CMS (سیستم های مدیریت محتوا) ستون فقرات اینترنت هستند.
این راه حل های نرم افزاری قدرت بیش از دو سوم وب سایت های شناخته شده را دارند. و ایجاد، مدیریت و اصلاح محتوای وب سایت را بدون دانش کدنویسی برای کاربران آسان می کنند.
در این پست، توزیع سهم بازار CMS را بررسی میکنیم و نشان میدهیم که کدام فروشندهها بر بازار تسلط دارند.
همچنین نگاهی دقیقتر به رشد پلتفرمهای CMS فردی خواهیم داشت تا ببینیم سهم بازار آنها در طول زمان چگونه تغییر کرده است – و چرا.
آماده؟ بیا شروع کنیم!
محبوب ترین CMS چیست؟
وردپرس محبوب ترین CMS است. تا مارس ۲۰۲۴ با ۶۲.۸٪ سهم بازار بر بازار CMS تسلط دارد و ۴۳.۲٪ از تمام وب سایت ها را در اختیار دارد.
وردپرس پیشرو بازار برای بیش از یک دهه بوده است – هیچ CMS دیگری تا به حال به آن نزدیک نشده است. Shopify نزدیکترین رقیب آن است، اما با تنها ۶.۱٪ از سهم بازار CMS در جایگاه دوم بسیار دور قرار دارد. این باعث می شود که محبوبیت آن ۱۰ برابر کمتر از وردپرس باشد.
دلایل زیادی وجود دارد که بسیاری از افراد ترجیح می دهند وب سایت خود را بر روی وردپرس بسازند. اما یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن این است که نرم افزار اصلی وردپرس رایگان و منبع باز است.
این بدان معناست که بر خلاف سایر راه حل های CMS، هر کسی می تواند بدون پرداخت هزینه اشتراک، سایتی را در وردپرس بسازد. بهعلاوه، بهطور باورنکردنی انعطافپذیر، سریع، توسعهپذیر و سازگار با توسعهدهندگان است.
منبع: W3Techs ۱
CMS برتر بر اساس سهم بازار
حال بیایید نگاهی دقیقتر به برترین سیستمهای مدیریت محتوای جهان بر اساس سهم بازارشان بیندازیم. اما ابتدا، چند نکته سریع در مورد اعداد:
ما می توانیم از دو منبع داده برای تجزیه و تحلیل سهم بازار هر CMS استفاده کنیم: W3Tech و BuiltWith.
W3Tech CMS استفاده شده توسط ۱۰ میلیون وب سایت برتر طبق الکسا و ۱ میلیون وب سایت برتر طبق Tranco را ردیابی می کند تا تأثیر اسپمرهای دامنه را در مجموعه داده محدود کند. و مواردی مانند دامنهها و زیر دامنههای هدایتشده توسط سایتهای تکراری را حذف نمیکند.
BuiltWith CMS مورد استفاده در کل اینترنت (تقریباً ۸۰ میلیون وب سایت) را ردیابی می کند. این مجموعه داده بسیار بزرگتری نسبت به W3Tech است، اما ممکن است نمایش دقیقی از سهم بازار «واقعی» هر CMS ارائه نکند، زیرا ممکن است شامل دامنههای «هرزنامه»، زیر دامنهها و دامنههای تکراری باشد.
ما W3Tech را به عنوان منبع داده دقیق تر از این دو می بینیم، بنابراین بیایید از آنجا شروع کنیم.
سهم بازار CMS (W3Tech)
طبق گزارش W3Tech، در اینجا به تفکیک ۱۰ CMS برتر بر اساس سهم بازار تا نوامبر ۲۰۲۲ آمده است.
