زمانی که با شخصیتها و نقشهای مختلف در تعامل هستید، معمولاً در یک محیط اداری دچار تعارض میشوید. نحوه مدیریت تعارض برای اینکه یک بازیکن تیمی موثر باشید مهم است و نحوه انتقال مهارت های مدیریت تعارض می تواند به شما در طول مصاحبه های شغلی کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، نحوه رسیدگی به تعارض در محل کار را مورد بحث قرار می دهیم و سپس پرسش ها و پاسخ های رایج مصاحبه در مورد تعارض را فهرست می کنیم.
موارد مرتبط: ۴ نوع تضاد تیمی و نحوه حل موثر هر کدام
نحوه برخورد با تعارض در محل کار
کارفرمایان به طور فزاینده ای متقاضیان دارای هوش هیجانی را در اولویت قرار می دهند زیرا کارمندان با مهارت های نرم قوی و توانایی بین فردی به احتمال زیاد به عنوان بخشی از یک تیم خوب کار می کنند. هنگام پاسخ دادن به سؤالات مصاحبه تعارض مانند این چهار، یادآوری عادات هوش هیجانی زیر مفید است:
۱. روابط با همکاران را تقویت کنید
«رابطه» در این زمینه لزوماً به معنای دوستی یا صمیمیت نیست، بلکه به درک متقابلی اشاره دارد که در آن اعضای یک تیم بر روی نقش ها و مرزها در محل کار توافق دارند. اگر می خواهید با یک همکار رابطه حرفه ای برقرار کنید، انجام این کار به صورت سیستماتیک می تواند مفید باشد. می توانید یک جلسه تشکیل دهید و در مورد موارد زیر بحث کنید:
-
هر فرد چه نقشی دارد و چه وظایفی دارد
-
تعارضات احتمالی که ممکن است در گذشته رخ داده باشد و نحوه برخورد به بهترین شکل با مسائل آینده
-
قوانین مربوط به جلسات و آداب ایمیل
مطالب مرتبط: ۸ راه برای ایجاد روابط در محل کار
۲. ارتباط کلیدی است
بسیاری از درگیری ها به دلیل عدم ارتباط و درک اتفاق می افتد. به همین دلیل، معمولاً بهتر است به جای اجازه دادن به عصبانیت و خشم زمینهای که منجر به درگیری شود، فوراً و به شیوهای متمدنانه اختلاف نظر را ابراز کنید.
مطالب مرتبط: چگونه ارتباطات موثر را در محل کار تقویت کنیم
۳. گوش دادن به صحبت های همکاران را یاد بگیرید
بین شنیدن صحبت های همکاران و استفاده از گوش دادن فعال تفاوت وجود دارد . گوش دادن فعال شامل گوش دادن با قصد و تفسیر سرنخ های غیرکلامی، از جمله اما نه محدود به زبان بدن است. اگر یاد بگیرید که با دقت بیشتری به صحبت های مردم گوش دهید، به روشی درک تر پاسخ خواهید داد. همکاران نیز احتمالاً متوجه می شوند که شما پذیرا هستید، که ممکن است در عوض نحوه گوش دادن به شما را تغییر دهد. در چنین محیط کاری، احتمال اینکه تعارض یا ایجاد نشود یا با آرامش حل شود، بیشتر است.
۴. در محل کار به صورت عینی عمل کرده و واکنش نشان دهید
اگر چه برای افراد عادی است که به شیوه ای احساسی و ذهنی رفتار کنند، شما همیشه باید تلاش کنید تا حد ممکن در محل کار عینی باشید. سعی کنید بر رفتار یک همکار تمرکز کنید، به جای تمرکز بر جنبه های شخصیتی آنها.
مطالب مرتبط: ۴ سطح تعارض و نکاتی برای مدیریت آنها در محل کار
۵. موقعیت های درگیری مکرر را شناسایی کنید
اگر در محل کار بارها و بارها همین تعارض ایجاد شد، برای حل و فصل موضوع به شیوه ای موثر اقدام کنید. بهترین راه برای مقابله با چنین شرایطی، شناسایی دقیق نقطه اختلاف و بحث در مورد راه حل های احتمالی با آرامش است.
بیشتر بخوانید: ۹ گام کلیدی برای حل تعارض در محل کار
سوالات متداول مصاحبه در مورد تعارض
در اینجا چند سؤال وجود دارد که ممکن است مصاحبه کننده شما در مورد تعارض از شما بپرسد، با نمونه هایی از پاسخ برای هر کدام.
۱. چگونه با تعارض برخورد می کنید؟
برای پاسخگویی موفق به این سوال، به مصاحبه کننده خود اطمینان دهید که شنونده خوبی هستید که می توانید نظرات مخالف را بدون ناراحتی بپذیرید. همچنین می توانید به نحوه حل تعارض در یک فضای خصوصی اشاره کنید. سعی کنید در صورت امکان یک مثال ارائه دهید.
مثال: “من فعالانه نگرش خود را در طول یک موقعیت درگیری اصلاح می کنم. این بدان معناست که من سعی می کنم بدون اینکه حالت دفاعی به خود بگیرم به دیدگاه طرف مقابل گوش دهم. من همچنین سعی می کنم برای جلوگیری از عوارض بیشتر، رویارویی را به یک فضای خصوصی منتقل کنم.
بیشتر بخوانید: مهارت های حل تعارض: تعریف و مثال
۲. آیا می توانید زمان درگیری با یک همکار را به یاد بیاورید؟
پرسشهای رفتاری از شما میخواهند که نحوه عمل خود را در یک موقعیت واقعی توصیف کنید. کارفرمایان آینده نگر این نوع سوال را می پرسند تا درباره شخصیت شما بیشتر بدانند. رفتار گذشته اغلب نشان میدهد که در موقعیتهای مشابه آینده چه واکنشی نشان خواهید داد، بنابراین حتماً مثالی ارائه دهید که به آن افتخار میکنید یا درسهایی را که از این تجربه گرفتهاید توضیح دهید. مهم است که بر راه حلی که رخ داد، به جای پرداختن به خود مناقشه، تأکید کنیم.
رویکرد STAR ممکن است هنگام پاسخ دادن به این نوع سؤال مفید باشد. این مخفف مخفف عبارت زیر است:
-
موقعیت: به طور خلاصه موضوعی را که با آن درگیر بودید به شیوه ای مثبت و سازنده توضیح دهید.
-
وظیفه: نقش خود را در موقعیت توصیف کنید.
-
اقدام: در مورد آنچه برای حل یا رسیدگی به وضعیت انجام دادید بحث کنید.
-
نتیجه: بر آنچه آموخته اید و اینکه چگونه اقدامات شما نتیجه مثبتی داشته است تاکید کنید.
مثال: «من به عنوان مدیر پروژه در یک پروژه فناوری اطلاعات کار میکردم و یکی از تکنسینها دائماً کارهایش را با تأخیر به پایان میرساند. وقتی در این مورد به او نزدیک شدم، واکنش تدافعی نشان داد. من آرامش خود را حفظ کردم و اذعان کردم که ضرب الاجل ها چالش برانگیز هستند و پرسیدم چگونه می توانم به او در بهبود عملکردش کمک کنم. او آرام شد و به من گفت که درگیر پروژه دیگری است که باید کارهایی را انجام دهد که در شرح وظایفش نیست. پس از جلسه ای با مدیر پروژه دیگر، به تصمیمی رسیدیم که بار کاری تکنسین را کاهش داد. برای بقیه پروژه، تکنسین کار بزرگی انجام داد.»
بیشتر بخوانید: نحوه میانجیگری در تعارض در محل کار (با ۹ نکته)
۳. در مورد زمانی که با رئیس خود اختلاف نظر داشتید به من بگویید.
اگرچه مصاحبهکنندگان اغلب دوست دارند بشنوند که کارمندان بالقوه صادق هستند و نظرات قوی دارند، با این وجود اعضای تیم جدیدی را میخواهند که به خوبی به قدرت پاسخ دهند.
توصیه می شود هنگام پاسخ دادن به این سوال موارد زیر را به خاطر بسپارید: اول، از گفتن هر چیزی توهین آمیز درباره یک مدیر سابق خودداری کنید، زیرا مصاحبه کننده شما احتمالاً این را به عنوان رفتار غیرحرفه ای تفسیر می کند. دوم، مطمئن شوید که پاسخ شما نشان میدهد که به قدرت احترام میگذارید و میتوانید دستورالعملها را دنبال کنید.
مثال: «در برخی موارد، زمانی که با رئیسی مخالفت میکنم، لازم دانستهام نظرم را بیان کنم، و در واقع ثابت شده است که سازنده است. به عنوان مثال، رفتار غیر دوستانه یک مدیر قبلی تأثیر منفی بر کار من داشت و من شروع به از دست دادن انگیزه و رضایت شغلی کردم. در نهایت درخواست ملاقات کردم و با حالتی آرام و مؤدبانه به او گفتم که چه احساسی دارم. در کمال تعجب، او به من گفت که در زندگی شخصی خود مشکل دارد و به خوبی از پس آن بر نمی آید. پس از آن، او تلاش کرد که کمتر انتقاد کند و من درک بیشتری داشتم.»
بیشتر بخوانید: ۵ استراتژی موثر برای حل تعارض
۴. چگونه به تنوع در همکاران برخورد می کنید؟
جشن گرفتن تنوع در محل کار بسیار مهم است. امروزه اکثر شرکتها دارای نیروی کار چندفرهنگی هستند که متشکل از افرادی با مذاهب، وابستگیهای سیاسی و عقاید مختلف است، بنابراین کارمندی که میپذیرد و قصد دارد در مورد تفاوتهای پیشینه دیگران بیاموزد، به احتمال زیاد به عضوی عالی در تیم تبدیل میشود.
مثال: «من دوست دارم خودم را در مورد فرهنگها، نظرات و دیدگاههای مختلف آگاه کنم. من عمیقاً از تنوع زیبایی که برای جهان به ارمغان میآورد قدردانی میکنم و همیشه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اطلاعرسانی و حمایت از سایر جوامع هستم.»