بازاریابی دیجیتال شامل بسیاری از ابزارهای جدید و فناوری هایی است که دائماً به روز می شوند، اما اهداف این ابزارها آشنا هستند: دستیابی به مشتریان جدید، اطلاع رسانی به آن مشتریان در مورد یک محصول و در نهایت ارائه ارزش. وبینارها یا سمینارهای وب ابزار نسبتا جدیدی هستند که می توانند به تیم شما در دستیابی به هر سه هدف کمک کنند. یادگیری در مورد بازاریابی وبینار می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این روش بازاریابی را در شرکت خود اجرا کنید یا خیر.
در این مقاله از ایوسی، بازاریابی وبینار را تعریف میکنیم، توضیح میدهیم که چگونه میتوانید از آن استفاده کنید و مزایایی که میتواند برای تیم شما فراهم کند را مورد بحث قرار میدهیم.
بازاریابی وبینار چیست؟
وبینار یک سمینار آنلاین است که در آن یک کاربر با ویدیو و صدا ارائه می دهد و سایر شرکت کنندگان می توانند با هم تعامل داشته باشند، سؤال بپرسند و پاسخ دهند. بازاریابان می توانند از وبینارها برای ارتباط با مشتریان برای افزایش آگاهی از برند، انتشار اطلاعات در مورد یک محصول جدید، پاسخ به یک رویداد عمومی یا موضوع یا راه اندازی یک کمپین جدید استفاده کنند.
وبینارها معمولاً ارزش اطلاعاتی در مورد محصول یا صنعت و گاهی اوقات ارزش پولی را از طریق نمونه محصول یا کوپن در اختیار بیننده قرار می دهند. یک وبینار ممکن است اطلاعاتی را در مورد هر موضوع مرتبط با صنعت یا محصول شما، از روندها یا تکنیک های جدید گرفته تا دستورالعمل های استفاده از یک محصول خاص، ارائه دهد.
اگرچه ممکن است شامل یک طرح فروش باشد، تمرکز اصلی وبینار آموزش مشتریان و ایجاد آگاهی از برند است. وقتی مشتریان احساس می کنند که یک برند چیزی ارزشمند به آنها داده است، ممکن است پس از آن محصول یا خدمات شرکت را خریداری کنند.
مطالب مرتبط: بازاریابی تجربی چیست؟ (با مثال)
مزایای استفاده از بازاریابی وبینار چیست؟
در اینجا برخی از مزایای استفاده از بازاریابی وبینار آورده شده است:
-
ارتباط با مشتری را بهبود می بخشد: وبینار یک ارائه چند رسانه ای است که به بینندگان اجازه می دهد با سؤالات و پاسخ ها تعامل داشته باشند، بنابراین می تواند ارتباط شخصی تری بین فروشنده و مشتری بالقوه ایجاد کند.
-
ایجاد سرنخ های فروش: با ثبت نام با اطلاعات شخصی مانند نام و آدرس کسب و کار، شرکت کنندگان اطلاعاتی را به شما می دهند و به سرنخ های فروش بالقوه تبدیل می شوند.
-
برای تخصص شهرت ایجاد می کند: یک وبینار می تواند به شما کمک کند تا شرکت خود را به عنوان یک رهبر صنعت معرفی کنید. از آنجایی که در درجه اول محتوای آموزشی است، وبینار می تواند شهرت شما را به عنوان یک متخصص در این زمینه ایجاد کند.
-
اطلاعات را منتقل می کند: از طریق ارائه ها و ارتباطات بصری، یک وبینار ممکن است به مشتریان کمک کند تا اطلاعات را بهتر از ارائه از طریق وب سایت، ایمیل یا تماس تلفنی حفظ کنند.
مطالب مرتبط: همه آنچه باید در مورد بازاریابی یکپارچه بدانید
دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرتانگیز دست پیدا کنیم؟ |
چه کسانی می توانند از وبینارها استفاده کنند؟
وبینارها ممکن است برای متخصصان بازاریابی در بسیاری از صنایع مفید باشد زیرا آنها فقط یک رسانه هستند و نه یک پیام. بازاریابان ممکن است از وبینارها برای ارائه محتوای اضافی، نمایش محصول جدید یا بحث در مورد وضعیت فعلی صنعت استفاده کنند. تنها شرط لازم برای وبینارها توانایی فنی است. برای میزبانی یک وبینار، یک متخصص به اتصال به اینترنت و یک کامپیوتر با میکروفون و دوربین نیاز دارد.
به عنوان مثال، یک بازاریاب ممکن است از یک وبینار برای نشان دادن محصول یا ویژگی جدیدی که توسط شرکت خود راه اندازی شده است استفاده کند. یک وبینار به آنها امکان می دهد به طور همزمان به افراد زیادی ارائه دهند و مشتریان می توانند بلافاصله سؤالات خود را بپرسند. یک بازاریاب که با شرکتی کار می کند که SaaS یا سایر محصولات اشتراکی یا مبتنی بر ابر را تولید می کند، ممکن است از یک وبینار برای پاسخ به نگرانی ها یا چالش های رایج، سرمایه گذاری در روابط با مشتری و افزایش شهرت خدمات برند استفاده کند.