رتبه | CMS | سهم بازار CMS | اشتراک گذاری وب سایت* |
#۱ | وردپرس | ۶۲.۸٪ | ۴۳.۲٪ |
#۲ | Shopify | ۶.۱٪ | ۴.۱٪ |
#۳ | Wix | ۳.۴٪ | ۲.۳٪ |
#۴ | فضای مربعی | ۲.۹٪ | ۲% |
#۵ | جوملا | ۲.۴٪ | ۱.۶٪ |
#۶ | دروپال | ۱.۸٪ | ۱.۲٪ |
#۷ | سیستم های Adobe | ۱.۶٪ | ۱.۱٪ |
#۸ | سیستم های گوگل | ۱.۳٪ | ۰.۹٪ |
#۹ | Bitrix | ۱.۱٪ | ۰.۸٪ |
شماره ۱۰ | جریان وب | ۰.۹٪ | ۰.۶٪ |
*اشتراک وبسایت نشاندهنده درصد تمام مسیرهای وبسایت W3Tech است که CMS در آنها استفاده میشود. این با سهم بازار CMS متفاوت است زیرا در ۳۲.۹٪ از وب سایت هایی که از هیچ یک از سیستم های مدیریت محتوا مانیتور W3Tech استفاده نمی کنند، تأثیر می گذارد، در حالی که سهم بازار CMS اینطور نیست.
چند برون یابی جالب وجود دارد که می توانیم در اینجا انجام دهیم.
اول از همه، در حالی که وردپرس (یک پلتفرم منبع باز) رهبر بازار واضح است، سه راه حل محبوب CMS بعدی Shopify، Wix و Squarespace هستند. همه اینها پلتفرمهای کاملا میزبانی شده و مبتنی بر اشتراک هستند (یعنی منبع باز نیستند ).
جوملا (رتبه ۵) و دروپال (رتبه ۶) پلتفرم های منبع باز مانند وردپرس هستند . اما همانطور که خواهیم دید، سهم بازار هر دوی این پلتفرم ها در دهه گذشته به طور پیوسته در حال کاهش بوده است، در حالی که وردپرس در حال رشد بوده است.
این مورد در مورد پلتفرم های میزبانی شده صدق نمی کند، زیرا همه آنها در چند سال گذشته سهم بازار خود را افزایش داده اند.
این نشان میدهد که محصولاتی که بیشترین رقابت را با وردپرس دارند، راهحلهای CMS میزبانی شده هستند که میتوانند با ارائه مزایای اضافی مانند نگهداری وبسایت، میزبانی وب و غیره، محصول خود را متمایز کنند. اما در بازار منبع باز، فضای کمی برای این کار وجود دارد. رقابت.
سهم بازار CMS (BuiltWith)
در اینجا مروری بر CMS برتر بر اساس سهم بازار با توجه به BuiltWith* است:
رتبه | CMS | سهم بازار | وب سایت ها |
#۱ | وردپرس | ۴۶% | ۳۵.۸۷ میلیون |
#۲ | دیگر | ۳۸% | N/A |
#۳ | Wix | ۱۱% | ۸.۲ میلیون |
#۴ | فضای مربعی | ۴% | ۳.۱۴ میلیون |
#۵ | ابزار جستجوی گوگل | ۲.۷٪ | ۱.۹ میلیون |
#۶ | سازنده وب سایت GoDaddy | ۲.۶٪ | ۱.۸۵ میلیون |
#۷ | پلسک | ۲.۰۵٪ | ۱.۵ میلیون |
#۸ | سی پنل | ۲% | ۱.۴ میلیون |
#۹ | جوملا | ۱.۴٪ | ۱ میلیون |
شماره ۱۰ | دودا | ۱.۳۲٪ | ۰.۹۵ میلیون |
شماره ۱۱ | Weebly | ۱.۱٪ | ۰.۸۳ میلیون |
همانطور که می بینید، وردپرس با ۴۵ درصد سهم بازار همچنان رهبر بازار است. ۳۷٪ از وب سایت ها از CMS استفاده می کنند که توسط BuiltWith شناخته نشده است (این ممکن است شامل وب سایت هایی باشد که از CMS استفاده نمی کنند و از ابتدا ساخته شده اند).
اما ذکر این نکته مهم است که چند ناهنجاری در این مجموعه داده وجود دارد. اول از همه، Progress Sitefinity با توجه به BuiltWith در رتبه چهارم قرار دارد، که با توجه به اینکه در ده CMS برتر در مجموعه داده های W3Tech قرار نگرفت، شگفت آور است (و در واقع ممکن است اصلا در نظر گرفته نشده باشد).
اما مهمتر از آن، چند رتبه بندی در اینجا وجود دارد که اصلاً نرم افزار CMS واقعی نیستند.
به عنوان مثال، سی پنل (رتبه ۸) یک نرم افزار رابط کاربری گرافیکی و کنترل پنل است – نه یک سیستم مدیریت محتوای کامل که بتوان از آن برای ساخت و مدیریت یک وب سایت استفاده کرد.
به همین ترتیب، Google Search Appliance (رتبه ۵) یک ابزار سخت افزاری مرتبط با سرور است، نه یک CMS. با این وجود، الگوریتم BuiltWith هر دوی اینها را انتخاب کرده و نتایج را تا حدودی منحرف کرده است.
جالب اینجاست که اگر روی سایت های پربازدید بزرگنمایی کنیم، سهم بازار CMS نیز تغییر می کند، همانطور که در زیر نشان داده شده است.
سهم بازار CMS در ۱ میلیون وب سایت برتر:
CMS | سهم بازار |
دیگر | ۵۴% |
وردپرس | ۳۲% |
سی پنل | ۴% |
دروپال | ۳% |
ابزار جستجوی گوگل | ۳% |
نیروی فروش من | ۳% |
سهم بازار CMS در ۱۰۰ هزار وب سایت برتر:
CMS | سهم بازار |
دیگر | ۶۸% |
وردپرس | ۱۸% |
نیروی فروش من | ۵% |
ابر اطلسی | ۴% |
دروپال | ۴% |
سهم بازار CMS در ۱۰ هزار وب سایت برتر:
CMS | سهم بازار |
دیگر | ۷۱% |
وردپرس | ۱۲% |
نیروی فروش من | ۶% |
ابر اطلسی | ۶% |
دروپال | ۴% |
این نشان می دهد که هر چه یک وب سایت ترافیک بیشتری دریافت کند، احتمال استفاده از وردپرس به نفع نرم افزارهای درجه یک سازمانی مانند Salesforce یا CMS «سایر» کمتر می شود. استفاده زیاد از CMS که به عنوان “سایر” طبقه بندی می شود ممکن است به این دلیل باشد که شرکت های بزرگ بیشتر از راه حل های سفارشی استفاده می کنند.
منبع: W3Tech ۱ , W3Tech ۲ , BuiltWith ۱
سهم بازار CMS: نگاهی دقیق تر
در مرحله بعد، بیایید روی برخی از محبوب ترین CMS ها بزرگنمایی کنیم و ببینیم که چگونه سهم بازار آنها در طول زمان تغییر کرده است.
سهم بازار وردپرس
وردپرس رهبر بلامنازع بازار است. این یک راه حل منبع باز با کتابخانه عظیمی از تم ها و افزونه ها است که آن را بسیار انعطاف پذیر و همه کاره می کند.
به لطف قابلیت های قوی سئو، وردپرس در بین وبلاگ نویسان و وب سایت های محتوا محور محبوبیت خاصی دارد. و از آنجایی که خود میزبان است، شما ۱۰۰٪ کنترل و مالکیت محتوای وب سایت خود را حفظ می کنید.
به همه این دلایل و موارد دیگر، این سیستم مدیریت محتوا محبوب ترین CMS در جهان برای بیش از یک دهه باقی مانده است. در اینجا نحوه تغییر سهم بازار وردپرس در آن زمان آمده است:
سال | سهم بازار |
۲۰۲۴ | ۶۲.۸٪ |
۲۰۲۳ | ۶۳.۵٪ |
۲۰۲۲ | ۶۴.۲٪ |
۲۰۲۱ | ۶۴.۱٪ |
۲۰۲۰ | ۶۲.۱٪ |
۲۰۱۹ | ۵۹.۷٪ |
۲۰۱۸ | ۶۰% |
۲۰۱۷ | ۵۸.۵٪ |
۲۰۱۶ | ۵۸.۸٪ |
۲۰۱۵ | ۶۰.۷٪ |
۲۰۱۴ | ۵۹.۸٪ |
۲۰۱۳ | ۵۴.۸٪ |
۲۰۱۲ | ۵۴.۳٪ |
۲۰۱۱ | ۵۵.۳٪ |
از این آمار می توانید ببینید که وردپرس مسیر رشد بسیار ثابتی داشته است. CMS به آرامی و پیوسته سهم بازار خود را در طول زمان افزایش داده است که بیشترین افزایش بین سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ رخ داده است.
با این حال، ما همچنین می توانیم ببینیم که وردپرس سهم بازار خود را تنها ۰.۱٪ از ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۴ افزایش داده است، که نشان می دهد ممکن است اکنون در حال تثبیت باشد.
سهم بازار Shopify
Shopify یک پلت فرم تجارت الکترونیک با میزبانی کامل است. این بزرگترین رقیب وردپرس با دومین سهم بازار است، اما بر بخش متفاوتی از بازار تمرکز دارد.
در حالی که وردپرس یک CMS همه منظوره است، Shopify به طور خاص برای تجارت ساخته شده است و همه چیزهایی را که برای ساخت یک فروشگاه آنلاین نیاز دارید ارائه می کند. این راه حل شماره یک تجارت الکترونیک میزبان از نظر سهم بازار است.
در اینجا نحوه تغییر سهم بازار CMS Shopify در طول زمان آمده است:
سال | سهم بازار |
۲۰۲۴ | ۶.۲٪ |
۲۰۲۳ | ۶.۱٪ |
۲۰۲۲ | ۶.۰٪ |
۲۰۲۱ | ۵.۲٪ |
۲۰۲۰ | ۳.۴٪ |
۲۰۱۹ | ۲.۶٪ |
۲۰۱۸ | ۱.۸٪ |
۲۰۱۷ | ۱.۳٪ |
۲۰۱۶ | ۱% |
۲۰۱۵ | ۰.۷٪ |
۲۰۱۴ | ۰.۳٪ |
همانطور که می بینید، Shopify از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۱۴ رشد شهاب سنگی را تجربه کرده است. در حالی که وردپرس به طور پیوسته رشد کرده است، Shopify به سرعت فوق العاده رشد کرده است و تنها در ۸ سال سهم بازار خود را بیش از ۱۹۰۰٪ افزایش داده است.
سهم بازار Wix
Wix یک سازنده وب سایت محبوب و کاملاً میزبانی شده است. این سومین CMS محبوب از نظر سهم بازار است و مانند Shopify در چند سال گذشته به سرعت رشد کرده است.
در اینجا تقسیمی از سهم بازار Wix در طول زمان آمده است:
سال | سهم بازار |
۲۰۲۴ | ۳.۸٪ |
۲۰۲۳ | ۳.۶٪ |
۲۰۲۲ | ۳.۴٪ |
۲۰۲۱ | ۲.۴٪ |
۲۰۲۰ | ۲.۳٪ |
۲۰۱۹ | ۱.۸٪ |
۲۰۱۸ | ۰.۹٪ |
۲۰۱۷ | ۰.۶٪ |
۲۰۱۶ | ۰.۴٪ |
۲۰۱۵ | ۰.۳٪ |
۲۰۱۴ | ۰.۲٪ |
۲۰۱۳ | <0.1% |
Wix سهم بازار خود را برای ۱۰ سال متوالی افزایش داده است، اما بیشترین جهش بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ و دوباره بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ رخ داده است.
سهم بازار Squarespace
Squarespace یکی دیگر از پلتفرمهای ساخت وبسایت همهمنظوره و میزبانیشده است که به دلیل سهولت استفاده، ابزارهای طراحی عالی و قالبهای ستارهای معروف است. این چهارمین CM محبوب از نظر سهم بازار است و در دهه گذشته پایگاه کاربران خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است.
در اینجا جدولی وجود دارد که سهم بازار Squarespace را در طول زمان نشان می دهد:
سال | سهم بازار |
۲۰۲۴ | ۳.۰٪ |
۲۰۲۳ | ۳.۰٪ |
۲۰۲۲ | ۲.۹٪ |
۲۰۲۱ | ۲.۳٪ |
۲۰۲۰ | ۲.۷٪ |
۲۰۱۹ | ۲.۶٪ |
۲۰۱۸ | ۱.۵٪ |
۲۰۱۷ | ۱.۱٪ |
۲۰۱۶ | ۰.۸٪ |
۲۰۱۵ | ۰.۵٪ |
۲۰۱۴ | ۰.۳٪ |
۲۰۱۳ | ۰.۱٪ |
۲۰۱۲ | ۰.۲٪ |
۲۰۱۱ | ۰.۲٪ |
مجددا، Squarespace سهم بازار خود را به طور مداوم افزایش داده است. استثنا در این مورد از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ بود که سهم بازار از ۲.۷٪ به ۲.۳٪ کاهش یافت.
اگر به این موضوع فکر می کنید، در اینجا می توانید آمار دقیق Squarespace را بیابید تا بفهمید که آیا این پلت فرم مناسب برای پروژه شما است یا خیر.
سهم بازار جوملا
جوملا با ۲.۴ درصد از سهم بازار، دومین CMS منبع باز محبوب است . اما بسیار بسیار کمتر از وردپرس شناخته شده است. و همانطور که نمودار زیر نشان می دهد، با گذشت زمان از محبوبیت آن کمتر شده است:
سال | سهم بازار |
۲۰۲۴ | ۲.۵٪ |
۲۰۲۳ | ۲.۵٪ |
۲۰۲۲ | ۲.۴٪ |
۲۰۲۱ | ۳.۶٪ |
۲۰۲۰ | ۴.۶٪ |
۲۰۱۹ | ۵.۴٪ |
۲۰۱۸ | ۶.۵٪ |
۲۰۱۷ | ۷.۲٪ |
۲۰۱۶ | ۷.۵٪ |
۲۰۱۵ | ۸.۶٪ |
۲۰۱۴ | ۹.۳٪ |
۲۰۱۳ | ۸.۷٪ |
۲۰۱۲ | ۹.۵٪ |
۲۰۱۱ | ۱۰.۹٪ |
جوملا زود به اوج خود رسید. به عنوان یکی از اولین راه حل های CMS که وارد بازار شد، اوج شکوفایی آن به سال ۲۰۱۱ بازمی گردد، زمانی که سهم بازار ۱۰.۹٪ را داشت. از آن زمان، به آرامی سهم بازار خود را به وردپرس از دست داده است و تا نوامبر ۲۰۲۲ به تنها ۲.۴ درصد از سهم بازار کاهش یافته است.
سهم بازار دروپال
دروپال یکی دیگر از CMS های منبع باز است که می تواند به عنوان یک پلتفرم در حال مرگ در نظر گرفته شود. مانند جوملا، این جوملا به طور پیوسته سهم بازار خود را در طول سال ها از دست داده است.
در حالی که چند سال خوب از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ سپری کرد، اما تعداد آن از آن زمان کاهش یافته است و با تنها ۱.۸ درصد از سهم بازار به کمترین حد خود در سال جاری رسیده است.
سال | سهم بازار |
۲۰۲۴ | ۱.۵٪ |
۲۰۲۳ | ۱.۷٪ |
۲۰۲۲ | ۱.۸٪ |
۲۰۲۱ | ۲.۵٪ |
۲۰۲۰ | ۳% |
۲۰۱۹ | ۳.۵٪ |
۲۰۱۸ | ۴.۶٪ |
۲۰۱۷ | ۴.۸٪ |
۲۰۱۶ | ۴.۹٪ |
۲۰۱۵ | ۵.۱٪ |
۲۰۱۴ | ۵.۵٪ |
۲۰۱۳ | ۷.۲٪ |
۲۰۱۲ | ۶.۵٪ |
۲۰۱۱ | ۶.۱٪ |
منبع: W3Tech ۱
افکار نهایی
این به راهنمای عمیق ما در مورد سهم بازار CMS پایان می دهد. امیدواریم این آمار برای شما مفید بوده باشد!
همانطور که دیدیم، وردپرس همچنان محبوبترین سیستم مدیریت محتوا در بازار است – با اختلاف زیادی. این شرکت در دهه گذشته برتری خود را افزایش داده است و اکنون تقریباً دو سوم از سهم بازار CMS را در اختیار دارد.
به همین ترتیب، Shopify، Wix و Squarespace به سرعت رشد کردهاند و اکنون بازیکنان بزرگی در این فضا هستند.
اما دروپال و جوملا بزرگترین بازندهها هستند که از سال ۲۰۱۱ بیش از دو سوم سهم بازار خود را از دست دادهاند.
اگر میخواهید درباره CMS شماره یک بیشتر بدانید، میتوانید خلاصه آمار وردپرس را بررسی کنید .
موفق باشید!
و بخوانید: