بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نمونه برداری گلوله برفی چیست؟ تعریف، روش ها و مثال

تکنیک های نمونه برداری گلوله برفی، کاربردها، نمونه ها

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تحقیقات جمعیتی برای درک روندها و تجربیات در میان گروهی از افراد مفید است. هنگام انجام تحقیق در مورد جمعیت افرادی که ممکن است تماس با آنها دشوار باشد، می توانید از روشی به نام نمونه برداری گلوله برفی استفاده کنید. یادگیری در مورد این روش می تواند به شما در دسترسی به آن جمعیت ها و درک موفقیت آمیز آنها برای بهبود تحقیقات خود کمک کند.

در این مقاله از ایوسی به نمونه‌برداری گلوله برفی در تحقیقات، انواع نمونه‌برداری گلوله برفی و کاربردهای آن می‌پردازیم و برخی از مزایا و محدودیت‌هایی را که در انجام تحقیق باید در نظر گرفته شود، فهرست می‌کنیم.

نمونه گیری گلوله برفی در تحقیق چیست؟

نمونه‌برداری گلوله برفی، که به‌عنوان نمونه‌گیری ارجاعی زنجیره‌ای یا شبکه نیز شناخته می‌شود، یک روش نمونه‌گیری غیراحتمالی است که می‌توانید در زمانی که یافتن مقادیر آزمایشی دشوار است از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، هنگام انجام تحقیق در مورد گروه کوچکی از افرادی که در مناطق پراکنده جغرافیایی زندگی می کنند، می توانید از نمونه برداری گلوله برفی استفاده کنید. در نمونه گیری گلوله برفی، افراد درگیر در مطالعه شما منابع بالقوه دیگری را معرفی می کنند که می توانید در تحقیق خود از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است چالش برانگیز باشد که یک درصد از صاحبان خودروهای برتر که دارای خودروهای لوکس ممتاز هستند را بررسی کنید، مگر اینکه از منابع بخواهید تا ارجاعات را با شما به اشتراک بگذارند.

موارد مرتبط:  ۹ نوع روش نمونه گیری: تعاریف و مواردی که باید از آن اجتناب کرد

انواع نمونه برداری گلوله برفی

شما می توانید از انواع مختلف نمونه برداری گلوله برفی برای اهداف مختلف استفاده کنید. درک انواع نمونه برداری گلوله برفی مفید است تا بتوانید بهترین استراتژی را برای تحقیق خود تعیین کنید. در اینجا چند نوع نمونه برداری از گلوله برفی وجود دارد که ممکن است هنگام انجام تحقیق در نظر بگیرید:

نمونه برداری گلوله برفی خطی

این تکنیک نمونه‌گیری می‌تواند به شما کمک کند تا با تماس با یک فرد در یک زمان، یک گروه نمونه تشکیل دهید. هر فردی ممکن است شما را به یک موضوع تحقیقاتی بالقوه دیگر ارجاع دهد، که سپس فرد دیگری را پیشنهاد کند. این زنجیره می‌تواند تا رسیدن به اندازه نمونه ایده‌آل برای موضوع مورد بررسی ادامه یابد.

مطالب مرتبط: نمونه تصادفی ساده: تعریف، مراحل و مثال ها

نمونه برداری نمایی بدون تبعیض گلوله برفی

در این نوع نمونه گیری، شما اولین آزمودنی از یک جامعه هدف را جذب می کنید. سپس آن موضوع اول می‌تواند چندین ارجاع دیگر را برای مطالعه ارائه کند. هر ارجاع جدید همچنین ارجاع های متعددی را ایجاد می کند تا زمانی که سوژه های کافی برای مطالعه داشته باشید.

مطالب مرتبط:  راهنمای روش‌های نمونه‌گیری احتمال در مقابل غیراحتمال

نمونه برداری تبعیض آمیز نمایی گلوله برفی

این تکنیک با استخدام یک موضوع تحقیق شروع می شود. این فرد می تواند چندین موضوع بالقوه را برای مطالعه توصیه کند. در میان آن ارجاع ها، شما واجد شرایط ترین کاندیداها را برای تحقیق خود انتخاب می کنید. این روش نمونه گیری گلوله برفی می تواند به شما در انتخاب موضوعات با کیفیت برای تحقیق کمک کند.

کاربردهای نمونه برداری گلوله برفی

نمونه گیری گلوله برفی زمانی مفید است که جمعیت موضوع تحقیق ناشناخته باشد یا تماس با آنها دشوار باشد. این روش تحقیق می تواند به شما کمک کند تا مجموعه ای از نامزدهای بالقوه را برای انجام تحقیقات خود به دست آورید. در حالی که نمونه برداری گلوله برفی می تواند در بسیاری از زمینه ها کاربرد داشته باشد، روش نمونه گیری ترجیحی برای انواع تحقیقات زیر است:

  • تحقیقات پزشکی: بسیاری از محققان در زمینه پزشکی از نمونه برداری گلوله برفی برای تماس با افرادی که بیماری های نادر یا کمتر تحقیق شده دارند، استفاده می کنند. آنها می توانند از این روش تحقیق برای کمک به توسعه و درک آن شرایط استفاده کنند.

  • تحقیقات اجتماعی: محققان در این زمینه از نمونه برداری گلوله برفی برای جمع آوری هرچه بیشتر شرکت کنندگان برای به دست آوردن اطلاعات در مورد یک جمعیت استفاده می کنند. به عنوان مثال، محققان ممکن است از نمونه برداری گلوله برفی برای مطالعه جمعیت های بی خانمان استفاده کنند.

  • موارد اختلاف: معمولاً محققان هنگام بررسی موارد اختلاف یا سایر موضوعات حساس مانند تروریسم از نمونه برداری گلوله برفی استفاده می کنند. محققان می توانند از این روش برای محافظت از حریم خصوصی افراد، مانند کسانی که شاهد یک رویداد بوده اند، استفاده کنند.

موارد مرتبط:  نمونه گیری غیر احتمالی: تعریف و انواع

مزایای نمونه برداری گلوله برفی

استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی برای جمع‌آوری موضوعات تحقیقاتی برای مطالعه شما مزایای متعددی دارد. در اینجا برخی از مزایای کلیدی استفاده از روش های نمونه برداری گلوله برفی آورده شده است:

  • منبع یابی سریع نمونه: با ارجاع آزمودنی ها، محققان زمان کمتری را صرف جستجوی سوژه ها می کنند. این منبع یابی به شما امکان می دهد زمان و انرژی خود را بر روی انجام تحقیقات متمرکز کنید.

  • روش مقرون به صرفه: بسیاری از منابع برای نمونه برداری گلوله برفی از ارجاع نمونه حاصل می شود، که به این معنی است که زمان کمتری برای منبع یک جمعیت داده صرف می شود. این روش می تواند مقرون به صرفه باشد زیرا شما بطور فعال به دنبال منابع مستقل نیستید.

  • دسترسی به گروه‌های هدف: نمونه‌برداری گلوله برفی به شما امکان می‌دهد به گروه‌های هدف دشوار دسترسی داشته باشید زیرا از منابع اصلی خود ارجاع‌هایی دریافت می‌کنید. تماس با برخی از گروه ها یا حتی یافتن آنها دشوار است مگر اینکه ارجاعات منبع داشته باشید.

  • آگاهی از ویژگی‌های جمعیت: این روش‌های نمونه‌گیری می‌توانند به شما در شناسایی ویژگی‌های جمعیت هدف که ممکن است نمی‌دانستید کمک کنند. این دانش می تواند به شما کمک کند بین جمعیت و تحقیق خود ارتباط برقرار کنید.

  • برنامه ریزی منبع حداقل: با استفاده از سوژه هایی که ارجاع می دهند، می توانید حداقل برنامه ریزی منبع را انجام دهید. بسیاری از افراد ممکن است مستقیماً با شما تماس بگیرند، یا افراد می توانند منابع بالقوه دیگری را برای تماس شما نام ببرند.

مطالب مرتبط:  نمونه گیری احتمالی: تعریف و انواع

معایب نمونه برداری گلوله برفی

هنگام استفاده از روش‌های نمونه‌گیری گلوله برفی، مهم است که برخی از محدودیت‌ها را در نظر بگیرید تا بتوانید تعیین کنید که آیا بهترین روش برای استفاده است یا خیر. دانستن چالش‌های احتمالی قبل از یافتن منابع نمونه می‌تواند به شما کمک کند از این معایب اجتناب کنید و نتایج تحقیقاتی موفقی داشته باشید. در اینجا چند چالش کلیدی وجود دارد که باید هنگام استفاده از نمونه برداری گلوله برفی در نظر گرفت:

  • سوگیری نمونه: از آنجایی که افراد نمونه شما را به سایر افراد جامعه ارجاع می دهند، احتمال وقوع سوگیری نمونه وجود دارد. شما می توانید با اطمینان از اینکه جامعه نمونه مطالعه شما توزیع واقعی کل جامعه را منعکس می کند، از این سوگیری جلوگیری کنید.

  • حاشیه خطا: با وقوع یک سوگیری نمونه بالقوه، می تواند باعث ایجاد حاشیه خطا در داده های شما شود. محاسبه و تفسیر صحیح داده ها برای به حداقل رساندن این حاشیه مهم است.

  • عدم همکاری: برخی از جمعیت های داده ممکن است تمایلی به اشتراک گذاری اطلاعات در رابطه با تحقیقات نداشته باشند. در این موارد، می‌توانید اقداماتی را برای محافظت از حریم خصوصی افراد انجام دهید تا آنها در ارائه اطلاعات برای مطالعه احساس راحتی کنند.

نمونه ای از نمونه برداری گلوله برفی در تحقیق

این مثال از نمونه برداری گلوله برفی را مرور کنید تا به شما در درک کاربردها و مزایای آن در تحقیق کمک کند:

یک محقق در یک شرکت املاک و مستغلات قصد دارد مطالعه ای را انجام دهد که ارزش مالی گسترش خانه در یک محله خاص را تجزیه و تحلیل کند. محقق دو نفر از ساکنان این محله را می شناسد که در پنج سال گذشته به خانه های خود اضافه شده اند. هر دو نفر موافق شرکت در مطالعه هستند. محقق با تصمیم به استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی تبعیض‌آمیز نمایی، از هر دو آزمودنی می‌خواهد همسایگان دیگری را که اخیراً توسعه خانه را تکمیل کرده‌اند، معرفی کنند. محقق به دستیابی به افراد جدید با این روش ادامه می‌دهد تا زمانی که حجم نمونه مناسبی برای تصمیم‌گیری برای مطالعه داشته باشند.

مطالب مرتبط:  ۱۹ نوع تحقیق (با تعاریف و مثال)

نحوه استفاده از نمونه برداری گلوله برفی در تحقیق

اگرچه مراحل خاص بسته به موضوع تحقیق یا روش نمونه گیری شما می تواند متفاوت باشد، بسیاری از تکنیک های نمونه برداری گلوله برفی از الگوی مشابهی پیروی می کنند. این مراحل را برای استفاده از نمونه برداری گلوله برفی در تحقیق خود در نظر بگیرید:

۱. افراد بالقوه جمعیت را شناسایی کنید

اولین گام در استفاده موثر از روش نمونه گیری گلوله برفی، شناسایی نمونه نمونه است. این مرحله ممکن است منجر به یک یا دو منبع برای شروع مطالعه شما شود. مهم است که تأیید کنید این موضوعات بالقوه با الزامات ذهنی تحقیق شما، مانند سن یا شغل، مطابقت دارند تا از نمونه ای نماینده اطمینان حاصل کنید.

۲. با افراد بالقوه تماس بگیرید

هنگامی که موضوع یا افراد نمونه خود را شناسایی کردید، می توانید با آنها تماس بگیرید و مشخص کنید که آیا آنها علاقه مند به شرکت در تحقیق شما هستند یا خیر. راه های زیادی برای برقراری ارتباط با سوژه ها وجود دارد، مانند ارتباطات تلفنی یا ایمیل. اگر آزمودنی ها تمایل به شرکت دارند، می توانید مراحل نمونه گیری خود را ادامه دهید. اگر آنها مایل به شرکت در مطالعه نیستند، می توانید با منبع نمونه دوم خود تماس بگیرید یا منابع دیگر را بیابید.

مطالب مرتبط:  نحوه نوشتن یک ایمیل (با نکات و مثال های حرفه ای)

۳. از آزمودنی ها بخواهید به تحقیق بپیوندند

هنگامی که از شرکت کنندگان می خواهید به تحقیق شما بپیوندند، آنها را در مورد تحقیق و آنچه که امیدوارید از مطالعه به دست آورید آموزش دهید. این توضیح می‌تواند به شرکت‌کنندگان در تصمیم‌گیری مؤثر در مورد تمایل به شرکت کمک کند. حتی اگر آزمودنی ها تمایلی به شرکت ندارند، همچنان می توانید در مورد ارجاع موضوع برای افزایش حجم نمونه پرس و جو کنید.

۴. ارجاع موضوع را تشویق کنید

هنگامی که موضوعات اولیه را در تحقیق خود ثبت کردید، می توانید آنها را تشویق کنید تا ارجاعات موضوعی را ارائه دهند. ممکن است شرکت‌کنندگان را تشویق کنید که به افراد دیگر توصیه کنند که مستقیماً با شما تماس بگیرند، نه اینکه از آنها بخواهید که موضوعات بالقوه دیگر را نام ببرند. این روش مخصوصاً می تواند مفید باشد اگر در مورد موضوعات حساس تحقیق می کنید زیرا به افراد ارجاع شده اجازه می دهد تصمیم بگیرند که آیا با شما تماس بگیرند یا خیر.

مطالب مرتبط:  انواع روش های تحقیق (با بهترین روش ها و مثال ها)

۵. در صورت استفاده از نمونه گیری متمایز، ارجاعات را ارزیابی کنید

اگر از روش های نمونه گیری متمایز استفاده می کنید، اطلاعات ارجاعی را که دریافت می کنید تجزیه و تحلیل کنید. این تجزیه و تحلیل تضمین می کند که می توانید کاربردی ترین شرکت کنندگان را برای تحقیق خود تعیین کنید. می توانید از این تجزیه و تحلیل برای شناسایی موضوعاتی استفاده کنید که با اهداف تحقیقی موضوع شما مطابقت دارند، مانند موضوعاتی که با معیارهای سنی یا شغلی خاصی مطابقت دارند.

۶. این کار را تکرار کنید تا به حجم نمونه مورد نظر برسید

هنگامی که با مراجع اولیه خود تماس گرفتید، می توانید اطلاعات ارجاع اضافی را از آنها بخواهید. می‌توانید این مراحل را تکرار کنید تا به جمعیت مورد نظر برسید یا تا زمانی که با همه ارجاع‌ها تماس بگیرید. همچنین ممکن است پس از اینکه مشخص کردید نمونه بزرگی برای ارائه داده های مفید جمع آوری کرده اید، جمع آوری شرکت کنندگان را متوقف کنید.

نکاتی برای اجرای نمونه برداری موثر گلوله برفی

در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که به شما کمک می کند نمونه برداری گلوله برفی را به طور موثر در تحقیقات خود پیاده سازی کنید:

  • پاسخ ها را به محض دریافت آن ها تجزیه و تحلیل کنید. وقتی پاسخ‌ها را در حین دریافت آن‌ها تجزیه و تحلیل می‌کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا جامعه نمونه شما نسبت به پاسخ‌های خاصی تعصب دارد یا خیر. این تجزیه و تحلیل می تواند به شما کمک کند روش تحقیق خود را تنظیم کنید یا تعیین کنید که آیا با سایر افراد نمونه تماس بگیرید یا خیر.

  • حاشیه خطای خود را تعیین کنید. قبل از شروع تحقیق، حاشیه خطای مناسب خود را محاسبه کنید. این حاشیه می تواند به شما در شناسایی داده های ناهنجار و اصلاح روش های تحقیق کمک کند.

  • مشارکت را تشویق کنید. برخی از شرکت کنندگان ممکن است در به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود تردید کنند. مشارکت را تشویق کنید تا به شرکت کنندگان کمک کنید احساس راحتی کنند و در صورت امکان اجازه دهید که مشارکت ناشناس برای دریافت پاسخ های بیشتر.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

3 پاسخ

    1. روش نمونه گیری گلوله برفی (Snowball sampling method) در مقایسه با روش بهمن (Bahman method) اغلب در تحقیقات بهتر در نظر گرفته می شه. نمونه گیری گلوله برفی شامل استفاده از شرکت کنندگان اولیه برای ارجاع سایر شرکت کنندگان بالقوه هست که امکان جمع آوری نمونه گسترده تر و متنوع تری رو فراهم می کنه. این روش به ویژه برای دستیابی به جمعیت هایی که ممکنه دسترسی بهشون از راه های دیگه دشوار باشه مفیده. از سوی دیگه، روش بهمن شامل ارجاع شرکت‌کنندگان نمی‌شه و بر تکنیک‌های نمونه‌گیری دیگه ای تکیه می‌کنه که ممکنه در به دست آوردن نمونه‌ای متنوع مؤثر نباشه. در نهایت، انتخاب بین نمونه گیری گلوله برفی و روش بهمن بستگی به اهداف و زمینه پژوهش داره.

  1. سلام
    برادرم این وب سایت رو به من توصیه کرد و گفت حتما این وب سایت رو دوست خواهم داشت. کاملا درست می گفت. این مقالات واقعا روز من رو ساخت. شما نمی تونید تصور کنید که چقدر زمان برای این اطلاعات صرف کرده بودم! با تشکر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *