بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه نوشتن تحلیل (با اهمیت و نکات)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

انجام تجزیه و تحلیل با پشتیبانی از تحقیقات ماهرانه و داده های مفید می تواند ابزار مفیدی برای تصمیم گیری موثر باشد. همچنین به شما این امکان را می دهد که حقایقی را برای حمایت از ایده های خود بسازید. دانستن نحوه نوشتن یک تحلیل می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند و از نظر شما در محل کار حمایت کند.

در این مقاله از ایوسی، نحوه نوشتن یک تحلیل، بررسی اهمیت آن و برجسته کردن نکاتی برای نوشتن تحلیل بحث می کنیم.

چگونه تحلیل بنویسیم

هنگام یادگیری نحوه نوشتن تجزیه و تحلیل می توانید این مراحل را دنبال کنید:

۱. درک کنید که تجزیه و تحلیل شامل چه چیزی است

تجزیه و تحلیل یک بررسی عمیق از یک موضوع است که شامل انجام تحقیق، جمع آوری داده ها و مرتب سازی نتایج به موضوعات کوچکتر برای رسیدن به نتایج منطقی است. تجزیه و تحلیل استدلال های هدفمند را در مورد یک موضوع خاص ارائه می کند و آنها را با داده ها و شواهد پشتیبانی می کند. همچنین، اگر می‌خواهید موقعیتی را به چالش بکشید، نوشتن تحلیل می‌تواند به شما در یافتن راه‌حل‌های واقعی کمک کند.

۲. نوع تحلیل را مشخص کنید

انواع مختلفی از تحلیل وجود دارد که عبارتند از:

تحلیل کیفی

فرآیند تحلیل کیفی شامل استفاده از روش های ذهنی برای تجزیه و تحلیل ارزش و چشم انداز یک شرکت است. این فرآیند از داده‌های غیرقابل سنجش مانند توسعه و تحقیق، چرخه‌های صنعت، تخصص مدیریت و روابط کار استفاده می‌کند. علاوه بر این، یک تحلیل کیفی با هدف درک افراد و فرهنگ شرکت با استفاده از مصاحبه ها و نظرسنجی ها برای پیش بینی نتایج انجام می شود.

تحلیل SWOT

SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. تجزیه و تحلیل SWOT یک روش تحقیق است که به شرکت کمک می کند تا استراتژی های جدیدی را برای حفظ هویت برند و دستیابی موثر به اهداف خود ایجاد کند. اکثر سازمان ها از این روش تحلیل برای درک اینکه چگونه توسعه جدید می تواند بر سازمان آنها تأثیر بگذارد و برای تغییرات آماده شود استفاده می کنند.

مرتبط: راهنمای تجزیه و تحلیل SWOT (با مثال)

تحلیل بازار

تجزیه و تحلیل بازار یک ارزیابی گسترده از بازار برای تعیین مناسب بودن یک محصول یا تجارت است. این فرآیند پاسخ هایی را در مورد صنعت، بازار هدف، اهداف تجاری و اثرات عوامل خارجی ارائه می دهد. زمانی که یک کسب‌وکار به دنبال گسترش سهم بازار، معرفی محصول جدید یا نقل مکان به مکان جدید است، انجام یک تحلیل بازار می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بفهمند چنین توسعه‌ای چگونه بر سود نهایی آن تأثیر می‌گذارد.

تحلیل نیازهای آموزشی

تجزیه و تحلیل نیازهای آموزشی گام مهمی در فرآیند آموزش کارکنان است زیرا به تعیین اینکه آیا روش های آموزشی بازده و بهره وری را بهبود می بخشد کمک می کند. این فرآیند همچنین به ایجاد یک برنامه آموزشی مؤثر و شناسایی منابع مورد نیاز برای به حداکثر رساندن کارایی کارکنان کمک می کند. همچنین برای توسعه سیستم یک شرکت مهم است زیرا رابطه بین نیازهای آموزشی و سیستم آن را مطالعه می کند.

تحلیل رقابتی

نوشتن تجزیه و تحلیل رقابتی به شما کمک می کند تا در مورد رقبای برتر در صنعت خود تحقیق کنید و از اطلاعات برای بهبود بازار خود استفاده کنید. تجزیه و تحلیل رقابتی به شما کمک می کند تا نقاط قوت و معایب رقابت را شناسایی کنید و روش های مقیاس پذیرتر برای ارتباط با مشتریان را شناسایی کنید. همچنین شناسایی محصولات و خدمات رقبا می تواند به شما در شناسایی شکاف های موجود در بازار و ایجاد محصولات جدید برای رفع نیازهای مصرف کننده کمک کند.

