بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای قطعی نظریه یادگیری رفتاری

راهنمای قطعی نظریه یادگیری رفتاری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نظریه یادگیری رفتاری که رفتارگرایی نیز نامیده می شود، نظریه ای است در مورد نحوه یادگیری و رفتار افراد. اگر شغل شما مستلزم تأثیرگذاری بر رفتار دیگران است، درک این نظریه ممکن است به شما کمک کند نتایج بهتری بگیرید. شما می توانید این مفهوم را از طریق تحقیق و تمرین در محل کار یا کلاس درس یاد بگیرید.

در این مقاله از ایوسی، درباره چیستی تئوری یادگیری رفتاری بحث می‌کنیم، توضیح می‌دهیم که چه کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند، مزایای آن را فهرست می‌کنیم و راهکارهایی برای استفاده از آن ارائه می‌کنیم.

نظریه یادگیری رفتاری چیست؟

نظریه یادگیری رفتاری مفهومی است که افراد تمام رفتارهای خود را از طریق تعامل با محیط از طریق فرآیندی به نام شرطی سازی به دست می آورند. ایده این است که تمام رفتارهای انسان پاسخی به محرک های محیطی بیرونی است. بر اساس نظریه یادگیری رفتاری، یک یادگیرنده بدون تأثیر رفتاری متولد می شود.

برخی دیگر از طریق تقویت مثبت یا منفی برخی رفتارها بر رفتار خود تأثیر می گذارند. تقویت مثبت به کارگیری یک محرک برای ترویج یک رفتار خاص است. تقویت منفی عبارت است از خودداری یک محرک برای جلوگیری از وقوع یک رفتار یا حذف یک محرک ناخوشایند برای پاداش دادن به رفتار صحیح.

دو نوع یادگیری رفتاری عبارتند از:

شرطی سازی کلاسیک

شرطی سازی کلاسیک فرآیندی است که باعث می شود فرد از طریق ارتباط بین دو محرک رفتار جدیدی را بیاموزد. شما محرک ها را به هم متصل می کنید تا یک پاسخ آموخته شده جدید ایجاد کنید. یک محرک به طور خودکار باعث پاسخ طبیعی می شود و محرک دیگر خنثی است. با تداعی این دو در ذهن سوژه، محرک خنثی به طور خودکار پاسخ شرطی را تحریک می کند.

فیزیولوژیست روسی ایوان پاولوف آزمایش اصلی شرطی سازی کلاسیک را انجام داد. او سگ‌ها را شرطی کرد که صدای زنگ را با میل به غذا با واکنش طبیعی به بوی غذا در سگ با یک محرک خنثی مرتبط کنند: صدای زنگ. هنگامی که سگ های شرطی شده صدای زنگ را شنیدند، بلافاصله علائم گرسنگی از جمله ترشح بزاق در آنها ظاهر شد.

مرتبط:  شرطی سازی کلاسیک در مقابل عامل: تفاوت چیست؟

شرطی سازی عامل

شرطی سازی عامل یک تکنیک یادگیری است که در آن پیامدها پاسخ ها را کنترل می کنند. این بر اساس این تئوری است که اگر فرد بداند که ممکن است منجر به پاداش شود، احتمال وقوع رفتار بیشتر است. اگر فرد بداند رفتاری ممکن است منجر به تنبیه شود، احتمال وقوع آن کمتر است. معرفی تقویت مثبت به معنای افزودن یک محرک است. معرفی تقویت منفی به معنای حذف یک محرک است.

شما می توانید شرطی سازی عامل را از طریق تقویت مثبت و منفی و تنبیه مثبت و منفی معرفی کنید:

  • تقویت مثبت: افزودن یک محرک مثبت پس از پاسخ مورد نظر برای تشویق آن پاسخ به تکرار بیشتر. به عنوان مثال، تمجید از کسی پس از یک رفتار احتمالاً باعث می شود که او بخواهد آن رفتار را تکرار کند.

  • تقویت منفی: حذف یک محرک نامطلوب پس از پاسخ مورد نظر، همچنین برای تشویق آن واکنش به وقوع بیشتر. به عنوان مثال، صدای بوق برخی از وسایل نقلیه در صورتی که راننده کمربند ایمنی خود را نبندد، یک تقویت کننده منفی است که می تواند راننده را برای انجام رفتار صحیح بستن کمربند ایمنی ترغیب کند.

  • تنبیه مثبت: افزودن یک محرک نامطلوب پس از یک رفتار خاص برای جلوگیری از آن رفتار در آینده. به عنوان مثال، اگر کودک در کلاس به درستی رفتار نکند، ممکن است تکالیف اضافی دریافت کند.

  • تنبیه منفی: حذف یک محرک مطلوب پس از یک رفتار خاص برای دلسرد کردن آن رفتار در آینده. به عنوان مثال، تعلیق گواهینامه رانندگی برای مدتی ممکن است آنها را از انجام رفتاری که باعث تعلیق شده است منصرف کند.

