بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

فرانشیز چیست؟ به علاوه نکاتی در مورد خرید خود

فرانشیز مدل کسب و کار 101

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بسیاری از برندهای معروف در سراسر جهان حق امتیاز هستند. این فرنچایزها یک مدل کسب و کار جالب ارائه می دهند که ممکن است به افراد کمک کند تا با یک مدل اثبات شده موفقیت، صاحب کسب و کار شوند. اگر شما علاقه مند به خرید حق امتیاز هستید، درک حق رای دادن و اینکه چگونه می توانند برای شما مفید باشند مفید است.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که فرنچایز چیست، مزایای خرید فرنچایز، نحوه انتخاب و اینکه چگونه می توانید یک فرنچایز شوید.

فرنچایز چیست؟

فرنچایز کسب‌وکاری است که متعلق به فردی است که بخشی از یک برند بزرگ‌تر – که ممکن است ملی یا چند ملیتی باشد – است که بر هر مکان امتیاز گیرنده نظارت دارد. بسیاری از فروشگاه هایی که با آنها آشنا هستید و دارای مکان های متعدد هستند، حق امتیاز هستند. دو سطح از افراد درگیر در فرانچایز عبارتند از:

  • فرانچایز دهنده: امتیاز دهنده، علامت تجاری و سیستم تجاری برند را توسعه می دهد.

  • فرنچایز: حق کسب و کار تحت نام و سیستم فرنچایز دهنده را خریداری می کند و آنها اغلب هزینه اولیه و حق امتیاز پرداخت می کنند.

همچنین دو نوع روابط فرانشیز وجود دارد:

فرانشیز فرمت کسب و کار

فرنچایز دهنده محصولات، خدمات و یک سیستم کامل را ارائه می دهد که به صاحب امتیاز در اداره کسب و کار کمک می کند. در این رابطه، عموماً به فرنچایز پشتیبانی توسعه، آموزش، کنترل کیفیت، استانداردهای برند، دستورالعمل‌های عملیاتی، استراتژی بازاریابی و هر توصیه تجاری که فرنچایز دهنده می‌تواند ارائه دهد، داده می‌شود.

فرانشیز توزیع محصول

این شکل از حق رای دادن یک رابطه تامین کننده و فروشنده است. حق امتیاز معمولاً محصولات فرنچایزر خود را می فروشد اما از کل سیستم تجاری برای فعالیت استفاده نمی کند. برای مثال، بسیاری از صنایع بطری سازی، خودروسازی، بنزین و تولیدی از این رابطه حق رای استفاده می کنند.

مزایای خرید فرنچایز

مزایای بسیاری وجود دارد که فرنچایز ارائه می کند که ممکن است با راه اندازی کسب و کار خود با مدل کسب و کار و منابع خود، از آنها بهره مند نشوید. در اینجا برخی از مزایای خرید فرنچایز آورده شده است:

  • ریسک کمتر

  • وفاداری مشتری

  • دسترسی به قدرت خرید جمعی

  • پشتیبانی فرانچایزر

  • افزایش سودآوری

ریسک کمتر

فرنچایزها اغلب ریسک کمتری را برای فرنچایزها به همراه دارند زیرا اکثر آنها قبلاً خود را به عنوان مشاغل موفق معرفی کرده اند. تمام تست های بازار و ساخت برندی که در هنگام راه اندازی کسب و کار خود انجام می دادید قبلاً برای شما انجام شده است. این امر باعث می شود که حق رای دادن به سرمایه گذاری بسیار مطمئن تری نسبت به راه اندازی یک تجارت مستقل تبدیل شود.

این موفقیت نشان داده شده احتمالاً تضمین وام از بانک را نیز برای شما آسان تر می کند. فرنچایز دهنده یا شرکت تاسیس شده از کسب و کار شما حمایت می کند و به شما در آنچه برای موفقیت نیاز دارید کمک می کند، در نتیجه خطراتی را که در صورت داشتن یک کسب و کار مستقل خواهید داشت، کاهش می دهد.

وفاداری مشتری

از آنجایی که اکثر فرنچایزها قبلاً تأسیس شده اند، این بدان معناست که آنها به احتمال زیاد قبلاً یک برند و وفاداری مشتری برای همراهی با آن ایجاد کرده اند. ایجاد یک برند و رشد پایگاه مشتری زمان و آزمون و خطای بازاریابی زیادی را می طلبد، که اگر بخواهید حق رای دادن خود را راه اندازی کنید، قبلاً آن را دارید. وقتی در یک امتیاز سرمایه گذاری می کنید، به مشتریان وفادار و کارمندانی که با برند آشنا هستند دسترسی پیدا می کنید. این کار حجم کاری شما را کاهش می دهد و به شما کمک می کند روی ایجاد سودآوری برای کسب و کار خود تمرکز کنید.

مطالب مرتبط: مبانی توسعه استراتژی

دسترسی به قدرت خرید جمعی

معمولاً وقتی بخشی از سیستم حق رای می‌شوید، به تامین‌کنندگانی دسترسی دارید که روابط بلندمدت با فرنچایز برقرار کرده‌اند. فرنچایز دهنده نه تنها در بین تامین کنندگان شهرت دارد، بلکه اغلب به صورت عمده برای بسیاری از مکان های فرنچایز مختلف خرید می کند. قدرت خرید جمعی آنها اغلب منجر به خرید این منابع می شود که به کاهش هزینه های عملیاتی کلی شما کمک می کند.

پشتیبانی فرانچایزر

کسب و کار شما در طول عمر کسب و کار شما از حمایت و کمک فرنچایزر بهره مند خواهد شد. این اغلب به همه چیز از عرضه تا کمپین‌های بازاریابی ملی در مقیاس بزرگ ترجمه می‌شود. علاوه بر این، در بیشتر موارد، ممکن است آموزش مداومی نیز دریافت کنید تا به شما در زمینه مالکیت، مدیریت و بازاریابی کسب و کارتان کمک کند.

افزایش سودآوری

کسب و کارهای فرانشیز در ایجاد بازگشت سرمایه شما بسیار موفق هستند. به لطف نام تجاری تثبیت شده و وفاداری مشتری، احتمالاً زمان زیادی طول نخواهد کشید تا کسب و کار شما شروع به تولید سود کند.

نحوه انتخاب فرنچایز

فرنچایزهای زیادی در بازار وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. این مراحل را برای پیدا کردن گزینه مناسب برای خود انجام دهید:

  1. فهرستی از مهارت های برتر خود تهیه کنید.

  2. مهارت های خود را با فرصت های فرانشیز تطبیق دهید.

  3. توانایی های مالی خود را شناسایی کنید.

  4. روندها را بررسی کنید.

  5. با فرنچایزر مصاحبه کنید.

۱. فهرستی از مهارت های برتر خود تهیه کنید

مهارت‌های خود و هر چیز دیگری را که در آن مهارت دارید روی یک کاغذ بنویسید تا برای تجزیه و تحلیل SWOT خود آماده شوید. تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می کند تا نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای خود را ارزیابی کنید. و به نوبه خود، کدام فرنچایز برای شما مناسب است. برای مثال، ممکن است بنویسید که در ایجاد روابط عالی هستید یا در عملیات پشت صحنه بهتر هستید.

مطالب مرتبط: مهارت های سخت در مقابل مهارت های نرم

۲. مهارت های خود را با فرصت های فرانشیز تطبیق دهید

هنگامی که شروع به تحقیق در مورد فرنچایز می کنید، باید لیست مهارت ها و تجزیه و تحلیل SWOT را در مرحله ۱ در نزدیکی خود داشته باشید تا بتوانید مهارت های خود را با فرنچایزها مطابقت دهید.

در مرحله بعد، شروع به انتخاب چند فرنچایز مورد علاقه خود کنید و هر یک از آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا می توانید از مهارت های خود استفاده کنید یا خیر. به عنوان مثال، اگر پس از خواندن اطلاعات فرنچایز به یک فرنچایز فست فود علاقه مند هستید و در خدمات مشتری و ایجاد روابط عالی هستید، ممکن است فرانچایز فست فود فرصت خوبی برای شما باشد. بسیاری از پورتال های حق رای به شما این امکان را می دهند که با ارسال یک فرم آنلاین اطلاعات بیشتری را درخواست کنید و پس از دریافت درخواست، یک نماینده با شما تماس خواهد گرفت.

۳. توانایی های مالی خود را شناسایی کنید

اکثر فرنچایزها به مقدار مشخصی سرمایه ثابت از متقاضیان فرنچایز نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که دقیقاً می دانید با چه مقدار پول کار می کنید. شناسایی توانایی‌های مالی به شما کمک می‌کند امتیازهایی را که امکان خرید برای شما وجود دارد، اولویت‌بندی کنید.

هزینه اقلامی را که برای راه اندازی کسب و کار خود با استفاده از سند افشای حق رای (FDD) نیاز دارید، جمع کنید. مبالغ مالی حق رای ارائه شده توسط نماینده و سایر هزینه‌های راه‌اندازی که آنها در مورد آن بحث می‌کنند در نظر بگیرید که در سرمایه مورد نیاز سرمایه ثابت گنجانده نشده است.

۴. روندها را بررسی کنید

بررسی روندها به معنای انجام تحقیقات بازار در مورد برندهایی است که به آنها علاقه دارید. این فقط مربوط به فرنچایزهایی نیست که در حال حاضر محبوب هستند. شما باید روند برندها را در طول زمان ببینید تا ببینید آیا آنها پایدار هستند و ارزش زمان، پول و تلاش شما را دارند یا خیر.

۵. با فرانچایز دهنده مصاحبه کنید

فرنچایز دهنده شریک تجاری شماست و مهم است که اطمینان حاصل کنید که فرنچایز دهنده شما با چشم انداز، صداقت و مراقبت از کسانی که در سیستم حق امتیاز خود سرمایه گذاری می کنند رهبری می کند. برای آشنایی با فرنچایزر خود و مهمتر از همه، درک شرایط و ضوابط قرارداد حق امتیاز خود وقت بگذارید. یک فرنچایزر خوب باید به همان اندازه که شما به آنها علاقه دارید به شما علاقه مند باشد و جزئیات بیشتری را که نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد.

مرتبط: راهنمای کامل تحقیق در مورد یک شرکت

چگونه می توان یک فرنچایز شد

فرنچایز شدن بسته به محبوبیت فرنچایزی که برای خرید انتخاب می کنید نسبتاً رقابتی است. در اینجا چند قدم وجود دارد که می توانید برای تبدیل شدن به یک فرنچایز بردارید:

  1. فرنچایز مناسب را انتخاب کنید.

  2. فرنچایزر را تحت تاثیر قرار دهید.

  3. با فرنچایزر مذاکره کنید.

  4. تصمیم بگیرید که چگونه حق امتیاز را تامین کنید.

۱. فرنچایز مناسب را انتخاب کنید

مهم است که حق امتیازی را انتخاب کنید که به آن علاقه زیادی داشته باشید و در برنامه شما قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر نمی‌خواهید شب‌ها و آخر هفته‌ها کار کنید، ممکن است بهتر باشد یک حق رای با ساعات کاری سنتی انتخاب کنید. هنگام انتخاب فرنچایز مناسب، باید بودجه موجود خود را نیز در نظر بگیرید.

۲. فرنچایزر را تحت تاثیر قرار دهید

هر فرنچایز ممکن است فرصت‌های متعددی را برای هر فرنچایز احتمالی فراهم نکند. این به این معنی است که فرنچایزها می توانند بسیار گزینشی باشند، بنابراین برای شما مهم است که نشان دهید فردی باانگیزه و موفق هستید که به طور مثبت به مدل کسب و کار کلی آنها کمک می کند. بهترین راه برای افزایش شانس انتخاب شدن این است که برای هر جلسه آماده باشید و قبل از ابراز علاقه، در مورد حق امتیاز تحقیق کنید.

۳. با فرنچایز دهنده مذاکره کنید

جستجوی یک وکیل برای کمک به بررسی شرایط قراردادهای حق رای ممکن است مفید باشد. همچنین باید از یک وکیل بخواهید که سند افشای امتیاز دهنده را بررسی کند که شامل اطلاعات لازم برای فرنچایز گیرنده است، مانند تاریخچه امتیاز، مقررات استفاده از علامت تجاری، مقررات مربوط به تضادهای آتی و مشخصات مالی. فرنچایز دهنده بیشتر تجارت را کنترل می کند، بنابراین مهم است که همه چیز را در مورد قرارداد درک کنید و در صورت لزوم، برای جلوگیری از درگیری، مذاکره کنید.

۴. در مورد نحوه تامین مالی حق امتیاز تصمیم بگیرید

این مهم است که تصمیم بگیرید که چگونه هزینه های راه اندازی فرنچایز خود را تامین کنید. ممکن است استفاده از پول خود، گرفتن وام شخصی، گرفتن وام کسب و کار کوچک یا درخواست وام از دوستان و خانواده را در نظر بگیرید. به طور معمول، فرنچایزها قادر به تامین مالی کسب و کار خود با استفاده از منابع مالی سرمایه گذاران نیستند.

مرتبط: راهنمای قطعی بازاریابی فرانشیز (با نکات)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *