یکی از مهمترین مهارتهای برقراری ارتباط با دیگران این است که شنوندهی خوبی باشیم (شنوندهی فعال)؛ این موضوع هم میتواند در روند کاری با همکارانمان بسیار برایمان مؤثر بیافتد، هم در خانواده و در ارتباط با همسر و فرزندانمان، هم در سایر بخشهای زندگی.
البته اگرچه شاید این موضوع آسان، بدیهی و شدنی به نظر بیاید؛ اما باید بدانید که این کار چندان هم آسان نیست!
شنونده فعال بودن چگونه است؟
در واقع منظور از شنونده بودن این نیست که فقط گوشمان صدای دیگران را بشنود یا فقط محیط امنی برای گفتگو ایجاد کنیم؛ چون در این صورت اکثر افراد به صورت ذاتی توانایی شنیدن را دارند و این حالت به تلاش و همدلی خاصی نیاز ندارد.
اما اینکه سعی کنیم آن فرد را درک کرده و بینشهای جدیدی را به او اضافه کنیم، به تلاش و همدلی بیشتری نیاز دارد. در تصویر زیر مراحل خوب گوش دادن را توضیح دادهایم.
به نظر شما برای اینکه یه شنوندهی خوب باشیم، لازم است تا به چه موارد دیگری توجه کنیم؟