تحلیل ریسک

هدف هر کسب‌وکاری به حداکثر رساندن سود است، اما کسب‌وکارهای عالی ریسک‌های مرتبط با تصمیم‌های تجاری را نیز شناسایی کرده و وزن می‌کنند. تجزیه و تحلیل ریسک یک مرحله مهم در فرآیند تصمیم گیری است زیرا خطرات بالقوه و نحوه تأثیر آنها بر یک تجارت را شناسایی می کند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ریسک با هدف تهیه یک برنامه کنترلی برای کاهش اثرات منفی یا توسعه استراتژی های جدید در صورت خطرناک بودن یک طرح است.

مرتبط: درک چگونگی تکمیل تجزیه و تحلیل ریسک

تحلیل صنعت

تجزیه و تحلیل صنعت یک ابزار ارزیابی است که برای تعیین اینکه چگونه یک تجارت با سایرین در یک صنعت خاص مقایسه می شود، استفاده می شود. این عمیق تر از تجزیه و تحلیل بازار است و به شما کمک می کند تا چگونگی ارتباط هر جنبه از یک شرکت با سایر شرکت های صنعت را تجزیه و تحلیل کنید. این نوع تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا عوامل داخلی و خارجی موثر بر رشد و سودآوری شرکت را شناسایی کنید.

تجزیه و تحلیل کمی

تحلیل کمی به فرآیند علمی اشاره دارد که در آن دانشمندان داده ها را برای درک الگوهای گذشته، حال و آینده جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی می کنند. این فرآیند از مدل‌سازی، تحقیق و اندازه‌گیری آماری و ریاضی برای درک رفتار استفاده می‌کند. تحلیل کمی با تحلیل کیفی متفاوت است، زیرا اولی با ارقام دقیق و مطلق سروکار دارد در حالی که دومی با داده های ناملموس و غیرقابل سنجش سروکار دارد.

تحلیل حاشیه ای

تحلیل حاشیه ای مقایسه بین مزایا و هزینه های اضافی یک فعالیت خاص است. این فرآیند تجزیه و تحلیل به تصمیم گیری در مورد نحوه تخصیص منابع و اینکه آیا یک مسیر تجاری قابل دوام و سودآور است کمک می کند. شرکتی که قصد افزایش بازده تولید خود را دارد، می‌تواند یک تحلیل حاشیه‌ای انجام دهد تا مطمئن شود که منافع تصمیم (سود) بر هزینه‌های اضافی تصمیم (هزینه تولید) بیشتر است.

تحلیل پارتو

تجزیه و تحلیل پارتو یک نمایش گرافیکی است که برای رتبه بندی مشکلات تکراری در فرآیندهای تجاری استفاده می شود. نمودار در این روش از قانون ۸۰/۲۰ برای شناسایی و رتبه بندی مشکلات از بیشترین فراوانی در فرآیندهای تجاری تا کمترین فراوانی استفاده می کند. قانون ۸۰/۲۰ یک فرمول آماری است که بیان می کند ۸۰ درصد نتایج به احتمال زیاد از حدود ۲۰ درصد علل ناشی می شوند. هدف این فرآیند تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تا منابع را روی حوزه هایی متمرکز کنید که بر موفقیت کلی سازمان تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: تحلیل پارتو چیست؟ (و نحوه استفاده مرحله به مرحله)

۳. استدلال خود را مشخص کنید

مرحله بعدی این است که آرگومانی را که می‌خواهید به آن بپردازید، انتخاب و مشخص کنید. اطمینان حاصل کنید که استدلال شما واضح و متمرکز بر یک موضوع خاص است. همچنین، مهم است که یک موضع قوی و مسلط داشته باشید، بنابراین قصد تحلیل شما برای خواننده روشن است. یک بیانیه از خاص بودن نیازهای آموزشی سود می برد و ادعای قوی در مورد موضوع دارد.

به عنوان مثال: انجام آموزش کارکنان به صورت تیمی مولدتر از آموزش فردی است.

۴. پایان نامه خود را بیان کنید

بیانیه پایان نامه شما با بیان ادعاهای خاصی که داده ها و تحقیقات می توانند در پاراگراف های دیگر تحلیل شما پشتیبان بگیرند، استدلال شما را پیش می برد. این اساسا یک جمله واحد است که دامنه را مشخص می کند و ادعاهای شما را در تحلیل خلاصه می کند.

به عنوان مثال: شرکت ها باید برنامه های آموزشی تیمی را به جای برنامه های فردی اتخاذ کنند زیرا آموزش تیمی کاربرد عملی بیشتری دارد، روابط اداری را بهبود می بخشد و بهره وری را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

۵. مقدمه بنویسید

مقدمه خواننده شما را راهنمایی می کند و درک موضوع خاص را آسان تر می کند. چند جمله اول در مقدمه شما می تواند استدلال و تز شما را به طور گسترده تر تعریف کند.

به عنوان مثال: شرکت ها آموزش کارکنان را در فواصل زمانی منظم انجام می دهند، به خصوص زمانی که کارکنان جدید را استخدام می کنند. مطالعات نشان داده اند که دوره آموزشی برای کمک به کارکنان جدید برای سازگاری با محیط کار و آماده سازی کارکنان قدیمی برای نقش های بالاتر در صنعت ضروری است. علاوه بر این، اتخاذ استراتژی‌های آموزشی تیمی برای شرکت‌ها مؤثرتر و کارآمدتر است، زیرا بهره‌وری کلی را تا ۲۰ درصد بهبود می‌بخشد و روابط کاری سالم را تقویت می‌کند.

۶. بدن را بسازید

پس از استفاده از مقدمه برای گسترش استدلال های خود، اکنون تعریف روشنی از موضوع و پایه و اساس بقیه تحلیل های خود دارید. بدنه تجزیه و تحلیل شما شامل پاراگراف هایی با داده هایی برای حمایت از ادعاهای شما است. در هر پاراگراف یک آرگومان بحث کنید تا بتوانید در مورد هر استدلال توضیح دهید. بسیار مهم است که از ادعاهای خود با تحقیق از منابع معتبر و قابل تأیید حمایت کنید. سپس منابعی را که استفاده کرده اید ذکر کنید و به ناشران مطالب اعتبار مناسب بدهید.

۷. نتیجه گیری بنویسید

نتیجه گیری شما می تواند مروری بر استدلال های شما و نسخه ای مجدد از بیانیه پایان نامه شما باشد. همچنین می تواند فرصتی برای رفع هرگونه شک و تردید باقی مانده در ذهن خواننده شما باشد.

به عنوان مثال: تمرینات تمرینی تیمی نشان داده است که نتایج بهتری را در دوره‌های کوتاه‌تر به همراه دارد، انتقال به مشاغل جدید را آسان می‌کند و جو مثبت غالب را در محل کار ایجاد می‌کند. اکثر شرکت ها مزایای آن را دیده اند و این سبک آموزشی را به طور کامل اتخاذ کرده اند. از آنجایی که هدف هر کسب و کاری بهبود کارآمد بهره وری آن است، ضروری است که شرکت های بیشتری برنامه های آموزشی تیمی را اتخاذ کنند.

اهمیت تحلیل

نوشتن یک تجزیه و تحلیل برای کمک به برجسته کردن مسائل پیش روی یک شرکت و تحقیق در مورد راه حل های موثر مهم است. تجزیه و تحلیل به استخراج و تفسیر داده ها کمک می کند در حالی که داده ها را در قالبی ساختار می دهد که درک آن آسان است و در موقعیت های واقعی قابل اجرا است. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی مشتری به شناسایی پایگاه اعضای یک شرکت و مشتریان غیر اصلی، تقسیم بندی جمعیت شناختی پایگاه مشتری و شناسایی فرصت هایی برای افزایش تجارت و گسترش بازار کمک می کند.

نکاتی برای نوشتن تحلیل

در اینجا چند نکته برای کمک به نوشتن یک تحلیل معتبر وجود دارد:

  • یک طرح اولیه ایجاد کنید. قبل از نوشتن تحلیل خود، یک طرح کلی برای کمک به جمع آوری افکار و ایده های خود ایجاد کنید. راحت‌تر است که به موضوع خود بچسبید و ساختاری بسازید که به خواننده‌تان آسان‌تر شود تا روند فکری شما را با طرح کلی دنبال کند.
  • به طور گسترده تحقیق کنید. نوشتن یک تحلیل مستلزم آن است که تا حد امکان داده های مرتبط را در نظر بگیرید. انجام تحقیقات عمیق تضمین می کند که می توانید حقایق کافی برای پشتیبانی از اعتبار نظرات خود را بیابید.
  • افکار خود را به وضوح بیان کنید. تجزیه و تحلیل با تحقیق سروکار دارد و راه های زیادی برای تفسیر داده ها وجود دارد. ضروری است که استنباطات خود را اعلام کنید و نحوه ارتباط داده ها با استدلال های شما را برجسته کنید.
  • عینی باش هنگام نوشتن یک تحلیل، مهم است که همه حقایق را در نظر بگیرید، از جمله آنهایی که از استدلال شما پشتیبانی نمی کنند. برخورد با یک موضوع با دید باز به شما این امکان را می دهد که همه جوانب را در نظر بگیرید و استدلال های قوی تری برای رد نکاتی ارائه دهید که ادعای شما را تایید نمی کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

4 پاسخ

  1. جایی به این صورت توضیح داده بود و می خوام بدونم درسته یا نه و اینکه اگه توضیحی نیازه بفرمایید:

    * ساختار کلی یک گزارش تحلیلی؛ ساده و به عبارت زیر است:

    ۱) معرفی (Introduction)

    ۲) بدنه ی گزارش(Body)

    ۳) نتیجه گیری / بحث (Discussion(s) /(Conclusion)

    ۴) ضمیمه / ضمائم (Appendices/Appendix)

    * یک گزارش تحلیلی، همزمان برای چند مخاطب مختلف نوشته می شود:

    مخاطبان اولیه : یک همکار یا مشتری اولیه
    مخاطبان ثانویه: یک فرد اجرایی
    مخاطبان ثانویه: یک سرپرست فنی

    1. سلام

      این توضیحات درست هستند. یه گزارش تحلیلی به صورت کلی شامل معرفی موضوع، تجزیه و تحلیل دقیق در بدنه گزارش، نتیجه گیری و بحث در مورد یافته ها و ضمیمه هایی که ممکنه برای درک بهتر مطلب لازم باشند، هست. این گزارش ها برای چندین مخاطب مختلف نوشته می شن تا بتونند به صورت موثر به نیازهای مختلف افراد پاسخ بدن.

      مخاطبان اولیه ممکنه یک همکار یا مشتری اولیه باشند که به دنبال اطلاعات دقیق و تحلیل های عمیق در خصوص موضوعی خاص هستند. مخاطبان ثانویه ممکنه یک فرد اجرایی باشند که به دنبال خلاصه و نتایج اصلی مطلب هستند، و یا یه سرپرست فنی که به جزئیات فنی و اطلاعات تخصصی علاقه دارند.

      بنابراین، این توضیحات درباره ساختار و مخاطبان یک گزارش تحلیلی صحیح هستند و اینکه گزارش برای چندین مخاطب نوشته می‌شه، اهمیت بسیاری داره تا همه افراد به نحو مناسب از مطالب گزارش بهره ببرند.

    1. سلام

      قاعدتا رویه اعلامی در این مقاله که برای نوشتن تحلیله، از مسیر تحلیل یه موضوع هم می گذره

      ولی در کل، برای تحلیل یه موضوع، می تونید از مراحل زیر استاده کنید:

      1. کاوش و جمع آوری اطلاعات: ابتدا باید اطلاعات مربوط به موضوع رو جمع آوری کنید. می تونید از منابع مختلف مثل کتابخانه، اینترنت، مقالات علمی و مصاحبه با کارشناسان استفاده کنید.
      2. تعیین هدف: باید ببینید که در نهایت می خواید چه نتایجی از تحلیلتان بدست بیارید. این می تونه شامل ارائه دیدگاه، پاسخ به یه سوال و یا انجام یه تجزیه و تحلیل گسترده تر باشه.
      3. سازماندهی اطلاعات: اطلاعات جمع آوری شده رو براساس موضوع، نوع و منبع اون سازماندهی کنید. می تونید از روش های مثل ساختن نمودارها، جداول، خلاصه نوشتن و دسته بندی استفاده کنید.
      4. تجزیه و تحلیل اطلاعات: اطلاعات رو بررسی کرده و با استفاده از ابزارهای تحلیلی مثل تحلیل SWOT، ماتریس PESTEL و یا مدل های دیگه، اونها رو تحلیل کنید. با توجه به هدف خود، می تونید عوامل مثبت و منفی رو شناسایی کرده و به نتایج مورد نظرتون برسید.
      5. ارزیابی و نتیجه گیری: نتایج تحلیل رو ارزیابی کنید و به نتیجه گیری برسید. در این مرحله باید حکم نهایی درباره موضوع رو بیان کنید و نتیجه گیری های خودتون رو شرح بدید.

      احتمالاً این مراحل برای هر موضوعی قابل تنظیم هستند و می تونید به ترتیب و تناسب دستورالعمل رو تغییر بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *