بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

ارزش درک شده مشتری چیست؟ تعریف و اهمیت

ارزش درک شده مشتری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ارزش درک شده مشتری یک اصطلاح بازاریابی مهم است که بر نحوه تبلیغ و قیمت گذاری کالاهای خود توسط متخصصان بازاریابی تأثیر می گذارد. عواملی مانند راحتی، قیمت و شهرت می توانند به ارزش درک شده توسط مشتری از یک محصول کمک کنند. اگر یک حرفه ای بازاریابی هستید یا می خواهید یک حرفه ای شوید، ممکن است بخواهید درباره ارزش درک شده توسط مشتری و اینکه چگونه می تواند بر سود تأثیر بگذارد، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در این مقاله از ایوسی، ما به بررسی ارزش درک شده توسط مشتری، چرایی اهمیت آن، انواع مختلف ارزش درک شده و نکاتی برای افزایش ارزش درک شده شما می پردازیم.

مطالب مرتبط: هر آنچه که باید در مورد رضایت مشتری بدانید

ارزش درک شده مشتری چیست؟

ارزش درک شده توسط مشتری یک اصطلاح بازاریابی است که به نحوه نگاه مصرف کننده به محصول اشاره دارد. این اصطلاح موفقیت یک محصول یا خدمات را به ارزش درک شده ای که مصرف کنندگان به آن اختصاص می دهند نسبت می دهد. ارزش درک شده مشتری فرض می کند که هر مشتری خریدهای خود را ارزیابی می کند تا تعیین کند که آیا خواسته ها یا نیازهای خود را برآورده می کند یا خیر، سپس آن ارزیابی را با قیمتی که می پردازد مقایسه می کند. گاهی اوقات، قیمت گذاری می تواند بر ارزش درک شده نیز تأثیر بگذارد.

چرا ارزش درک شده توسط مشتری مهم است؟

ارزش درک شده توسط مشتری مهم است زیرا متخصصان بازاریابی می توانند از این ایده برای پیش بینی اینکه مصرف کننده ممکن است یک محصول را ببیند، استفاده کنند. وقتی ارزش درک شده یک کالا افزایش می‌یابد، کسب‌وکار یا شرکت می‌تواند آن را قیمت بالاتری بگذارد یا واحدهای بیشتری را بفروشد که هر دو منجر به سود بیشتر می‌شوند. این بدان معناست که متخصصان بازاریابی سعی می‌کنند ارزش درک شده کالاها و خدمات را با تعیین ارزش‌های مشتریانشان افزایش دهند. برای انجام این کار، آنها تحقیقات بازار مانند جمع آوری داده ها، آزمایشات و بررسی ها را انجام می دهند.

مرتبط: راهنمای جامع شما برای کانال های ارتباطی بازاریابی

انواع ارزش درک شده

اینها انواع ارزش ادراک شده متفاوتی هستند که ممکن است بر نحوه نگاه مصرف کننده به محصول تأثیر بگذارند:

فرم

شکل یک محصول یا خدمات به طراحی یا ظاهر آن اشاره دارد. بهبود کیفیت زیبایی یک محصول می تواند ارزش درک شده را برای مشتریانی که ظاهر یک کالا یا حتی یک خدمات را در اولویت قرار می دهند، افزایش دهد. به عنوان مثال، برخی از مصرف‌کنندگان ممکن است برنامه یا برنامه‌ای با رابط کاربری ساده و طراحی تمیز را بیشتر بخرند تا برنامه‌ای که ممکن است کاربردی‌تر باشد اما ظاهری نامطلوب داشته باشد.

وظیفه

افزایش ارزش وظیفه یک محصول یا خدمات به معنای بهبود توانایی کالا برای صرفه جویی در انرژی، زمان یا هزینه مصرف کنندگان است. این می تواند شامل خدماتی باشد که جایگزین وظایف یا وظایف خانگی می شود. به عنوان مثال، خدمات تحویل مواد غذایی نمونه ای از محصولی است که ارزش کار بالایی را ارائه می دهد. نظافت منزل، خدمات اشتراک و تحویل خودکار، همگی زمان و تلاشی را که فرد برای انجام کارهای روزانه خود باید صرف می کند، کاهش می دهد.

دسترسی

ارزش در دسترس بودن به این اشاره دارد که مشتری چقدر سریع و آسان می تواند محصول شما را انتخاب کند. به عنوان مثال، یک فروشگاه مواد غذایی که تمام شب باز می ماند ممکن است ارزش در دسترس بودن آن را افزایش دهد. ماشین‌های فروش خودکار، خدمات مشتری یک شبه و محصولات دیجیتال یا آنلاین نمونه‌های بیشتری از اقلام با ارزش در دسترس بودن بالا هستند.

مطالب مرتبط: دسترسی رسانه های اجتماعی چیست و چگونه می تواند به استراتژی بازاریابی شما کمک کند

هیجانی

ارزش عاطفی به این اشاره دارد که چگونه محصول یا خدمات در سطح احساسی مشتری را جذب می کند. برای انجام این کار، کمپین های بازاریابی می توانند محصولات را به تعطیلات یا رویدادهای مهم مرتبط کنند یا آنها را به بخشی مشترک از سنت های خانوادگی تبدیل کنند. متخصصان بازاریابی همچنین ممکن است بخشی از سود خود را به خیریه اهدا کنند یا فعالیت های جمع آوری کمک های مالی را برای نشان دادن اقدامات اخلاقی و ایجاد وابستگی عاطفی برای مشتری ترتیب دهند.

قیمت گذاری

قیمت گذاری جنبه دیگری از محصول یا خدمات است که می تواند بر ارزش درک شده مشتری تأثیر بگذارد. این امر در مورد اقلام لوکس و اقتصادی صدق می کند، زیرا قیمت یک محصول می تواند کیفیت را به مصرف کننده منتقل کند. به عنوان مثال، اگر مشتری به دنبال کیفی برای خرید یک لباس لوکس باشد، ممکن است کمتر کیفی بخرد که از نظر قیمت با لباس مطابقت ندارد. اگر کیف پول در حالت ترخیص باشد یا از نظر قیمت با لباس مطابقت نداشته باشد، ممکن است کیفیت پایینی را به مشتری منتقل کند.

برعکس، برخی از مصرف‌کنندگان ممکن است احتمال بیشتری برای خرید چیزی داشته باشند، اگر قیمت‌گذاری نشان دهد که ارزش بیشتری نسبت به آنچه می‌پردازند دریافت می‌کنند. تخفیف ها و فروش ها ابزار عالی برای ایجاد قیمت های بودجه ای هستند که برای مشتریان جذاب هستند. مصرف‌کننده‌ای متفاوت ممکن است کیف پول یکسانی را در هنگام ترخیص ببینند و تصور کنند که نسبت به قیمت آن قیمت بالایی دریافت می‌کنند.

شهرت، آبرو

شهرت یک شرکت یا برند نیز می تواند بر ارزش درک شده مشتری تأثیر بگذارد. همه انواع دیگر ارزش درک شده می توانند بر شهرت یک شرکت و همچنین سیاست ها، عملکرد و نحوه رفتار آنها با کارکنان خود تأثیر بگذارند. شهرت یک فروشگاه ممکن است به تمیزی و سازماندهی متکی باشد، در حالی که یک فروشنده آنلاین ممکن است با ارائه چک‌اوت امن و افزایش سرعت اتصال، شهرت خود را بهبود بخشد.

مطالب مرتبط: مدیر بازاریابی چیست؟ وظایف مشترک، متوسط ​​حقوق و مهارت های مورد نیاز

نکاتی برای افزایش ارزش درک شده مشتری

اگر یک حرفه ای یا کارآفرین بازاریابی هستید، ممکن است بخواهید ارزش درک شده مشتری و در نهایت سود خود را افزایش دهید. اینها چند نکته مفید هستند که می توانید هنگام افزایش ارزش درک شده مشتری از آنها استفاده کنید:

  • مشارکت در برند: مشارکت برند زمانی است که با یک فرد شناخته شده، تأثیرگذار، سلبریتی یا برند دیگری برای تبلیغ محصولات خود قراردادی می بندید. شراکت با افرادی که دنبال کنندگان زیادی دارند می تواند ارزش درک شده شما را بهبود بخشد و سود را افزایش دهد.

  • شهرت عالی: ایجاد یک شهرت عالی برای برند شما می تواند اعتبار را برای مصرف کنندگان شما افزایش دهد و ارزش درک شده شما را افزایش دهد. اگر مشتریان بر این باورند که شما بیشتر از همه به منافع آنها اهمیت می دهید و همیشه با کیفیت ترین محصولات و بهترین خدمات مشتری را به آنها ارائه می دهید، به احتمال زیاد با شما خریدهای تکراری انجام می دهند.

  • راحتی بیشتر: ارائه حمل و نقل رایگان، دوره های آزمایشی، برنامه های تلفن یا رایانه لوحی، خدمات اشتراک، وب سایت ها و دسترسی مداوم می تواند راحتی و ارزش درک شده شما را افزایش دهد. درباره مواردی که در سبد خرید خود رها کرده‌اند یا مواردی که ممکن است نیاز به تکمیل مجدد داشته باشند، یادآوری‌های خودکار برای مشتریان خود ارسال کنید.

  • سرمایه‌داری آگاهانه: سرمایه‌داری آگاهانه زمانی است که برندها خیریه را در مدل‌های کسب‌وکار خود وارد می‌کنند و اگر پایگاه مصرف‌کننده شما به بازپرداخت اهمیت می‌دهد، می‌تواند ارزش درک شده شما را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است هر بار که شخصی آب خود را خریداری می کند، یک بطری آب رایگان به یک فرد نیازمند بدهد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *