ایوسی

گوش دادن فعال چیست؟

خوب گوش دادن

به طور قطع یکی از سخت‌ترین کارهایی که در زندگی برای ما وجود دارد؛ فراگیری مجدد مهارتی است که پیش از آن بارها در موردش شنیده‌ایم و درباره‌اش بحث کرده‎ایم. در واقع این خود یک مهارت است که بتوانیم به طور صحیح به صحبت‎ های دیگران، حتی اگر در ظاهر تکراری هستند گوش فرا دهیم.

نحوه برقراری ارتباط با انتظارات با کارکنان

گوش دادن فعال چیست؟

گوش دادن فعال و یا گوش دادن موثر مهارتِ یافتنِ معنای گفتار دیگران در ذهن خود می‎باشد.

توجه شود که در این تعریف، گوش دادن با شنیدن کاملاً متفاوت است. چراکه شنیدن صرفا یک فعالیت جسمی بوده و نیازی به یادگیری ندارد؛ چون دستگاه شنیداری هر کس به صورت کاملاً غیرارادی در اثر برخورد با هر صدا، تحریک می ‎شود و شنیدن رخ می‎ دهد.

اما گوش دادن، نوعی فعالیتِ ذهنی می ‎باشد که نیازمند ادراک و یادگیری است؛ در این فعالیت، توجه و درک محتوای صوتی کاملاً لازم و ضروری است.

فواید گوش دادن چیست؟

گوش دادن می‎تواند کارکردهای زیر را داشته باشد:

در گوش دادن فعال چه مهارت‌هایی لازم است؟

مهارت توجه

یعنی دقت جسمی (با چشم، گوش و …) و غیر کلامی به گوینده و نشان دادن به که به طور کامل در حال گوش دادن به صحبت‌های او هستیم.

مرتبط: مهارت های مشاهده: تعریف و مثال ها | چگونه می توانیم بهتر جزئیات گرا باشیم

چند راهکار

به عنوان مثال شما می‎توانید در زمان گوش دادن به طرف مقابلتان، اندکی خود را به جلو مایل کرده و با حفظ مناسب فاصله‌ از گوینده (نه خیلی زیاد و نه خیلی نزدیک)، در مقابل آن قرار بگیرید و با نگاه مستقیمی که در چهره‎ ی او دارید، به او نشان دهید که بر روی صحبت‎های او متمرکز شده‎اید.

همچنین سعی کنید شنونده‎ای بی حس و خشک نباشید؛ با حرکات ساده‎ی سر و بدن صحبت‎ های گوینده را تایید کنید، اما توجه کنید که حرکات شما به گونه ‎ای نباشد که بیشتر موجب حواس پرتی او شود.

همین طور در زمان صحبت طرف مقابلتان؛ به هیچ وجه با وسایل دم دستی خود نظیر کلید، سکه و … بازی نکنید که این هم موجب حواس پرتی وی می‎شود و هم امکان دارد او این را به نوعی توهین به خود تلقی کند.

مهارت انعکاسی

بازبیان مختصری از جملات گوینده به خود او می‎تواند هم نشان دهد که شما به درستی صحبت ‎های او را شنیده ‎اید و درک کرده‎ اید و هم می‎ تواند سوء تفاهم‎های احتمالی در برداشت‎ ها را از بین ببرد.

از این رو انعکاس و بازتاب گفته‌‎های شنونده به خودش می‎تواند بر میزان درک متقابل و احساس دوستی و نزدیکی بیافزاید.

مرتبط: اهمیت بازخورد مثبت و نحوه ارائه آن به دیگران

تذکر

اما توجه کنید که این بازبیان نباید از حد اندک تجاوز کند؛ چراکه می‎ تواند رشته‎ ی کلام را برای طرف مقابل تان پاره کند، احساس ناخوشایندی را در وجود گوینده به وجود بیاورد و یا به نوعی موجب تحقیر او شود. پس برای این عمل، سعی کنید به جملات کوتاه، مختصر اما پرمغزی که کاملا برگرفته از گفته‎ های طرف مقابلتان است اکتفا کنید.

همچنین در مواردی نیز می‎توانید با تکرار مجدد جمله‎ ی خود گوینده (چه بو صورت اخباری و به چه به صورت سوالی)، دقت خود نسبت به حرف‎هایش را نمایان کنید

مهارت پی‌گیری

در زمان‎ هایی که طرف مقابل شما درگیر احساسی ناخوشایند همچون نگرانی یا هیجان‌زدگی است؛ بهتر است شما بدون توسط به اجبار و الزام، او را دعوت به صحبت کردن کنید.

مثلا با بیان جملات یا کلماتی نظیر: خیلی امروز سرحال به نظر نمی‌رسی! بعد چی شد! ادامه بده! من مشتاق شنیدنم و …. سعی کنید او را به صحبت کردن ترغیب کنید.

و یا با استفاده از کلماتِ کوتاه تشویقی مثل: درسته، خب!؟، بله، آهان و …. بر این ترغیب و تشویق بیافزایید.

احساس دیگران را درک کنید

توجه شود که غالبا احساس ‎های منفی و سرکوب کننده ‎ی صحبت در حالت‌ها و رفتارها، چهره، تن صدا و … شخص مقابل شما نمایان است؛ و این شما هستید که باید با روئیت آنها، درک صحیحی از احساس او پیدا کنید.

مقالات مرتبط با مهارت شنوندگی:

خروج از نسخه موبایل