبود ظرفیت تصمیمگیری، تحقیق در مورد موضوعاتی را تمرین کنید که میتوانید به مذاکره و نتیجهگیری از تحلیلهای هزینه-فایده کمک کنید.
بیشتر بخوانید: مهارت های حل تعارض: تعریف و مثال
۵. آموزش میانجیگری را کامل کنید
هنگامی که چندین سال تجربه در زمینه خود دارید و مهارت های نرم مورد نیاز برای واسطه ها را به دست آوردید، می توانید قبل از جستجوی کار میانجیگری، آموزش را با یک متخصص شروع کنید. میانجیهای مشتاق معمولاً تا یک سال قبل از پیگیری کار مستقل، با یک متخصص با تجربه در زمینه خود آموزش میبینند. در طول این دوره آموزشی، می توانید انتظار داشته باشید که فرآیند میانجیگری را بیاموزید، به پرونده ها کمک کنید و نحوه حل و فصل موفقیت آمیز اختلافات را درک کنید.
بسته به زمینه تخصصی و موقعیت مکانی شما، ممکن است به گزینه های آموزشی مختلفی دسترسی داشته باشید. انجمنهایی مانند مرکز ملی حل تعارض و مؤسسه آموزش میانجیگری برنامههای آموزشی خصوصی ارائه میدهند که میتوانید با ثبت نام و پرداخت هزینههای مربوطه به آنها بپیوندید. شما همچنین می توانید یک برنامه خصوصی را با یک میانجی مستقل یا یک برنامه عمومی را با یک سازمان اجتماعی دنبال کنید.
۵. الزامات ایالت را بررسی کنید
علاوه بر تحصیل، تجربه و آموزش، ممکن است برای انجام میانجیگری به گواهینامه نیز نیاز داشته باشید. هر ایالت استانداردهای خاص خود را دارد که از اخذ مدرک لیسانس تا گذراندن دوره آموزشی تخصصی را شامل می شود. الزامات موجود در ایالت خود را بررسی کنید تا تأیید کنید که چه چیزی برای انجام میانجیگری در آن ایالت لازم است.
۶. دانش خود را گسترش دهید
ممکن است برای تقویت مهارت های میانجی گری خود، آموزش یا گواهینامه بیشتری دریافت کنید. گزینه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
-
کسب مدرک پیشرفته: بررسی کنید که آیا دانشکده شما یک برنامه گواهینامه تحصیلات تکمیلی در میانجیگری ارائه می دهد یا خیر. برخی از موقعیت های میانجیگری، به ویژه در دادگاه های ایالتی، ممکن است به تحصیلات پیشرفته نیاز داشته باشند. در صورت لزوم، کسب مدرک کارشناسی ارشد مطالعات حقوقی (MLS)، Ph.D. یا مدرک دکتری حقوقی برای پیشرفت شغلی خود به عنوان یک واسطه.
-
تکمیل برنامههای آموزشی: برنامههای تحت حمایت دولت، مؤسسات آموزشی، انجمنهای میانجیگری و مراکز میانجیگری تجاری ممکن است آموزش مداوم در زمینه آموزش میانجیگری ارائه دهند.
-
دریافت گواهینامه: دولت، منطقه، استان ها، شهرداری ها، سازمان ها و شرکت ها الزامات مختلفی برای میانجی ها دارند. برخی نیاز به گواهینامه حرفه ای یا دولتی دارند در حالی که برخی دیگر نیاز به مجوز دولتی دارند. الزامات صدور گواهینامه یا مجوز ممکن است شامل تکمیل یک برنامه آموزشی تایید شده میانجیگری و جمع آوری تجربه میانجیگری باشد.
-
شرکت در رویدادهای حرفه ای: سازمان های حرفه ای اغلب از کنفرانس هایی در مورد مسائل مربوط به حل تعارض حمایت می کنند. افراد حرفه ای ممکن است پیوستن به سازمانی مانند انجمن حل تعارض (ACR) را در نظر بگیرند.
یک پاسخ
سلام ممنون