بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه یک ایمیل حرفه ای بنویسیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ایمیل یکی از پرکاربردترین اشکال ارتباط در محیط کار و خارج از آن است. به دلیل سرعت و کارایی آن، احتمالاً بدون توجه به نقش یا صنعت خود از ایمیل در برخی ظرفیت ها استفاده خواهید کرد. به دلایل مختلفی می توانید ایمیل های حرفه ای بنویسید. برای مثال، ممکن است لازم باشد یک جلسه مهم را جمع بندی کنید، اطلاعات را تبادل کنید، یک به روز رسانی مهم را ارسال کنید، یا یک معرفی نامه بفرستید .

ایمیلی که به خوبی ترکیب شده باشد، پیامی دوستانه، واضح، مختصر و کاربردی به گیرنده ارائه می دهد. یادگیری نحوه نوشتن ایمیلی که تمام این معیارها را داشته باشد می تواند تمرین کند.

نکات و بهترین شیوه های زیر را در نظر بگیرید تا به شما در نوشتن ایمیل های موثر و حرفه ای کمک کند: هدف خود را شناسایی کنید، مخاطبان خود را در نظر بگیرید، آن را مختصر نگه دارید، ایمیل خود را تصحیح کنید، از آداب مناسب استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که پیگیری کنید.

مطالب مرتبط: نحوه پایان دادن به ایمیل 

شش مرحله برای نوشتن ایمیل های حرفه ای

اگر مطمئن نیستید که چگونه یک ایمیل را شروع کنید، این پنج مرحله می تواند به شما در ایجاد یک پیام حرفه ای کمک کند:

۱ . هدف خود را مشخص کنید

قبل از نوشتن یک ایمیل، از خود بپرسید که می خواهید گیرنده پس از خواندن آن چه کاری انجام دهد. هنگامی که هدف ایمیل خود را مشخص کردید، می توانید اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که در پیام خود وارد می کنید از این عمل پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید گیرنده گزارشی را که پیوست کرده‌اید بررسی کند، به او بگویید گزارش چیست، چرا به بازبینی آن نیاز دارید، به چه نوع بازخوردی نیاز دارید و چه زمانی باید کار تکمیل شود.

۲ . مخاطبان خود را در نظر بگیرید

هنگام نوشتن یک پیام ایمیل، مطمئن شوید که لحن شما با مخاطبان شما مطابقت دارد. برای مثال، اگر به یک مدیر تجاری که هرگز ندیده‌اید ایمیل می‌فرستید، ایمیل را تمیز و بدون هرگونه شوخی یا غیررسمی نگه دارید. از سوی دیگر، اگر به یک همکار که رابطه خوبی با او دارید ایمیل می‌فرستید، ممکن است از رویکردی کمتر رسمی و دوستانه‌تر استفاده کنید.

۳ . آن را مختصر نگه دارید

مخاطبان شما ممکن است زمان کمی برای خواندن ایمیل شما داشته باشند، بنابراین آن را تا جایی که ممکن است کوتاه کنید بدون اینکه اطلاعات کلیدی را کنار بگذارید. سعی کنید موضوعات زیادی را به طور همزمان مورد بررسی قرار ندهید زیرا این امر می تواند پیام شما را طولانی، خواندن آن چالش برانگیز و انجام اقدام در مورد آن دشوار کند. هنگام ویرایش ایمیل خود، هر گونه اطلاعاتی را که به موضوعی که به آن پرداخته اید بی ربط است بردارید. با حذف کلمات پرکننده و اطلاعات اضافی از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید. این باعث می شود یادداشت شما کوتاه تر و راحت تر خوانده شود.

۴ . ایمیل خود را تصحیح کنید

یک ایمیل بدون خطا نشان دهنده سخت کوشی و حرفه ای بودن است. قبل از ارسال ایمیل، کمی وقت بگذارید و هرگونه خطای املایی، دستوری یا نحوی را بررسی کنید. همچنین، دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید پیوست‌هایی را که ممکن است به آن‌ها ارجاع داده‌اید در پیام خود وارد کرده باشید. اگر ایمیل مهمی برای ذینفعان مهم است، ممکن است از سرپرست مستقیم خود یا یک همکار مورد اعتماد خود بخواهید قبل از ارسال آن را بخواند.

۵ . از آداب معاشرت مناسب استفاده کنید

شامل یک سلام و احوالپرسی مودبانه و پایانی باشد که به نظر دوستانه و مودبانه باشد. علاوه بر این، به گیرنده و زمان او توجه کنید. به عنوان مثال، مگر در موارد اضطراری، از ارسال ایمیل به مخاطبی که درخواست چیزی را بعد از ساعات کاری یا زمانی که آنها در مرخصی هستند، خودداری کنید.

۶ . یادت باشه پیگیری کنی

اکثر مردم چندین ایمیل در روز دریافت می کنند، بنابراین ممکن است پاسخ پیام شما را از دست بدهند یا فراموش کنند. اگر گیرنده ظرف دو روز کاری پاسخ نداده است، در نظر داشته باشید که با یک ایمیل پیگیری دوستانه تماس بگیرید.

مطالب مرتبط: ۲۰ راه برای شروع ایمیل

فرمت و ساختار ایمیل رسمی

هنگام قالب بندی ایمیل باید به پنج عنصر توجه کرد. در اینجا به تفکیک هر یک آمده است:

۱ . نوار عنوان

این عبارت کوتاهی است که دلیل پیام شما یا هدف ارتباط شما را خلاصه می کند. مهم است که هنگام ارسال یک ایمیل حرفه‌ای، موضوعی را لحاظ کنید تا مخاطبان شما بدانند دقیقاً چه چیزی را انتظار دارند و در صورت نیاز بتوانند پیام را به راحتی پیدا کنند. مثلا:

“پیگیری: ارائه محصول”

۲ . سلام

این اولین خط ایمیل شما است و به طور کلی به عنوان تبریک عمل می کند. مثلا:

“سلام آقای اکبری”

۳ . بدن

درست مانند متن یک نامه، اینجا جایی است که شما پیام کامل خود را به اشتراک می گذارید. مثلا:

«از اینکه امروز بعدازظهر در معرفی محصول جدید شرکت کردید متشکرم. من یک فایل ویدئویی از ضبط کامل را پیوست کرده ام تا بتوانید آن را با تیم خود به اشتراک بگذارید. لطفاً اگر سؤالی دارید به من اطلاع دهید.»

۴ . بسته شدن

این آخرین خط ایمیل شما قبل از امضای شما است و باید پیام شما را کامل کند. همچنین در اینجاست که می‌توانید هر درخواستی را که در متن پیام خود مطرح کرده‌اید تکرار کنید. مثلا:

“من مشتاقانه منتظر صحبت با شما در روز چهارشنبه هستم. بازم ممنون!»

۵ . امضا

امضا جایی است که شما خود را با نام، عنوان و سایر اطلاعات مرتبط با ارتباطات خود شناسایی می کنید. اکثر برنامه های ایمیل به شما امکان می دهند امضای ثابتی را تنظیم کنید که به طور خودکار به انتهای هر ایمیلی که ارسال می کنید اضافه می شود.

“با احترام،
ایلیا پورحسینی
، مهندس ارشد نرم افزار
شرکت ABC”

مرتبط: راهنمای نوشتن یک ایمیل تجاری

نمونه هایی از ایمیل های حرفه ای

در اینجا سه ​​نمونه از ایمیل های حرفه ای آورده شده است:

۱ . به یک مخاطب جدید ایمیل بزنید

موضوع: فرصت قرارداد تحقیق UX

سلام آقای/خانم ……

امیدوارم وقتی این پیام را میخوانی حالت خوب باشد. من امروز در حال تماس هستم زیرا یک پروژه طراحی مجدد برنامه را اینجا در شرکت ABC مدیریت می کنم و به دنبال یک پیمانکار ماهر تحقیقات UX برای کمک به تجزیه و تحلیل چندین مجموعه از داده های تست قابلیت استفاده هستم.

این یک پروژه سه ماهه است که از اول فوریه شروع می شود و تخمین می زنیم که تقریباً ۱۵ ساعت در هفته طول می کشد. همه کارها را می توان از راه دور تکمیل کرد، اما شما می توانید از فضای کاری ما استفاده کنید.