مطالب مرتبط: در مورد مدیر بازاریابی دیجیتال بیاموزید
چگونه یک وبینار ایجاد کنیم
برای ایجاد وبینار خود مراحل زیر را دنبال کنید:
۱. موضوع خود را پیدا کنید
ممکن است موضوعی را که قبلاً در یک پست وبلاگ یا ایمیل به آن پرداخته اید، گسترش دهید، به خصوص موضوعی که نرخ کلیک بالایی برای وب سایت شما ایجاد می کند. بخش خدمات مشتری شما ممکن است پیشنهادهایی برای موضوعات سوالات رایج یا ایده های آموزشی داشته باشد. اگر مشتریان در مورد محصولات یا سطوح مختلف شما سؤالی دارند، می توانید یک وبینار در مورد شباهت ها، تفاوت ها و قابلیت های آنها ارائه دهید.
اگر در حال راهاندازی یک شرکت جدید هستید یا برای ایجاد یک حضور در وب برای یک شرکت معتبر کار میکنید، ممکن است در نظر داشته باشید که چه کارشناسانی در مورد کارکنان دارید و در نظر بگیرید که چه موضوعات اطلاعاتی کوتاهی میتوانند ارائه کنند. میتوانید محتوای تولید شده توسط شرکتهای مشابه را مرور کنید یا در وبینارهای آنها شرکت کنید و در نظر بگیرید که چگونه میتوانید به این مسائل به شیوهای تازه و منحصر به فرد رسیدگی کنید.
مطالب مرتبط: چرا وبینار ایجاد کنیم؟ (به علاوه انواع و بهترین روش ها)
۲. برای وبینار برنامه ریزی کنید
در نظر بگیرید که چه مدتی ممکن است برای وبینار شما بهترین باشد. وبینارها معمولاً یک ساعت یا کمتر طول میکشند و بیشتر وقتها برای ارائه و یک دوره سؤال کوتاهتر پس از آن در نظر گرفته میشود. همانطور که در مورد مدت زمان تصمیم می گیرید، ممکن است راحتی یک رویداد کوتاه تر را با ارزش افزایشی که می توانید در طول یک وبینار طولانی تر ارائه دهید، متعادل کنید.
در نظر داشته باشید که مشتریان شما در چه مناطق زمانی قرار دارند و زمانی که برای وبینار خود برنامه ریزی می کنید و چه زمانی ممکن است بخواهند در آن شرکت کنند. اگر محصولات تجاری به کسب و کار را می فروشید، ممکن است روز کاری بهتر باشد، در حالی که اگر به مصرف کنندگان فردی می فروشید، ممکن است یک وبینار عصرگاهی یا ناهار را در نظر بگیرید. اگر پایگاه مشتری دارید که در یک منطقه بزرگ گسترده شده است، ممکن است بیش از یک وبینار ارائه دهید یا وبینار خود را ضبط کنید و آن ضبط را در وب سایت خود برای مشاهده مشتریان در هر زمان ارائه دهید.
مطالب مرتبط: نحوه برگزاری یک جلسه برنامه ریزی در ۵ مرحله (با نکات)
۳. وبینار را تبلیغ کنید
یک نام جالب برای وبینار خود انتخاب کنید و سپس از طرحی چشمگیر در گرافیک تبلیغاتی و تبلیغات خود استفاده کنید. ایده خوبی است که این محتوا را با بقیه برندتان هماهنگ نگه دارید تا مشتریان بتوانند به راحتی وبینار را با محصول شما مرتبط کنند. میتوانید این گرافیکها و اطلاعات رویداد را در مواد بازاریابی معمولی مانند ایمیلها و پستهای رسانههای اجتماعی بگنجانید و بهصورت دورهای یادآوریها را تا زمان رویداد ارسال کنید.
مطالب مرتبط: ۱۱ روش موثر برای تبلیغ آنلاین رویداد شما
۴. وبینار را بسازید
وبینار یک ارائه مجازی است، بنابراین می توانید آن را مانند یک سخنرانی حرفه ای و محاوره ای بنویسید. هدف شما این است که به مشتریان بیاموزید چگونه یک مشکل را حل کنند یا به یک مشکل رسیدگی کنند و به آنها نشان دهید که چگونه محصول شما می تواند به آنها در انجام این کار کمک کند.
شما ممکن است وبینار خود را مانند یک روایت ساختار دهید، جایی که مشکل، زمینه و راه حل را تقریباً به ترتیب زمانی ارائه می کنید. یا ممکن است یک ساختار ارائه سنتی تر را انتخاب کنید که در آن خلاصه ای از محتوای خود را در مقدمه، توضیح کامل در متن و سپس خلاصه ای دیگر در نتیجه گیری ارائه دهید.
می توانید از طنز، غافلگیری یا کمک های بصری استفاده کنید تا به شما کمک کند توجه مخاطب را حفظ کنید. میتوانید فرصتهای پرسش یا نظرسنجیهای دورهای را برای مخاطبان در نظر بگیرید تا وبینار خود را تعاملیتر کنید. ایجاد یک طرح کلی از قبل می تواند به شما کمک کند که تمام اطلاعات مهم را بدون نیاز به اسکریپت خاصی درج کنید.
مطالب مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان
۵. ارائه خود را تمرین کنید
قبل از پخش زنده، مهم است که مطمئن شوید که فناوری شما می تواند آنچه را که نیاز دارید انجام دهد و در فضای ارائه دیجیتال راحت هستید. اگر از اشتراکگذاری صفحه یا اسلاید استفاده میکنید، با امتحان کردن ارائه از قبل میتوانید مطمئن شوید که با دستورات آشنا هستید. تمرین ارائه شما همچنین می تواند به شما کمک کند در طول خود وبینار احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
صدا و تصویر با کیفیت بالا می تواند بخشی از ارزشی باشد که وبینار شما به مشتریان بالقوه ارائه می دهد. اگر از استفاده از تجهیزات خود ناراحت هستید، ممکن است از بخش فناوری اطلاعات برای بهبود کیفیت فنی جریان کمک بگیرید.
بیشتر بخوانید: مهارت های ضروری ارائه دهنده وبینار: تعریف و مثال
۶. وبینار خود را ارائه دهید
شما می توانید برای وبینار خود مانند یک ارائه حضوری آماده شوید. قبل از شروع مطمئن شوید که همه مواد را در دسترس دارید. شما ممکن است از یک همکار بخواهید که در آن شرکت کند تا بتواند مشکلات فنی را به شما اطلاع دهد و بازخورد سازنده ارائه دهد. حفظ لحن مطمئن و آموزنده می تواند به مشتریان شما کمک کند و نقش خود را به عنوان یک متخصص در موضوع خود تثبیت کنید، در حالی که انرژی و اشتیاق شما می تواند وبینار شما را سرگرم کننده تر کند.
مطالب مرتبط: ۹ نوع پیام دعوت به وبینار
۷. ارتباطات را حفظ کنید
پس از وبینار خود، میتوانید به همه شرکتکنندگان ایمیل ارسال کنید تا اطلاعات اضافی، خلاصهای از وبینار یا یادآوری کوپنها یا تخفیفهایی که ارائه کردهاید ارائه کنند. همچنین می توانید محصول خود را تبلیغ کنید یا برای وبینارهای آینده در این ایمیل ها علاقه ایجاد کنید. ارسال پست در مورد وبینار در رسانه های اجتماعی به مخاطبان شما فرصتی دیگر برای ارتباط با شما و ارائه بازخورد در مورد وبینار خود می دهد که می توانید از آنها برای بهبود رویدادهای آینده استفاده کنید.
مطالب مرتبط: ۸ مرحله برای برنامه ریزی یک وبینار موفق
نکاتی برای استفاده از وبینارها
در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام راه اندازی وبینار خود در نظر بگیرید:
-
به آرامی مطرح کنید: از آنجایی که اولین هدف وبینار ارائه ارزش به مشتریان است، محصول خود را به طور طبیعی و نه به طور مکرر درج کنید. همانطور که در مورد چالش های صنعت صحبت می کنید و اینکه محصول شما چگونه می تواند به رفع آنها کمک کند، مشتریان می توانند ارزش آن را به طور مستقل درک کنند.
-
مشوقی در نظر بگیرید: ممکن است یک کوپن یا هدیه رایگان به کسانی که در وبینار شرکت می کنند ارائه دهید. گنجاندن این مورد در مطالب تبلیغاتی شما می تواند افراد را تشویق به شرکت در وبینار کند. اگر قصد دارید مجموعهای از وبینارها را برگزار کنید، ممکن است هدایایی را در نظر بگیرید که ارزش آنها افزایش مییابد یا در یک دنباله خاص کار میکنند.
-
به مخاطبان خود ارزش منحصربفردی بدهید: از آنجایی که یک وبینار دارای قالب نسبتا کم هزینه و تعاملی است، ممکن است مکانی عالی برای امتحان ایده های جدید برای جذب مخاطب باشد. در نظر بگیرید که شرکت شما و شما شخصاً چه چیزی می توانید به شرکت کنندگان ارائه دهید که دیگران ممکن است ندهند. این می تواند شامل داستان های شخصی، قالب های جدید و موضوعات غیر معمول باشد.