استراتژی پاداش کل شامل پاداش و مزایایی است که تیم ها و افراد را تشخیص می دهد. علاوه بر این، استراتژی پاداش کل می تواند ابزار قدرتمندی برای افزایش بهره وری و بهبود عملکرد باشد. در این مقاله، استراتژی پاداش کل چیست، چرا شرکتها از این نوع مشوقهای کارکنان استفاده میکنند و چگونه میتوانید روشی مؤثر و معنادار برای پاداش دادن و ایجاد انگیزه در تیم خود ایجاد کنید، بررسی خواهیم کرد.
استراتژی پاداش کل چیست؟
استراتژی پاداش کل نوعی سیستم پاداش و مزایا است که کسبوکارها و سازمانها به کارکنان ارائه میکنند که شامل انواع پاداشهای پولی و دیگر است. بسیاری از سازمانهایی که یک بسته پاداش کلی به کارکنان ارائه میدهند، این کار را راهی برای شناسایی و جایزه افراد و تیمهایی که به اهداف، اهداف یا نقاط عطف خاص دست مییابند، انجام میدهند. یک استراتژی پاداش موثر، حقالزحمه پولی و سایر مزایا را با فرصتهایی برای رشد و توسعه حرفهای بهعنوان یک سیستم پاداش ترکیب میکند تا کارکنان را تشویق کند تا در کار خود مشغول و سازنده بمانند.
برای استراتژی های پاداش کلی استفاده می شود
برنامههای پاداش کل مزایای زیادی دارد و کسبوکارها و سازمانهایی که استراتژی پاداش کل را ادغام میکنند ممکن است به دلایل مختلفی این کار را انجام دهند. مزایای زیر استراتژیهای پاداش کل روشهای مختلفی است که شرکتها از آنها استفاده میکنند:
عملکرد بهتر از سازمان های رقیب
یکی از دلایل اصلی که ممکن است شرکتها از استراتژیهای پاداش کلی استفاده کنند، ارائه چیزی به کارمندان است که کسبوکارها و سازمانهای رقیب نمیتوانند. این به این معنی است که بسیاری از شرکتها راههایی برای ارائه حقالزحمه، مزایا و فرصتهای توسعه پیدا میکنند تا متخصصان بسیار ماهر داشته باشند که از رشد و سودآوری حمایت میکنند و در نهایت از شرکتهای رقیب بهتر عمل میکنند.
جذب و حفظ استعدادهای برتر
در رابطه با عملکرد بهتر از کسب و کارهای رقیب، شرکتی که یک بسته پاداش کلی را اجرا می کند می تواند مزایای منحصر به فرد خود را برای جذب شایسته ترین استعدادها به سازمان ارائه دهد. استراتژیهای پاداش کل همچنین منجر به نرخ حفظ کارکنان بالاتر میشود که برای رشد، توسعه و توانایی کلی شرکت برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است.
ایجاد انگیزه در عملکرد کارکنان
بسیاری از سازمان ها ممکن است از استراتژی پاداش کل به عنوان ابزاری برای ایجاد انگیزه در کارکنان برای ادامه عملکرد خود استفاده کنند. به عنوان مثال، یک استراتژی پاداش کلی که مزایایی مانند پاداش پولی، برنامه سلامتی یا یک برنامه کاری انعطافپذیر ارائه میکند، میتواند یک ابزار انگیزشی عالی برای درگیر نگه داشتن کارکنان و در مسیر دستیابی به اهداف مهم باشد.
فرصت های توسعه را فراهم کند
بستههای پاداش کل مؤثر اغلب شامل فرصتهایی برای توسعه شغلی میشوند. به عنوان مثال، برنامه های آموزشی تحت حمایت شرکت هم برای ایجاد انگیزه در کارکنان و هم برای حمایت از توسعه آنها مفید است. هنگامی که کارکنان در این نوع برنامه های پاداش شرکت می کنند، مهارت ها و دانش بیشتری را توسعه می دهند که می تواند به طور مستقیم بر عملکرد آنها در محل کار تأثیر بگذارد.
شناسایی کنید و انگیزه ای برای موفقیت ایجاد کنید
استراتژیهای پاداش کل برای شناسایی کل تیمها و کارکنان فردی عالی هستند. به عنوان مثال، یک استراتژی پاداش که کارکنانی را که فراتر از انتظارات هستند یا فراتر از هم تیمی ها و سرپرستان خود عمل می کنند، به رسمیت می شناسد، ابزار موثری برای ایجاد انگیزه موفقیت است. زمانی که کارکنان به اهداف دست می یابند، به رسمیت شناختن و قدردانی از آنها یک محیط کاری مثبت ایجاد می کند که در آن کارکنان برای مقابله با چالش ها، پیشرفت و موفقیت در حرفه خود حمایت می یابند.
چگونه یک استراتژی پاداش کل ایجاد کنیم
هر کسب و کار و سازمانی با نیازهای منحصربهفرد متفاوت است و بنابراین استراتژیهای پاداش متناسب با ساختار و فرهنگ محیط کار را اجرا میکند. این می تواند یک فرآیند چالش برانگیز به نظر برسد، اما با چند مرحله کلیدی، می توانید یک استراتژی کلی پاداش ایجاد کنید که برای تیم شما کارآمد باشد. هنگام توسعه یک استراتژی پاداش کلی برای ترکیب یک استراتژی معنادار که هم برای شرکت و هم برای کارکنان سودمند باشد، از رویکردهای زیر استفاده کنید:
۱. استراتژی های حقوق و مزایای فعلی خود را ارزیابی کنید
اولین کاری که باید قبل از طراحی مجدد یا معرفی یک سیستم پاداش جدید انجام دهید، ارزیابی برنامه تشویقی فعلی است. شما می توانید از آنچه شرکت در حال حاضر به عنوان انگیزه برای ایجاد چیزی واقعاً معنادار برای همه ارائه می دهد، استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که شرکت شما به کارکنانی که بیش از سهمیه فروش ماهانه هستند، پاداش پولی ارائه میکند، استراتژیهای تشویقی اضافی را ارزیابی کنید که میتواند این امر را برای همه کسانی که در دستیابی به اهداف شرکت مشارکت میکنند معنادارتر کند.
یک رویکرد ممکن است فراهم کردن فرصتهای آموزشی پولی به عنوان راهی برای استفاده تیمها و افراد از دستاوردهایشان باشد. اساساً، شما باید استراتژیهای پاداشی را توسعه دهید که میتواند جاهایی را که برنامه انگیزشی فعلی شما کمبود دارد را پر کند یا انگیزههای بیشتری را برای شاد نگه داشتن کارمندان و بهرهوری فراهم کند.
۲. در طول برنامه ریزی و توسعه، نظرات خود را بخواهید
همانطور که انگیزه های فعلی خود را ارزیابی می کنید و ایده های جدید را طوفان فکری می کنید، از هم تیمی های خود نظر بگیرید. درخواست ورودی میتواند به شما بینشی در مورد اینکه چه چیزی در برنامه انگیزشی فعلی شما کار میکند و چه چیزی نیاز به بهبود دارد، همراه با ایدههای جدیدی که میتوانید هنگام طراحی استراتژی پاداشها را اجرا کنید، به شما بدهد. دریافت نظرات از تیم شما همچنین به همه این فرصت را می دهد که در توسعه یک استراتژی پاداش که بر علایق و توانایی های آنها تمرکز دارد، مشارکت کنند.
۳. از ایده ها و بازخوردهای تیم خود برای هدایت طراحی استفاده کنید
با استفاده از ورودی تیم و ارزیابی خود از مشوق های فعلی شرکت، برنامه ریزی کنید که چگونه هر انگیزه را در سیستم پاداش پیاده سازی کنید و چگونه تشخیص دهید که اعضای تیم چه زمانی آنها را به دست می آورند. نقاط عطف خاصی را که کارکنان برای واجد شرایط بودن برای دریافت حقالزحمه باید رعایت کنند و روش هایی را که برای تعیین اینکه چه زمانی کارمند به نقاط عطف تعیین شده شما می رسد استفاده می کنید، در نظر بگیرید. علاوه بر این، استراتژیهای پاداش مؤثر، انگیزههای فردی و تیمی را برای شناسایی تلاشهای فردی و دستاوردهای تیمی ترکیب میکنند.
۴. یکپارچه سازی و نظارت بر کل استراتژی پاداش
استراتژی جدید پاداش را با اطلاع رسانی تغییرات به تیم، سرپرستان و سایر متخصصان در محل کار خود آغاز کنید. اطمینان حاصل کنید که تیم شما انتظارات و اهدافی را که برای کسب پاداش به آنها می رسد، درک می کند. علاوه بر این، نحوه سنجش پیشرفت تیمی و فردی توسط کارمندان و سرپرستان را بیان کنید.
۵. ارزیابی و اندازه گیری اثربخشی استراتژی
هنگامی که استراتژی پاداش را شروع کردید، باید اثربخشی کلی برنامه را نظارت و ارزیابی کنید. چندین مورد کلیدی که باید در هنگام ارزیابی اثربخشی استراتژی به دنبال آنها بود شامل افزایش عملکرد کارکنان، بهره وری و رشد کلی و دستیابی به اهداف مهم شرکت است. با گذشت زمان، یک استراتژی پاداش معنادار و انگیزشی به شما در فرآیندهای مختلف در سراسر سازمان نشان می دهد.
نمونه هایی از استراتژی های پاداش کل
هنگام توسعه یک استراتژی پاداش کلی، داشتن چند مثال برای حمایت از طوفان فکری و همکاری مفید است. این نمونه استراتژی های پاداش و برنامه های تشویقی برای ایجاد ایده های خود را در نظر بگیرید:
مشوقهای جبران خسارت:
پاداشهایی مانند پاداش برای فراتر از حد استاندارد، جوایز فصلی و انواع دیگر حقالزحمههای پولی علاوه بر درآمد معمولی، مشوقهای مؤثری را به عنوان بخشی از استراتژی پاداش کل ایجاد میکنند.
مزایای فردی:
مزایای فردی – علاوه بر مواردی مانند عضویت در صندوقهای بازنشستگی، مزایای سلامتی و تعطیلات با حقوق – استراتژیهای عالی برای گنجاندن در یک برنامه پاداش کلی است. مواردی مانند برنامههای سلامت کارکنان، برنامههای کاری منعطف را در نظر بگیرید که تعادل بهتری بین کار و زندگی یا روزهای مرخصی شخصی اضافی را علاوه بر زمان مرخصی اختصاص داده شده به طور منظم برای کارکنانی که به طور مداوم انتظارات را برآورده میکنند یا فراتر میبرند، در نظر بگیرید.
فرصتهای توسعه:
استراتژیهای پاداش کل مؤثر ممکن است فرصتهای توسعه حرفهای را برای افراد و کل بخشها نیز در بر بگیرد. رویدادهایی مانند سمینارهای آموزشی، برنامه های صدور گواهینامه یا سایر فرصت های توسعه به عنوان راهی برای پیشرفت کارمندان در حرفه خود عمل می کند.
شناخت و پاداش:
مشوقهایی مانند پاداشهای «کارمند ماهانه» و جوایز خدمات میتوانند مکملهای عالی به یک استراتژی مشوق و پاداش کلی برای تقویت مشارکت و روحیه کلی کارکنان در محل کار باشند.