لطفاً اگر به این پروژه علاقه دارید به من اطلاع دهید و ما می توانیم زمانی را برای بحث در مورد جزئیات بیشتر تعیین کنیم. من مشتاقانه منتظر شنیدن شما هستم.

با احترام،
احمد شجاعی
مدیر تجربه کاربری
شرکت ABC”

۲ . ایمیل به یک گروه

موضوع: جلسه بازاریابی لغو شد

سلام جناب محمدخانی

جلسه استراتژی بازاریابی که برای امروز بعدازظهر برنامه ریزی شده بود لغو شد.

من بابت اطلاعیه دیرهنگام عذرخواهی می کنم، اما می دانم که همه از زمان اضافی در روز خود استقبال خواهند کرد. چهارشنبه آینده در زمان برنامه ریزی شده خود دوباره تشکیل جلسه خواهیم داد.

با تشکر،

مجید یارالهی
، مدیر ارشد بازاریابی

۳ . ایمیل پیگیری

خط موضوع: پاسخ: در دسترس بودن برای جلسه مقدماتی

سلام خانم جمالی زاده

من فقط می خواستم در مورد تاریخ ملاقات شما با آقای الجمیل دوباره بررسی کنم. فقط به من اطلاع دهید که آیا ۵ ژوئن یا ۶ ژوئن برای برنامه شما بهتر عمل می کند.

متشکرم!

فرشید حیدری
دستیار اجرایی
شرکت ABC”

چه برای اولین بار وارد نیروی کار شوید یا فقط به دنبال بهبود مهارت های ارتباط الکترونیکی خود باشید، یادگیری نحوه نوشتن یک ایمیل حرفه ای یک مهارت حیاتی است. با استفاده از نکات و مثال‌های بالا برای هدایت تلاش‌های ایمیلی خود، پیام‌های مؤثری را در کمترین زمان می‌نویسید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

8 پاسخ

  1. سلام
    outlook رو به تازگی تو ویندوزم نصب و فعال کردم و یکی از ایمیل هام رو بهش وصل کردم و حالا به طور مداوم داره تموم دریافتی ها و ارسالی های موجود در ایمیلم رو دانلود می کنه
    چطور می تونم این دانلود مکرر رو متوقف کنم و کاری کنم تا صرفا ارسالی ها و دریافتی های بعدی در outlook من ثبت بشه و نه قبلی ها؟

    1. سلام

      برای متوقف کردن دانلود مکرر ایمیل‌ها در Outlook، می‌تونید از تنظیمات تغییرات لازم رو انجام بدید. دو روش زیر رو برای این منظور معرفی می‌کنم:

      ۱. تنظیم محدودیت برای دانلود ایمیل‌ها:
      – Outlook رو باز کنید و وارد حساب ایمیل خودتون بشید.
      – روی “File” (فایل) در نوار ابزار بالا کلیک کنید و بعد “Options” (گزینه‌ها) رو انتخاب کنید.
      – در پنجره “Outlook Options” (گزینه‌های اوت لوک)، روی “Advanced” (پیشرفته) کلیک کنید.
      – در بخش “Send and receive” (ارسال و دریافت)، روی “Send/Receive…” (ارسال/دریافت) کلیک کنید.
      – در پنجره “Send/Receive Groups” (گروه‌های ارسال/دریافت)، گروه “All Accounts” (تموم حساب‌ها) رو انتخاب کنید.
      – در قسمت “Setting for group ‘All Accounts'” (تنظیم برای گروه ‘تمام حساب‌ها’)، زمانی که می‌خواید دانلود ایمیل‌های جدید رو متوقف کنید، تیک گزینه “Include this group in send/receive (F9)” (شامل این گروه در ارسال/دریافت (F9)) رو بردارین.
      – روی “Close” (بستن) کلیک کنید تا تغییرات ذخیره بشه.

      ۲. انتقال ایمیل‌های قبلی به پوشه‌ای جدید:
      – در صفحه اصلی Outlook، روی “File” (فایل) در نوار ابزار بالا کلیک کنید و پوشه “Options” (گزینه‌ها) رو انتخاب کنید.
      – در پنجره “Outlook Options” (گزینه‌های اوت لوک)، روی “Advanced” (پیشرفته) کلیک کنین.
      – در بخش “Export” (خروجی)، روی “Export” (خروجی) کلیک کنید.
      – در پنجره “Import and Export Wizard” (جادوگر وارد و صادر کننده)، گزینه “Export to a file” (خروجی به یه فایل) رو انتخاب کنید و روی “Next” (بعدی) کلیک کنید.
      – در صفحه “Create a file of type” (ایجاد یک فایل از نوع)، گزینه “Outlook Data File (.pst)” (فایل داده Outlook (.pst)) رو انتخاب کنید و روی “Next” (بعدی) کلیک کنید.
      – انتخاب کنید که کدام پوشه‌ها رو می‌خواهید در فایل PST ذخیره کنید و مکان ذخیره سازی رو مشخص کنید.
      – روی “Finish” (پایان) کلیک کنید تا ایمیل‌های قبلی شما به فایل PST منتقل شوند.
      – به پوشه جدید خود در Outlook رفته و اطمینان حاصل کنید که ایمیل‌های قبلی در آنجا قابل مشاهده است.

      با انجام یکی از دو روش بالایی، می‌تونید دانلود مکرر ایمیل‌های قبلی رو متوقف کنید و تنها ایمیل‌های جدید رو دریافت کنید.

  2. سلام
    یه جا خوندم برا بیزینسمون بهتره ایمیل تجاری داشته باشیم
    ولی توضیح بیشتری نداده بود
    می شه بگین ایمیل تجاری چیه؟
    و چطوری باید بسازیمش؟
    و اصلا فایده ای هم داره یا نه؟

    1. سلام
      تعداد سوالات شما از یه مورد بیشتره
      لذا من هم جداگانه پاسخ می دم

      ایمیل تجاری چیست؟

       
      به طور ساده؛ ایمیل تجاری، ایمیلیه که برای کسب و کارتون رسمیت داشته اشه.
      که لازمه ی اون اینه که:

    2. در سرویس های عمومی مثل جیمیل، هات‌میل، یاهومیل و … ساخته نشده باشه
    3. تحت دامنه ای اختصاصی ساخته شده باشه که با کسب و کار شما سازگاری داشته باشه (مثلا ایمیل تجاری ما تحت دامنه ivsi.ir است)
    4. نامی مناسب با عملکردش براش انتخاب شده باشه (مثلا ایمیل پشتیبانی شما بهتره با کلمه support شروع بشه، یا ایمیل اصلی شما بهتره با info باشه)
    5. و در کل تناسب همه اجزاش با برند شما محرز باشه (مثلا info@ivsi.ir موردی بسیار مناسب برای مجموعه ایوسی است)
    6. نحوه ساخت ایمیل تجاری

      برای ساختش هم، لازمه ابتدا دامنه ای متناسب با کسب و کارتون خریداری کنید؛ که این شامل این موارد می شه:

    7. توجه به پسوند دامنه (مثلا .ir برای کسب و کارهای داخلی خیلی بهتره، .com برای کسب و کارهای بین المللی (یا مواردی که قابلیت رشد این چنینی رو دارن)، .org برای سازمان ها و نهادها، .co برای شرکت ها و کمپانی ها (اگرچه باز همون ir و com ارجح هستن) و …)
    8. پیشوند دامنه به خوبی انتخاب بشه (کوتاهی، سادگی، خوانایی و …، مواردی هستن که لازمه در انتخاب نام رعایت بشن. دقیقا مثل ایوسی ivsi که هم ساده و خواناست، و هم به خوبی فلسفه ی کاری ما – که همون پیشی گرفتن خودمون از دیروز خودمون؛ یا همون تقابل من با خودم هست – رو به خوبی به تصویر می کشه)
    9. مالکیت مادی و معنوی دامنه حتما لحاظ بشه (اگه خودتون اقدام به خرید و ثبت دامنه می کنین که هیچ؛ وگرنه توجه داشته باشین که دامنه به نام خود یا کسب و کارتون ثبت بشه – مثل دامنه ivsi.ir که به نام شخص خودِ من هست)
    10. حتی المقدور دامنه رو برای سالهای متمادی خریداری کنید (چون دامنه ها سالانه باید تمدید مالکیت بشن؛ پس این کار، مطلوب و خوبه، بویژه که اگه .ir باشه، هزینه بسیار ناچیزی هم براتون در پی داره)
    11. و …

      بعد این دامنه رو روی یکی از هاست های معتبر که پلنی مثل cpanel یا direct admin داره ستش کنید
      و در نهایت به راحتی از پنل مدیریت هاستتون، از قسمت مدیریت اکانت های ایمیل، اقدام به ساخت ایمیلی تحت این دامنه بکنید
      و اگه دسترسی به ایمیل هم براتون کمی سخته (ورود به پنل و ….. کار زمان بریه)؛ می تونید از میزبان هاستتون اطلاعات پورت های pop یا smtp رو بگیرید و به راحتی ایمیلتون رو روی یک نرم افزار ایمیلی مثل ms outlook ست کنید و … (اگه نیاز به توضیح بیشتر در این مورد هست، بفرمایید تا یا همین جا توضیح مختصری عنوان کنم و یا لینک یکی از مقالات مفصل تر رو از ایوسی پیدا کرده و بهتون بدم)

    12. فایده ایمیل تجاری

      و در پاسخ به این سوال که الا ایمیل تجاری فایده ای داره یا نه؟ باید بگم:

    13. اولا قطعا هر چیزی که موجب تقویت برندتون بشه، به کسب و کارتون هم کمک شایانی می کنه
    14. و ایمیل تجاری هم، دقیقا چیزیه که می تونه به کسب و کار و برند شما اعتبار ویژه ای بده (مخصوصا اگه حساب شده انتخاب و ساخته شده باشه)

    15. در ثانی، طبق آمار موثق، بیش از ۶۹ درصد مردم تنها ایمیل هایی رو باز می کنن که از منابع شناخته شده براشون ارسال شده باشه
    16. پس، اگه در ساخت ایمیلتون دقت کافی به خرج داده باشین؛ احتمال پذیرفته شدن، خوانده شدن و مورد قبول قرار گرفتنش خیلی بیشتر می شه

    17. علاوه بر این، مشتریای شما خیلی راحت تر شما رو پیدا می کنن
    18. این روزها ایمیل های تبلیغاتی، هرزنامه ها و … بسیار بسیار زیاد شدن؛ پس این می تونه یه سردرگمی بسیار زیاد برای صاحبان ایمیل ها بوجود بیاره. اگه خودتون ایمیل عمومی مثل جیمیل دارین، کافیه سری به اینباکسش بزنین تا متوجه حرف من بشین
      پس توی چنین شرایطی، بازم ایمیل تجاری با ایجاد تمایز بین خیل کثیری از ایمیل های باز نشده، می تونه این مشکل رو براتون حل بکنه

    19. و قطعا اگه وب سایتتون هم روی همین دامنه (دامنه ایمیل) باشه، معرفی وب سایتتون هم خیلی راحت می شه
    20. الان هر کسی می تونه با مشاهده ایمیل ما (همون info@ivsi.ir) متوجه بشه که آدرس وب سایت ما هم ivsi.ir هست
      و این هم بسیار براتون مفیده

    21. و می تونید با ایمیل تجاری، بین افراد یا سمت های در کسب و کارتون هم تمایز ایجاد کنید
    22. زمانی که شما دامنه منحصر به فردی دارین، راحت می تونین ایمیل های تجاری منحصر به فردی رو ایجاد بکنین که کاملا مطابق با میل خودتونه
      پس می تونین بین افراد یا سمت های کسب و کارتون هم وجه تمایز بوجود بیارین
      مثلا: manager@ivsi.ir می تونه مؤید ایمیل مدیر باشه
      یا support@ivsi.ir می تونه نشانگر بخش پشتیبانی ما باشه
      یا akbari@ivsi.ir می تونه بیانگر ایمیل شخصی من در این مجموعه کسب و کار باشه
      و …

      1. به هر حال، قطعا فواید داشتن یه ایمیل تجاری می تونه خیلی بیش از این ها باشه
        اما
        هم در مجال پاسخ به یه دیدگاه نمی گنجه
        و هم این فواید زمانی محرز می شه که شما بتونین هوشمندانه انتخاب کنین و هوشمندانه به کار ببندین و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *