با ادامه استفاده از فناوری پیشرفته تر توسط سازمان ها، احتمال تهدیدات دیجیتال و اطلاعات آسیب پذیر ممکن است افزایش یابد. کسبوکارها میتوانند با آزمایش سیستمهایی که حاوی اطلاعات هستند، از خطرات جلوگیری کرده و آنها را به حداقل برسانند و برنامهها را از مسائل امنیتی ایمن نگه دارند تا دادهها فقط برای کاربران مجاز در دسترس باقی بماند. اگر شما یک متخصص فناوری اطلاعات هستید، یکی از راههایی که به شما کمک میکند این سطح از امنیت را تضمین کنید، انجام تست نفوذ است.
در این مقاله از ایوسی، ما تست نفوذ را تعریف میکنیم و به اشتراک میگذاریم که چرا تست نفوذ مهم است، مراحل درگیر در این فرآیند، هر چند وقت یکبار انجام آن و انواعی که باید در نظر گرفته شوند.
تست نفوذ چیست؟
تست نفوذ فرآیند ارزیابی سیستم های کامپیوتری برای اطمینان از ایمن بودن آنها از تهدیدات امنیتی است. این شامل تلاش برای هک کردن یا نفوذ به برنامههای رایانهای، نرمافزارها و سیستمهای دیجیتال در شرکت شما از طریق یک حمله امنیتی شبیهسازی شده است تا بتوانید نقاط ورودی موجود را شناسایی کنید.
ممکن است متوجه شوید که خطاهای مهلکی در طراحی نرمافزار و پیکربندیهای آنلاین شما وجود دارد که میتواند منجر به خطا شود و احتمال شکست موفقیتآمیز را افزایش دهد. این می تواند به شما کمک کند از نقض مضر داده ها و سایر خطرات امنیتی که می توانند داده های سازمانی را به خطر بیندازند، جلوگیری کنید.
چرا تست نفوذ مهم است؟
تست نفوذ مهم است زیرا به تحلیلگران امنیت اطلاعات، متخصصان امنیت شبکه و سایر متخصصان فناوری اطلاعات کمک می کند تا امنیت یک زیرساخت را آزمایش کنند و احتمال دسترسی غیرمجاز به سیستم های شرکت را شناسایی کنند. این به این گروه ها اجازه می دهد تا روی راه حلی کار کنند که ممکن است شرکت را ایمن نگه دارد. در اینجا برخی از مزایای اضافی تست نفوذ وجود دارد:
-
دانش بیشتر: تست نفوذ میتواند به شما کمک کند تا در مورد روشهایی که هکرها ممکن است برای نفوذ به سیستمهای شما استفاده کنند، بیشتر بدانید و به شما امکان میدهد بهتر آماده شوید. وقتی این دانش را دارید، میتوانید سیستمها، برنامهها و ابزارهای دیگری را مستقر کنید که میتوانند سیستمهای شما را از فعالیتهای مخرب در امان نگه دارند.
-
خطاهای کمتر: تست نفوذ به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که هنگام ایجاد برنامه ها و سیستم عامل ها احتیاط بیشتری به کار ببرند تا از مشکلات امنیتی احتمالی جلوگیری کنند. آنها ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد امنیت بیاموزند و دانش خود را در مورد نحوه عملکرد هکرها در فرآیند توسعه خود اعمال کنند تا از نفوذ آنها به برنامه های شرکت جلوگیری کنند.
-
صرفه جویی در هزینه: اگرچه آزمایش نفوذ معمولاً شامل سرمایه گذاری می شود، اما به طور بالقوه باعث صرفه جویی بیشتر در شرکت می شود. نقض داده ها بسته به اندازه و ماهیت نقض می تواند پرهزینه باشد، اما تست نفوذ می تواند سرمایه گذاری ارزشمندی باشد که این هزینه را خنثی می کند.
-
بینش ریسک: فرآیند تست نفوذ میتواند به شما و سازمان کمک کند تا برنامههایی را که استفاده میکنید و بیشترین آسیب را در برابر حملات و نقضهای امنیتی دارند شناسایی کنید. پس از آن ممکن است بتوانید روی ابزارهایی که برای کارکرد سیستم های اصلی خود بدون مشکل نیاز دارید، سرمایه گذاری کنید.
-
بازخورد در مورد ابزارهای فعلی: برای متخصصان فناوری اطلاعات و اعضای تیم اجرایی معمول است که تصور کنند سیستم های امنیتی فعلی آنها به خوبی کار می کند، زیرا بسیاری از نقض ها برای مدتی قابل شناسایی نیستند. تستهای نفوذ میتوانند به شما کمک کنند تا هرگونه نقض فعلی را مشاهده کنید، بنابراین از ابزارهایی که کار نمیکنند یا میتوانید برای بهبود امنیت مجدداً پیکربندی کنید، بیشتر آگاه شوید.
-
انطباق: برخی از شرکت ها تحت دستورالعمل های تنظیم شده ای عمل می کنند که از اطلاعات محرمانه محافظت می کند. یک مرجع تنظیم کننده ممکن است از برخی مشاغل بخواهد که آزمایش نفوذ را کامل کنند تا مطابقت داشته باشند و از جریمه اجتناب کنند.
-
ایجاد اعتماد: انجام آزمایشهای نفوذ منظم میتواند به مشتریان و مشتریان شما کمک کند در استفاده از خدمات شرکت، خرید محصولات آن یا انجام فعالیتهایی مانند ثبتنام در خبرنامههای آنلاین احساس راحتی کنند. از آنجایی که نقض داده ها نگرانی بزرگی برای بسیاری از مشتریان است، آگاه کردن آنها از تلاش های شما برای کاهش ریسک می تواند وفاداری آنها را به کسب و کار شما افزایش دهد.
مطالب مرتبط: چگونه یک تحلیلگر امنیت سایبری شویم؟
مراحل تست نفوذ چیست؟
شرکت ها ممکن است ارائه دهندگان تست نفوذ یا متخصصان داخلی را برای مدیریت این کار استخدام کنند. اگر شما یک متخصص امنیت سایبری هستید و مسئولیت انجام تست نفوذ را بر عهده دارید، میتوانید این مراحل را برای مدیریت موثر فرآیند تکمیل کنید:
-
برنامه ریزی: مرحله اول تست نفوذ شامل شناسایی هدف و روش های پروژه برای اطمینان از همسویی فعالیت های خود با اهداف سازمان است.
-
کشف: قبل از تلاش برای نفوذ به سیستم، میتوانید هدف آنها را بررسی کنید و اطلاعات مهمی مانند آدرسهای IP، فایروالها و دادههای کارمندان را بررسی کنید.
-
بهره برداری: در این مرحله می توانید با بهره برداری از آسیب پذیری های سیستم امنیتی، سعی کنید به هدف خود دسترسی پیدا کنید.
-
تجزیه و تحلیل: هنگامی که مرحله بهره برداری را کامل کردید، می توانید نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید و گزارشی از رویکرد خود به آزمایش، آنچه پیدا کرده اید و توصیه های خود برای موثرتر کردن سیستم ایجاد کنید.
-
Remediation: Remediation به شما امکان می دهد آثار حضور خود را در سیستم حذف کنید که هکرهای واقعی می توانند از آنها برای دسترسی به داده های سازمان و اجرای اقدامات امنیتی جدید استفاده کنند.
-
آزمایش مجدد: پس از تکمیل اصلاح، می توانید تعیین کنید که چه زمانی قصد دارید سیستم را دوباره آزمایش کنید تا مشخص کنید که اصلاح شما چقدر خوب کار کرده است و نقاط ضعف جدید را شناسایی کنید.
مطالب مرتبط: ۶ روش تست نفوذ (با تعریف و مراحل تست)
شرکت ها هر چند وقت یک بار باید تست نفوذ انجام دهند؟
بهترین روش انجام تست نفوذ در یک بازه زمانی منظم حداقل یک بار در سال است، اما شرکت ها فرکانس را بر اساس عوامل زیادی تعیین می کنند. هر چند وقت یکبار این آزمایشها را انجام میدهید بسته به صنعتی که شرکت در آن قرار دارد، بودجه تست نفوذ، مقررات یا انطباقهایی که سازمان مسئول آن است و نیازهای خاص کسبوکار متفاوت است. در اینجا چند فاکتور دیگر وجود دارد که باید برای تعیین تعداد دفعات انجام تست نفوذ در نظر بگیرید:
-
استفاده از ابر: استفاده از فضای ابری در بین مشاغلی که می خواهند به فایل های خود و سایر نرم افزارها و اسناد مهم دسترسی داشته باشند، رواج بیشتری پیدا می کند. قرار گرفتن در یک محیط دیجیتال مشترک با شرکتهای دیگر میتواند بر تعداد دفعات انجام تست نفوذ تأثیر بگذارد، زیرا بسیاری از ارائهدهندگان خدمات ابری به آزمایشهای پیشرفته نیاز دارند تا بتوانند سیستمهای خود را در برابر آسیبهای تصادفی ایمن کنند.
-
تغییرات سازمانی: حتی اگر به طور منظم تست نفوذ انجام دادهاید، هر زمان که فایروال شرکت خود را تغییر میدهید، بهروزرسانیها، ارتقاء و وصلههای نرمافزار یا سیستمافزار را نصب میکنید یا زمانی که شروع به استفاده از نرمافزار یا برنامههای جدید میکنید، دوباره این کار را انجام دهید. این امر در شرکت های بزرگی که بودجه لازم برای ارزیابی و به روز رسانی شبکه ها و برنامه های خود را دارند، رایج است.
-
گزارشهای تست نفوذ: پس از تست نفوذ، میتوانید گزارش را مرور کنید تا با آسیبپذیریهای شرکت بیشتر آشنا شوید. سپس میتوانید آزمایشهای نفوذ منظمتری را انجام دهید تا مطمئن شوید که راهحلهای شما به طور مؤثر مسائل امنیتی را برطرف میکنند.
مطالب مرتبط: ۱۵ شغل در امنیت سایبری
انواع تست نفوذ چیست؟
چند نوع اصلی تست نفوذ وجود دارد که شرکت ها ممکن است انجام دهند. آنها شامل موارد زیر است:
-
تست کور: تست کور زمانی است که تستر نفوذ فقط اطلاعات اولیه کسب و کار مانند نام یا دامنه وب سایت را داشته باشد. در این نوع تست، تیم امنیتی میداند که تست نفوذ در حال انجام است و مدتی برای آماده شدن فرصت دارند.
-
تست دوسوکور: درست مانند یک تست کور، یک تست دوسوکور دسترسی به اطلاعات بسیار کمی را ارائه می دهد. تست دوسوکور متفاوت است زیرا تیم امنیتی شرکت از قبل از تست نفوذ اطلاعی ندارند، بنابراین نمی توانند به طور خاص برای آن برنامه ریزی کنند.
-
تست خارجی: تست نفوذ خارجی از منابع خارجی برای نفوذ به سیستمهای داخلی استفاده میکند تا مشخص کند که دسترسی یک مهاجم خارجی به شبکه و برنامههای مختلف چقدر آسان است. به عنوان مثال، آزمایش ممکن است سعی کند از طریق پورتال های ورود به سیستم، سیستم های ابری یا پیوندهای مخرب در ایمیل های شرکت دسترسی پیدا کند.
-
تست داخلی: تست نفوذ داخلی شامل شبکهها و سیستمهای داخلی است و اگر کسبوکاری بخواهد ارزیابی کند که یک کارمند با دسترسی امنیتی استاندارد خود چه کاری میتواند انجام دهد، معمول است. به عنوان مثال، ممکن است آزمایش کند که اگر یک شبکه با نقض مواجه شود، چه اتفاقی برای همه شبکههای موجود در سیستم میافتد.
-
تست هدفمند: در تست نفوذ هدفمند، هم شرکت تست نفوذ و هم تیم امنیتی در سازمان برای انجام تست و بررسی نتایج از نزدیک با هم همکاری می کنند.
مرتبط: ۱۱۱ نوع تست در نرم افزار