مطالب مرتبط:  ۱۵ نظریه مهم مددکاری اجتماعی که مددکاران اجتماعی باید بدانند

چه کسی می تواند از نظریه یادگیری رفتاری استفاده کند؟

هر کسی می تواند از نظریه یادگیری رفتاری برای تأثیرگذاری بر رفتار دیگران استفاده کند. بسیاری از افراد هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای خود ناآگاهانه این کار را انجام می دهند. دو حوزه ای که معمولاً از نظریه یادگیری رفتاری استفاده می کنند، آموزش و روانشناسی هستند. در زیر شرحی از چگونگی این نظریه در هر دو زمینه وجود دارد:

نظریه یادگیری رفتاری در آموزش و پرورش

رفتارگرایی می‌تواند روشی مؤثر برای تأثیرگذاری بر دانش‌آموزان برای اتخاذ رفتارهای مثبت و جلوگیری از رفتارهای منفی باشد. تئوری یادگیری رفتاری در کلاس معمولاً مراحل زیر را دنبال می کند:

  1. ارائه رفتار یا پاسخ مطلوب به دانش آموزان: معلم رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول کلاس را برای دانش آموزان توضیح می دهد.

  2. تقویت رفتار یا پاسخ مطلوب: معلم از طریق تقویت رفتار خوب را ترویج می کند و از طریق تنبیه از رفتار ناخواسته جلوگیری می کند.

  3. ارائه اهداف رفتاری جدید: معلم دائماً با ارائه رفتارهای مطلوب جدید و پاداش دادن به آنها سعی در بهبود رفتار دانش آموزان دارد.

  1. سازگار بودن: معلم هنگام ارزیابی و واکنش نسبت به رفتارهای مطلوب و نامطلوب ثابت است.

مطالب مرتبط:  مزایا و معایب نظریه های رفتاری رهبری

نظریه یادگیری رفتاری در روانشناسی

نظریه اساسی  روانشناسی رفتاری این است که شما می توانید افراد را به انجام هر کاری که قادر به انجام آن هستند، بدون توجه به ویژگی های فردی مانند زمینه ژنتیکی، ویژگی های شخصیتی و نظرات شخصی، شرطی کنید. روانشناسان می توانند از این مفهوم در درمان رفتاری و شناختی-رفتاری استفاده کنند. آنها سعی می کنند رفتارهایی را که منجر به افسردگی، اضطراب، سوءمصرف مواد، مشکلات رابطه و سایر مسائل بیمار می شود شناسایی کرده و از طریق شرطی سازی آنها را برطرف کنند. آنها همچنین از یادگیری رفتاری برای تشویق رفتارهای جدید و مثبتی که احتمالاً زندگی بیمارانشان را بهبود می بخشد، استفاده می کنند.

مطالب مرتبط: اقتصاد رفتاری چیست؟ راهنمای قطعی اقتصاد رفتاری

مزایای نظریه یادگیری رفتاری

مزایای استفاده از تئوری یادگیری رفتاری هنگام تعامل با همکاران، مشتریان یا دانش آموزان عبارتند از:

  • معمولاً اهداف روشنی دارد و به یادگیرنده اجازه می دهد تا روی یک هدف خاص تمرکز کند.

  • می‌تواند با تقویت رفتارهای خوب و وادار کردن آنها به واکنش‌های قابل پیش‌بینی و سازگار در برابر شرایط خاص، افراد را برای حرفه‌های بسیار تخصصی، مانند کار با ماشین‌آلات پیچیده آماده کند.

  • روش های آن معمولاً به راحتی قابل اجرا هستند و مردم به طور طبیعی آنها را اتخاذ می کنند.

  • شما می توانید با تجزیه و تحلیل الگوهای موجود در رفتار یادگیرنده، موفقیت آن را مستقیماً اندازه گیری کنید.

مطالب مرتبط:  ۲۰ نکته موفق برای مدیریت رفتار در کلاس درس

راهبردهای تدریس رفتارگرا

هنگام استفاده از نظریه یادگیری رفتاری به عنوان معلم، می توانید از تکنیک های زیر استفاده کنید:

  • پرسش و پاسخ: یک سوال را به عنوان محرک و پاسخ آن را به عنوان پاسخ قاب کنید.

  • تمرین‌ها : می‌توانید با ایجاد تمرین‌هایی که باعث تکرار و تقویت می‌شود، دانش‌آموزان را تشویق کنید تا مهارت‌های خود را تمرین کنند.

  • تقویت مثبت: می توانید رفتار خوب را با تمجید مداوم و پاداش دادن به دانش آموزانی که آن را نشان می دهند تشویق کنید.

  • مرور منظم: می‌توانید کار دانش‌آموز را تجزیه و تحلیل و مرور کنید و در صورت لزوم به آنها تقویت مثبت بدهید تا به آنها کمک کنید تا اطلاعات را به‌طور مؤثرتری به خاطر بسپارند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *