هوش هیجانی یا EI به شما کمک می کند تا احساسات انسانی را شناسایی و درک کنید. داشتن هوش هیجانی بالا می تواند به شما در ایجاد روابط در محل کار، انجام وظایف و دستیابی به اهداف کمک کند. در این مقاله از ایوسی، در مورد تعریف هوش هیجانی، چرایی اهمیت آن، چگونگی بهبود آن و نحوه استفاده از آن در محیط کار بحث خواهیم کرد.
هوش هیجانی چیست؟
هوش هیجانی به عنوان توانایی تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود و همچنین درک و تأثیرگذاری بر احساسات دیگران تعریف می شود. این شامل آگاهی از این است که احساسات رفتارها را هدایت می کنند و بر افراد تأثیر مثبت یا منفی می گذارند.
در حالی که هوش هیجانی می تواند مفهومی مبهم یا پیچیده به نظر برسد، راه های خاصی وجود دارد که می توانید این مهارت را توسعه دهید. وقت گذاشتن برای تقویت و تقویت این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا در ایجاد روابط و انجام وظایف مشترک بهتر شوید.
EI می تواند مفید باشد زمانی که:
- دادن یا دریافت بازخورد
- تغییر مسیریابی
- رعایت ضرب الاجل های فشرده
- کار کردن از طریق شکست و شکست
- برخورد با روابط چالش برانگیز
چرا هوش هیجانی مهم است؟
احساسات می توانند شما را به انجام بدون فکر کردن سوق دهند. داشتن هوش هیجانی میتواند به شما کمک کند از موقعیتهایی که ممکن است بر اساس انگیزه عمل کنید تا واقعیت، اجتناب کنید. درک و مدیریت احساسات خود و دیگران می تواند به شما کمک کند تا در زندگی شخصی و حرفه ای خود موفق تر باشید.
هوش عاطفی می تواند نقش مهمی ایفا کند زمانی که:
- گفتگوهای دشوار بدون آسیب رساندن به احساسات دیگران
- مدیریت احساسات خود در هنگام احساس استرس یا فشار زیاد
- بهبود روابط با دیگران
- حل تعارض
- مربیگری و ایجاد انگیزه در دیگران
- ایجاد یک محیط مشارکتی
ویژگی های هوش هیجانی چیست؟
شش عنصر کلیدی EI عبارتند از:
۱. خودآگاهی
اگر خودآگاه باشید ، احساسات خود و محرک های آنها را درک می کنید. شما همچنین می دانید که چگونه احساسات و اعمال شما بر اطرافیان شما تأثیر می گذارد.
۲. خود تنظیمی
خودتنظیمی توانایی کنترل و تنظیم احساسات برای ایجاد تأثیر مثبت تر است. کنترل احساسات خود در هر شرایطی ضروری است زیرا احساسات شما تأثیر زیادی بر سایر افراد می گذارد.
۳. انگیزه
انگیزه میل به انجام کاری است. این به هوش هیجانی مربوط می شود زیرا تمایلات شما می تواند احساسات متفاوتی را نسبت به چیزی ایجاد کند. همیشه به دنبال چیزهای مثبت در موقعیت خود باشید و این به شما کمک می کند تا بهترین کار را انجام دهید.
۴. همدلی
همدلی به شما این امکان را می دهد که احساسات شخص دیگری را شناسایی و درک کنید. درک احساسات دیگران به شما امکان می دهد موقعیت های محل کار را به طور موثرتری مدیریت کنید. به عنوان مثال، هنگامی که یک همکار نشانههایی از ناامیدی نشان میدهد، میتوانید با همدلی واکنش نشان دهید تا وضعیتی را که ممکن است بدتر شده باشد کاهش دهید.
۵. مهارت های اجتماعی
مهارت های اجتماعی ابزارهایی هستند که برای برقراری ارتباط و تعامل با افراد دیگر استفاده می کنید. داشتن مهارت های اجتماعی قوی به شما این امکان را می دهد که به طور مؤثرتر گوش دهید، صحبت کنید و تعارضات را حل کنید. مهارت های اجتماعی را می توان در محل کار برای توسعه حرفه خود مورد استفاده قرار داد و ابزاری ضروری برای رهبران است.
مرتبط: مهارت های اجتماعی چیست؟ تعریف و مثال
نمونه هایی از EI در محل کار
در حالی که ما از هوش هیجانی در تمام زمینههای زندگیمان استفاده میکنیم، روشهای خاصی وجود دارد که از این مهارت در کار با همکاران، مشتریان و مدیران خود استفاده میکنیم. در اینجا چند نمونه از سناریوهایی وجود دارد که هوش هیجانی می تواند مفید باشد:
طی یک تماس تلفنی
در طی تماس تلفنی با مشتری در مورد عملکرد یک کمپین، مخاطب شما عصبانیت خود را از نارضایتی آنها از شراکت شما ابراز می کند. شما همچنین می دانید که سازمان آنها در حال اخراج است و مشتری شما مسئول انتخاب اعضای تیم خود برای رها شدن است. به دلیل این دانش، میدانید که تنها گوش دادن به شکایات او با رفتاری آرام و همدلانه بهترین پاسخ است. برای زمان بهتر، تماس دیگری را برنامه ریزی می کنید.
طی یک جلسه
در طول یک جلسه، متوجه می شوید که کارمند شما ساکت تر از حد معمول است و در بحث مشارکت نمی کند. در حالی که ممکن است به نظر برسد که آنها توجهی نمی کنند، شما تصمیم می گیرید یک گفتگوی معمولی با آنها داشته باشید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب است. در حین صحبت متوجه می شوید که او شب راحت نخوابیده است زیرا مادرشوهرش که نزد آنها می ماند بسیار مریض بوده است.
در حین بررسی پروژه
در طول بررسی پروژه اخیری که با هم انجام داده اید، انتقادات حرفه ای در مورد راه هایی که می توان آن را بهبود بخشید دریافت می کنید. بعد از جلسه، احساس خستگی و اضطراب می کنید. پس از پردازش احساسات خود، متوجه می شوید که به دلیل تمام وقت و تلاشی که برای آن صرف کرده اید، روی چیزهای منفی تمرکز کرده اید. به جای اینکه احساس ناامیدی کنید، تصمیم می گیرید در مورد راه هایی که می توانید کار خود را بهتر کنید، انگیزه داشته باشید.
هوش هیجانی چگونه اندازه گیری می شود
چندین ارزیابی برای اندازه گیری سطوح هوش هیجانی ایجاد شده است. چنین ارزیابی هایی اغلب برای شناسایی رهبران بالقوه در یک سازمان استفاده می شود. رایج ترین انواع تست های خود گزارش دهی و تست های توانایی هستند. آزمون خودگزارشی بر پاسخ ها یا اظهارات پاسخ دهنده برای ارزیابی رفتارهای خود تکیه دارد. آزمونهای توانایی، پاسخدهندگان را وادار میکند تا آزمونهایی را برای ارزیابی تواناییهای خود در درک، شناسایی، درک و مدیریت موقعیتها انجام دهند.
چگونه هوش هیجانی خود را تقویت کنیم
در حالی که ممکن است زمان و تمرین نیاز باشد، مهارت های نرم مانند هوش هیجانی را می توان بهبود بخشید. در اینجا چهار مرحله وجود دارد که می توانید برای بهبود این مهارت ها انجام دهید:
۱. آگاهی را تمرین کنید
در طول هفته کاری زمانی را اختصاص دهید و به تعاملات اطراف خود، هم با شما و هم با دیگران توجه ویژه ای داشته باشید. به آنچه دیگران از طریق کلمات، زبان بدن و حالات چهره به شما می گویند گوش دهید. مشاهده نحوه استفاده و واکنش مردم به احساسات می تواند به شما کمک کند تا توانایی خود را برای همدلی به خوبی تنظیم کنید.
۲. به درون نگاه کنید
در حالی که مشاهده دیگران و تعاملات آنها می تواند مفید باشد، نظارت بر احساسات و پاسخ های خود نیز می تواند آگاهی عاطفی شما را افزایش دهد. در نظر بگیرید که چگونه احساسات شما بر تصمیمات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که وقتی احساس استرس می کنید، تمایل دارید که با دیگران کوتاه مزاج شوید. یا زمانی که احساس غمگینی یا ناامیدی می کنید، ممکن است متوجه شوید که شانه هایتان خمیده است یا سرتان به سمت پایین است.
۳. واکنش نشان دهید و به دیگران پاسخ دهید
خطاب قرار دادن و کار کردن با دیگران را بر اساس نحوه مشاهده احساسات آنها تمرین کنید. یک روش مفید هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه چگونه باید واکنش نشان دهید این است که در نظر بگیرید که دوست دارید در شرایط یکسان با شما چگونه رفتار شود، اما بدانید که دیگران همیشه واکنش های مشابهی ندارند. به عنوان مثال، در حالی که ممکن است وقتی احساس اضطراب یا استرس می کنید از صحبت کردن در مورد احساسات خود با دیگران لذت ببرید، دیگران ممکن است ترجیح دهند احساسات خود را به تنهایی پردازش کنند. اگر مطمئن نیستید، از آنها در مورد ترجیح آنها در آن لحظه بپرسید.
۴. از اشتباهات خود درس بگیرید
اگر متوجه شدید که یک احساس خاص را اشتباه تعبیر کرده اید یا روشی که با احساسات دیگران برخورد کرده اید خوب کار نمی کند، از اشتباهات خود درس بگیرید و دفعه بعد با موقعیت متفاوت رفتار کنید.
ایجاد روابط از طریق همدلی، ارتباط و گوش دادن فعال می تواند به شما کمک کند تا عضو تیمی با ارزش در یک سازمان باشید. نمایش نمونههایی از راههایی که با استفاده از هوش هیجانی با دیگران ارتباط برقرار کردهاید، در نامهی پوششی خود و در طول مصاحبه نیز میتواند به شما کمک کند کاندیدای رقابتی باشید.
2 پاسخ
هوش هیجانی مهمترین هوشیه که ما داریم؟
بله، برخی افراد معتقدند که هوش هیجانی (EQ) مهمترین هوشیه که ما داریم. هوش هیجانی به توانایی درک و مدیریت احساسات خود و دیگران، تشخیص و تفسیر عواطف، و برقراری روابط موثر با دیگران اشاره داره.
برخلاف هوش شناختی که به تواناییهای مربوط به منطق، تحلیل، محاسبات و حافظه مرتبطه، هوش هیجانی به تواناییهای مربوط به ارتباطات اجتماعی، مهارتهای ارتباطی، قدرت تفکر خلاق و مدیریت استرس توجه داره.
هوش هیجانی میتونه در زندگی شخصی و حرفهای ما نقش بسیار مهمی رو ایفا کنه. مهارتهای هوش هیجانی میتونن به ما کمک کنند تا بهتر با احساساتمون کنار بیاییم، روابط بهتری برقرار کنیم، تصمیمات بهتری بگیریم و در موقعیتهای استرس زندگی بهتر عمل کنیم.
به هر حال، ارزش هوش هیجانی به دفعات مورد بحث قرار گرفته و برخی افراد ممکنه دیگر هوشها رو مهمتر بدونند (مثلا رابرت کیوساکی هوش روحی رو سطحی بالاتر از هوش هیجانی می دونه؛ و این هوشیه که می تونه قدرت ماندگاری و تحمل سختی ها و تلاطم ها در بازه های زمانی نسبتا طولانی رو بالا ببره). و هرچند هوش هیجانی میتونه به بهبود کیفیت زندگیمون کمک کنه، اما هوش هیجانی تنها یک جنبه از هوش ماست و دیگر هوشها هم نقش خودشون رو در موفقیت و رشد شخصی و حرفهایمون دارند.