نماد سایت ایوسی

۶ راه برای غلبه بر موانع گوش دادن

موانع گوش دادن فعال

موانع گوش دادن فعال

گوش دادن فعال یک مهارت نرم  مهم در توسعه قابلیت های رهبری شما است. با این حال، برخی از حواس‌پرتی‌های شخصی و محل کار ممکن است به موانعی تبدیل شوند که شما را از شنیدن آن‌طور که می‌خواهید به طور مؤثر باز می‌دارند. وقتی این موانع را بشناسید و یاد بگیرید چگونه بر آن ها غلبه کنید، می توانید مهارت های شنیداری خود را به میزان زیادی بهبود بخشید.

در این مقاله از ایوسی، برخی از موانع رایج برای گوش دادن مؤثر را بررسی می‌کنیم و توصیه‌هایی در مورد نحوه محدود کردن آنها ارائه می‌کنیم.

برخی از موانع رایج برای گوش دادن چیست؟

در حالی که گوش دادن موثر یک مهارت نرم مهم برای یادگیری و تمرین است، موانع متعددی برای گوش دادن در محل کار وجود دارد، از جمله:

حواس پرتی عمومی

حواس پرتی می تواند شامل مواردی مانند سر و صدای پس زمینه یا قطع صحبت همکاران باشد. سعی کنید این نوع حواس‌پرتی‌ها را محدود کنید تا توانایی‌های شنیداری خود را بهبود ببخشید.

مطالب مرتبط: ۵ نکته برای متمرکز ماندن در کار در خانه

فاکتورهای محیطی

عوامل محیطی مانند نور اتاق و دما می توانند مانع گوش دادن شوند. برای بهینه‌سازی اتاق جلسه یا سایر فضاهای کاری، مطمئن شوید که اتاق روشن و خنک است، که می‌تواند هوشیاری را تشویق کند.

محدودیت های شناختی

خواب ناکافی، احساس گرسنگی، بی نظمی و عدم آمادگی برای کار می تواند تمرکز موثر را دشوارتر کند. برای اینکه تمرکز خود را تا حد ممکن قوی نگه دارید، مطمئن شوید که شب ها به اندازه کافی بخوابید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

مطالب مرتبط: تمرکز ذهنی: ۱۰ راه برای بهبود تمرکز 

فناوری و چند وظیفه ای

اگرچه فناوری می تواند محیط کار را از بسیاری جهات بهبود بخشد، اما می تواند حواس پرتی را نیز پرت کند. اگر در حال گوش دادن به سخنران یا در یک تماس کنفرانسی در حین پاسخ دادن به ایمیل‌ها هستید، ممکن است احساس کنید که چندوظیفه‌ای را با موفقیت انجام می‌دهید. با این حال، چندوظیفه ای ممکن است گوش دادن شما را نیز کم اثر کند. برای اطمینان از اینکه تمام توجه خود را به کسی که با شما صحبت می کند معطوف می کنید، سعی کنید تا زمانی که مکالمه خود را به پایان برسانید، کارهای دیگر را متوقف کنید.

بیشتر بخوانید: ۹ نوع ارتباط غیرکلامی و نحوه درک آنها

چگونه بر موانع شنیداری غلبه کنیم

برای غلبه بر موانع گوش دادن در محل کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید.

  2. گوش دادن را بر صحبت کردن در اولویت قرار دهید.

  3. سر و صدای بیرون را کاهش دهید.

  4. به جای منحرف کردن، بازتاب را تمرین کنید.

  5. سوال بپرس.

  6. قبل از مشاوره کامل گوش کنید

۱. عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید

برای جلوگیری از پرت شدن حواس، مطمئن شوید که از نظر فیزیکی روبه‌روی گوینده هستید و سعی کنید در حین صحبت کردن با او تماس چشمی داشته باشید. مطمئن شوید که در حالت راحت اما مناسب نشسته اید یا ایستاده اید تا بتوانید درگیر بمانید. تلفن همراه یا هر فناوری دیگری را که می تواند باعث حواس پرتی شود را کنار بگذارید. گوینده همچنین ممکن است از حرکتی که برای نشان دادن توجه شما به آن ها انجام داده اید قدردانی کند.

مطالب مرتبط:  ۱۵ نکته در مورد چگونگی از بین بردن حواس پرتی در محل کار 

۲. گوش دادن را بر صحبت کردن اولویت دهید

اگر فکر می کنید ممکن است بیش از حد صحبت کنید، سعی کنید در مکالمه خود کنترلی داشته باشید. به طرف مقابل اجازه صحبت کردن بدهید. در طول هر مکالمه ای با یک همکار، صبر کنید تا صحبت های او تمام شود قبل از اینکه پاسخ دهید تا به آنچه می گویند احترام بگذارید. در نهایت، هنگام صحبت کردن، به واکنش شنوندگان خود توجه کنید. اگر علائم حواس پرتی را در فردی که با او صحبت می کنید متوجه شدید، سؤالاتی بپرسید تا او را تشویق کنید تا بیشتر صحبت کند و تمرکز او را به مکالمه برگردانید.

مرتبط: مهارت های گوش دادن فعال برای برقراری ارتباط موفق

۳. سر و صدای بیرون را کاهش دهید

قبل از مکالمه، صدایی را در محیط خود که می تواند حواس شما را پرت کند یا شنیدن آن را چالش برانگیزتر کند، به حداقل برسانید. یک محیط پر سر و صدا می تواند باعث حواس پرتی هم برای شنوندگان و هم برای گویندگان شود و در نتیجه باعث اختلال در مکالمات شود.

برای به حداقل رساندن نویز، دستگاه های تلفن همراه را خاموش کنید یا آنها را در حالت بی صدا قرار دهید. برنامه ریزی کنید که مکالمات مهمی را در مکانی برگزار کنید که می دانید ساکت است، مانند دفتر کار یا یک محل ملاقات خصوصی. اگر شخصی در خارج از دفتر شما با صدای بلند صحبت می کند یا صداهای مزاحم دیگری تولید می کند، اغلب بهتر است مودبانه از او بخواهید به جای دیگری نقل مکان کند یا صدا را کاهش دهد.

۴. به جای منحرف کردن، بازتاب را تمرین کنید

برای برقراری ارتباط با شریک مکالمه خود یا نشان دادن اینکه درگیر هستید، ممکن است در هنگام گوش دادن مشتاق به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی خود باشید. با این حال، یک رویکرد بهتر معمولاً شامل گوش دادن و ارائه پاسخ هایی است که بر موقعیت شخص دیگر متمرکز است. این نشان می دهد که شما واقعاً روی طرف گفتگوی آنها سرمایه گذاری کرده اید.

برای گوش دادن مؤثر، منحرف شدن را به حداقل برسانید و سعی کنید به جای آن بازتاب کنید. انعکاس شامل بازگردانی به گوینده آنچه گفته است است. برای انجام این کار، می‌توانید از زبانی مانند « آنچه از شما می‌شنوم… » یا «این اتفاق برای شما ناامیدکننده به نظر می‌رسد» استفاده کنید. انعکاس همچنین می تواند شامل پرسیدن یک سوال بعدی بر اساس آنچه شنیده اید باشد، مانند ” بعد از گفتن او چه کردید؟” ” یا ” چه احساسی به شما دست داد؟ 

انعکاس به شنونده شما اطمینان می دهد که به دقت توجه می کنید، اما همچنین می تواند به اصلاح هرگونه سوء تفاهم احتمالی کمک کند. انعکاس به طرف مقابل اجازه می دهد آنچه را که شما اشتباه شنیده اید تصحیح کند.

۵. سوال بپرسید

علاوه بر تأمل، پرسیدن سوال یک تکنیک شنیداری موثر است. بر پرسیدن سؤالات بر اساس آنچه که گوینده قبلاً به شما گفته است تمرکز کنید و برای استخراج اطلاعات بیشتر طراحی شده است. بهترین سؤالات بدون قضاوت هستند و مستقیماً از چیزی که گوینده اخیراً گفته است سرچشمه می گیرند.

مرتبط: چرا همدلی در محیط کار مهم است؟ (و گام هایی برای بهبود وضعیت شما)

۶. قبل از دادن نصیحت به طور کامل گوش کنید

گاهی اوقات ممکن است وسوسه انگیز باشد که بعد از اینکه شخصی مشکل یا نگرانی را با شما در میان گذاشت، توصیه هایی را ارائه دهید، به خصوص اگر می خواهید به او کمک کنید تا آن مشکل را حل کند. با این حال، ایده خوبی است که منتظر بمانید تا به کسی توصیه کنید، مگر اینکه آنها به طور خاص آن را درخواست کنند. گاهی اوقات مردم نگرانی های خود را در محل کار به اشتراک می گذارند تا صرفاً برای ایجاد پیوند با همکاران یا آگاه ساختن یک همکار از یک مشکل. به اشتراک گذاشتن مسائل می تواند راهی برای شروع معرفی مکالمات عمیق تر از صحبت های کوچک باشد.

اگر می‌خواهید نصیحتی را به اشتراک بگذارید، ابتدا به این فکر کنید که آیا همکارتان واقعاً توصیه می‌کند یا فقط به دنبال راهی برای تخلیه است. به جای نصیحت کردن، همدلی را با پاسخ هایی از قبیل «این ناامیدکننده به نظر می رسد» در نظر بگیرید، یا در عوض سعی کنید تامل کنید.

نکاتی برای گوش دادن موثر

در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که به شما کمک می کند مهارت های گوش دادن خود را  در محل کار بهبود بخشید:

خروج از نسخه موبایل