بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

CDN چیست و چه کاربردی دارد؟

CDN

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که برای امور شخصی، تجاری و … خود یک وبسایت راه اندازی کرده اید، حتما نام تکنولوژی CDN به گوشتان خورده است.
CDN مخفف کلمه Content Delivery Network به معنی شبکه تحویل محتوا می باشد و براساس تعریف اتحادیه بین‌المللی مخابرات بر هر نوع شبکه‌ای که به منظور تحویل محتوای دیجیتالی بهینه شده، CDN می‌گویند.

به طور معمول CDN ها دارای سرورهایی می باشند که در نقاط مختلف از دنیا مستقرند و توزیع آنها به صورت جغرافیایی است.

امروزه تقریبا همه از شبکه CDN بهره می برند؛ و بیش از نیمی از ترافیک، توسط CDN ها تامین می گردد. ضمن اینکه این آمار به طور فزاینده ای رو به رشد است. لذا اگر بخشی و یا همه ی کسب و کار شما با فضای مجازی و دنیای آنلاین گره خورده، حتما باید از CDN استفاده کنید. به ویژه الان دیگر خیلی از CDN ها خدمات شان را به طور رایگان ارائه می دهند و استفاده از این خدمات هزینه ای برایتان در بر ندارد.

انواع گستردگی CDN:

بعضی از CDN ها خیلی بزرگ می باشند و به تعداد زیادی وبگاه خدمت می دهند، نظیر آمازون، کلودفلر، آکامی و …
بعضی دیگر از CDN ها نیز خیلی بزرگ می باشند ولی فقط برای مصرف مجموعه ای از وبگاه گسترش یافته‎اند، نظیر گوگل، یاهو و …
تمرکز بعضی CDN ها همچون چاینا کش در چین، نیز فقط بر یک کشور خاص است.

گاهی اوقات به سرورهای ذخیره‌سازی موقتی اپراتورهای Internet access نیز شبکه تحویل محتوا اطلاق می شود ولی CDN های تجاری طبق قرارداد با صاحب خدمات وبگاه و با دسترسی به Name server به اطلاعات وبگاه دسترسی دارند.

عملکرد CDN چگونه است؟

وقتی که در منزل خودتان هستید و درخواستی را در موتور جستجویی مثل گوگل و یا یک نشانی وب (URL) را در بخش نوار آدرس مرورگرتان ثبت و با زدن دکمه ی اینتر آنرا تایید می‎کنید، درخواستتان از جایی دور و ناشناخته دریافت می‌شود. این در حالی است حجم بسیار زیادی اطلاعات میان سرور مبدأ و پلتفرم شما (رایانه شما، تبلتتان، موبایل شما و …) توزیع می‌شود. که مدیریت این مسئله با محتوای استاتیک و غیرپویا بسیار دشوار است.

از این رو به هر میزان که شما به منبع نزدیک‌تر باشید، پروسه پردازش درخواست شمل خیلی سریع‌تر خواهد بود. یعنی پردازش درخواست‌های کاربران براساس نزدیکیِ سرور شبکه به پلتفرم (رایانه) درخواست دهنده صورت می گیرد. به همین دلیل اگر بجای اینکه فقط از یک سرور برای پاسخ به درخواست های استفاده شود؛ ذخیره‌سازی داده‌ها و انتشارشان در قالب چندین درخواست – آنهم برای یک اطلاعات یکسان – در شبکه ی اینترنت استفاده شود، حجم ترافیک متعادل‌تر می شد. و به این صورت مشکلاتی نظیر کندی بار صفحات، عدم دریافت پاسخ در مرورگرها، اختلال در خدمت رسانی های سرورها و … برطرف خواهد شد.

ساختار CDN و اجزای آن

شناخت عناصر CDN و تفکیک هر جزء از آن می تواند شما را در درک بهتر و شناخت کامل تر آن کمک کند؛ به همین دلیل بهتر است بدانید که یک CDN از موارد زیر تشکیل شده است:

نقاط حضور (PoP ها):

نقطه حضور، مرکز داده هایی در CDN ها می باشند که به صورت راهبردی در منطقه ای جغرافیایی قرار گرفته و مسئولیت ارتباط با کاربر در آن منطقه را عهده دار می شوند. وظیفه اصلی نقاط حضور کم کردن تاخیرهای زمانی و نزدیک کردن محتوا به کاربران است. هر نقطه حضور چند سرور ذخیره سازی (کشینگ) دارد.

سرور های ذخیره سازی

سرور های ذخیره سازی مسئولیت کش کردن یا ذخیره سازی و تحویل اسناد و اطلاعاتی می باشند که در حافظه ی کش قرار گرفته؛ و وظیفه ی اصلی آنها سرعت بخشیدن به بارگذاری وب‎سایت و کم کردن استفاده از پهنای باند است. هر سرور ذخیره سازی چندین drive (SSD یا HDD) برای ذخیره سازی و ram برای عمل خواندن و نوشتن می باشد.

Drive + RAM

ذخیره سازی اسناد و اطلاعات در هر سرور CDN، به صورت ماندگار در درون درایوهای فیزیکی (SSD یا HDD) و یا موقت – جهت پردازش – در رَم صورت می گیرد.

CDN

مزایای CDN

حال بهتر است بدانید که مزایای استفاده از CDN چیست و چرا توصیه می شود در کسب و کار آنلاین خودتان استفاده از آن را فراموش نکنید

۱ – بهینه سازی عملکرد

در واقع بهبود عملکرد از مهم‌ترین دلایل بهره‎گیری از سرویس CDN است. به این صورت هر دفعه که وبسایت شما بارگذاری می شود CDN داده‌ها و اطلاعات را از نزدیک ترین سرور و با حداکثر سرعت دریافت خواهد که در این حالت bounce rate (نرخ فرار کاربران) به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند و در ایجاد بازدیدکنندگان و کاربران وفادار بسیار موثر خواهد بود.

بخوانید: ۱۰ عمل بسیار واجب برای پایین آوردن ضریب Bounce Rate

۲ – کاهش هزینه پهنای باند

استفاده از CDN در مصرف منابع سخت افزاری وب سایت شما همچون CPU و RAM صرفه جویی می کند که این صرفه جویی با پهنای باند وب‎سایت‎تان نیز به طور کاملا مستقیم در ارتباط می باشد. و البته این صرفه جویی سبب خواهد شد استفاده از پهنای‌باند وب سایت شما به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کند که به این صورت می‌توانید در صرف هزینه و خرید پهنای باند نیز صرفه جویی نمایید.

۳ – در دسترس بودن

یکی از مزیت های CDN، قابلیت دسترسی و مقیاس پذیری بالایش است. باید بدانید که محتوای تکراری از سرتاسر دنیا در سرور‌های CDN نگهداری می‌شود؛ پس اگر یکی از CDN ها با مشکل مواجه شد، شما به صورت خودکار به نزدیک‌ترین CDN ممکن متصل خواهید شد و از همین بابت قطعی کاملا بی معنا خواهد شد.

۴ – بهبود سئو

شاخص میزان سرعت وب سایت ها، شاخصی است که موتور جستجوگر گوگل از سال ۲۰۱۰ برای رتبه دهی به سایت ها اضافه کرده است. پس الان به هر میزان وب سایت شما سرعت بیشتری داشته باشد، احتمال قرارگیری پیوندهای وبسایت شما در رتبه های بالاتر گوگل نیز بیشتر خواهد شد.

همچنین علاوه بر رتبه بندی بهتری که CDN ها می توانند با بهبود وضعیت سرعت وبسایت شما برایتان به ارمغان بیاورند، CDN ها سبب خواهند شد تا ایندکس تصاویر و مقالات نیز در گوگل افزایش سرعت چشمگیری پیدا کنند که هر دوی این دو مسئله در بهبود سئوی سایت شما بسیار اثرگذار هستند.

بخوانید: راهنما: سئو چیست؟

۵ – افزایش امنیت

خیلی از CDN ها امکانی برای افزایش امنیت وب سایت ها را دارند که آن را Origin shields یا سپرهای مبدا می نامند. سپرهای مبدا یک نوع دیواره ی آتشِ ابری می باشند که در برابر هرگونه حمله ی DDOS اعم از: هدف قرار دادن پروتکل های UPD و ICMP، حملات SYN/ACK ،DNS amplification و لایه ی هفت و … از وب سایت شما محافظت می‌کند.

همچنین دیگر امکان خیلی خوبی که CDN برای شما به عنوان یک صاحب وبسایت اضافه می‌کنند، قابلیت Proxy است که از آدرس IP وب سایت شما محافظت می‌کند.

بخوانید: چرا و چگونه WPScan را برای امنیت وردپرس نصب کنیم؟

تنظیم CDN

پس دریافتیم که محتوای وب سایت شما باید بدون توجه به مکان فعلی کاربر و بازدیدکننده ی وبسایت، خیلی سریع و بدون معطلی تحویل او داده شود. و برای این منظور یک CDN می تواند در سرعت بخشیدن برای لود صفحات و افزایش کارایی و بهبود عملکرد وب سایت شما شود؛ چراکه با پیکربندی صحیح وب سایت شما و استفاده از CDN، وب سایت شما از سروری بهینه شده و با نزدیکترین فاصله به بازدید کننده به آن استفاده خواهد نمود.

برای فعال سازی cdn در وردپرس باید دو قدم زیر را انجام دهید

قدم اول: ثبت نام در کلودفلر

Cloudflare یکی از بزرگ ترین شبکه های CDN در دنیا می باشد که هم اکنون بیش از هشت میلیون وبگاه، از سرویس ابری کلود فلر استفاده می نمایند. بهره برداری از این سرویس، ساده است و البته نسخه ی free آن نیز به صورت رایگان در اختیار همه است.

پس بعد از ورود به سایت کلودفلر به نشانی cloudflare.com، از دکمه Sign Up اقدام به ثبت ایمیل و کلمه عبور کرده و ورود کنید. در قسمت Enter your site نشانی وبسایت خود را وارد کنید و مراحل را پیش بروید …

قدم دوم: نصب افزونه کلودفلر وردپرس

این افزونه با عنوان Cloudflare یا کلودفلر در مخزن وردپرس ثبت شده و تا الان بیش از ۲۰۰.۰۰۰ نصب فعال داشته است؛ شما با بهره گیری از این افزونه می توانید اتصال وردپرس به کلودفلر را برای وبسایت خودتان میسر کنید فراهم کرده و به امکانات Cloudflare از طریق وردپرس برای CDN وردپرس دسترسی پسدا کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

  1. اینها بهترین ارائه دهندگان CDN هستند:

    StackPath
    Sucuri
    Cloudflare
    KeyCDN
    Rackspace
    Google Cloud CDN
    CacheFly
    Amazon CloudFront

    که البته متاسفانه هیچ کدوم الان در ایران کار نمی کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *