نماد سایت ایوسی

۸ مزیت مدل نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS).

مزایای نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

مزایای نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

هنگام استفاده از یک نرم افزار به عنوان مدل سرویس (SaaS)، شرکت ها برنامه های کاربردی ابری را بر اساس پرداخت اشتراک به مشتریان ارائه می دهند. سازمان ها می توانند از چارچوب SaaS برای کاهش هزینه ها، افزایش دسترسی، بهبود رضایت مشتری و گسترش موفقیت مالی خود پیروی کنند. اگر در زمینه مدیریت محصول، فروش، بازاریابی یا سایر زمینه های تجاری کار می کنید، ممکن است از یادگیری مزایای این سیستم سازمانی بهره مند شوید.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد تعریف مدل SaaS بحث می کنیم و هشت مزیت این ساختار را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بررسی می کنیم.

مدل SaaS چیست؟

مدل SaaS طرحی است که در آن یک کسب و کار با ارائه برنامه های مبتنی بر ابر به مشتریان سود می برد. مشتریان می توانند از طریق یک شبکه اینترنتی یا از راه دور از هر دستگاه یا مکانی به برنامه های SaaS دسترسی داشته باشند که می تواند مزایای بیشتری نسبت به مدل های تجاری نرم افزار سنتی داشته باشد.

در این شرایط، ارائه‌دهنده نرم‌افزار مسئولیت ساخت، نصب، پیکربندی و به‌روزرسانی برنامه را بر عهده دارد. بخشی از مدل SaaS به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که نرم‌افزار را به‌صورت اشتراک اجاره کنند، به‌جای خرید مستقیم، پرداخت‌های ماهانه یا سالانه روی محصول را در یک دوره زمانی انجام دهند.

مطالب مرتبط: رایانش ابری چیست؟ (با اطلاعات استفاده و مزایا)

۸ مزیت مدل SaaS

چارچوب همه کاره SaaS مزایای مختلفی برای کاربران و ارائه دهندگان نرم افزار دارد، از جمله:

۱. صرفه جویی در هزینه ها را افزایش می دهد

اگر مشتری بخواهد نوع سنتی نصب نرم افزار در محل را خریداری کند، ممکن است هزینه های بالای مجوز و سایر هزینه ها را از قبل پرداخت کند. این می تواند برای کسب و کارهای کوچک و نوپا با سرمایه اندک چالشی باشد.

مدل SaaS بر اساس ساختار پرداختی عمل می‌کند و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا هزینه‌های اشتراک را در طول زمان و بر اساس استفاده بپردازند. اغلب، محصولات تجاری SaaS برای مشتریان مقرون به صرفه‌تر و قابل اجرا هستند، زیرا اجاره نرم‌افزار بر اساس اشتراک، ریسک مالی کمتری نسبت به خرید کامل آن دارد.

علاوه بر این، هنگامی که مشتریان برنامه های SaaS را خریداری می کنند، ارائه دهنده نصب، پیکربندی و نگهداری برنامه ها را انجام می دهد. مشتریانی که ممکن است بودجه یا تخصص کافی برای ساخت و نگهداری اپلیکیشن نداشته باشند، می‌توانند برای انجام آن به متخصصان تکیه کنند که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌شان می‌شود.

محیط مشترک و چند مستاجر محصولات SaaS به این معنی است که همه مشتریان هزینه تعمیر و نگهداری و به‌روزرسانی را به اشتراک می‌گذارند و با یکدیگر همکاری می‌کنند تا برای یک محصول با کیفیت بالا بپردازند. حتی کسب‌وکارهای بزرگ نیز می‌توانند از فناوری SaaS بهره ببرند، زیرا در صورت نیاز فقط برای مدت کوتاهی، می‌توانند آن را به‌طور موقت اجاره کنند.

مطالب مرتبط: ۳۸ روش صرفه جویی در هزینه برای محل کار شما

۲. آزمایشات رایگان را ارائه می دهد

مدل SaaS ارائه آزمایشی رایگان نرم افزار خود را برای ارائه دهندگان آسان می کند. این دوره‌ها معمولاً دوره‌های هفت، ۱۴ یا ۳۰ روزه هستند که در آن مشتریان می‌توانند یک برنامه را به صورت رایگان آزمایش کنند تا تعیین کنند که آیا می‌خواهند ثبت‌نام کنند و هزینه اشتراک را بپردازند.

خریداران بالقوه اغلب از امتحان کردن یک محصول قبل از سرمایه‌گذاری منابع در آن لذت می‌برند، زیرا ریسک را به حداقل می‌رساند و بازگشت سرمایه را به حداکثر می‌رساند. در حین استفاده از آزمایش رایگان، مصرف کنندگان می توانند تعیین کنند که آیا محصول برای نیازهای آنها مناسب است یا خیر. کسب‌وکارهای SaaS که این مزیت را ارائه می‌دهند، می‌توانند سرنخ‌های بیشتری ایجاد کنند و پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند.

۳. جریان نقدی را بهبود می بخشد

مدل های SaaS می توانند جریان نقدی را برای ارائه دهندگان و مشتریان افزایش دهند. جریان نقدی مقدار وجه نقدی است که وارد و خارج از شرکت می شود. شرکت ها می توانند از دسترسی به مقدار قابل توجهی از دارایی های نقدی به صورت نقدی بهره مند شوند تا بتوانند منابع را خریداری کنند، بدهی ها را بپردازند، سرمایه گذاری کنند و به طور کلی در فعالیت باقی بمانند.

داشتن سرمایه در گردش به آنها امکان می دهد تصمیمات کوتاه مدت بگیرند و موفقیت مالی بلندمدت را تضمین کنند. از آنجایی که مشتریان تجاری به جای صرف مقدار قابل توجهی سرمایه در یک زمان، مبلغ محدودی را در هر دوره برای اشتراک های SaaS پرداخت می کنند، می توانند جریان نقدی بیشتری داشته باشند.

همانطور که برای ارائه دهندگان کسب و کار، استفاده از ساختار SaaS فرصتی را برای درآمدهای مکرر فراهم می کند، که یک جریان درآمد منظم و قابل پیش بینی است. این به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مطمئن شوند که می‌توانند سود کافی برای پوشش هزینه‌های تجاری داشته باشند و عملیاتی باقی بمانند.

این ثبات مالی می تواند سرمایه گذاران را جذب و حفظ کند و سرمایه های ضروری تری را برای یک شرکت تضمین کند. همچنین می‌تواند نرخ حفظ مشتری را بهبود بخشد، زیرا اگر مشتریان بتوانند از یک کسب‌وکار بر اساس اشتراک پشتیبانی کنند، احتمالاً درگیر و وفادار باقی می‌مانند.

مطالب مرتبط:  نحوه محاسبه جریان نقدی عملیاتی

۴. انعطاف پذیری را ارائه می دهد

مدل‌های SaaS انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی را برای مشتری فراهم می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تنها زمانی که از محصول استفاده می‌کنند، هزینه پرداخت کنند. کسب‌وکارها ممکن است طرح‌های پرداخت متنوع و سفارشی را با سطوح مختلف برای مشتریانی با موقعیت‌های مالی متفاوت ارائه دهند.

از آنجایی که مشتریان معمولاً می توانند به راحتی ثبت نام کنند و اشتراک را لغو کنند، می توانند استفاده از یک سرویس را بر اساس اهداف خود شروع کنند یا متوقف کنند. آنها همچنین می توانند خدمات را برای به دست آوردن ویژگی های مختلف در صورت نیاز، تنزل یا ارتقا دهند.

۵. راحتی را فراهم می کند

محصولات کسب و کارهای SaaS می توانند راحتی را برای مشتریان فراهم کنند زیرا ارائه دهندگان توسعه فناوری اطلاعات را مدیریت می کنند. مشتریان معمولاً می توانند به سادگی با اتصال به اینترنت و ورود به برنامه به برنامه های کاربردی به روز دسترسی داشته باشند. این دسترسی سریع و آسان باعث صرفه جویی در وقت و تلاش می شود و نیاز مشتریان را به داشتن تخصص IT بی نیاز می کند.

کارمندان می توانند برنامه های نرم افزاری جدید را به سرعت اتخاذ کنند و بلافاصله شروع به استفاده از آنها برای کارهای کاری کنند. فروشندگان SaaS مسائل فنی را حل می کنند، وظایف فنی خسته کننده را مدیریت می کنند و امنیت داده ها را تضمین می کنند تا مشتریان بتوانند بر روی اولویت های مرتبط تر تمرکز کرده و از ساعات کاری ارزشمند استفاده کنند.

مطالب مرتبط:  ۱۶ نوع رایج نرم افزار (سیستم ها و برنامه های کاربردی)

۶. تعامل را افزایش می دهد

استفاده از مدل کسب‌وکار SaaS می‌تواند محصولات و خدمات را مقرون به صرفه‌تر و در دسترس‌تر، به‌ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، افزایش نرخ مشارکت مشتری و بهبود سطح درآمد، کند.

مشتریان اغلب می‌خواهند با ابزارهای مبتنی بر ابری که می‌توانند در هر جایی از آن‌ها استفاده کنند، تعامل بیشتری داشته باشند. این برنامه ها امکان همکاری و تجدید نظر در زمان واقعی را فراهم می کنند و کارمندان می توانند از راه دور و مستقل از آنها استفاده کنند.

مرتبط: شرکت های SaaS: چه هستند و چگونه یکی را انتخاب کنیم

۷. به روز رسانی به طور مداوم

به‌روزرسانی مداوم نرم‌افزار با استفاده از مدل SaaS آسان‌تر است زیرا این به‌روزرسانی‌ها بر عهده ارائه‌دهنده است. برخی از فروشندگان هر هفته یا هر چند ماه یکبار نسخه‌های جدیدی از محصولات را ایجاد می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که محصول برای نیازهای فعلی کاربر مفید است.

برای فروشندگان نرم افزار، این فرصتی است تا محصولات را در طول زمان اصلاح کنند، از تغییرات و روندها در بازارهای مصرف استفاده کنند و مشتریان را راضی نگه دارند. مشتریان می توانند به راحتی با کلیک یک دکمه به آخرین نسخه ها ارتقا دهند و به محض در دسترس بودن به رفع اشکال و ویژگی های جدید دسترسی پیدا کنند.

۸. امنیت داده ها را بهبود می بخشد

اعضای تیم فروشنده نرم افزار اغلب در توسعه نرم افزار متخصص هستند و برنامه های آنها برای ایمن نگه داشتن داده های مشتری ضروری است. مدل‌های SaaS به مشتریان این امکان را می‌دهند که داده‌ها را روی سرورهای اینترنتی ذخیره و پشتیبان‌گیری کنند و از دستگاه‌های مختلف به آن داده‌ها دسترسی داشته باشند. پیشرفت‌ها در فناوری ابری می‌تواند راه‌حل‌های امنیت داده با کیفیت بالا را برای مشتریان فراهم کند، از جمله ابزارهایی مانند احراز هویت چند عاملی و برنامه‌های ضد فیشینگ.

مطالب مرتبط:  امنیت داده چیست؟ تعریف، اهمیت و راهبردها

نمونه هایی از برنامه هایی که از مدل SaaS استفاده می کنند

در اینجا چند نمونه از محصولاتی وجود دارد که ممکن است از متدولوژی های SaaS استفاده کنند:

برنامه‌های پیام‌رسانی:

سیستم‌های پیام‌رسان مبتنی بر ابر می‌توانند همکاران را در سراسر منطقه، منطقه و جهان به هم متصل کرده و آنها را قادر به همکاری مؤثر کنند. روش های ارتباطی مناسب بین مدیران ارشد، رهبران تیم و کارمندان سطح ابتدایی برای استراتژی های عملیاتی کارآمد برای یک کسب و کار ضروری است.

برنامه‌های کنفرانس ویدیویی:

این نوع نرم‌افزار به متخصصان تجاری امکان می‌دهد در کنفرانس‌های ویدیویی با کیفیت بالا با یکدیگر شرکت کنند، رو در رو صحبت کنند و ارائه‌های صفحه نمایش را به اشتراک بگذارند. ارائه دهندگان نرم افزار می توانند این محصولات را به طور مداوم به روز کنند تا باگ ها را از بین ببرند، اتصال پرسرعت را افزایش دهند و ویژگی های جدیدی مانند عملکردهای چت تعاملی را اضافه کنند.

ابزارهای بازاریابی:

انواع مختلفی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای شرکت ها در دسترس هستند که به اجرای کمپین های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی، ایمیل و محتوای دیجیتال کمک می کنند. عملکردهای پیشرفته و قابلیت‌های اتوماسیون این سیستم‌ها به کسب‌وکارها، بدون توجه به اندازه‌شان، اجازه می‌دهد تا محصولات، خدمات و برندها را به روشی قدرتمند برای مشتریان تبلیغ کنند.

سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری:

برنامه های CRM رهبران کسب و کار و اعضای تیم فروش و بازاریابی را قادر می سازند تا فعالیت مشتری را پیگیری کنند، رفتار مشتری را تجزیه و تحلیل کنند و حساب ها را مدیریت کنند. با یادگیری اطلاعات ارزشمند در مورد علایق و نیازهای مخاطبان هدف، شرکت ها می توانند محصولات و خدمات را ارتقا داده و نرخ نگهداری را افزایش دهند.

منابع ذخیره سازی فایل:

مخصوصاً برای مشاغل کوچک تا متوسط، ذخیره حجم زیادی از داده های رایانه ای با منابع محدود برای تیم فناوری اطلاعات می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، شرکت‌ها می‌توانند از کسب‌وکارهای SaaS با منابع باکیفیت‌تر و سطوح بالاتر فضا برای ذخیره، سازمان‌دهی و پشتیبان‌گیری ایمن از فایل‌ها بهره ببرند.

خدمات منابع انسانی:

متخصصان منابع انسانی برای ثبت، سازماندهی و ذخیره اطلاعات مربوط به کارمندان، مانند پرونده های پرسنلی، اسناد پوشش بیمه ای و فیش حقوق، به نرم افزار وابسته هستند. نرم‌افزار مبتنی بر ابر به‌روزرسانی‌های مداوم را امکان‌پذیر می‌کند و به نمایندگان کسب‌وکار و کارمندان اجازه می‌دهد به داده‌های ارزشمند آنلاین دسترسی داشته باشند.

خدمات پخش موسیقی:

این نوع برنامه‌ها اغلب در بین مشتریان تجاری و غیرتجاری محبوب هستند و به مشتریان اجازه می‌دهند از هر مکان با اتصال به اینترنت به کتابخانه موسیقی دسترسی داشته باشند. این برنامه‌ها می‌توانند به کسب‌وکارها اجازه دهند موسیقی، پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی یا سایر منابعی را که کارمندان ممکن است استفاده کنند، تبلیغ کنند.

خروج از نسخه موبایل