بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

جمعیت شناسی چیست؟ (تعریف، مثال ها و موارد استفاده)

جمعیت شناسی - تقسیم بندی جمعیتی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

جمعیت شناسی ویژگی های یک جمعیت است که با معیارهای متمایز – مانند سن، جنسیت و درآمد – به عنوان ابزاری برای مطالعه ویژگی های یک گروه خاص طبقه بندی شده است. مطالعه داده های جمعیت شناختی برای تصمیم گیری کسب و کارها، سازمان ها و دولت ها ضروری است. با استفاده از این داده ها، کسب و کارها می توانند استراتژی های بازاریابی ایجاد کنند و دولت ها می توانند سیاست های عمومی را اجرا کنند.

در این مقاله از ایوسی، ما جمعیت‌شناسی را با مثال‌هایی تعریف می‌کنیم، دلیل اهمیت آن‌ها را توضیح می‌دهیم و نشان می‌دهیم که چگونه برای درک و حمایت از عموم مردم استفاده می‌شود.

موارد کلیدی:

  • جمعیت شناسی به ویژگی های خاص در یک جمعیت معین اشاره دارد و شامل مواردی مانند سن، سطح درآمد و موقعیت جغرافیایی است.

  • داده های جمعیت شناختی را می توان به روش های مختلفی جمع آوری کرد، مانند گروه های متمرکز، نظرسنجی و پرسشنامه، جمع آوری سرشماری و تحقیقات روانشناختی.

  • از اطلاعات جمعیت شناختی می توان برای ایجاد کمپین های بازاریابی موفق، تحلیل های اقتصادی و سیاست های دولت استفاده کرد.

جمعیت شناسی چیست؟

جمعیت شناسی ویژگی های مختلف یک جمعیت است. نمونه هایی از جمعیت شناسی می تواند شامل عواملی مانند نژاد، جنس و سن جمعیتی باشد که در حال مطالعه است. اطلاعات آماری در مورد شرایط اجتماعی-اقتصادی جمعیت به عنوان داده های جمعیتی شناخته می شود.

داده های جمعیت شناختی می تواند حاوی اطلاعات خاصی در مورد ویژگی های یک جمعیت معین باشد، مانند مثال های زیر:

  • رده سنی

  • نژاد و قومیت

  • جنسیت

  • سطح تحصیلات

  • درآمد

  • وضعیت شغلی

  • اشتغال

  • مالکیت خانه

  • نرخ تولد

  • نرخ مرگ و میر

  • نرخ ازدواج

  • وابستگی مذهبی

  • وابستگی سیاسی

  • زبان گفتاری

  • موقعیت جغرافیایی

  • سرگرمی ها و علایق

مطالب مرتبط: راهنمای تقسیم بندی مخاطب: انواع و مراحل

راه های جمع آوری اطلاعات جمعیتی

چندین روش متداول برای جمع آوری داده های جمعیتی وجود دارد. متداول ترین روش ها به شرح زیر است:

نظرسنجی و پرسشنامه

کسب‌وکارها ممکن است نظرسنجی‌ها یا پرسش‌نامه‌های مصرف‌کننده را برای جمع‌آوری داده‌هایی درباره آنچه مردم می‌خرند، چرا ترجیحات خرید خاصی دارند و به طور متوسط ​​چقدر هزینه می‌کنند، انجام دهند. یک کسب‌وکار همچنین می‌تواند با نظارت بر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت تجارت الکترونیک خود، داده‌های جمعیتی را جمع‌آوری کند. از آنجایی که مردم با به اشتراک گذاری طیف وسیعی از اطلاعات شخصی آنلاین راحت تر می شوند، می توان با استفاده از فرم های آنلاین و بازاریابی ایمیلی، داده های دقیق و ارزشمندتری را جمع آوری کرد.

مجموعه سرشماری

روش مستقیم جمع آوری داده های جمعیت شناختی شامل ردیابی و تحقیق سوابق رسمی تولد، ازدواج، طلاق، فوت و مهاجرت است. درگاه ملی آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن را با سرشماری هر ۱۰ سال یکبار علاوه بر داده های آماری سالانه که جمع آوری می کند و بررسی های منظمی که انجام می دهند، شمارش می کند.

نظرسنجی های آنلاین

جمع‌آوری اطلاعات جمعیت‌شناختی آنلاین به ویژه با راحتی و هزینه کم انجام نظرسنجی‌های آنلاین رایج‌تر می‌شود. این روش تک حالته برای نمونه‌های تصادفی ساده عموم محدودیت‌هایی دارد، بنابراین استراتژی‌های دیگری مانند نظرسنجی‌های حالت ترکیبی را می‌توان برای نمایش بهتر ترکیب کرد.

گروه های متمرکز

یکی از روش‌های مؤثر برای جمع‌آوری داده‌های جمعیتی، سازماندهی گروه‌های متمرکز برای بحث درباره یک محصول یا خدمات خاص است. از گروه‌های کانونی می‌توان برای تجزیه و تحلیل چگونگی واکنش افراد در گروه‌های جمعیتی خاص به یک محصول یا خدمات استفاده کرد و این روش در جمع‌آوری بازخوردهای مهم از شرکت‌کنندگان که می‌تواند به شرکت قبل از راه‌اندازی محصول یا خدمات خود کمک کند بسیار ارزشمند است.

تحقیق روانشناختی یا نگرشی

این روش فراتر از جمعیت‌شناسی اولیه و به دلایل روان‌شناختی پشت انتخاب‌های خرید مصرف‌کننده نگاه می‌کند. این نوع تحقیق می‌تواند داده‌هایی را در مورد عادت‌های مصرف‌کننده، سیستم‌های ارزشی، سرگرمی‌ها و افکار آنها در مورد یک محصول یا خدمات خاص، و بسیاری از دلایل روان‌شناختی دیگر برای خرید یا نخریدن یک محصول یا خدمات جمع‌آوری کند.

مطالب مرتبط: درباره تحلیلگر داده بیاموزید

نحوه استفاده از اطلاعات جمعیتی

استفاده از داده های جمعیتی بسیار مهم شده است زیرا تحلیلگران در بخش خصوصی و دولتی به داده های بیشتری نسبت به قبل دسترسی دارند. در اینجا برخی از دسته بندی های اصلی که اطلاعات جمعیت شناختی برای آنها استفاده می شود آورده شده است:

استراتژی های بازاریابی

از آنجایی که مدل کسب و کار اکثر شرکت ها متکی به شناخت مشتریانشان است، داشتن اطلاعات جمعیت شناختی به آنها کمک می کند تا مخاطبان هدف خود را درک کنند. این یک ابزار بازاریابی قدرتمند است که به شرکت‌ها کمک می‌کند اندازه بازار را ارزیابی کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد آن را بر اساس عواملی مانند سن، جنس، درآمد، عادات فرهنگی و رفتار خرید تقسیم کنند.

تقسیم‌بندی بازار می‌تواند بینش‌های اساسی را در مورد مخاطبان هدف خود به شرکت‌ها ارائه دهد. شرکت‌ها می‌توانند گروه‌های تقسیم‌بندی شده‌ای را که احتمالاً محصولات و خدمات آنها را خریداری می‌کنند و همچنین گروه‌هایی را که ممکن است در آینده به مشتریان تبدیل کنند، شناسایی کنند. زمانی که می خواهند محصولات و خدمات جدیدی را عرضه کنند، فروش را بهبود ببخشند و استراتژی های بازاریابی جدید ایجاد کنند، می توانند از این بینش ها استفاده کنند.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک شرکت در حال تولید خودروهای مدل بالا است. برای اهداف بازاریابی، می تواند با تحقیق در مورد درآمد، شیوه زندگی و علاقه به خرید وسایل نقلیه لوکس، بازار هدف را شناسایی کند. سپس می تواند کمپین های تبلیغاتی را با هدف قرار دادن این بخش خاص از مردم ایجاد کند. با انجام این کار، شرکت می تواند بودجه بازاریابی خود را کنترل کند و در عین حال شانس خود را برای یافتن خریداران برای خودروها افزایش دهد. بدون اطلاعات جمعیت شناختی مرتبط، نمی تواند چنین برنامه های بازاریابی متمرکز و مقرون به صرفه ای ایجاد کند.

مطالب مرتبط: راهنمای تقسیم بندی مخاطب: انواع و مراحل

تحلیل اقتصادی

درک صحیح از اقتصاد روشی مؤثر برای استفاده از داده های جمعیت شناختی در مورد امور مالی، مراقبت های بهداشتی، املاک و مستغلات و حتی تصمیمات رأی گیری است. با استفاده از الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده و کلان داده‌ها، تحلیلگران می‌توانند داده‌های مصرف‌کننده را استخراج کنند تا روش‌های عملکرد جوامع را شناسایی کنند و گزارش‌های دقیقی درباره شاخص‌های اقتصادی و روند مصرف‌کننده براساس داده‌های خرده‌فروشی و اشتغال ایجاد کنند.

روند مصرف کننده با شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حاکم در نوسان است. با این حال، داشتن تصوری از انتظارات می تواند به شرکت ها کمک کند تا آماده شوند. آنها می توانند تولید و بازاریابی خود را برای پاسخگویی به تقاضای بازار تنظیم کنند، و بنابراین، برای مدت طولانی در تجارت باقی بمانند.

مطالب مرتبط: تقاضای اقتصادی: تعریف، عوامل تعیین کننده و انواع

سیاست های دولت

دولت های محلی، ایالتی و فدرال می توانند از اطلاعات جمعیت شناختی برای ایجاد سیاست های عمومی و تخصیص بودجه برای خدمات عمومی استفاده کنند. داده های حاصل از بررسی های دولتی و اقتصادی همراه با اطلاعات جمعیت و سرشماری های نفوس و مسکن می تواند آمارهای اجتماعی مهمی را ارائه دهد.

شاید شناخته شده ترین استفاده دولتی از اطلاعات جمعیتی برای تقسیم هیئت نمایندگان مجلس باشد. بر اساس تغییر جمعیت و تراکم جمعیت که در طول هر سرشماری شمارش می‌شود، کرسی‌های انتخاباتی به هر یک از استان ها اختصاص می‌یابد.

از داده های جمعیت و سلامت می توان برای تعیین نیازهای مدارس و بیمارستان ها استفاده کرد. آژانس های اقدام اجتماعی و گروه های برنامه ریزی منطقه ای به ارزش اموال، مدارس و اشتغال علاقه مند هستند. قانونگذاران زمانی که به آمار و اطلاعات جمعیتی دسترسی داشته باشند، می توانند نیازهای ملت و کل جامعه را بهتر درک کنند. در بلندمدت، روشی که نهادهای دولتی از اطلاعات جمعیتی استفاده می‌کنند، می‌تواند کل جامعه را تغییر دهد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

    1. منظور از جمعیت، تعداد کل افرادیه که در یک منطقه، محدوده یا کشور خاص در یه زمان معین زندگی می کنند. و این گاه شامل ازدحام انسانی و غیرانسانی می شه و اغلب برای تجزیه و تحلیل جمعیت شناسی، روندهای اقتصادی و سایر عواملی که بر ترکیب و پویایی کلی یک جامعه تأثیر میذاره، استفاده می شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *