بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازاریابی الکترونیکی در مقابل بازاریابی دیجیتال: تفاوت چیست؟

بازاریابی الکترونیکی در مقابل بازاریابی دیجیتال

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

استراتژی های بازاریابی موثر برای موفقیت یک کسب و کار حیاتی هستند، به خصوص زمانی که انتخاب های زیادی برای کالاها و خدمات آنلاین و آفلاین وجود دارد. کسب و کارها اغلب از فناوری مدرن برای تبلیغ کسب و کار خود با تکنیک هایی مانند بازاریابی الکترونیکی و دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند. دانستن تفاوت بین این استراتژی های بازاریابی می تواند به شما کمک کند شانس موفقیت کسب و کار خود را افزایش دهید.

در این مقاله از ایوسی، بازاریابی الکترونیکی در مقابل بازاریابی دیجیتال، از جمله تعریف هر استراتژی، تفاوت‌های کلیدی بین آنها و مثال‌هایی از نحوه استفاده از آنها بحث می‌کنیم.

مطالب مرتبط: ۱۲ نکته بازاریابی برای کمپین بازاریابی شما

بازاریابی الکترونیکی چیست؟

بازاریابی الکترونیکی به تکنیک های بازاریابی الکترونیکی اشاره دارد که هدف آن تعامل با مشتریان برای شناخت بهتر برند و سود بیشتر است. این تکنیک معمولاً از پلتفرم‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌هایی استفاده می‌کند که امکان ارتباط با مخاطبان هدف خود را فراهم می‌کنند نه پلتفرم‌هایی که ثابت هستند و هدفمند نیستند، مانند یک بیلبورد در کنار بزرگراه.

در عوض، بازاریابان می خواهند با استفاده از تجزیه و تحلیل آنلاین، مخاطبان خود را محدود کرده و از طریق رسانه های اجتماعی، ایمیل ها و وبلاگ ها با آنها تعامل داشته باشند. از آنجایی که بازاریابی الکترونیکی از فناوری برای تبلیغات استفاده می کند، زیرمجموعه ای از بازاریابی دیجیتال در نظر گرفته می شود که به جای تمام پلتفرم های دیجیتال، بر روی اینترنت تمرکز دارد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ شامل انواع تکنیک های بازاریابی الکترونیکی از جمله بازاریابی الکترونیکی می شود. تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بر گسترش شناخت برند از طریق چندین پلتفرم الکترونیکی بدون انتظار تعامل با مشتری در ازای آن تمرکز می کنند. بازاریابی دیجیتال ممکن است به صورت آنلاین، مانند از طریق رسانه های اجتماعی یا موتورهای جستجو، یا آفلاین از طریق تبلیغات الکترونیکی روی بیلبوردها یا تبلیغات در ایستگاه های رادیویی انجام شود.

مرتبط: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی الکترونیکی در مقابل بازاریابی دیجیتال: تفاوت های کلیدی

از آنجایی که بازاریابی الکترونیکی زیرمجموعه ای از بازاریابی دیجیتال است، شباهت های زیادی بین این دو وجود دارد. با این حال، این دو تکنیک از جنبه های مهمی با هم تفاوت دارند. در زیر چند تفاوت مهم بین بازاریابی الکترونیکی و دیجیتال مارکتینگ آورده شده است:

تعامل با مشتری در مقابل شناخت برند

هدف بازاریابی الکترونیکی ایجاد ارتباط با مشتریان از طریق تعامل آنلاین است. بسیاری از کسب و کارهای تجارت الکترونیک از بازاریابی الکترونیکی استفاده می کنند زیرا فقط به صورت آنلاین وجود دارند، که ممکن است پیدا کردن آنها را برای مشتریان دشوارتر کند. این کسب‌وکارها با صرف تلاش‌های خود برای بازاریابی الکترونیکی، نقدها، لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها در رسانه‌های اجتماعی و پایگاه مشتری اختصاصی را از طریق تعامل با مشتری به دست می‌آورند.

با این حال، هدف بازاریابی دیجیتال معمولاً گسترش شناخت برند است. این بدان معناست که تلاش‌های بازاریابی دیجیتال به ندرت بر تعامل مشتری با تبلیغات خود متمرکز می‌شوند، زیرا هدف آنها انتشار اطلاعات در مورد کالاها و خدمات خود به بیشترین تعداد ممکن است. بسیاری از شرکت‌های پرطرفدار با این تکنیک به نام‌های معروف تبدیل می‌شوند و این آشنایی می‌تواند بر انتخاب‌های خرید افراد تأثیر بگذارد.

مطالب مرتبط: درک بازار مصرف کننده: تعریف، انواع و نکات هدف گذاری بازار

آنلاین در مقابل آفلاین

بیشتر بازاریابی الکترونیکی به صورت آنلاین انجام می شود تا مشاغل بتوانند با مشتریان از سرتاسر جهان تعامل داشته باشند، که به ویژه برای فروشگاه های تجارت الکترونیک یا سایر مشاغلی که خدمات حمل و نقل ارائه می دهند مفید است. بازاریابی آنلاین آزادی بیشتری نسبت به بازاریابی آفلاین دارد زیرا مشتریان می توانند تبلیغات دیجیتال و پست های رسانه های اجتماعی را از هر کجا و در هر زمان ببینند. کسب‌وکارهایی که از بازاریابی الکترونیکی استفاده می‌کنند، با داشتن پایگاه مشتری بزرگ‌تر و فرصت‌های بیشتر برای تعامل با خریداران بالقوه، از این روش بازاریابی گسترده سود می‌برند.

بسته به نحوه استفاده از بازاریابی دیجیتال، تبلیغات می‌توانند در پلتفرم‌های اینترنتی، مانند برنامه‌ها و موتورهای جستجو، یا در پلتفرم‌های فیزیکی مانند بیلبوردها ظاهر شوند. این به بازاریابی دیجیتال انعطاف بیشتری در روش‌های مختلفی که یک بازاریاب می‌تواند تبلیغ کند، می‌دهد، اما فقط افرادی که در یک منطقه خاص هستند یا از یک برنامه، موتور جستجو یا وب‌سایت خاصی استفاده می‌کنند می‌توانند آن تبلیغات را ببینند. در حالی که تبلیغات آنلاین برای مشاغلی مفید است که می توانند کالاهای خود را ارسال کنند یا خدمات خود را از راه دور ارائه دهند، روش های بازاریابی آفلاین می تواند وفاداری مشتری را به مشاغل محلی با حضور فیزیکی افزایش دهد.

مخاطب خاص در مقابل مخاطب گسترده

کمپین های بازاریابی الکترونیکی معمولاً با استفاده از تبلیغاتی که با علایق آنها هماهنگ است، مخاطبان خاصی را هدف قرار می دهند. هدف گذاری تبلیغات به بازاریابان این امکان را می دهد که تعداد افرادی را که از طریق پلتفرم های آنلاین به آنها دسترسی پیدا می کنند محدود کنند تا محتوای خاص تر و جذاب تری ایجاد کنند که منجر به فروش بیشتر و مشتریان راضی می شود. این برای بازارهای آنلاین بزرگ که در آن گزینه‌های زیادی برای محصولات و خدمات وجود دارد مفید است، زیرا به مشتریان کمک می‌کند تا با تحقیق یا زمان کم متوجه شوند که یک تجارت چه چیزی را به آنها ارائه می‌دهد.

با بازاریابی دیجیتال، مخاطبان هدف اغلب از نظر علاقه گسترده‌تر هستند. تبلیغات دیجیتال مارکتینگ محلی در مراکز خرید یا روی بیلبوردها برای افرادی از یک موقعیت جغرافیایی خاص بازاریابی می کند و انتظار دارد برخی از آنها به محصولات یا خدمات ارائه شده علاقه مند شوند. این تاکتیک بیشتر برای خدمات ضروری یا عمومی مانند مکانیک، فروشگاه های مواد غذایی و بانک ها مفید است. به طور مشابه، تبلیغات نمایش داده شده در نتایج موتورهای جستجو، آگهی های بازرگانی و برنامه های تلفن همراه طیف گسترده ای از افراد را هدف قرار می دهند اما کمی خاص تر از تبلیغات دیجیتال محلی هستند.

مشاغلی که از بازاریابی الکترونیکی و دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند

در اینجا برخی از مشاغلی که اغلب از بازاریابی الکترونیکی و دیجیتال مارکتینگ برای افزایش سود و رشد پایگاه مشتری استفاده می کنند، آورده شده است:

مطالب مرتبط: ۸ نوع تبلیغات دیجیتال: تعاریف و مزایا

نمونه هایی از بازاریابی الکترونیکی و دیجیتال مارکتینگ

برای کمک به درک بهتر تفاوت بین این دو تکنیک، در اینجا چند نمونه از بازاریابی الکترونیکی و دیجیتال مارکتینگ آورده شده است:

نمونه هایی از بازاریابی الکترونیکی

برخی از رایج ترین اشکال بازاریابی الکترونیکی عبارتند از:

تبلیغات رسانه های اجتماعی:

تبلیغات در پلتفرم های رسانه های اجتماعی اغلب مشتریان بالقوه را بر اساس تاریخچه مرور و علایق آنها هدف قرار می دهد. این تبلیغات ممکن است مانند پست‌های رسانه‌های اجتماعی عمل کنند و به مردم اجازه دهند آنها را به اشتراک بگذارند، نظر بگذارند یا صفحه کسب و کار را برای محتوای بیشتر دنبال کنند.

بررسی آنلاین:

بررسی محصول روشی موثر برای کسب و کارها برای ارتباط با مخاطبان هدف خود است. مشتریان بالقوه ممکن است به نظرات افراد با علایق مشابه اعتماد کنند و کسب و کارها می توانند در بخش بررسی بسیاری از وب سایت ها به نگرانی ها رسیدگی کنند و از مشتریان برای خریدشان تشکر کنند.

کمپین های ایمیل:

مشتریان معمولاً برای کمپین های ایمیلی ثبت نام می کنند که به آنها علاقه مند هستند، که این تکنیک بازاریابی را برای تعامل با مشتریان وفادار مفید می کند. کسب‌وکارها می‌توانند به‌روزرسانی‌ها و تخفیف‌های محصول را برای مشتریان فعلی خود به‌علاوه کدهای تخفیف برای معرفی مشتریان جدید ارسال کنند.

پاپ آپ های وب سایت:

یک کسب و کار ممکن است تبلیغات پاپ آپ را در وب سایت خود قرار دهد تا خریداران در خبرنامه ها ثبت نام کنند یا از کدهای تخفیف استفاده کنند. در حالی که این تکنیک شامل تعامل مستقیم با مشتریان نمی شود، به آنها این امکان را می دهد که از طریق راه های دیگر ارتباط بیشتری برقرار کنند.

وبلاگ ها:

وبلاگ نویسی به مشتریان این امکان را می دهد که در مورد یک برند اطلاعات بیشتری کسب کنند و در بخش نظرات با کسب و کار یا سایر مشتریان تعامل داشته باشند. همچنین ممکن است یک کسب‌وکار وبلاگ‌های خود را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد تا گفتگو با مشتریان درباره موضوعات مرتبط را آغاز کند، که می‌تواند از راهنماهای خرید تا واکنش یک کسب‌وکار به رویدادهای جاری متغیر باشد.

نمونه هایی از بازاریابی دیجیتال

تبلیغاتی که شامل بازاریابی دیجیتال می شوند عبارتند از:

بیلبوردهای الکترونیکی:

این بیلبوردها تبلیغات دیجیتالی را نمایش می دهند که در شب قابل مشاهده هستند و به راحتی قابل تغییر هستند. بیلبوردهای الکترونیکی اغلب مشاغل محلی را تبلیغ می کنند که ضروری یا خاص هستند با هدف افزایش وفاداری و آشنایی مشتری، زیرا مشتریان ممکن است بیشتر از مشاغلی که با آنها آشنا هستند خرید کنند.

تبلیغات تلویزیونی:

یکی دیگر از تکنیک های بازاریابی دیجیتال که می تواند محلی یا گسترده باشد، تبلیغات تلویزیونی هستند. این تبلیغات ممکن است مربوط به کانالی باشد که در آن نمایش داده می شود، مانند تبلیغ یک اسباب بازی جدید در یک کانال کارتونی کودکان. اغلب، کسب و کارها تبلیغات تلویزیونی خود را بر اساس مکان مشتری، سن یا علایق گسترده ایجاد می کنند.

اعلان‌های فشاری:

اعلان‌های فشاری در برنامه‌های گوشی‌های هوشمند یکی از راه‌هایی است که بازاریابان دیجیتال به طور مداوم پیشنهادات خود را به مردم یادآوری می‌کنند. در حالی که این روش به ندرت منجر به مشتریان جدید می شود، اما با تخفیف، یادآوری سبد خرید و اعلان های حمل و نقل، کسب و کار را با مشتریان فعلی مرتبط نگه می دارد.

تبلیغات درون برنامه ای:

تبلیغات درون اپلیکیشن شکل دیگری از بازاریابی دیجیتال است که می تواند پایگاه مشتری برند را افزایش دهد. یک کسب و کار تبلیغات خود را در برنامه هایی نمایش می دهد که کالاها و خدمات مشابهی را به کسب و کار ارائه می دهند. این روش بیشتر از سایر اشکال بازاریابی دیجیتال، مخاطبان هدف را محدود می کند، اما سایر علایق مشتری را در نظر نمی گیرد.

تبلیغات موتورهای جستجو:

بازاریابان ممکن است از تبلیغات موتورهای جستجو برای هدف قرار دادن مشتریان بالقوه در جستجوی یک محصول خاص استفاده کنند. این شکل از بازاریابی دیجیتال متکی به این است که خریداران بدانند چه کالا یا خدماتی را می خواهند و به کالا یا خدماتی که کسب و کار ارائه می دهد علاقه مند هستند. این تکنیک از طریق SEO به جای مکان، علایق یا سایر شناسه ها، مخاطبان بسیار خاصی را هدف قرار می دهد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *