بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اقتصاد رفتاری چیست؟ راهنمای قطعی اقتصاد رفتاری

اقتصاد رفتاری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اصل اساسی علم اقتصاد مطالعه چگونگی تأثیر انتقال ثروت در یک منطقه خاص بر تولید و مصرف است. درک اقتصاد رفتاری برای صاحبان کسب‌وکار، متخصصانی که در بازاریابی و فروش و سیاست‌گذاران کار می‌کنند، مهم است، زیرا می‌تواند به آنها کمک کند تا درک کنند که چرا مصرف‌کنندگان انتخاب‌های خریدی را انجام می‌دهند.

در این مقاله از ایوسی، هر آنچه را که باید در مورد اقتصاد رفتاری بدانید را مورد بحث قرار می دهیم.

اقتصاد رفتاری چیست؟

اقتصاد رفتاری مطالعه چگونگی تأثیر رفتار انسان بر نظریه اقتصادی سنتی است. اقتصاد رفتاری مطالعه روان‌شناسی را با مطالعه فرآیند تصمیم‌گیری اقتصادی ترکیب می‌کند تا به صاحبان کسب‌وکار، بازاریابان و سیاست‌گذاران کمک کند تا بفهمند چرا مصرف‌کنندگان تصمیم‌هایی برای خرید می‌گیرند که به نفع خودشان نیست.

مطالب مرتبط: ۱۸ شغل برتر در رشته اقتصاد

تاریخچه اقتصاد رفتاری

تئوری سنتی اقتصادی بر مفهومی به نام «انتخاب عقلانی» تکیه دارد. این مفهوم بیان می کند که وقتی چندین گزینه به انسان ها ارائه می شود، مزایا و هزینه های هر یک از گزینه های خود را به دقت می سنجند و گزینه ای را انتخاب می کنند که به نفع شخصی آنها باشد. با این حال، روند خرید مصرف کننده به طور مداوم نشان داده است که مصرف کنندگان همیشه تصمیم خریدی را که به نظر منطقی به نفع آنها باشد، نمی گیرند. میل به درک اینکه چرا رفتار انسان با نظریه انتخاب عقلانی مخالفت می کند، منجر به ایجاد اقتصاد رفتاری شد.

اقتصاد رفتاری به این می‌پردازد که چگونه و چرا عوامل روان‌شناختی، مانند احساسات و خودکنترلی، بر تصمیم‌های خرید اقتصادی مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارند، و چگونه و چرا این تصمیم‌ها با تئوری اقتصادی سنتی متفاوت است. اقتصاد رفتاری نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید به گونه‌ای غیرمنطقی هستند که به طور خاص با تئوری اقتصادی سنتی در تضاد است.

مطالب مرتبط: تقاضای اقتصادی: تعریف، عوامل تعیین کننده و انواع

هدف از اقتصاد رفتاری چیست؟

هدف اقتصاد رفتاری کمک به کسب‌وکارها، سازمان‌ها و اقتصاددانان است تا بفهمند چرا مصرف‌کنندگان انتخاب‌های خرید خاصی را انجام می‌دهند که به نظر می‌رسد تفکر منطقی را به چالش می‌کشد. درک اقتصاد رفتاری به صاحبان مشاغل و متخصصان بازاریابی و فروش کمک می کند تا تصمیمات تجاری بگیرند که تأثیر مثبتی بر تصمیم گیری خرید مصرف کننده دارد. به همین ترتیب، سیاست‌گذاران از اقتصاد رفتاری برای ایجاد سیاست‌هایی استفاده می‌کنند که مصرف‌کنندگان را وادار نمی‌کند تا تصمیمات خریدی بگیرند که به نفع خودشان است.

مضامین اقتصاد رفتاری

سه موضوع اصلی در اقتصاد رفتاری وجود دارد:

  • اکتشافی

  • کادر بندی

  • ناکارآمدی بازار

اکتشافی

هربرت سایمون، اقتصاددان رفتاری، اظهار داشت که وقتی انسان ها با تصمیمات پیچیده مواجه می شوند، به اکتشافات متوسل می شوند. اکتشافی مفهومی است که به انسان ها پیشنهاد می کند بیشتر تصمیمات خود را با استفاده از میانبرهای ذهنی برای رسیدن به یک تصمیم سریع به جای استفاده از استدلال منطقی و بهینه می گیرند.

به عنوان مثال، بسیاری از مردم این اصل کلی را می پذیرند که خرید یک محصول به صورت عمده منجر به کاهش هزینه هر واحد می شود، حتی اگر خرید کالا به صورت عمده همیشه منجر به قیمت پایین تر برای هر واحد نمی شود. این مثال نشان می‌دهد که چگونه مصرف‌کنندگان مفهومی را که قبلاً درست بوده است، می‌پذیرند تا در همه سناریوها صادق باشد، و باعث می‌شود مصرف‌کنندگان خرید عمده را انتخاب کنند، حتی زمانی که مقرون به صرفه‌تر است.

کادر بندی

اثر قاب بندی یک مفهوم روانشناسی است که بیان می کند افراد بر اساس اینکه آیا گزینه با مفاهیم مثبت یا منفی به آنها ارائه شده است تصمیم می گیرند. چارچوب بندی یک سوگیری شناختی است که ادعا می کند مصرف کنندگان ضرر را از نظر ارزش مهم تر از سود معادل می دانند. اثر قاب بندی بیان می کند که مصرف کنندگان در هنگام ارائه یک چارچوب مثبت به احتمال زیاد از ریسک اجتناب می کنند و در صورت ارائه یک چارچوب منفی به احتمال زیاد به دنبال ریسک هستند یا می پذیرند.

درک مفهوم قاب بندی مهم است زیرا ثابت شده است که یکی از قوی ترین عواملی است که بر تصمیم گیری تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، بسیاری از مصرف کنندگان احتمال بیشتری دارد که گوشتی را که در بازار به عنوان «۹۵ درصد لاغر» به جای «۵ درصد» چربی انتخاب می شود، حتی اگر هر دو محصول یکسان باشند.

ناکارآمدی بازار

در اقتصاد رفتاری، ناکارآمدی‌های بازار به مطالعه قیمت‌گذاری نادرست و سوگیری انتخاب اشاره دارد زیرا به تصمیم‌گیری اقتصادی غیرعقلانی مربوط می‌شود. به عنوان مثال، یک تولید کننده کفش ممکن است تصمیم بگیرد یک کفش جدید را با قیمت اولیه ۲۵۰ هزار تومان به بازار عرضه کند، اما سپس به سرعت قیمت آن را به ۱۵۰ هزار تومان کاهش دهد. ارزش واقعی کفش ممکن است فقط ۱۰۰ هزار تومان یا کمتر باشد، اما از آنجا که سازنده کفش را با قیمت اولیه بالاتر عرضه کرده است، قیمت واقعی ۱۵۰ هزار تومان برای مصرف کنندگان جذاب تر می شود.

نمونه هایی از اقتصاد رفتاری در عمل

در اینجا نمونه هایی از نحوه استفاده از اقتصاد رفتاری برای تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید اقتصادی مصرف کنندگان آورده شده است:

مثال بازاریابی اقتصاد رفتاری

یک تولید کننده مواد غذایی سالم که تمام محصولات خود را بدون مواد آلرژی زا معمولی مانند تخم مرغ، شیر و آجیل تولید می کند و می خواهد مشتریان بیشتری را جذب کند. این شرکت در حال حاضر عملکرد خوبی در بازار مواد غذایی بدون آلرژی دارد، اما محصولات آن به خوبی به بازار مواد غذایی عمومی فروخته نمی شود. پس از انجام تحقیقات بازار، شرکت متوجه می شود که بازار عمومی محصولات شرکت را به عنوان یک محصول تخصصی که به آن نیاز ندارند می بیند.

این شرکت تصمیم می‌گیرد شکل دوم و جدید بسته‌بندی را برای محصولات خود ایجاد کند که هرگونه اشاره‌ای به محصولات بدون آلرژن را حذف کند. آنها همچنین به استفاده از بسته بندی اصلی خود ادامه می دهند زیرا می دانند که این بسته بندی در حال حاضر در بازار طاقچه بدون آلرژی موثر است. بسته بندی جدیدتر باعث جذابیت بیشتر محصول برای بازار عمومی مواد غذایی مصرفی می شود، حتی اگر شرکت چیزی به جز بسته بندی در مورد محصولات تغییر نداد.

نمونه سیاست گذاری اقتصاد رفتاری

یک مدرسه دولتی می‌خواهد دانش‌آموزان را تشویق کند تا میان‌وعده‌های سالم‌تری را انتخاب کنند که انرژی طبیعی آنها را تامین کند و توانایی یادگیری آنها را بهبود بخشد. با این حال، مدیران مدرسه نگران هستند که حذف دسترسی دانش‌آموزان به تنقلات ناسالم، دانش‌آموزان را تشویق کند که تنقلات خود را از خانه بیاورند.

مدرسه به جای اینکه گزینه‌های میان‌وعده ناسالم را از دانش‌آموزان دور کند، تصمیم می‌گیرد خط‌مشی ایجاد کند که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا زمانی که میان‌وعده از یک ماشین فروش میان‌وعده‌های سالم به دانش‌آموزان ارائه می‌کند، در کلاس خود تنقلات بخورند. با این حال، مدرسه هنوز هم میان‌وعده‌های سالم کمتری را ارائه می‌کند که دانش‌آموزان مجاز به خوردن آن در طول دوره ناهار هستند. این خط‌مشی دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا میان‌وعده‌های سالم‌تری بخرند، زیرا به آنها اجازه داده می‌شود در کلاس‌هایی که قبلاً نمی‌توانستند میان‌وعده بخورند، آنها را بخورند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *