بسیاری از متخصصان در طیف وسیعی از صنایع هنگام انجام تحقیقات از فرضیه ها استفاده می کنند. نوشتن یک فرضیه می تواند به شما کمک کند تلاش های تحقیقاتی خود را متمرکز کنید، متغیرهای خود را تعیین کنید و تصمیم بگیرید که چه نوع داده هایی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید. دانستن بیشتر در مورد عناصر مختلف و انواع فرضیه ها ممکن است به شما این امکان را بدهد که تحقیق خود را بهینه کنید و مرتبط ترین و دقیق ترین نتایج را به دست آورید.
در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی فرضیه بحث میکنیم، انواع مختلف را بررسی میکنیم، مثالهایی ارائه میکنیم و به سؤالات متداول در مورد این اظهارات مکتوب پاسخ میدهیم.
پاسخ به نظرات: تعریف فرضیه آماری و پژوهشی | علت اهمیت فرضیه | امکان رد فرضیه | نمونه فرضیه در زمینه ای خاص | مفاهیم فرضیه | اندازه گیری فرضیه | نمونه مفهوم فرضیه از لحاظ نظری و عملیاتی | ارتباط نظریه و تببین | اشکال تبیین علمی | تشریح چند مثال از فرضیه |
فرضیه چیست؟
فرضیه یک توضیح بالقوه برای چیزی است که اتفاق می افتد یا شما مشاهده می کنید و فکر می کنید درست است. همچنین می تواند به تعیین رابطه بین دو یا چند متغیری که فکر می کنید ممکن است با یکدیگر مرتبط باشند کمک کند. حرفه ای ها معمولاً فرضیه هایی را به صورت عباراتی می نویسند، مثلاً اگر فردی قند زیادی بخورد، در این صورت حفره هایی در دندان های خود ایجاد می شود. این عبارات متغیرهای خاص را شناسایی کرده و نتایج را پیشنهاد می کنند. در این مثال، متغیر مقدار قند است و نتیجه ایجاد حفره است.
هنگام ایجاد یک فرضیه، بهتر است قبل از انجام آزمایش ها یا مشاهدات بیشتر، آن را تا حد امکان قوی کنید. شما می توانید با پرسیدن سوال، طوفان فکری، خاص بودن در زبانی که استفاده می کنید، منطقی بودن و اطمینان از اینکه فرضیه در محدودیت ها قابل آزمایش است، به این هدف دست یابید.
مطالب مرتبط: نظریه در مقابل فرضیه: تفاوت ها، تعریف و انواع
انواع فرضیه های تحقیق
یک فرضیه علمی باید در مورد چیزی باشد که بتوانید از طریق آزمایش یا مشاهده آن را اثبات یا رد کنید. این بدان معناست که فرضیه ها نیازمند تحقیقات گسترده و کنترل متغیرهای وابسته و مستقل هستند.
در حالی که بسیاری از متخصصان از فرضیه ها در علم و سایر آزمایشات تحقیقاتی استفاده می کنند، آنها همچنین در شناسایی الگوها، یافتن راه حل ها یا بهبود روابط در محل کار مفید هستند. در اینجا چند نوع فرضیه وجود دارد:
-
فرضیه ساده: یک فرضیه ساده رابطه بین یک متغیر مستقل و یک متغیر وابسته را پیش بینی می کند.
-
فرضیه پیچیده: یک فرضیه پیچیده به رابطه بین دو یا چند متغیر مستقل و دو یا چند متغیر وابسته می پردازد.
-
فرضیه تجربی: یک فرضیه تجربی که به آن فرضیه کاری نیز می گویند، فرضیه ای است که متخصصان آن را به عنوان مبنایی برای تحقیقات آینده می پذیرند تا نظریه ای برای آزمایش تدوین کنند.
-
فرضیه صفر: فرضیه صفر موقعیت پیش فرضی است که فرض می کند متغیرها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.
-
فرضیه جایگزین: یک فرضیه جایگزین برای رد یک فرضیه صفر ایجاد می شود و روش و پیش بینی آن را با توجه به نتایج آن تطبیق می دهد.
-
فرضیه منطقی: یک فرضیه منطقی توضیحی را بدون شواهد گسترده ارائه می دهد.
-
فرضیه آماری: یک فرضیه آماری بخش محدودی از جمعیت را ارزیابی می کند و از آمار برای ارزیابی نتایج استفاده می کند.
مرتبط: برونرفت از محدودیتهای منطقی: نقش فرضیهها در تحقق رویاهای مالی
چگونه یک فرضیه را آزمایش کنیم
در اینجا پنج مرحله برای آزمایش یک فرضیه وجود دارد:
۱. یک فرضیه را فرموله کنید
برای آزمایش یک فرضیه، مهم است که اقدامات لازم برای تشکیل یک فرضیه مؤثر انجام شود، از جمله:
-
مشاهده کنید.
-
بر اساس آن مشاهدات یک سوال بپرسید.
-
در مورد نتایج احتمالی سوال خود تحقیق کنید.
-
همه متغیرهایی را که بر سؤال شما تأثیر می گذارند یا به آن مربوط می شوند، در نظر بگیرید.
-
اطمینان حاصل کنید که فرضیه قابل آزمایش است و شما می توانید آن را اثبات یا رد کنید.
۲. فرضیه صفر را مشخص کنید
یکی از نتایج احتمالی آزمایش را که ارتباطی بین هیچ متغیری نشان نمی دهد، شناسایی کنید. سپس، این را به عنوان یک بیانیه بنویسید. برای مثال، فردی که فرضیه اصلیاش این است که اگر یک اداره تنقلات ارائه میکند، کارمندان در خارج از محل استراحت کمتری خواهند داشت، ممکن است به این فرضیه صفر برسند که تعداد استراحتهای خارج از محل کارمندان هیچ ارتباطی با در دسترس بودن غذا ندارد.
مطالب مرتبط: روش علمی چیست؟ ۷ مرحله برای آزمایش نتیجه گیری
۳. یک فرضیه جایگزین را مشخص کنید
نتیجه جایگزین فرضیه صفر را که آن را رد می کند، تعیین کنید. فرضیه جایگزین هم با فرضیه صفر و هم با فرضیه اصلی متفاوت است.
با در نظر گرفتن مثال قبلی، اگر فرضیه اصلی این باشد که یک اداره میانوعده ارائه میکند، کارمندان کمتر در خارج از محل استراحت میکنند و فرض صفر این است که تعداد وقفههای خارج از محل کارمندان هیچ ارتباطی با در دسترس بودن تنقلات ندارد، پس یک فرضیه جایگزین این خواهد بود: اگر یک اداره تنقلات ارائه دهد، کارمندان بیشتر در خارج از محل استراحت خواهند کرد تا تنقلات مختلفی را که ترجیح می دهند به دست آورند.
۴. آزمایشی انجام دهید
مواد لازم را برای تکمیل آزمایش خود جمع آوری کنید و برای انجام آزمایش برنامه ریزی کنید. شامل مراحل جمع آوری منابع، مشاهده، یادداشت برداری و مراحل آزمایش برای ردیابی پیشرفت است. سپس، آن برنامه را به دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که فرضیه را به طور کامل آزمایش می کنید.
فرضیه مثالی را در نظر بگیرید که اگر یک اداره تنقلات ارائه دهد، کارمندان در خارج از محل استراحت کمتری خواهند داشت. آزمایشی برای این فرضیه ممکن است به شکل زیر باشد:
-
موادی مانند تنقلات برای دفتر، و خودکار و کاغذ یا صفحه گسترده رایانه را برای یادداشت برداری جمع آوری کنید.
-
تعداد کارمندانی که در هفته اول در خارج از محل استراحت می کنند را پیگیری کنید.
-
برای هفته آینده هر روز در دفتر تنقلات تنظیم کنید.
-
مشاهده و ثبت کنید که چه تعداد از کارمندان میان وعده های اداری ارائه شده را انتخاب می کنند و چه تعداد هنوز در خارج از محل استراحت می کنند.
۵. نتایج را ارزیابی کنید
نتایج خود را مرور کنید و آنها را با پیش بینی هایی که در فرضیه اصلی خود انجام داده اید مقایسه کنید. این به تعیین اینکه آیا فرضیه اصلی درست بوده است یا اینکه آزمایش فرضیه های صفر یا جایگزین را ثابت کرده است کمک می کند. اطلاعات حاصل از آزمایش یک فرضیه را می توان برای انجام مشاهدات جدید و شاید تشکیل فرضیه دیگری استفاده کرد.
بخوانید: تعریف آزمون فرضیه: انواع، مزایا و نحوه آزمایش
نمونه هایی از فرضیه ها
در زیر چند نمونه از فرضیه ها به همراه طبقه بندی آنها آورده شده است:
-
اگر یک دفتر تنقلات ارائه دهد، کارمندان کمتر استراحت خارج از محل خواهند داشت: این یک فرضیه ساده است، زیرا متغیر مستقل تهیه میان وعده در دفتر است و متغیر وابسته این است که آیا کارمندان کمتری برای استراحت خارج از محل انتخاب می کنند یا خیر.
-
اگر شرکت یک مهمانی تعطیلات داشته باشد و همه افراد در دفتر شرکت کنند، روحیه افزایش می یابد و در نتیجه بهره وری نیز افزایش می یابد: این نمونه ای از یک فرضیه پیچیده است، زیرا تعداد زیادی از متغیرها در آزمایش آن دخیل هستند، مانند از جمله اینکه آیا شرکت یک مهمانی تعطیلات دارد، چند کارمند در آن شرکت میکنند، آیا شرکتکنندگان با افزایش روحیه مواجه میشوند و چگونه بهرهوری شرکت بعداً تحت تأثیر قرار میگیرد.
-
اگر سوزان ریاضی را دوست ندارد، نمیخواهد در حسابداری کار کند: این نمونهای از یک فرضیه منطقی است، زیرا ممکن است شواهد واقعی زیادی برای تأیید آن وجود نداشته باشد. در این مرحله، هیچ نشانه ای وجود ندارد که سوزان از چه نوع ریاضیاتی لذت نمی برد یا اینکه آیا حسابداری شامل این نوع ریاضیات می شود یا خیر.
-
دما بر کارمندان یک اداره تأثیر نمی گذارد: این نمونه ای از یک فرضیه صفر است، زیرا هیچ ارتباطی بین این دو متغیر که راحتی فیزیکی کارکنان و دمای محیط کار آنها است، فرض نمی کند.
-
اگر شخصی در محل کار دوستانه باشد، پس میتوانیم خارج از محل کار با هم دوست باشیم: این مثالی از یک جمله if/then است که یک فرضیه نیست، زیرا حاوی زبان مبهم است و مبنای قوی برای آزمایش کنترلشده ندارد.
مطالب مرتبط: استدلال استقرایی چیست؟ (به علاوه نمونه هایی از نحوه استفاده از آن)
سوالات متداول
چه چیزی یک فرضیه خوب را ایجاد می کند؟
- فرضیه خود را با تحقیق خود مرتبط کنید
- فرضیه ای ایجاد کنید که بتوانید آن را آزمایش، اندازه گیری یا بررسی کنید
- متغیرهای مستقل و وابسته را مشخص کنید
- از زبان دقیق برای به حداقل رساندن سردرگمی احتمالی استفاده کنید
ابطال پذیری چیست و چه ارتباطی با فرضیه ها دارد؟
ابطال پذیری به یک نظریه علمی مرتبط با فرضیه ها اشاره دارد. اصل ابطال پذیری بیان می کند که اگر امکان آزمایش علمی یک فرضیه وجود داشته باشد، باید این ادعا به عنوان یک فرضیه نادرست کشف شود. به عبارت دیگر، اگر یک فرضیه نادرست باشد، می توان نادرستی آن را نشان داد.
چگونه یک فرضیه در فرآیند علمی قرار می گیرد؟
فرضیه یکی از مراحل اولیه در کل فرآیند علمی است. دانشمندان پس از طرح یک سوال و انجام تحقیقات اولیه خود، یک فرضیه را تشکیل می دهند. هنگامی که دانشمندان یک فرضیه ایجاد کردند، سپس می توانند تحقیق یا آزمایش خود را انجام دهند، نتایج را تجزیه و تحلیل کنند و اعتبار بیانیه فرضیه خود را ارزیابی کنند.
بیشتر بخوانید:
55 پاسخ
۳ قسمت یک فرضیه چیست؟
سلام
فرضیه های قوی از سه بخش مجزا تشکیل شده اند: تعریف مسئله (definition of the problem)، راه حل پیشنهادی (proposed solution) و نتیجه (result).
ابتدا یه فرضیه قوی باید به وضوح مشکل مورد بررسی رو تعریف کنه. این به این معنیه که مشخصاً اونچه رو که مورد مطالعه قرار می گیره و چرا اهمیت داره، بیان کنید. مسئله باید به گونه ای بیان بشه که واضح، مختصر و قابل اندازه گیری باشه.
در مرحله بعد، فرضیه باید راه حل یا توضیح بالقوه ای برای مسئله ارائه بده. این بخشی از فرضیه هست که محقق در مورد رابطه بین متغیرها یا تأثیر یه مداخله پیش بینی می کنه. راه حل پیشنهادی باید بر اساس تحقیقات قبلی یا تئوری های موجود باشه.
در نهایت، فرضیه باید شامل بیانی در مورد نتیجه مورد انتظار مطالعه باشه. که این می تونه یه پیش بینی در مورد اینکه چطور راه حل پیشنهادی بر مشکل تأثیر میذاره، یا بیانیه ای در مورد اونچه که محقق انتظار داره بر اساس رابطه پیشنهادی بین متغیرها بیابه. نتیجه باید مشخص و قابل آزمایش باشه، و اجازه بده که فرضیه بر اساس دادههای جمعآوریشده تأیید یا رد بشه.
و به طور کلی، یه فرضیه قوی باید نقشه راه روشنی رو برای مطالعه ارائه بده، مشکل، راه حل پیشنهادی و نتیجه مورد انتظار رو به شیوه ای منطقی، قابل اندازه گیری و آزمون ترسیم کنه.
فرضیه سازی چیست
فرضیه سازی چیست؟
فرضیه سازی فرآیند ارائه یه توضیح یا ایده ممکن هست که می تونه از طریق تحقیق یا آزمایش آزموده بشه. و شامل ایجاد برآورد تجربی یا حدسهای حاصل شده در مورد نتیجه یه پدیده خاص بر اساس دانش یا مشاهدات موجوده. در تحقیقات علمی، فرضیه ها برای هدایت مطالعه و در نهایت تعیین اینکه آیا توضیح پیشنهادی توسط شواهد پشتیبانی می شه، فرموله می شن.
با سلام و عرض تشکر از مطالب مفید شما
در تحقیق پژوهشی ارشد حقوق خصوصی
سوال تحقیق این است : موارد استناد و استفاده از قاعده احسان در حقوق ایران چیست؟
برای این تحقیق و سوال فرضیه ایی این چنین نوشتم آیا کامل است یا ناقض تقاضا دارم اگر ناقص است کمک بفرمایید کاملش نمایم
فرضیه: شاید حقوق ایران قاعده فقهی احسان را مورد استناد و استفاده قرار ندهد.
ممنون منتظر پاسخ حضرتعالی هستم
سلام
البته درخصوص طرح کلی این فرضیه نیاز به توضیحات بیشتری داره تا بشه ارزیابیاش کرد که آیا کامل است یا ناقص.
اما در کل به نظر میآد فرضیه شما قابل قبول باشه، هرچند توصیه ام اینه که به صورت مستند و دقیق تر فرضیه تون رو بیان کنید. مثلا می تونید اینطور فرضیهتون رو تکمیل کنید:
– فرضیه: حقوق ایران احسان را به عنوان یک قاعده فقهی برای حل اختلافات حقوقی در نظر نمی گیرد و از آن برای تعیین حقوق و تعهدات افراد استفاده نمی کند.”
و اگه مسئله بیان اختصار در عنوان فرضیه هم اهمیت داره، شاید این بهتر باشه:
– فرضیه: حقوق ایران احسان را به عنوان قاعده فقهی برای تعیین حقوق افراد نمیپذیرد.
البته برای این مسئله، می تونید فرضیات دیگه ای هم مطرح کنید مثل:
– حقوق ایران ممکن است قاعده احسان را به عنوان یکی از اصول عمومی حقوقی خود شناسایی و به آن استناد کند.
– برخی از موارد مربوط به حقوق ایران ممکن است به استفاده از قاعده احسان برای رسیدگی به اختلافات قرار دادی پرداخته باشند.
– تأثیر قاعده احسان بر قوانین و مقررات حقوقی در ایران و تطابق آن با اصول و ارزشهای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.
به نظرم اضافه کردن فرضیه هایی مانند اینها به تحقیق شما کمک خواهد کرد تا به دقت بیشتر و جامع تر به موضوع بپردازید.
از پاسخگویی مفید حضرتعالی بسیار سپاسگزارم
سلام
سلامت و موفق باشید، باز هم اگر سوالی بود، تیم ایوسی آماده همراهی با شماست
سلام شب بخیر ممنون میشم این سوال را به طورمختصر جواب بدین.
ازپژوهشی در علوم تربیتی که به آن اطمینان دارید یک تعمیم انتخاب کنید.مفاهیم موجوددراین تعمیم کدامند؟میتوانیدهرمفهوم راتعریف کنید؟وقتی تعمیم شماصدق نکندچه پیشامدهایی رخ می دهد؟
سلام. یکی از تعمیمات مشهور در علوم تربیتی، “تاثیر معلمان بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان” هست.
مفاهیم موجود در این تعمیم عبارتند از:
۱. معلم: فردی که نقش آموزش و پرورش رو بر عهده داره و در تربیت و آموزش دانشآموزان دخالت داره.
۲. عملکرد تحصیلی: میزان پیشرفت و پاسخگویی دانشآموزان در مهارتها و دانشهای آموخته شده در حوزه تحصیلی.
وقتی که تعمیمی مطابق با این تعریف صدق نکنه، پیشامدهایی ممکنه رخ بده. برخی از پیشامدها شامل موارد زیر میشه:
۱. تقلب در پژوهش: اگه تعمیم مشتمل بر تحقیقی نادرست یا نقض علوم رو شامل بشه، میتونه باعث افت اعتبار علمی و روششناسی پژوهش بشه.
۲. عدم اعتماد به نتایج: اگه تعمیمی صادق نباشه، نتایج و استنتاجات بر پایه اون قابل اعتماد نیستند و ممکنه منجر به تداول نامتقارن اطلاعات بشه.
۳. تخریب ساختارهای تحقیقاتی: نتایج غلط یا خلاف حقیقت میتونند باعث تخریب ساختارهای تحقیقاتی بشوند و در نهایت باورهای عمومی رو تحت تاثیر قرار دهند.
تشکرازلطفتون
لطفا میشه تحلیل و ترسیم و با رسم شکل برام بفرستید؟ خیلی ممنون
سلام لطفا سوالات زیر تحلیل و ترسیم کنید ،خیلی ممنون
فرضیه:هر چه اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه بیشتر باشد،میزان تمرکز در تصمیم گیری بیشتر می گردد.
فرضیه:در مدارس شهری،کنترل قیمی دانش آموز ارتباط مثبتی با پیشرفت دانش آموز دارد،اما در مناطق حومه شهر،کنترل قیمی دانش آموز ارتباط منفی با پیشرفت دانش آموز دارد.
از پاسخ گویی تون خیلی سپاسگزارم
و باز برای تحلیل و ترسیم هر یک از فرضیهها، میشه از روشهای آماری و روشهای تحقیقات علمی استفاده کرد.
فرضیه ۱: هر چه اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه بیشتر باشد، میزان تمرکز در تصمیمگیری بیشتر میگردد.
برای بررسی این فرضیه، میشه اطلاعات مربوط به اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه در زمانهای مختلف رو جمعآوری کرد و به تحلیل آماری اون پرداخت. سپس نمودارهای مختلفی برای نشون دادن رابطه بین اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه و میزان تمرکز در تصمیمگیری میشه تهیه کرد. مثلاً میشه یه نمودار پراکندگی (scatter plot) تهیه کرد و میزان تمرکز رو بر حسب اندازه جامعه نمایش داد.
فرضیه ۲: در مدارس شهری، کنترل قیمی دانش آموز ارتباط مثبتی با پیشرفت دانش آموز دارد، اما در مناطق حومه شهر، کنترل قیمی دانش آموز ارتباط منفی با پیشرفت دانش آموز دارد.
برای تحلیل این فرضیه هم، میشه اطلاعات مربوط به کنترل قیمی دانشآموزان و پیشرفت اونها رو جمعآوری کرد و به تحلیل آماری اون پرداخت. برای ترسیم نتایج، میشه از نمودارهای پراکندگی و نمودارهای دیگهای مانند نمودار نقطهای (dot plot) استفاده کرد که نشون دهنده رابطه بین کنترل قیمی و پیشرفت دانشآموزان در مدارس شهری و مناطق حومه شهر هست.
سلام لطفا به سوالات زیر تحلیل و ترسیم کنید ،خیلی ممنون
فرضیه:هر چه اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه بیشتر باشد،میزان تمرکز در تصمیم گیری بیشتر می گردد.
فرضیه:در مدارس شهری،کنترل قیمی دانش آموز ارتباط مثبتی با پیشرفت دانش آموز دارد،اما در مناطق حومه شهر،کنترل قیمی دانش آموز ارتباط منفی با پیشرفت دانش آموز دارد.
از پاسخ گویی تون خیلی سپاسگزارم
متاسفانه مسئله ترسیم در مجال و جایگاه پاسخ های در این کامنتها نمیگنجه؛ لذا در پاسخ به این کامنت شما، صرفا به بیان توضیحاتی بسنده میکنم:
برای تحلیل و ترسیم فرضیه باید از متغیرهای مختلف استفاده کنیم. مثلا در فرضیه اول، دو متغیر کلیدی فرضیه شامل “اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه” و “میزان تمرکز در تصمیم گیری” هستند.
از میزان تمرکز در تصمیم گیری میشه به عنوان متغیر وابسته استفاده کرد که در نمودار یا نمودارهایی نشون دهنده تغییرات میزان تمرکز در تصمیم گیری، به عنوان تابعی از اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه قرار بگیره.
مطابق با فرضیه، با افزایش اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه، میزان تمرکز در تصمیم گیری بیشتر می شه. این رابطه می تونه با یه نمودار خطی در یه صفحه دوبعدی به صورت یه خط رفتار کنه. از قانون “خط رو به بالا” هم در اینجا میشه استفاده کرد.
با استفاده از داده های مقایسه ای از اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه و میزان تمرکز در تصمیم گیری، میشه نقاط مختلف رو در نمودار ترسیم کرد و با اتصال این نقاط، خط تحلیلی که رابطه بین این دو متغیر رو نشون می ده، رو به دست آورد.
سلام لطفا به سوالات زیر پاسخ بدید ،خیلی ممنون
فرضیه:هر چه اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه بیشتر باشد،میزان تمرکز در تصمیم گیری بیشتر می گردد.
فرضیه:در مدارس شهری،کنترل قیمی دانش آموز ارتباط مثبتی با پیشرفت دانش آموز دارد،اما در مناطق حومه شهر،کنترل قیمی دانش آموز ارتباط منفی با پیشرفت دانش آموز دارد.
از پاسخ گویی تون خیلی سپاسگزارم
سلام
از اونجا که در کامنت شما سوالی مطرح نشده، من فرض رو طبق کامنت قبلی دوستمون بر تشریح اجمالی این دو فرضیهای میگیرم که مطرح کردین و بر همین اساس پاسختون رو میدم. در صورتیکه برداشتم از کامنتتون درست نبوده باشه، بفرمایید تا در پاسخی دیگه اصلاح کنم ….
فرضیه اول:
فرضیه مطرح شده ارتباط بین اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه و میزان تمرکز در تصمیم گیری رو بررسی میکنه. بر اساس این فرضیه، هر چه تعداد اعضای کادر آموزشی دانشگاه بیشتر باشه، میزان تمرکز در فرآیند تصمیم گیری هم بیشتر خواهد بود.
برای توضیح این فرضیه، میشه از مثالی برای توضیح این رابطه استفاده کرد. فرض کنید یک دانشگاه با تعداد کمی اعضای کادر آموزشی داریم، در این صورت اعضای کادر آموزشی احتمالا با هم آشنا هستند و در فرآیند تصمیمگیری همدیگه رو می شناسن. این سبب میشه که تصمیمات بتونن به صورت هماهنگ و یکپارچهای اتخاذ بشن و تمرکز در تصمیمگیری بیشتر بشه. ولی اگه تعداد اعضای کادر آموزشی زیاد باشه، این امکان وجود نخواهد داشت و اعضای کادر آموزشی به صورت پراکنده و به تعداد بیشتری در دانشگاه حضور دارند. در این حالت، ارتباطات بین اعضا ممکنه محدود بشه و میزان تمرکز در تصمیمگیری هم کاهش بیابه.
بنابراین، اندازه جامعه کادر آموزشی دانشگاه باعث تغییر میزان تمرکز در تصمیم گیری می شه. هرچه تعداد اعضای کادر آموزشی بیشتر باشه، میزان تمرکز در تصمیمگیری بیشتر خواهد بود و برعکس. این موضوع میتونه در برنامهریزی و مدیریت دانشگاهها و سازمانهای آموزشی مورد توجه قرار بگیره تا فرآیند تصمیم گیری به صورت اثربخش در دست بگیره.
فرضیه دوم:
فرضیه مورد بحث اینه که نقش کنترل قیمی (یعنی نظارت و کنترل بر رفتارها و عملکردهای دانش آموزان) در پیشرفت دانش آموزان، بستگی به محل تحصیل اونها داره. بر اساس این فرضیه، در مدارس شهری ارتباط مثبتی بین کنترل قیمی و پیشرفت دانش آموز وجود داره، یعنی با افزایش کنترل و نظارت بر دانش آموزان، احتمال بالاتری برای پیشرفت در عملکرد تحصیلیشون وجود داره.
ولی در مناطق حومه شهر، تداوم فرضیه به نقش منفی کنترل قیمی در پیشرفت دانش آموزان اشاره داره. بدین معنا که با افزایش کنترل و نظارت بر دانش آموزان در این مناطق، احتمال کاهش پیشرفت در عملکرد تحصیلیشون بیشتر میشه. این نتیجه نشون میده که در مناطق حومه شهر، احساس کمبود آزادی و خودکنترلی در دانش آموزان احتمالاً توانایی اونها در پیشرفت تحصیلی رو کاهش میده و ممکنه نظارت و کنترل فزاینده دستگاه آموزشی در این مناطق، عواملی تنبلی کننده بر تحصیل دانش آموزان باشه. این فرضیه نشون می ده که محیط و شرایط زیستی محل تحصیل و نیز نحوه کنترل و نظارت مدرسه بر دانش آموزان، بر تاثیرگذاری اونها بر روند پیشرفت تحصیلی تأثیرگذاره.
سلام و شبتون استاد از مطالب ارزشمند تونن
لطفا فرضیه های زیر رو برای بنده تشریح بفرمایید پیشاپیش از لطفتون بسیار سپاسگزارم
فرضیه: مدارس با میزان بالای اعتماد به والدین،پیشرفت بیشتری نسبت به مدارس با میزان پایین اعتماد به والدین دارند.
فرضیه :هر چه فرهنگ خوش بینی تحصیلی مدرسه بیشتر باشد،میزان پیشرفت دانش آموزان مدرسه بیشتر میشود.
فرضیه مدیران در جهت گیری کنترل دانش آموز ،انسان دوستانه تر از کادر آموزشی شان هستند.
ببخشید اگه زیاد شد با بزرگواری که از جنابعالی سراغ دارم انتظار دارم که با صبر و حوصله کامل پاسخ بدین
سلام
فرضیه اول:
این فرضیه مدعاییه که مدارسی که دارای سطح بالایی از اعتماد به والدین هستند، دانشآموزانی با پیشرفت بیشتر در مقایسه با مدارسی که دارای سطح پایینی از اعتماد به والدین هستند، دارند.
به عبارت دیگه، فرضیه بیان میکنه که همکاری و تعامل مثبت بین مدرسه و والدین، نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داره. مدارسی که بیشترین اعتماد رو به والدین دانشآموزاشون نشون میدن، بهترین شرایط رو برای همکاری با والدین و مشارکت اونها در تربیت داده و تحصیلات دانشآموزان فراهم میکنند. از سوی دیگه، والدین به دلیل اعتماد به مدرسه، بیشتر در تعامل با مدرسه شرکت کرده و مشارکت فعالتری در فرایند تحصیلی فرزندانشون دارند.
این فرضیه میتونه دامنه و جنبههای مختلفی داشته باشه، مثل پیشرفت تحصیلی در ریاضیات، علوم، زبان و موضوعات دیگه، یا پیشرفت در عملکرد روانشناختی و رفتاری، رضایتمندی دانشآموزان و والدین نسبت به محیط تحصیلی و موارد مشابه.
فرضیه دوم:
این فرضیه ادعا میکنه که وجود یه فرهنگ خوش بینی تحصیلی در یه مدرسه، منجر به افزایش میزان پیشرفت دانش آموزان در اون مدرسه خواهد شد.
همونطور که ادعا میشه، هر چقدر که در مدرسه، فرهنگی که تحصیل رو مورد تشویق و تمجید قرار میده و به دانش آموزان ایجاب میکنه که به تحصیل خود اهمیت بدند و برای بهبود عملکرد خود تلاش کنند، بیشتر باشه، پیشرفت دانش آموزان هم بیشتر خواهد بود. یعنی وجود یه فرهنگ مثبت دست به دست همراه با مثبت اندیشی و مشوقهای مرتبط با تحصیل، دانش آموزان رو ترغیب به مطالعه و یادگیری خواهد کرد و بهبود عملکردشون رو ترویج میده.
به عنوان مثال، اگه مدرسه جو همکاری و انگیزهبخشی داشته باشه و دانش آموزان رو تشویق به همکاری در کلاس و برنامههای تحصیلی خود بکنه، احتمالاً دانش آموزان بیشتری تمایل به فعالیت در کلاس خواهند داشت و در نتیجه، پیشرفت تحصیلی اونها هم بیشتر خواهد بود.
فرضیه سوم:
فرضیه مطرح شده بیان میکنه که مدیران، به منظور کنترل دانش آموزان و حفظ نظم و ترتیب در محیط آموزشی، در برابر کادر آموزشی دیگه دوستانه تر عمل میکنند.
در عمل کلاسهای آموزشی و محیطهای آموزشی، این امکان وجود داره که دانش آموزان از کنترل و نظارت مدیران خارج بشن و بر همراهی و دوستی با کادر آموزشی بیشترین اعتماد رو به خود جلب کنند. ولی بر اساس فرضیه مطرح شده، مدیران به منظور حفظ نظم و کنترل درصدد هستند تا نسبت به کادر آموزشی از روشهای دوستانهتری برای تعامل با دانشآموزان استفاده کنند. این رویکرد مدیران میتونه باعث ایجاد یه فضای آموزشی متعادلتر و مهربانتر نسبت به کادر آموزشی بشه.
به عبارت دیگه، در این فرضیه اومده که مدیران تمایل دارند تا با همراهی و حاکمیت انساندوستانهتر به کنترل دانش آموزان بپردازن. این نه تنها میتونه بهبود نظم و انضباط در محیط آموزشی رو داشته باشه، بلکه روحیه و همدلی مدیران نسبت به دانش آموزان رو نشون میده و میتونه احتمالاً رابطه و ارتباط بهتری رو بین مدیران و دانش آموزان ایجاد کنه. مدیران میتونند با استفاده از روشهای دوستانه تر و نزدیکتر به دانش آموزان، بهبود روحی و روانی اونها رو هم تسهیل کنند و احساس رضایت و ارتباط مثبت با محیط آموزشی رو تقویت کنند.
خداوند بهتون عزت روز افزون و سلامتی عنایت فرماید ان شاءالله
استاد لطفا این فرضیه ها رو که خدمتتون ارسال کردم تحلیل و ترسیم بفرمایید و متغیرهای های مستقل و وابسته هر کدام رو با رسم شکل در صورت نیاز بیان کنید
با احترام و سپاس فراوان
همون طور که در پاسخ قبلیم به دوستمون هم نوشتم، متاسفانه مسئله ترسیم در مجال و جایگاه پاسخ های در این کامنتها نمیگنجه؛ اما می تونید طبق همون روالی که خدمتتون عرض کردم، اقدام کنید
موفق باشید.
یک اندازه گیری عینی از ساختار سازمانی را توصیف کنید.چه چیزی اندازه گیری راعینی میسازد؟ذهنیت تاچه حددراندازه گیری شما وجوددارد؟
سلام مجدد
البته بهتر بود این سوال رو در ذیل مقاله مرتبط تری مطرح کنید، مثلا این یا این یا هر مقالهای شبیه به این موارد. ولی به هر حال:
۱- یه اندازه گیری عینی از ساختار سازمانی، مانند ساختار سازمانی ماتریسی یا ساختار سلسله مراتبی، به معنای دسته بندی و تعریف دقیق عناصر و اجزای ساختار سازمانیه. این شامل تعیین نقش و مسئولیت هر قسمت از سازمان و همچنین روابط سلسله مراتبی بین این عناصر می شه.
۲- چیزی که اندازه گیری رو عینی میکنه، دقت و قابل تحمل بودن اونه. به عنوان مثال ، وقتی ما اندازه گیری رو بر اساس تعداد کارکنان در هر واحد سازمانی در نظر می گیریم، این امر معناداره و می تونه به عنوان یه شاخص قابل اطمینان برای سازمان استفاده بشه.
۳- در واقع ذهنیت ما در اندازه گیری شامل باورها، تصورات و انتظارات ما از اندازه گیریه. ممکنه در بعضی موارد، ذهنیت ما بتونه تاثیری بر روی اندازه گیری ما داشته باشه. برای مثال، اگه یه فرد فرض کنه که اندازه گیری ساختار سازمانی باید بر اساس رتبه ها و تنظیمات سلسله مراتبی صورت بگیره، اما سازمان دارای ساختار ماتریسیه، این فرد ممکنه به نتایج این اندازه گیری مشکوک بشه و یا اون رو ارزشمند ندونه.
ممنون بزرگوار
باسلام .درباره ارتباط نظریه وتببین توضیح بدین .یک تبیین علمی به چه اشکالی نمایان میشه؟
سلام
اگه سوال رو درست درک کرده باشم باید بگم:: نظریه و تببین دو مفهوم مرتبط در روش شناختی و تحقیقات علمی هستند. هر دو مفهوم به بررسی و تفاسیر مختلف پدیدهها و امور اطلاق میشوند و با هم وابستگی و تعامل دارند.
نظریه به توصیف و بررسی نسبتها و الگوهای متکرر و قوانین عاملی که در طول زمان درمورد یه پدیده ایجاد میکنند، اشاره داره. نظریهها بر مبنای اطلاعات قبلی و تحقیقات صورت گرفته تشکیل میشوند و بر مبنای دادههای موجود توضیحی شامل حقیقتها و قوانینی میدهند که بر تعامل و ترکیب شرایط و عوامل مختلف مؤثر هستند.
از سوی دیگر، تببین به تفسیر و شرح مجدد یه پدیده یا مشکل خاص با تفصیلات واقعی و عاملهای مؤثر ترکیب شده اطلاق میشه. تببین بیشتر به بررسی دلایل و معانی پنهان و پشت پردهی یه پدیده تمرکز داره و برای تبیین دقیق و درک عمیق تر از صورتها و انتقال نظریات بسیار مفیده.
بنابراین، ارتباط بین نظریه و تببین به این صورته که نظریه برای توضیح و تبیین پدیدهها و الگوهای مشاهده شده استفاده میشه و تببین عمدتاً به توضیح واقعیتها و معانی پنهان تر پدیدهها و الگوها میپردازه. با استفاده از نظریه و تببین، میتوان نه تنها الگوی عملکرد و روند یه پدیده رو شناخت بلکه این مفاهیم معرف بهترین راهها و راهبردهای چگونگی رسیدن به نتایج آمیزش با مشاهدات و اطلاعات بهتر است.
تبیین علمی به چند شکل نمایان میشه:
۱. مقاله علمی: یه مقاله علمی یه تبیین علمی کامل رو به صورت نوشتاری در بر میگیره. این مقالات شامل مقدمه، روششناسی، نتایج، بحث و نتیجهگیری است و با استفاده از ادبیات موجود و دادههای جدید، یه توضیح جامع درباره یه موضوع مشخص رو ارائه میدهند.
۲. کتاب علمی: یه کتاب علمی نیز میتواند به عنوان یه تبیین علمی مطرح شود. این کتابها عموماً بر روی یه موضوع خاص تمرکز دارند و با استفاده از ادبیات قبلی و نتایج تحقیقات جدید، مفاهیم و اصول علمی رو مورد بررسی قرار میدهند.
۳. سخنرانی علمی: یه سخنرانی علمی نیز میتونه عنصری از تبیین علمی باشه. در این سخنرانیها، معمولاً پژوهشگران و دانشمندان درباره تحقیق خود و نتایجش به جمعیت علمی صحبت میکنند و تفسیری اصولی درباره موضوع مورد نظر ارائه میدهند.
۴. گزارش تحقیقات: گزارش تحقیقات هم میتونه یه شکل از تبیین علمی باشه. در این گزارش، تحقیقات انجام شده، روششناسی مورد استفاده، نتایج حاصل و تفسیر آنها در قالب یه گزارش نوشتاری شرح داده میشه.
تبیین علمی در همه این اشکال به عنوان یه روش سیستماتیک برای تعریف و توجیه ادعاها، تشریح و تفسیر نتایج و توسعه تئوریها استفاده میشه. عناصر اصلی شامل ورودی (ادبیات قبلی و دادهها)، فرآیند (روششناسی حاکم) و خروجی (تفسیر و توجیه نتایج) است.
خیلی ممنونم لطف کردین میتونم یه سوال دیگه بپرسم
دستتون درنکنه .میتونم یه سوال دیگه بپرسم
سلام
بله، ما در ایوسی افتخار می کنیم که بتونیم شما رو راهنمایی کنیم
لطفا درزمینه ای خاص یک فرضیه ارائه کنید.فرضیه شامل چندمفهوم است و آن مفاهیم کدامند؟آیامیتوان مفاهیم را اندازه گیری نمودوسنجید؟
پاسخ داده شد ….
باسلام خواهشاً این سوال را جواب بدین.
یک مفهوم یاسازه رادرآموزش انتخاب کنید(مانندشیوه تدریس ،جومدرسه )مفهوم انتخاب شده رابه دوروش تعریف کنید:ازلحاظ نظری (به صورت واژه)وازلحاظ عملیاتی (به عنوان مجموعه ای ازفعالیتها
مفهوم انتخاب شده: شیوه تدریس
تعریف نظری شیوه تدریس به صورت واژه: شیوهایه که توسط مدرسان برای انتقال دانش، مهارت و ارزشها به دانشآموزان استفاده میشه. این شیوه شامل روشها، استراتژیها، ابزارها و تکنیکهای مورد استفاده در فرایند آموزش است.
تعریف عملیاتی شیوه تدریس به عنوان مجموعهای از فعالیتها: شیوه تدریس میتونه شامل ازمونها و سنجشها برای ارزیابی دانشآموزان، نوشتن توضیحات دستوری برای راهنمایی دانشآموزان، استفاده از تکنولوژی در فرایند آموزش، به کارگیری روشهای تعاملی مانند گروهبندی و تحلیل مساله، استفاده از جلسات منظم با والدین و ارائه بازخورد مستمر به دانشآموزان باشه.
سپاس فروان .عالی بود
سلام لطفابه این سوال پاسخ بدید🙏
درزمینه ای خاص یک فرضیه ارائه کنید،فرضیه شامل چندمفهوم است و آن مفاهیم کدامند؟آیامیتوان مفاهیم را اندازه گیری نمودوسنجید؟
۱. فرضیه در زمینه ای خاص:
فرضیه: افزایش تمرکز کربن دیاکسید در جو زمین باعث افزایش گرمایش جهانی است.
این فرضیه بر اساس مطالعات علمی و شواهد موجود، به وضوح نشان میده که در طول دههها، سطوح کربن دیاکسید (CO2) در جو زمین به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس مدلهای هواشناسی و علوم زمین، این افزایش مداوم کربن دیاکسید میتونه منجر به افزایش گرمایش جهانی شود.
با افزایش تمرکز کربن دیاکسید در جو زمین، این گاز از اثر گلخانهای خود استفاده میکنه. کربن دیاکسید، به طور طبیعی از فعالیتهای انسانی و موجودات زنده تولید میشه، اما به دلیل فعالیتهای انسانی مانند سوختهای فسیلی، این تولید بیش از حد طبیعی افزایش یافته هست. این افزایش کمبود اثر گلخانهای رو برای حفظ حرارت ورودی از خورشید در محیط زندگی میکاهه و باعث گرم شدن جو زمین و زمین میشه.
با انتشار گازهای گلخانهای، آب روانه بخار میشه. این باعث رشد اثرات گلخانهای میشود. به طور کلی، افزایش تمرکز کربن دیاکسید در جو زمین منجر به انباشت حرارت در جو زمین میشه، که به دنبال آن، در تغییرات اقلیمی عمدهای نظیر افزایش دمای سطح زمین، افزایش درجههای گرمایش و تغییر نظامها و الگوهای آب و هوایی میآد.
بر این اساس، فرضیه مطرح میشود که افزایش تمرکز کربن دیاکسید در جو زمین عامل اصلی گرمایش جهانیه. این فرضیه نشون میده که کاهش تولید انباشت کربن دیاکسید و کنترل آلودگی هوا یکی از راههای موثر برای مقابله با تغییرات اقلیمیه. بنابراین، برنامهها و سیاستها باید طراحی شوند تا به کاهش انتشار کربن دیاکسید و محافظت از محیط زیست کمک کنند. علاوه بر این، باید تلاش شود تا انرژیهای تجدیدپذیر تا حد امکان استفاده شوند و سوختهای فسیلی کاهش یابند. همچنین، آموزش برای اطلاعات بیشتر جامعه در مورد اثرات گرمایش جهانی و روشهای مقابله با آن بسیار مهمه.
۲. مفاهیم فرضیه:
مفاهیم یه فرضیه (که با یکدیگه در ارتباط هستند و در کنار هم استفاده میشوند) عبارتند از:
۱. متغیرها: متغیرها پارامترها یا ویژگیهایی هستند که در فرضیه مورد بررسی قرار میگیرند و به طور مستقل یا به طور وابسته دستهبندی شدهاند.
۲. روابط: روابط نحوه تأثیرگذاری یا ارتباط بین متغیرها رو نشون میدهند. این روابط ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، مثبت یا منفی، خطی یا غیرخطی و احتمال آمیز باشند.
۳. فرضیه: فرضیه نتیجهگیری قابل تست درباره ارتباط بین متغیرهاست. فرضیه میتونه شامل یه موقعیت مشخص باشه (مثلاً “افزایش دمای زمین منجر به تغییرات اقلیمی است”) یا یه مقایسهای باشه (مثلاً “دانشجویانی که قبل از غذا خوردن مطالعه میکنند، در آزمون بهتر عمل میکنند”).
۴. فرضیه زیرین: فرضیه زیرین یا فرض فرعی، جزئیات یا تفسیرهای محتمل برای فرضیه اصلیه. این فرضیهها برای توجیه یا توضیح یه فرضیه اصلی مورد استفاده قرار میگیرند.
۵. مشاهدات و دادهها: برای تست یه فرضیه، نیاز به مشاهدات و دادههای مرتبط با موضوعه. این دادهها میتونند از طریق تجربهها، مطالعات انجامشده یا منابع مختلف دیگه بهدست آمده باشند.
۶. تست فرضیه: تست فرضیه شامل تحلیل دادهها، آزمایشهای میدانی، مشاهدهها، مطالعات تجربی و استدلالهاست. هدف تست فرضیه، تأیید یا رد کردن فرضیه و اعتبارسنجی صحتش است.
با ترکیب این مفاهیم، فرضیهای میتونه پاسخگوی سوالات پژوهشی باشه و تجربه و تحلیل نتایج میتونه به توسعه علم و دانش کمک کنه.
۳. اندازه گیری مفاهیم فرضیه:
مفاهیم فرضیه معمولاً به عنوان تعبیرهای متنی از یه پدیده یا رابطه مورد استفاده قرار میگیرند و به طور مستقیم قابل اندازهگیری نیستند. به طور کلی، مفاهیم فرضیه میتونند به سه روش زیر ارزیابی شوند:
۱. توصیف عملکرد: با توصیف و شرح نحوه رفتار و عملکرد مورد نیاز در زمینه مفهوم، میشود به نوعی مفهوم رو اندازهگیری کرد. برای مثال، در صورتی که فریمورکی برای اندازهگیری “خلاقیت” در یه فرد پیشنهاد شود، میتوان با استفاده از نمونهها، مجموعهها یا معیارهای مشخصی برای اندازهگیری خلاقیت به کار گرفت.
۲. اندازهگیری عملکرد فیزیکی: اگه مفهوم فرضیه بتونه با انجام یه فعالیت یا ایجاد یه حالت خاص دیده یا ثبت شود، در این صورت میشه آن رو اندازهگیری کرد. مثلاً در یه آزمایش علمی، وزنی که روی ترازو نشون داده میشه به عنوان اندازهگیری وزن استفاده میشود.
۳. توسعه مقیاسهای پرسشنامهای: در مواردی که مفهوم فرضیه به صورت ذهنی و حاکمیت فکری بیان میشه و به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست، میتوان مقیاسهایی برای اندازهگیری آن توسعه داد. ممکنه این مقیاسها شامل سوالات مشخص و معیارهایی باشند که توسط افراد در قالب پرسشنامهها پاسخ داده میشه.
به طور خلاصه، مفاهیم فرضیه میتونند به صورت غیرمستقیم اندازهگیری شوند، اما با استفاده از تعبیرهای محرکدهنده، مقیاسها و تعاریف صحیح، میتوان روشهای کارآمدی برای اندازهگیری و سنجش آنها توسعه داد.
ممنون پندار خان
خیلی ممنونم
آیا می تونم یک فرضیه را رد کنم؟
سلام
بله، شما می تونی یه فرضیه رو رد کنی. برای این کار، باید دلایل محکمی ارائه بدی که نشون بده فرضیه مورد نظر صحیح نیست یا با اطلاعات موجود در تحقیق خود در تضاده. بهتره در اینجا توجه داشته باشی که برای رد کردن یه فرضیه، نیاز داری به مدارک و اطلاعات محکم و قابل اعتمادی دست پیدا کنی و این کار یه فرآیند مستدل و سیستماتیکه که نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق و منطقیه.
سلام
ممنون
مقاله تون عالی بود. نظرات تون هم کامل بود.
چرا فرضیه مهمه؟
سلام
فرضیه در علم به عنوان یک توصیف یا تفسیر پیشنهادی برای رویدادها یا پدیدهها استفاده میشه. فرضیهها به ما کمک میکنند تا مسئلهها رو مورد بررسی قرار بدیم و به دنبال توجیه و توصیفی براشون باشیم. از طریق فرضیهها میتونیم پیشبینیها و پیامدهای مختلف رو بررسی کنیم و به دنبال توجیه علمی برای رویدادها باشیم.
به عنوان مثال، در علم طبیعت، فرضیهها میتونند به ما کمک کنند تا الگوها و قوانین طبیعت رو توضیح بدیم. همین طور، در علوم اجتماعی، فرضیهها میتونند به ما کمک کنند تا رفتارها و الگوهای اجتماعی رو توضیح بدیم.
علاوه بر این، با استفاده از فرضیهها، میتونیم تحقیقات علمی رو هدایت کنیم و به دنبال شواهد و آزمایشهایی برای تایید یا رد فرضیهها باشیم. این رویکرد علمی به ما امکان میده تا به نتایج قابل اطمینان و قابل تکرار برسیم و به پیشرفت در علم و دانش برسیم. بنابراین، فرضیهها به عنوان ابزاری مهم در فرایند علمی محسوب میشن.
برای توضیح کامل تر، مواردی از فواید و کاربردهای فرضیه رو لیست میکنم که هر کدوم به خوبی دال بر اهمیتش هستند:
و …
تعریف فرضیه آماری و پژوهشی هم بنویسین
سلام
فرضیه آماری:
فرضیه آماری یه بیانیه قابل بررسیه که در مورد رابطه بین متغیرهای مورد بررسی در جمعیت تصحیح نشده مطرح میشه. این فرضیه معمولاً به صورت یه فرضیه صفر (null hypothesis) و یه فرضیه جایگزین (alternative hypothesis) ارائه میشه. فرضیه صفر به معنای عدم وجود هرگونه تفاوت یا رابطه بین متغیرها در جمعیت است، در حالی که فرضیه جایگزین معکوس این موضوع رو ادعا میکنه.
فرضیه پژوهشی:
فرضیه پژوهشی یه بیانیه قابل بررسیه که در مورد رابطه بین متغیرها در یه پژوهش خاص مطرح میشه. این فرضیه بر اساس تحلیل و بررسی دادههای جمعآوری شده در پژوهش شکل میگیره و میتونه به صورت فرضیه صفر (null hypothesis) و فرضیه جایگزین (alternative hypothesis) ارائه بشه. فرضیه صفر به معنای عدم وجود تفاوت یا رابطه بین متغیرها در پژوهشه، در حالی که فرضیه جایگزین معکوس این موضوع رو ادعا میکنه.
به طور کلی، فرضیه آماری بیانگر رابطه بین متغیرها در جمعیته، در حالی که فرضیه پژوهشی بیانگر رابطه بین متغیرها در یه تحقیق و پژوهشی خاصه.
اگه نیاز به توضیح بیشتر یا واضحتر بود، بفرمایید تا باز ادامه بدم ….
با سلام و عرض تشکر از مطالب مفید شما
در تحقیق پژوهشی ارضد حقوق خصوصی
سوال تحقیق این است : موارد استناد و استفاده از قاعده احسان در حقوق ایران چیست؟
برای این تحقیق و سوال فرضیه ایی این چنین نوشتم آیا کامل است یا ناقض تقاضا دارم اگر ناقص است کمک بفرمایید کاملش نمایم
فرضیه: شاید حقوق ایران قاعده فقهی احسان را مورد استناد و استفاده قرار ندهد.
ممنون منتظر پاسخ حضرتعالی هستم
سلام
آقای باقری بالاتر یه راهنمایی ارائه کردن، لطفا به همون مراجعه کنید
ممنون بابت این مقالات علمی و نفیستان