اگر اندک نگاهی به جامعه بیاندازیم، خواهیم دید که افراد باهوش زیادی هستند که متاسفانه نتوانستند در مسیر زندگی خود به موفقیتهای درخوری دست پیدا کنند (البته منظور افرادی با هوش منطقی بالا است و نه سایر هوشها همچون هوشِ هیجانی)؛ و شاید شما نیز یکی از همین اشخاص باشید. اما این موضوع، موردی نیست که صرفا به زمانهی ما و به شهر یا کشور ما منحصر شود، بلکه این موضوع مبتلابه هم قدمت تاریخی دارد و هم هیچ محدودیت مکانی ندارد.
البته موضوع یاد شده به این معنا نیست که افراد باهوش لزوما افرادی ناموفق هستند؛ چراکه افراد باهوش زیادی نیز در جوامع وجود دارد که هم موفق هستند و موفقیتهایشان بسیار بزرگ و قابل توجه است؛ اما به هر حال، مسئلهی هوش سرشار بسیار افرادِ باهوش و عدم کسب موفقیتهایشان، موضوعی است که به از زوایای مختلف در تضاد است.
دلیل اصلی شکست افراد باهوش چیست؟
اگر به خوبی افرادِ باهوشی که موفقیتهای چندانی ندارند و یا شکستهایی قابل توجه در کارنامهشان ثبت شده است را مورد ارزیابی قرار دهیم، موارد متعددی را که دلیل بر توقفها و یا شکستهایشان است را پیدا خواهیم کرد؛ اما یکی از دلایل اصلی و حتی میتوان گفت یکی از دلایل مشترک در بین تمامی افراد شکست خوردهی باهوش را میتوان عدم تمرکزشان بر روی کارها عنوان نمود.
در واقع این دسته از مردم به دلیل هوش و نبوغ بالایشان، کمتر حاضر به ماندن در کاری میشوند که خیلی خیلی زود برایشان بازدهی نداشته باشد. و به همین دلیل خیلی زیاد از یک شاخه به شاخهای دیگر پریده و کمتر میتوانند خودشان را درون یک مسیر ثابت نگه دارند.
تمرکز شاه کلید اصلی موفقیت است
و این در حالی است که باید به صورت جدی توجه کنیم که: تمرکز شاه کلید اصلی موفقیت است؛ و مابقی مولفهها همچون:
- آمادگی
- مطالعه
- تعهد
- مسئولیت پذیری
- مشورت
- توانایی حل مسئله
و …
همه بعد از نمود این مولفهی مهم و اساسی میتوانند موثر واقع بشوند و اثرگذاری سازنده و مطلوب خود را در روند حرکتها و تلاشها داشته باشند.
تمرکز دروازه موفقیت کسب و کار است
تمرکز در دنیای تجارت احترامی را که شایسته آن است نمی گیرد. ما در مورد انگیزه، استرس، احساسات، رهبری و فرهنگ تیمی زیاد می شنویم، اما به نقشی که تمرکز در توانایی شما برای مولد بودن ایفا می کند، توجه زیادی نمی شود. خوب، من اینجا هستم تا همه چیز را تغییر دهم.
بیایید ابتدا با آنچه تمرکز است شروع کنیم. به عبارت ساده، تمرکز شامل توانایی توجه به چیزهایی است که به شما کمک می کند و از حواس پرتی که به تلاش های کاری شما آسیب می زند اجتناب کنید. به عنوان مثال، برای تکمیل یک گزارش، باید بر روی اطلاعات و تجزیه و تحلیل های مربوطه تمرکز کنید که گزارش را تشکیل می دهد. همچنین باید از حواسپرتیهای معمولی مانند ایمیلها، گرسنگی یا خستگی یا افراد اطراف خود اجتناب کنید.
شما نمی توانید بدون تمرکز فکر کنید
تمرکز بسیار مهم است زیرا دروازه ای برای همه تفکرات است: ادراک، حافظه، یادگیری، استدلال، حل مسئله و تصمیم گیری. بدون تمرکز خوب، تمام جنبه های توانایی شما برای تفکر آسیب خواهد دید. بدون تمرکز، در کار خود به اندازه کافی مؤثر نخواهید بود، زیرا اگر روی چیزهای درست تمرکز نکنید یا حواستان پرت شود، نمیتوانید کارتان را انجام دهید.
همچنین بدون تمرکز خوب حداکثر کارایی را نخواهید داشت زیرا هر بار که ذهن شما از کارتان دور می شود، زمان را تلف می کنید. در نهایت، شما تا آنجا که می توانید مولد نخواهید بود زیرا خروجی کار شما از بالاترین کیفیت برخوردار نخواهد بود و انجام آن زمان بیشتری را از شما می گیرد.
در اینجا یک واقعیت ساده وجود دارد: اگر نتوانید به طور موثر تمرکز کنید، نمی توانید به طور موثر فکر کنید. و اگر نتوانید به طور مؤثر فکر کنید، قطعاً نمی توانید کیفیت کار لازم برای موفقیت را تولید کنید. از این منظر، درک اینکه چرا تمرکز ابزاری ضروری برای موفقیت کسب و کار است، دشوار نیست.
تمرکز بر پیشرفت
در اینجا راهی وجود دارد که می توانید به تمرکز در کار خود فکر کنید، چیزی که من آن را “پیشرفت تمرکز” می نامم. اگر برای زمان مورد نیاز بدون حواس پرتی به طور جدی روی کار خود تمرکز کنید، کار لازم را انجام خواهید داد. اگر کارهای لازم را به صورت متمرکز انجام دهید، کار را به پایان می رسانید و در کمترین زمان محصولی با کیفیت تولید می کنید.
چگونه بهتر تمرکز کنیم
سؤال اصلی این است: چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که تمرکز ایده آلی در کار دارید که منجر به خروجی های مولد و کارآمد می شود؟ در اینجا چند مرحله ساده وجود دارد:
ذهن خود را شلوغ نکنید:
یک چیزی که مطمئن هستم شما با آن موافق هستید این است که یک ذهن درهم ریخته نمی تواند تمرکز کند. اگر ذهن شما پر از چیزهایی است، مانند همه کارهایی که امروز باید انجام دهید، نمی توانید به خوبی تمرکز کنید. بنابراین، وظایف خود را مرور کنید و آنها را اولویت بندی کنید.
اگر مانند اکثر افراد تجاری هستید، مواردی در تقویم شما وجود دارد که میتوانید آنها را به یک روز دیگر موکول کنید، به آنها محول کنید یا اصلاً انجام ندهید. همچنین، ذهن خود را از هر چیزی که به کار شما مربوط نمی شود، مانند کارهای خانوادگی (البته گفتن آن آسان تر از انجام دادن) پاک کنید. هرچه درهم ریختگی کمتری در ذهن خود داشته باشید، بهتر می توانید تمرکز کنید.
یک فضای کاری متمرکز ایجاد کنید:
همچنین غیرمعمول نیست که افراد تجاری دفاتر به هم ریختهای داشته باشند که شامل عکسهای بیشمار، کتاب، میز پر از آشغال میشود، به غیر از صفحه تخت روی دیوار که همیشه روشن است. فضای کاری پر از شلوغی به معنای ذهنی پر از حواس پرتی است. برای کمک به تمرکز بهتر، دفتر خود را با حذف شلوغی های غیر ضروری ساده کنید.
مطمئناً، می توانید چند عکس خانوادگی و یادگاری نگه دارید تا دفتر خود را به مکانی دعوت کننده برای کار تبدیل کنید. در عین حال، از شر هر چیزی که کارکرد خاصی را انجام نمی دهد و چیزهایی که در طول سال ها روی میز و قفسه های شما انباشته شده است، خلاص شوید. خط آخر: یک فضای کاری ساده، فضای کاری متمرکزتر و کمتر حواس پرتی است.
بر فناوری خود مسلط شوید:
تنها بزرگترین مانع برای تمرکز در این عصر دیجیتال، فناوری شما از جمله رایانه ها، تبلت ها و تلفن های هوشمند است. پینگها، لرزشها و سایر اعلانهایی که به شما نشان میدهند پیام صوتی، ایمیل، پیام متنی یا بهروزرسانی رسانههای اجتماعی رسیده است، منبع دائمی حواسپرتی است. تحقیقات اخیر دو چیز را در مورد به اصطلاح چندوظیفه ای نشان داده است.
اولاً، افرادی که می گویند چند وظیفه ای عالی هستند (همانطور که اکثر مشاغل معتقدند که هستند) در واقع بدترین چند کاره هستند. دوم، چیزی به نام چندوظیفه ای وجود ندارد، حداقل در مورد کار. شاید بهترین کاری که می توانید برای تمرکز انجام دهید این است که، وقتی زمان انجام کار فرا می رسد، فناوری خود را خاموش کنید و بدون حواس پرتی یا وقفه روی کار در حال انجام تمرکز کنید.
روی ۴ P تمرکز کنید:
- اولین P اجرا و انجام دادن است (perform). هنگامی که می خواهید پروژه ای را شروع کنید، به عنوان مثال، گزارش فروش، برنامه استراتژیک، تجزیه و تحلیل بازاریابی یا پیش بینی مالی، از خود بپرسید که برای بهترین عملکرد خود به چه چیزی نیاز دارید و سپس محیطی را ایجاد کنید که عملکرد بهینه را فراهم کند.
- P دوم فرآیندی است که شامل تمرکز کامل بر روی کاری است که برای تکمیل یک محصول با کیفیت بالا بدون نگرانی برای نتیجه باید انجام دهید (process).
- سومین P حاضر بودن است (present) که به معنای تمرکز بر اینجا و اکنون است نه بر آنچه در گذشته اتفاق افتاده یا آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد.
- در نهایت، چهارمین P بهره وری است (productivity) که شامل تمرکز فقط بر روی چیزهایی و جلوگیری از حواس پرتی است که شما را قادر می سازد بیشترین بهره وری را داشته باشید.
اگر بتوانید توانایی خود را برای تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی کنترل کنید، ابزار قدرتمندی را در اختیار خود قرار دادهاید که به شما امکان میدهد به طور مداوم در سطح بالایی کار کنید و در تلاشهای کاری خود هم مؤثر و هم کارآمد باشید. نتیجه: کار با کیفیت بهتر، موفقیت بیشتر و دستیابی به اهداف حرفه ای شما.
نتیجه گیری:
پس اگه شما هدفی را انتخاب کردید و در مسیر آن هدف پا گذاشتید، لطفا، لطفا و لطفا تا انتهای مسیر بروید؛ و به دنبال راه های میان بر (با اقدامات هوشمندانه اشتباه نگیرید) و یا زود بازدهِ اشتباه نگردید
فراموش نکنید:
توانایی شما در تمرکز برای موفقیتتان در زندگی یا کار بسیار موثر است. هر چه بتوانید زمان و تمرکز بیشتری را به یک کار اختصاص دهید، کیفیت کاری بالاتری خواهید داشت. نه تنها کارها را سریعتر تکمیل میکنید، بلکه از عاری بودن آنها از خطا نیز مطمئن خواهید شد. |