هنگام تصمیم گیری مهم، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود. از اثراتی که تصمیم شما ممکن است ایجاد کند تا خطرات و مزایای مختلف، اطلاعات زیادی برای ارزیابی وجود دارد. شما می توانید از فرآیند تجزیه و تحلیل ریسک برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه تر با درک همه نتایج ممکن استفاده کنید.
در این مقاله از ایوسی، تحلیل ریسک چیست، چرا سازمانها از این فرآیند استفاده میکنند و شش مرحله برای انجام یک فرآیند مؤثر را مورد بحث قرار میدهیم.
مرتبط: نحوه نوشتن تحلیل (با اهمیت و نکات)
تحلیل ریسک چیست؟
تجزیه و تحلیل ریسک یک ابزار تخصصی برای تصمیم گیری است که چالش های بالقوه را در یک پروژه، طرح یا ابتکار شناسایی و تجزیه و تحلیل می کند. این فرآیند از تفکر انتقادی و حل مسئله استفاده میکند تا مشخص کند چه مسائلی ممکن است پیش بیاید، احتمال وقوع آن مشکل و پیامدهای آن مشکلات چقدر است. درک این نکته ضروری است که شدت خطرات می تواند به شدت متفاوت باشد.
سازمان ها از تحلیل ریسک در بسیاری از صنایع و بخش ها استفاده می کنند. این می تواند از بررسی بسیار دقیق و فنی تا بررسی غیررسمی خطرات ایمنی قبل از شروع کار متفاوت باشد. بسیاری از انواع حرفه ای تجزیه و تحلیل ریسک را کامل می کنند، از جمله مدیران سطح بالا شرکت ها و سرپرستان تیم. مفهوم اساسی و فرآیند بدون توجه به موقعیت یکسان است.
شایان ذکر است که موقعیت های خاص تحلیل ریسک در بسیاری از صنایع وجود دارد. یک تحلیلگر ریسک در یک موقعیت تخصصی است که بر تهیه و تجزیه و تحلیل دادههای ریسک برای ایجاد برنامههای مدیریت ریسک ملموس تمرکز میکند. سازمانها معمولاً از تحلیلگران ریسک در بخشهای مالی، فناوری رایانه، امنیت و مدیریت داده استفاده میکنند.
در چه شرایطی از تحلیل ریسک استفاده می کنید؟
تحلیل ریسک در هر موقعیتی که احتمال ریسک وجود دارد مفید است. در اینجا چندین موقعیت وجود دارد که در آن تحلیل ریسک اعمال می شود:
-
بهبود استانداردهای ایمنی در محل کار، آگاهی دادن به حوادث احتمالی
-
برنامه ریزی یک پروژه، برای به حداقل رساندن عدم قطعیت های احتمالی که می تواند بر جدول زمانی تاثیر بگذارد
-
آماده شدن برای رویدادها، نیاز به پیش بینی موانعی مانند خرابی تجهیزات
-
ارزیابی اینکه آیا باید در یک پروژه جدید به جلو حرکت کرد، برای تعیین تمام خطرات و منافع
بیشتر بخوانید: تحلیل ریسک در تجارت چیست؟
چرا سازمان ها از تحلیل ریسک استفاده می کنند؟
سازمان ها از تحلیل ریسک استفاده می کنند زیرا مدلی از احتمال وقوع رویدادها و پیامدهای یک پروژه، تصمیم یا ابتکار را ارائه می دهد. در اینجا دلایل معمول شرکت ها برای تجزیه و تحلیل ریسک آورده شده است:
- ارزیابی خطرات و کاهش اثرات منفی
- احتمال وقوع خطرات را تعیین کنید
- تصویر واضحی از خطرات در مقابل مزایای یک تصمیم بگیرید
- ایجاد یک طرح شرکت در پاسخ به شرایط اضطراری یا حوادث نامطلوب
- یک برنامه پیشگیرانه جامع برای مدیریت ریسک ها تهیه کنید
نحوه تکمیل تحلیل ریسک
قبل از شروع تجزیه و تحلیل ریسک، باید یک پروژه، مفهوم یا ابتکار واضح و مشخص داشته باشید. به درک هدف نهایی یا قابل تحویل کمک می کند. برای تکمیل تجزیه و تحلیل ریسک برای اکثر موقعیت ها، این شش مرحله را دنبال کنید:
۱. همه خطرات قابل تصور را شناسایی کنید
با طوفان فکری تمام خطرات و تهدیدات احتمالی که ممکن است از کار بر روی پروژه یا ابتکار شما ناشی شود، شروع کنید. مهم نیست چقدر کوچک یا بزرگ، یک لیست اصلی ایجاد کنید. با افراد مختلف در تیم خود یا در محیط خود صحبت کنید تا دیدگاه ها و ایده های مختلفی را به دست آورید که در نظر نگرفته اید. سه فرآیند رسمی وجود دارد که می توانید برای شناسایی خطرات و تهدیدها دنبال کنید. آنها شامل تجزیه و تحلیل سناریو، حالت شکست، تجزیه و تحلیل اثرات و تجزیه و تحلیل SWOT هستند.
تجزیه و تحلیل SWOT به چهار حوزه خاص می پردازد. مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. این فرآیند جنبه های مثبت و منفی تصمیمی را که در حال تجزیه و تحلیل هستید، شناسایی می کند. تجزیه و تحلیل SWOT شامل عوامل داخلی و خارجی است که به موفقیت کلی کمک می کند، و شما می توانید از این اطلاعات برای سنجش مزایا و معایب یک تصمیم استفاده کنید.
خطرات و تهدیدها می توانند از منابع مختلفی ناشی شوند. برخی از زمینه هایی که باید در نظر گرفته شوند ممکن است عبارتند از:
- افراد: از جمله بیماری، جراحت، استعفا یا سایر از دست دادن افراد کلیدی
- فناوری: از جمله پیشرفت در فناوری، امنیت فنی یا خرابی تجهیزات
- مالی: شامل نوسانات اقتصادی، تغییرات نرخ بهره یا توانایی تامین مالی
- عملیاتی: شامل اختلال در توزیع یا منابع خام، خرابی سیستم های داخلی یا تغییر در دارایی های ثابت
مطلب مرتبط: ۲۵ تکنیک طوفان فکری برای الهام گرفتن
۲. سطوح عدم قطعیت را تعریف کنید
هنگامی که یک لیست اصلی از تمام خطرات احتمالی تهیه کردید، زمان آن فرا رسیده است که تعیین کنید چقدر عدم اطمینان در اطراف هر خطر و تهدید وجود دارد. شما باید تاثیر هر ریسک و اهمیت آن را تخمین بزنید. مقدار مشخصی از تنوع در هر احتمال وجود دارد که تعیین کمیت دقیق را دشوار می کند.
همه خطرات دارای یک سطح پیامد نیستند. برای مثال، فرض کنید در حال تکمیل یک تحلیل ریسک در مورد ایمنی انبار هستید. در این صورت، خطر رها کردن لیفتراک بدون مراقبت با چنگالهای آن در هوا میتواند منجر به ضربه زدن سر شخصی یا پایین آمدن شاخکها روی کارگر و آسیب جدی شود. آگاهی از تمام سطوح بالقوه عدم قطعیت بهترین تحلیل را فراهم می کند.
۳. تأثیر عدم قطعیت را برآورد کنید
اکنون که تمام خطرات و تهدیدات بالقوه و احتمال آن رویدادها را مشخص کرده اید، زمان آن رسیده است که تأثیر عدم اطمینان را برآورد کنید. بسیار مهم است که برای این مرحله وقت بگذارید. با جمع آوری داده های مربوط به هزینه های احتمالی همه احتمالات شروع کنید. اگر داده های فعلی ندارید، می توانید به طور مناسب تخمین بزنید یا از اطلاعات تاریخی برای توسعه هزینه استفاده کنید. همچنین باید احتمال وقوع هر رویداد را به صورت درصد تعیین کنید.
مستقیم ترین روش برای تخمین ارزش هر ریسک این است که احتمال وقوع رویداد را در نظر بگیریم و آن را در هزینه رویداد ضرب کنیم:
-
(احتمال وقوع رویداد) X (هزینه رویداد) = (ارزش ریسک)
برای اعمال محاسبات، تصور کنید که خطری را برای مواد خام برای محصولی که تولید میکنید شناسایی کردهاید که در سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش مییابد. بر اساس تمام اطلاعات موجود، شما معتقدید که ۸۰ درصد احتمال افزایش قیمت وجود دارد. اگر قیمت مواد خام افزایش یابد، هزینه سازمان شما تقریباً ۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. شما می توانید ارزش ریسک را به صورت زیر محاسبه کنید:
-
۰.۸۰ (احتمال رویداد) X 800.000.000 تومان (هزینه رویداد) = ۶۴۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (ارزش ریسک)
۴. مدل تحلیل ریسک را کامل کنید
هنگامی که ریسک و تهدیدات یک تصمیم و سطوح اطمینان را به وضوح تعریف کردید، می توانید یک مدل تحلیل ریسک ایجاد کنید. شما این را با استفاده از شبیه سازی یا برنامه های کمی برای تعیین نتایج بالقوه طراحی می کنید. فهرستی از همه متغیرهای شناسایی شده را که به عنوان “ورودی” شناخته می شوند، تهیه کنید. سپس این مدل به شما امکان میدهد تمام خروجیهای بالقوه را ارزیابی کنید، که عبارتند از عدم قطعیتها و احتمالات مختلف هر کدام در طول پروژه. ورودی ها مقادیر تخمینی هستند، بنابراین خروجی ها طیفی از نتایج بالقوه را ارائه می دهند.
شما می توانید یک مدل تحلیل ریسک را با استفاده از نرم افزار شبیه سازی تخصصی یا یک صفحه گسترده ساده مایکروسافت اکسل تکمیل کنید. هدف این مدل ایجاد یک تصویر کامل از تمام ریسک ها، احتمالات و هزینه ها است تا بتوانید داده ها را تفسیر و تجزیه و تحلیل کنید.
۵. نتایج تجزیه و تحلیل ریسک را تجزیه و تحلیل کنید
شما یک مدل منطقی دارید که تمام اطلاعات موجود را در اختیار شما قرار می دهد. اکنون باید نتایج را تحلیل کنید . شما می توانید از چندین روش برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده کنید، از جمله نمودارها و گرافها، تجزیه و تحلیل سناریو و تجزیه و تحلیل حساسیت. یافتن بهترین راه برای درک اطلاعات درون مدل به اختیار شما بستگی دارد.
نمودارها و گرافها ابزارهای بسیار موثری برای ارائه اطلاعات پیچیده در قالب تصویری قابل فهم هستند. اینها راههای تاثیرگذاری برای نشان دادن علت و معلول احتمالات مختلف به دیگران هستند. برخی از نمونه ها شامل نمودار دایره ای، نمودار خطی و نمودار میله ای است.
تحلیل سناریو اغلب از نرمافزار رایانهای برای دستکاری متغیرهای فردی برای ارائه مثال «چه میشد» استفاده میکند. شما می توانید متغیرهای منفرد یا چندگانه را برای مشاهده نتایج پیش بینی شده مختلف تنظیم کنید.
تجزیه و تحلیل حساسیت معمولاً از نرم افزار رایانه ای برای دستکاری داده ها برای ارائه یک نتیجه قابل اندازه گیری استفاده می کند. این نشان می دهد که چگونه منابع منحصر به فرد عدم قطعیت با استفاده از یک طرح ریاضی به عدم قطعیت کلی مدل کمک می کنند.
۶. تصمیم گیری و اجرای راه حل داشته باشید
هنگامی که تحلیل خود را از مدل ریسک کامل کردید، باید در مورد یک جهت تصمیم بگیرید. می توانید یکی یا ترکیبی از چهار گزینه را انتخاب کنید:
- از خطر اجتناب کنید. گاهی اوقات، شما می خواهید به طور کامل از خطر جلوگیری کنید. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، ممکن است متوجه شوید که خطرات آن بسیار بیشتر از مزایای تکمیل پروژه، باز کردن یک مکان جدید یا گسترش خدمات خود است.
- ریسک را بپذیرید. پس از بررسی دقیق، تصمیم میگیرید که مزایای آن بیشتر از خطرات احتمالی باشد، و تصمیم میگیرید که با ایده، پروژه یا ابتکار جدید پیش بروید.
- ریسک را به اشتراک بگذارید شما نتیجه می گیرید که مزایا بر خطرات آن بیشتر است، اما علاقه مند به اشتراک گذاری خطرات بالقوه با دیگران، مانند بخش یا مکان دیگری هستید.
- ریسک را مدیریت کنید. شما خطرات موجود را می پذیرید و یک برنامه جامع و پیشگیرانه برای به حداقل رساندن تأثیر خطرات احتمالی ایجاد می کنید.
همانطور که راه حلی را برای پیشبرد تصمیم، پروژه یا ابتکار خود ایجاد و اجرا می کنید، از مدل “Plan-Do-Check-Act” برای کنترل و بهبود مستمر در طول اجرای خود استفاده کنید. چهار مرحله این چرخه عبارتند از:
- طرح: ایجاد یک طرح دقیق با فرآیندها برای رسیدن به یک هدف مشخص.
- انجام دهید: طرح ایجاد شده را در مقیاس کوچکتر اجرا کنید.
- بررسی کنید: نتایج طرح را بررسی کنید و بر اساس آن برنامه را تنظیم و تغییر دهید تا خطرات به حداقل برسد.
- عمل: اجرای طرح اصلاح شده در مقیاس بزرگتر. پیشرفت را زیر نظر بگیرید و در صورت لزوم تنظیم کنید.
بیشتر بخوانید: برای موفقیت “بهبود مستمر” داشته باشید